Betænkning afgivet af
Erhvervsudvalget den 5. februar 2021
1. Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til
beslutningsforslaget. Enhedslistens medlemmer af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 1 og 3. Venstres og Konservative
Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 2.
2. Indstillinger
Et mindretal i
udvalget (V, KF og LA) indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse med det under nr. 2 stillede
ændringsforslag. Mindretallet til stemme imod de under nr. 1
og 3 stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (S) vil ved 1. (eneste) behandling af
beslutningsforslaget redegøre for sin stilling til
beslutningsforslaget og til de stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (DF) indstiller beslutningsforslaget
til vedtagelse. Mindretallet vil ved 1.
(eneste) behandling af beslutningsforslaget redegøre for sin
stilling til de stillede ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (SF) vil ved 1. (eneste) behandling af
beslutningsforslaget redegøre for sin stilling til
beslutningsforslaget og til de stillede ændringsforslag.
Et femte
mindretal i udvalget (RV) vil ved 1. (eneste) behandling af
beslutningsforslaget redegøre for sin stilling til
beslutningsforslaget og til ændringsforslag nr. 2.
Mindretallet vil stemme imod ændringsforslag nr. 1 og 3.
Et sjette
mindretal i udvalget (EL) vil ved 1. (eneste) behandling af
beslutningsforslaget redegøre for sin stilling til
beslutningsforslaget. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Et syvende
mindretal i udvalget (Uffe Elbæk (UFG)) indstiller
beslutningsforslaget til vedtagelse med
de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(Uffe Elbæk (UFG)):
1)
Efter »covid-19« indsættes: »og
indførelse af et covid-19-tillæg for
dagpengemodtagere«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 3]
Til teksten
Af et mindretal (V
og KF), tiltrådt af et mindretal
(EL, LA og Uffe Elbæk (UFG)):
2) I
1. pkt. indsættes efter »om
måneden« »med virkning fra og med tidspunktet for
den første kompensationsperiode eller fra tidligst mulige
tidspunkt, hvis det ikke er juridisk muligt at gå så
langt tilbage«.
[Starttidspunkt for sidestilling af
den økonomiske kompensation]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(Uffe Elbæk (UFG)):
3) Som
2. pkt. indsættes:
»Endvidere pålægges regeringen
gennem aktstykke i Folketingets Finansudvalg at fremsætte
forslag om et covid-19-tillæg til dagpengesatserne, så
den maksimale dagpengesats øges fra de nuværende
19.322 kr. til 23.000 kr. gældende for samme periode som de
øvrige kompensationsordninger.«
[Udvidelse af forslaget til at
omfatte øget kompensation til personer på
dagpenge]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 3
Det er ikke kun de små
selvstændige, der lider under coronakrisen. Med de
nuværende dagpengeregler kan en afskediget medarbejder
maksimalt opnå en refusion på 80 pct. af sin
løn, dog maksimalt 19.322 kr. For en stor gruppe
lønmodtagere er dette loft helt utilstrækkeligt. For
mange er det mindre end halvdelen af deres tidligere løn, og
vi ved fra Danske A-kassers undersøgelse, at mange familier
ikke kan få pengene til at slå til, når de skal
leve af dagpengene.
Derfor bør dagpengene som minimum
hæves til det niveau på 23.000 kr., som anvendes i
arbejdsfordelingsordningen. Et covid-19-tillæg på
dagpengesatsen vil være et vigtigt tiltag for at øge
trygheden for alle de titusinder af lønmodtagere, der har
mistet deres arbejde under coronakrisen, og den voksende gruppe af
langtidsledige, der har svært ved at få et job.
Enhedslisten er både optaget af hensynet til, at den enkelte
ikke oplever social deroute, og af de vidtrækkende
konsekvenser, det kan have, at en fyret medarbejder risikerer flere
udfordringer end det at have mistet sit arbejde og får
sværere ved at komme tilbage til en almindelig hverdag.
Til nr. 2
Forslagsstillerne ønsker, at det nye
niveau for kompensation til selvstændige skal omfatte
så stor en periode af nedlukningen som muligt. For at sikre
den økonomiske ligestilling mellem kompensationsordningerne
foreslås det, at kompensationsordningen for
selvstændige forhøjes fra samme tidspunkt som
kompensationsordningen for lønmodtagere.
Beslutningsforslaget skal derfor gælde for hele perioden om
muligt eller så langt tilbage, som det juridisk er
muligt.
4. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 2.
februar 2021 og blev herefter henvist direkte til behandling i
Erhvervsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 2 bilag
på beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
2 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Thomas Jensen (S) Henrik
Møller (S) Kasper Roug (S) nfmd. Malte Larsen (S) Orla Hav (S)
Rasmus Stoklund (S) Katrine Robsøe (RV) Samira Nawa (RV)
Theresa Berg Andersen (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Victoria
Velasquez (EL) Rune Lund (EL) Uffe Elbæk (UFG) Torsten Schack
Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Anni Matthiesen (V) fmd. Anne Honoré
Østergaard (V) Thomas Danielsen (V) Heidi Bank (V) Tommy
Ahlers (V) Hans Kristian Skibby (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)
Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Birgitte Bergman (KF)
Alex Vanopslagh (LA)
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 41 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |