Fremsat den 23. februar 2021 af Hans Kristian Skibby (DF),
Liselott Blixt (DF),
René Christensen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Mette Hjermind Dencker (DF),
Dennis Flydtkjær (DF),
Morten Messerschmidt (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om færgebetjening af Bornholm
Folketinget pålægger regeringen
inden juni 2021 at påbegynde undersøgelse af
mulighederne for en bedre færgebetjening af Bornholm med
direkte daglig forbindelse med en hurtigfærge mellem
Rønne og København/hovedstadsområdet.
Bemærkninger til forslaget
Forslagsstillerne ønsker det
undersøgt, om der kan etableres en direkte
færgeforbindelse med hurtigfærge af katamarantypen
mellem Rønne og
København/hovedstadsområdet.
Baggrund for forslaget
Ved en bred politisk trafikaftale i oktober
2002 blev den dengang direkte færgeforbindelse mellem
Rønne og København nedlagt med virkning fra 2004
(»Aftale om den fremtidige færgebetjening af
Bornholm«, Trafikministeriet, 2002). Det var afslutningen
på en epoke, hvor der havde været direkte forbindelse
mellem Rønne og hovedstaden siden 1866.
I stedet blev ruten omlagt til
Rønne-Køge, der både betjener passagerer og
gods, og en hurtigfærge blev indsat på ruten
Rønne-Ystad. Færgeoverfarten Rønne-Køge
tager 6 timer, hvilket ikke er tilfredsstillende for
passagerer.
Den nuværende trafikbetjening har gennem
årene været genstand for megen debat og
utilfredshed.
Rejseruten gennem Sverige har også vist
sig at kunne give alvorlige udfordringer. Det blev mærkbart i
slutningen af 2020, hvor Sverige på grund af risiko for
smittefare med covid-19 med få timers varsel lukkede
grænsen til Danmark, hvorved hovedfærdselsåren
over Ystad, som tegner sig for 97 pct. af persontrafikken mellem
Bornholm og København, lukkede. En vigtig
hovedfærdselsåre mellem to danske landsdele blev
pludselig skåret over.
Ikke blot gav det udfordringer i forhold til
eksempelvis sengeliggende sygetransporter, der dårligt klarer
sejlturen til Køge på 6 timer, det gav også
problemer i forhold til juletrafikken og trafikken af turister, som
det bornholmske samfund er meget afhængig af.
»Bornholm Kommunes borgmester, Winni
Grosbøll (S), siger til DR, at hun er »rystet«
over svenskernes beslutning om at lukke en for bornholmere vigtig
livsnerve, og hun kalder det »utroligt kaotisk«, at
lukningen kommer på et af de tidspunkter på året,
hvor flest mennesker skal hjem til deres forældre på
Bornholm«, fremgår det af artiklen »Farvel til
Bornholmerjulen - kritik af svensk grænselukning«,
Berlingske, den 23. december 2020.
Forslagsstillerne finder det
grundlæggende uholdbart og principielt forkert, at danske
rejsende fra Bornholm til hovedstadsområdet skal i transit
gennem et andet land - Sverige og på svenske vilkår -
for at komme frem. Der er tale om to danske landsdele, der i
realiteten er adskilt af et andet land. Det må kunne
gøres bedre.
Desuden har rejsende fra Rønne til
København omkostninger til både færgebillet til
Ystad, kørsel gennem Sydsverige og Øresundsbroen.
Færgebetjeningen af Bornholm er
tidligere blevet undersøgt grundigt af Transportministeriet.
I juni 2014 kom rapporten »Rammerne for den fremtidige
færgebetjening af Bornholm«, men
spørgsmålet om en færgebetjening af Bornholm med
en direkte rute fra København/hovedstadsområdet var
ikke en del af undersøgelsen (»Rammerne for den
fremtidige færgebetjening af Bornholm«,
Transportministeriet, 2014.)
Undersøgelse af en ny færgeforbindelse
til Rønne
På mange måder er det
ønskværdigt, at der genetableres en direkte
færgeforbindelse mellem Bornholm og
København/hovedstadsområdet. Ikke blot kan det give en
bedre trafikbetjening af Bornholm, det betyder også, at
Danmark genvinder fuld suverænitet over rejsen mellem vore
landsdele.
Det er mulighederne for en sådan
løsning, som forslagsstillerne ønsker
undersøgt. Undersøgelsen ønskes endvidere
gennemført med bistand fra en ekstern rådgiver og
under inddragelse af Kontaktrådet for trafikbetjening af
Bornholm.
Forslagsstillerne
ønsker ikke at pålægge regeringen bestemte
løsninger, der skal undersøges, men vil pege på
nogle spørgsmål, der naturligt ønskes besvaret
i en sådan undersøgelse. Besvarelsen af disse
spørgsmål skal bidrage til at anskueliggøre, om
det er realistisk at arbejde videre med en direkte
færgebetjening af Bornholm fra Rønne til
København/hovedstadsområdet med en hurtigfærge.
Undersøgelsen skal besvare følgende
spørgsmål:
- Er det fysisk
muligt at betjene en hurtigfærge fra Københavns havn
eller anden centralt beliggende havn i hovedstadsområdet?
- Hvad vil
etablering af faciliteter til modtagelse af en hurtigfærge
koste i overslag?
- Vil der
være meromkostninger ved direkte færgebetjening af
København/hovedstadsområdet i forhold til
Rønne-Ystad, der forudsættes nedlagt, og i givet fald
hvilke meromkostninger?
- Hvor ofte vil en
direkte hurtigfærge kunne betjene Rønne til
København/hovedstadsområdet i henholdsvis høj-
som lavsæson?
- Hvad vil en
skønnet billetpris blive fra
Rønne-København/hovedstadsområdet, når
der samtidigt tages højde for, at den rejsende sparer
udgifter til Øresundsbroen og kørsel på
strækningen gennem Sydsverige, der i rimeligt omfang vil
kunne tillægges den nuværende billetpris fra
Rønne til Ystad?
- Hvad vil der
være af miljømæssige fordele, ved at bilister
ikke længere skal køre gennem Sydsverige?
- Hvordan forventes
økonomien at blive for Øresundsbroen, hvis der kommer
en direkte færgeforbindelse mellem Rønne og
København/hovedstadsområdet?
Med brugen af
København/hovedstadsområdet som mulige placeringer for
et havneanlæg, der vil kunne betjene en hurtigfærge af
katamarantype, tænkes der eksempelvis på
Københavns Nordhavn, Dragør eller Køge, men
forslagsstillerne er åbne over for andre mulige
placeringer.
Forslagsstillerne ønsker en langsigtet
løsning for færgebetjeningen af Bornholm, der
inkluderer en direkte hurtigfærge fra Rønne til
København/hovedstadsområdet, og som sikrer dansk
suverænitet over rejseruten mellem landsdelene. Det er
hensigten med beslutningsforslaget.
Regeringen pålægges således
med vedtagelse af beslutningsforslaget at foranledige, at den
beskrevne undersøgelse foretages med bistand fra en ekstern
rådgiver og med inddragelse af Kontaktrådet for
trafikbetjening af Bornholm. Undersøgelsen skal være
igangsat senest 1. juni 2021.
Skriftlig fremsættelse
Hans Kristian
Skibby (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
færgebetjening af Bornholm.
(Beslutningsforslag nr. B 158)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.