Fremsat den 3. marts 2022 af Christian Juhl (EL),
Eva Flyvholm (EL), Uffe Elbæk (FG),
Sikandar Siddique (FG) og Torsten Gejl (ALT)
Forslag til folketingsbeslutning
om at betegne Israels styre og fremfærd
over for palæstinenserne som apartheid
Folketinget pålægger regeringen at
betegne Israels styre og dets fremfærd over for
palæstinenserne i Israel og
de besatte palæstinensiske områder
som apartheid.
Bemærkninger til forslaget
Ifølge apartheidkonventionen og
Romstatutten for Den Internationale Straffedomstol defineres
apartheid som, når enhver umenneskelig handling bliver
begået i konteksten af et institutionaliseret regime,
hvorigennem en befolkningsgruppe systematisk undertrykker,
diskriminerer og dominerer en anden befolkningsgruppe. Apartheid
udgør på det grundlag en forbrydelse mod
menneskeheden, jf. Romstatutten:
»(h) forstås ved
»apartheid« umenneskelige handlinger af en karakter
svarende til de i stk. 1 nævnte, der er begået som led
i en racemæssig gruppes institutionaliserede regime af
systematisk undertrykkelse af og dominans over en anden
racemæssig gruppe eller grupper, og som er begået med
den hensigt at opretholde dette regime,« (Lov om Den
Internationale Straffedomstol, retsinformation.dk).
Inden for det sidste år er Human Rights
Watch (»A Threshold Crossed - Israeli Authorities and the
Crimes of Apartheid and Persecution«, Human Rights Watch, den
27. april 2021), den israelske ngo B'Tselem (»A regime of
Jewish supremacy from the Jordan River to the Mediterranean Sea -
This is apartheid«, B'Tselem, den 12. januar 2021) og nu
senest Amnesty International (»Israel's Apartheid against
Palestinians - a cruel system of domination and crime against
humanity«, Amnesty International, den 1. februar 2022)
udkommet med omfattende dokumentation for og analyser af, at Israel
udøver apartheid mod palæstinensere i Israel, i de
besatte palæstinensiske områder og mod
palæstinensiske flygtninge i andre lande. En række
palæstinensiske menneskerettighedsorganisationer har
konkluderet det samme (»Human rights organizations from
Israel condemn vicious attacks on Amnesty International«,
hamoked.org, den 3. februar 2022). De klare udmeldinger fra tre
markante, anerkendte organisationer kan betragtes som et nybrud for
det internationale samfunds tilgang til international lov og
menneskerettigheder i forhold til
Israel-Palæstina-konflikten. Denne udvikling bør det
internationale samfund forholde sig til i tilgangen til Israel og
Israel-Palæstina-konflikten.
Et apartheidsystem, som krænker
palæstinensernes rettigheder
Helt overordnet dokumenterer og konkluderer de
tre organisationer, hvordan staten Israel håndhæver et
system, der både undertrykker og udøver dominans over
den palæstinensiske befolkning i alle de områder, hvor
staten Israel har jurisdiktion og kontrol. Ifølge Amnesty
Internationals rapport »Israel's Apartheid against
Palestinians - a cruel system of domination and crime against
humanity« opretholder den israelske stat et system med
handlinger, der svarer til apartheid og udgør forbrydelser
mod menneskeheden. Israels apartheidsystem er den
grundlæggende årsag til de krænkelser, som
millioner af palæstinensere oplever i hverdagen.
Mens palæstinensiske borgere i Israel
ifølge Amnesty nyder større rettigheder og friheder
end palæstinensere i de besatte palæstinensiske
områder, er krænkelserne af rettigheder hos
palæstinensere i Gaza meget anderledes i forhold til
palæstinensere, der bor på Vestbredden. Ikke desto
mindre viser Amnestys rapport, at alle palæstinensere er
underlagt det samme overordnede diskriminerende system, som
adskiller palæstinensere i de forskellige områder og
underminerer palæstinensisk solidaritet ved at give
palæstinensere forskellige rettigheder inden for det
overordnede apartheidsystem.
Den institutionelle og systematiske
diskrimination af palæstinenserne ses bl.a. i den israelske
nationalstatslov (»Basic Law«) fra 2018, hvor Israel
for første gang juridisk definerer sig selv som en
nationalstat for det jødiske folk. Det betyder, at de
palæstinensiske flygtninge, der befinder sig uden for Israel
og de besatte palæstinensiske områder, ikke har ret til
at vende tilbage til deres hjem. Samtidig indføres der en
adskillelse mellem borgerskab og nationalitet, hvor
palæstinensiske borgere er afskåret fra at opnå
nationalitetsstatus i både Israel og de besatte
palæstinensiske områder.
Den israelske stats behandling af
palæstinensere har således til formål at
privilegere jødiske israelere ved fordeling af jord og
ressourcer. De israelske myndigheder behandler ifølge
Amnestys konklusioner palæstinensere som en underlegen
befolkningsgruppe, der er defineret af deres ikke-jødiske,
arabiske tilhørsforhold. Denne racediskrimination er
cementeret i implementering af love, som påvirker
palæstinensere ikke blot i de besatte områder, men i
hele Israel. Siden 2002 har det været umuligt for
palæstinensere fra Gaza og Vestbredden at blive
familiesammenført med deres palæstinensiske
ægtefælle, hvis denne bor i Israel eller
Østjerusalem.
Human Rights Watch, B'Tselem og Amnesty
International dokumenterer, hvordan beslaglæggelser af
palæstinensisk jord og ejendom, drab, tvangsflytninger,
begrænsninger af palæstinensernes
bevægelsesfrihed og nægtelse af nationalitetsstatus til
alle - og statsborgerskab til nogle - palæstinensere
tilsammen udgør et system, der svarer til apartheid som
defineret i international lov. Organisationerne drager med egne ord
ingen historiske sammenligninger, men forholder sig udelukkende til
et juridisk begreb med en klar definition. Det samme lægger
dette beslutningsforslag op til.
Danmark skal betegne Israels fremfærd
som apartheid
Forslagsstillerne mener, at regeringen
på den baggrund bør betegne Israels fremfærd som
apartheid for at anvende en så præcis analyse af den
konkrete virkelighed som muligt i henhold til international lov og
konventioner, som Danmark har tilsluttet sig.
Med beslutningsforslaget ønsker
forslagsstillerne, at Israels styre og fremfærd betegnes og
omtales af den danske regering som apartheid ud fra denne klare
juridiske definition. Det kan bidrage til at styrke det
internationale samfunds tilgang til menneskerettighedskrisen i
Israel og de besatte områder, understøtte
igangværende juridiske processer, særlig ved Den
Internationale Straffedomstol, og få den israelske stat til
at afvikle apartheidsystemet og give de samme rettigheder til alle
dens borgere - uafhængigt af hvilken løsning på
konflikten parterne når frem til i en fremtidig fredsaftale.
Den juridiske definition står således ikke i
modsætning til Danmark og EU's politik om en
to-statsløsning.
Beslutningsforslaget vil desuden bidrage til,
at Danmark bakker aktivt op om at håndhæve den
internationale retsorden.
Skriftlig fremsættelse
Christian Juhl
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
betegne Israels styre og fremfærd over for
palæstinenserne som apartheid.
(Beslutningsforslag nr. B 183)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.