Fremsat den 30. oktober 2020 af Kirsten Normann Andersen (SF) og Jacob Mark (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at indføre en autorisationsordning for
social- og sundhedshjælpere
Folketinget pålægger regeringen at
indføre en autorisationsordning for social- og
sundhedshjælpere senest den 1. marts 2021, så de bliver
omfattet af lov om autorisation af sundhedspersoner og om
sundhedsfaglig virksomhed.
Bemærkninger til forslaget
Hen over sommeren har der været sager om
manglende pleje og omsorg på en række plejehjem. I den
forbindelse har der været mange forslag til, hvordan man kan
styrke kvaliteten af og tilsynet med ældreplejen. SF mener
ikke, at der findes én løsning på problemerne i
ældreplejen og ældreomsorgen. Hvis man vil sikre et
løft af den generelle ældrepleje, så skal der
på sigt tilføres flere ressourcer, for området
har været under budgetmæssigt pres siden midten af
00'erne. Derudover oplever brugerne af ældrepleje ofte
manglende kontinuitet i plejen, fordi man ikke over en bred kam
arbejder med faste teams i plejen. Det kan der være mange
gode grunde til, f.eks. rekrutteringsproblemer og mange uuddannede,
men det skyldes desværre også, at man ikke satser
på det i alle kommuner.
SF mener imidlertid også, at der skal
være mulighed for at rydde ud i brodne kar. Derfor
foreslår SF, at autorisationsordningen for sundhedspersoner
også skal omfatte social- og sundhedshjælpere, så
man både kan skabe mere respekt om deres virke og faglighed,
men lige så vigtigt skabe større klarhed om
konsekvenserne af omsorgssvigt. I lov om autorisation af
sundhedspersoner fremgår det klart og tydeligt, at man kan
fratage dem, som overtræder loven, deres autorisation, hvis
de er til fare for patientsikkerheden på grund af en fysisk
tilstand, der gør den pågældende uegnet til
udførelse af erhvervet, eller hvis de udviser grov
forsømmelighed ved udførelse af erhvervet. Det var
eksempelvis tilfældet, da medierne i sensommeren 2020 viste
en video, som en medarbejder havde optaget hos en dement borger,
hvor borgeren både blev hånet og efterladt forvirret og
fortvivlet.
I øvrigt mener forslagsstillerne
også, at social- og sundhedshjælpernes virke falder
klart inden for autorisationslovens formål, som er at styrke
patientsikkerheden og fremme kvaliteten af sundhedsvæsenets
ydelser, hvor andres virksomhed på det pågældende
virksomhedsområde kan være forbundet med fare eller
særlig fare for patienter. Social- og sundhedshjælperne
står ofte alene med et stort ansvar, hvor det ikke er
ualmindeligt, at de f.eks. på en nattevagt har ansvar for
30-50 borgere med ofte alvorlig demens og en række af
forskellige lidelser i forhold til kredsløb,
hjerte-kar-sygdomme, gigt m.m. Derfor er det vigtigt, at vi
får skabt respekt om social- og sundhedshjælpernes
faglighed og virke.
Den foreslåede lovændring vil
formentlig ikke koste store beløb ud over registreringen,
eftersom Styrelsen for Patientsikkerhed i forvejen fører
tilsyn med faglig virksomhed, der udøves af de fleste andre
autoriserede sundhedspersoner og sundhedspersoner, der handler
på disses ansvar, og med sygehuse, plejehjem m.m.
Skriftlig fremsættelse
Kirsten Normann
Andersen (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
indføre en autorisationsordning for social- og
sundhedshjælpere.
(Beslutningsforslag nr. B 62)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.