Fremsat den 27. januar 2021 af Susanne Zimmer (UFG),
Uffe Elbæk (UFG) og Sikandar Siddique (UFG)
Forslag til folketingsbeslutning
om at fremme cyklisme ved erhvervskørsel
m.v.
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af folketingsåret 2020-21 at tage de
nødvendige initiativer til at sidestille taksten for den
skattefrie kørselsgodtgørelse ved anvendelse af
arbejdsrelateret brug af cykel med taksten ved anvendelse af bil.
Endvidere foreslås det at pålægge regeringen at
udarbejde en analyse inden udgangen af folketingsåret
2020-21, der kortlægger, hvilke yderligere
skattemæssige initiativer der vil kunne fremme cyklismen i
Danmark.
Bemærkninger til forslaget
I mange år har Danmark brystet sig af at
være en førende cykelnation. Vi er kommet langt, men
udviklingen stagnerer, og det bliver stadig sværere at
få danskerne til at vælge cyklen til både de
korte og lange ture.
Derfor er der behov for initiativer, der kan
motivere befolkningen og virksomhederne til at bidrage til den
grønne omstilling ved at videreudvikle cykelkulturen.
Der er mange fordele ved at fremme cyklisme.
For det første er det mere klimavenligt. En cykel udleder
således 90 pct. mindre CO2 pr.
kørt kilometer i forhold til en bil.
For det andet formindsker det
luftforureningen. Luftforurening er skyld i, at omkring 4.200
danskere dør for tidligt hvert år, og er årsag
til alt for mange sygedage (»Ekspertgruppens anbefalinger
2019«, Københavns Kommune, Sundheds- og
Omsorgsforvaltningen, 2019). Ifølge Dansk Industri vil der
være 109.000 færre sygedage, hvis 10 pct. flere borgere
cykler i hovedstadsområdet. Det vil give en
samfundsøkonomisk gevinst på 467 mio. kr. årligt
(»Cykelredegørelse, Bilag 2«, Københavns
Kommune, 2019).
For det tredje øger det folkesundheden.
En undersøgelse foretaget af Transport- og Boligministeriet
viser, at 1 kørt kilometer på cykel sparer samfundet 8
kr. som følge af sundhedseffekterne (»Ny
undersøgelse: Det er sundere at cykle end hidtil
antaget«, Jonas Pröschold, Politiken, den 16. oktober
2020).
I befolkningen er der ifølge en
undersøgelse fra 2018 stor opbakning til at fremme cyklisme,
idet 84 pct. er helt eller overvejende enige i, at vi i Danmark
bør prioritere cyklisme og forblive en cykelnation
(»Danskerne: Vi skal prioritere cyklerne af hensyn til
klimaet«, Cyklistforbundet, den 1. april 2019). Tal fra
Vejdirektoratet viser dog, at cykeltrafikken er faldet fra 2014 til
2019, hvilket er et skridt i den forkerte retning (»Cykler
på vejene, Udvikling i cykeltrafikindekset«, 2009-2019,
Vejdirektoratet).
Af de årsager er det vigtigt, at det
gøres mere attraktivt at cykle, især hvor det i dag
ikke er attraktivt.
Taksten for
kørselsgodtgørelse ved anvendelse af cykel
sidestilles med taksten ved anvendelse af bil
Reglerne i dag er således, at hvis en
ansat tager cyklen til et møde, kan vedkommende få
0,54 kr./km i kørselsgodtgørelse. Vælger den
ansatte i stedet bilen, kan vedkommende få 3,44 kr./km
(2021-niveau) i kørselsgodtgørelse (indtil 20.000 km
årligt). Dette er langtfra tidssvarende og modvirker direkte
den grønne omstilling.
I nogle kommuner, herunder Randers Kommune, er
der allerede ordninger, hvor ansatte får en
kørselstakst på niveau med taksten for
bilkørsel ved brug af cykel til erhvervskørsel, en
model, som også Københavns Kommune overvejer
(»Københavnere bliver straffet økonomisk for at
cykle til møder«, Søren Astrup, Politiken, den
14. november 2020).
I 2016 vurderede Skatteministeriet i svaret
på SAU alm. del - spørgsmål 67
(folketingsåret 2016-17), at der ikke ville være
nævneværdige konsekvenser ved at hæve den
skattefrie grænse for godtgørelse ved brug af egen
cykel fra dengang 52 øre/km til den lave takst for
bilkørsel, 199 øre/km.
Forslagsstillerne ser det således som
oplagt at sidestille kørselsgodtgørelse ved
anvendelse af cykel med taksten ved anvendelse af bil. Dette skal
være retningslinjer for statens ansatte, men vil
forhåbentlig også blive brugt på resten af
arbejdsmarkedet.
Initiativet foreslås finansieret via
råderummet.
Det bemærkes, at forslagsstillerne har
fået oplyst af Cyklistforbundet, at de støtter
ovenstående forslag. Endvidere bemærkes det, at
Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen, Diabetes
Foreningen, Forbrugerrådet og Danske Cykelhandlere tidligere
har opfordret til en tilpasning af skattelovgivningen, så
kørselsgodtgørelsen for kørsel i arbejdstiden
ud fra samfundsøkonomiske og miljømæssige
hensyn giver samme godtgørelse som ved bilkørsel.
Analyse af yderligere
initiativer
Forslagsstillerne forestiller sig, at der kan
være yderligere skattemæssige initiativer, der kan
være med til at fremme cyklismen i Danmark. Derfor
foreslås det endvidere at pålægge regeringen at
udarbejde en analyse, der kortlægger yderligere initiativer,
herunder provenumæssige konsekvenser af forslagene.
Analysen skal oversendes til Folketingets
Skatteudvalg, hvorefter der kan tages politisk stilling til,
hvorvidt der skal arbejdes videre med initiativerne, herunder
eventuel finansiering.
Skriftlig fremsættelse
Susanne Zimmer
(UFG):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
fremme cyklisme ved erhvervskørsel m.v.
(Beslutningsforslag nr. B 133)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.