Fremsat den 9. marts 2021 af Pernille Vermund (NB),
Peter Seier Christensen (NB),
Lars Boje Mathiesen (NB) og Mette Thiesen (NB)
Forslag til folketingsbeslutning
om strafskærpelse, så socialt
bedrageri altid medfører udvisningsdom for
udlændinge
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af folketingsåret at fremsætte den
nødvendige lovgivning, så enhver fældende dom
for socialt bedrageri fremover medfører udvisningsdom for
udlændinge.
Bemærkninger til forslaget
Forslagsstillerne ønsker med dette
beslutningsforslag at sikre, at lovgivningen skærpes,
så domme for socialt bedrageri fremover medfører
udvisningsdom for udlændinge. Enhver udlænding, der
modtager en dom for socialt bedrageri, skal fremover udvises for
bestandig, uanset om dommen er betinget eller ubetinget. Når
det ved en domstol er bevist, at en udlænding med
forsæt har snydt med sociale ydelser, skal udlændingen
naturligvis udvises af Danmark. Det er sund fornuft.
Forslagsstillerne bemærker, at borgere,
der modtager sociale ydelser, naturligvis ikke bliver strafforfulgt
og ikke skal strafforfølges for fejl eller vildfarelser.
Intet i dette beslutningsforslag ændrer ved, at borgere, der
begår fejl, ikke er sociale bedragere. Ved socialt bedrageri
skal det bevises uden for enhver rimelig tvivl, at en borger
bevidst har forsøgt at snyde sig til en ydelse, som borgeren
vidste, borgeren ikke var berettiget til.
Det danske
fællesskab
Fællesskabsfølelse er
forudsætningen for borgerlig solidaritet. Borgere skaber
samfund. Når individer går sammen i
værdifællesskaber, der giver grobund for en gensidig
tillid, opstår muligheder for frie, trygge og
velstående samfund.
Gennem århundreder har borgere i
fællesskab skabt det moralkodeks og de værdier, vi i
dag deler med hinanden i Danmark. Denne solidaritet mellem borgerne
er resultatet af et nationalt sindelag formet af både vores
geografiske grænser og vores fælles historie.
Når vi danskere føler et
fællesskab på tværs af landet, er det, fordi vi
kan se os selv i hinanden. Vi deler noget, som er større end
os selv. Vi føler os instinktivt forbundne i en solidarisk
nationalfølelse.
Derfor er det en forudsætning for
fortsat opbakning til et moderne velfærdssamfund i Danmark,
at borgerne har forståelse for det danske fællesskab.
Hvis følelsen af fællesskab forsvinder, forsvinder
solidariteten på tværs af geografi og sociale klasser
også.
Solidariteten er udfordret. Den
fællesskabsfølelse, der er forudsætningen for
solidaritet mellem borgerne, er i dag under pres fra indvandring og
en velfærdsstat, der har mistet sit formål af syne.
Når vi optager for mange mennesker, der
ikke forstår, respekterer og bidrager til fællesskabet,
mister vi sammenhængskraften og følelsen af
fælles tilhørsforhold med hinanden.
Den borgerlige solidaritet smuldrer, når
alt for mange misbruger og udnytter den til at modtage offentlige
ydelser uden at blive eller være en del af samfundet.
Tilliden mellem borgere bliver formindsket til skade for den
enkelte og for fællesskabet, mens behovet for love, regler og
kontrol stiger.
Gældende
regler om socialt bedrageri
Bestemmelserne om bedrageri fremgår af
straffeloven. Normalt straffes socialt bedrageri dog ikke efter
straffelovens almindelige regler om bedrageri (§ 279). I
stedet er socialt bedrageri omfattet af § 289 a, der bl.a.
omfatter alle former for tilskud eller støtte, som
opnås fra de offentlige myndigheder ved hjælp af
urigtige eller vildledende oplysninger samt ved fortielser, hvorved
sociale ydelser også er omfattet af bestemmelsen.
Strafferammen for socialt bedrageri er bøde eller
fængsel indtil 1 år og 6 måneder, jf. § 289
a, stk. 1 og 2.
For udlændinge gælder det, at en
ubetinget frihedsstraf for socialt bedrageri efter straffelovens
§ 279 eller § 289 a indebærer udvisning efter
udlændingelovens § 22, nr. 6, uanset opholdets varighed.
Kun udlændinge med ophold af under 5 års varighed kan
efter udlændingeloven udvises for socialt bedrageri ved
betinget fængselsstraf. For overtrædelser af
særlig grov karakter er strafferammen på indtil 8
år efter straffelovens § 289, jf. § 289 a, stk. 4.
Denne straf ses dog ikke anvendt for socialt bedrageri i trykt
retspraksis.
Udlændinge, der begår socialt
bedrageri, bliver derfor ikke udvist som følge af den lave
strafferamme for socialt bedrageri og som følge af
udlændingelovens krav om, at en dom om frihedsstraf skal
være ubetinget for at føre til udvisning.
Domspraksis for socialt
bedrageri
Udlændinge står for en stor del af
det sociale bedrageri i Danmark. Det ses, bl.a. ved at der siden
2010 har været ca. 1.200 sigtelser for socialt bedrageri
begået af udlændinge. I perioden 2010 til 2019 har 444
udlændinge modtaget en fældende dom for socialt
bedrageri (»23. Socialt bedrageri«, notits fra
Justitsministeriet, den 2. april 2020, jf. tabel 4.
https://nyeborgerlige.dk/wp-content/uploads/23.-Socialt-bedrageri.pdf).
Alene i 2019 var 16,7 pct. af dem, der modtog en dom for socialt
bedrageri, udenlandske statsborgere (»23. Socialt
bedrageri«, notits fra Justitsministeriet, den 2. april
2020). Stikprøver i Københavns Lufthavn i 2019 viste,
at 53,8 pct. af dem, der blev afsløret i at rejse på
ferie, samtidig med at de hævede enten dagpenge,
kontanthjælp eller integrationsydelse, havde udenlandsk
baggrund, jf. svar på BEU alm. del. - spørgsmål
24 og 70, folketingsåret 2019-20.
I årene 2001 til 2019 har 764
udlændinge modtaget mindst én fældende dom for
socialt bedrageri. Af de 764 personer havde 335, da de modtog den
seneste dom for socialt bedrageri, enten tidligere eller i
forbindelse med den seneste dom for socialt bedrageri modtaget en
dom for anden kriminalitet. Det vil sige, at 43,8 pct. af de
udlændinge, der dømmes for socialt bedrageri, i
forvejen er kriminelle (»23. Socialt bedrageri«, notits
fra Justitsministeriet, den 2. april 2020)
https://nyeborgerlige.dk/wp-content/uploads/23.-Socialt-bedrageri.pdf).
Udvisning for socialt bedrageri kan derfor ikke alene bidrage til
at slå ring om velfærdsydelser til samfundets svageste,
men også forhindre anden kriminalitet.
Domstolene har mulighed for at dømme
til udvisning for socialt bedrageri. Der er dog kun et enkelt
tilfælde de sidste 19 år, hvor en udlænding er
blevet dømt til udvisning for socialt bedrageri,
ifølge Kriminalregisterets oplysninger baseret på
forkyndte domme (»23. Socialt bedrageri«, notits fra
Justitsministeriet, den 2. april 2020 - tal fra
kriminalregisteret). Det skyldes, at langt de fleste domme er
betingede, og at ubetinget fængsel i praksis udelukkende
idømmes, hvor flere lovovertrædelser
pådømmes samtidig. Flere domme kan fremhæves for
at vise denne praksis:
- TfK2014. 253OE. T fik 9 måneders
betinget fængsel for overtrædelse af straffelovens
§ 289 a ved uberettiget modtagelse af 408.924 kr. i
kontanthjælp. T's dom blev af landsretten (med dissens)
undtagelsesvis i det hele gjort betinget under hensyn til T's
personlige forhold samt det tidsrum, der var forløbet, siden
forholdet blev begået, herunder den lange
sagsbehandlingstid.
- TfK2019. 1036. T, født 1968 og
somalisk statsborger, blev fundet skyldig i at have afgivet
urigtige oplysninger på tro og love over for
Udlændingestyrelsen, da hun i 2014 ansøgte om
familiesammenføring med datteren F, idet hun oplyste, at F
var 12 år, selv om F rettelig var 15 år. T var desuden
skyldig i overtrædelse af straffelovens § 289 a ved
uberettiget at have modtaget børnepenge for F i
overensstemmelse med den urigtige aldersangivelse og ved at have
slået og sparket F og truet hende med en køkkenkniv. T
blev straffet med betinget fængsel i 3 måneder.
Anklagemyndigheden nedlagde påstand om udvisning, men da
tiltalte - som følge af det tidsrum, der forløb, fra
sagen blev anket til Landsretten - havde haft lovligt ophold i
Danmark i mere end de sidste 5 år, var betingelserne for
udvisning ikke opfyldt, jf. udlændingelovens § 23, idet
straffen kun var betinget.
- TfK2014. 1116V. T (udlænding) begik
socialt bedrageri mod A-kasse for ca. 100.000 kr. og blev straffet
med fængsel i 5 måneder, der blev gjort betinget med
vilkår om samfundstjeneste.
- TfK2014. 769/2V. T fik 50 dages betinget
fængsel for overtrædelse af straffelovens § 289 a,
idet han havde medvirket til, at 3 personer uberettiget havde
fået udbetalt samlet 28.884 kr. for meget i su som
udeboende.
Der findes også adskillige domme med
ubetinget frihedsstraf i retspraksis. Her optræder der dog
flere forhold, som pådømmes samtidig, f.eks. socialt
bedrageri, vold, trusler eller tidligere straffe. Følgende
eksempler kan fremhæves:
- TfK2015. 268/2OE. T fik 1 års
fængsel for overtrædelse af straffelovens § 289 a
ved uberettiget udbetaling af 537.237 kr. i
arbejdsløshedsunderstøttelse. T var tidligere
straffet for bedrageri med fængsel i 5 måneder.
- TfK2015. 96V. Der blev givet 1 år og 9
måneders fængsel for bedrageri af særlig grov
beskaffenhed for mindst 900.000 kr., dokumentfalsk af særlig
grov karakter og medvirken til socialt bedrageri for 183.156 kr.
til T, der tidligere var straffet for ligeartet kriminalitet.
- TfK2018. 432. Irakisk statsborger blev
straffet med fængsel i 1 år og 6 måneder og
betinget udvist for bl.a. overtrædelse af straffelovens
§ 289 a ved uberettiget at have fået udbetalt
førtidspension m.v., selv om han reelt boede i udlandet. Han
var også skyldig i vold og trusler efter straffelovens §
244 (alm. vold) og § 266 (trusler).
Disse mange eksempler på domme over
udlændinge, der begår socialt bedrageri, giver et
tydeligt indblik i problemets omfang. Det viser samtidig, hvorfor
en skærpelse af reglerne er absolut nødvendig.
Finansiering
og ressourcer
Beslutningsforslaget må forventes at
kunne rummes inden for de gældende økonomiske rammer,
hvorfor der ikke anvises finansiering.
Der er med Aftale om politiets og
anklagemyndighedens økonomi 2021-2023 aftalt et øget
fokus på socialt bedrageri. Med aftalen blev der aftalt en
styrket indsats mod socialt bedrageri, hvorved aftaleparterne bl.a.
vil sikre, at borgere, herunder bandemedlemmer, der svindler med
sociale ydelser, i højere grad skal kunne afsløres og
retsforfølges.
Efter forslagsstillernes holdning er det
derfor oplagt, at de 6 årsværk, der hos politiet
afsættes til at styrke indsatsen mod socialt bedrageri,
bør suppleres af en lovgivning, som sikrer, at
udlændinge, der begår socialt bedrageri, også
udvises, når de modtager en dom. Også hensynet til
betjentene og deres arbejde tilsiger, at dommene skal være
hårdere, end de er i dag.
Skriftlig fremsættelse
Pernille Vermund
(NB):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
strafskærpelse så socialt bedrageri altid
medfører udvisningsdom for udlændinge.
(Beslutningsforslag nr. B 278)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.