Fremsat den 8. december 2020 af Kristian Pihl Lorentzen (V),
Hans Andersen (V), Martin Geertsen (V),
?Peter Juel?-??Jensen (V),? Ellen Trane Nørby (V) og Hans Christian Schmidt (V)
Forslag til folketingsbeslutning
om en national strategi for bekæmpelse af
trafikstøj
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af juni 2021 at udarbejde en national strategi, der
skal sikre effektiv bekæmpelse af trafikstøj langs det
statslige vejnet.
Bemærkninger til forslaget
Det er forbundet med alvorlige
helbredsmæssige konsekvenser at være udsat for kraftig
trafikstøj. Ifølge Verdenssundhedsorganisationen,
WHO, kan trafikstøj medføre gener og helbredseffekter
som kommunikationsbesvær, hovedpine, søvnbesvær,
stress, forøget blodtryk, forøget risiko for
hjertesygdomme og hormonelle påvirkninger samt påvirke
børns indlæring (»Environmental Noise Guidelines
for the European Region«, World Health Organization,
2018).
I WHO's rapport »Burden of disease from
environmental noise« fra 2011 konkluderes det, at
trafikstøj hvert år koster mindst 1.000.000 sunde
leveår i Vesteuropa, og det skønnes, at flere hundrede
danskere hvert år dør for tidligt på grund af
udsættelse for trafikstøj. I lyset af den markante
trafikvækst er problemet med trafikstøj blevet
forværret en lang række steder i landet, ikke mindst
langs stærkt trafikerede statsveje. Trafikken på det
danske motorvejsnet steg med 36 pct. i perioden 2010-2018 med deraf
følgende voksende problemer med trafikstøj - og der
forventes en fortsat stigning i vejtrafikken i de kommende år
(»Statsvejnettet - Oversigt over tilstand og
udvikling«, Vejdirektoratet, 2019).
Transportministeren har i et svar til
Folketinget oplyst, at der ikke findes et samlet nationalt overblik
over behovet for investeringer i støjdæmpning langs
statsvejnettet, jf. Transportudvalget - alm. del svar på
spørgsmål 785, folketingsåret 2019-20. Der
findes heller ikke et samlet overblik over, hvad vi har af
støjdæmpende infrastruktur i Danmark. Derfor risikerer
man at famle i blinde, når man planlægger investeringer
på området. En national støjstrategi er derfor
forudsætningen for, at vi får størst mulig
effekt ud af de midler, der vil blive afsat til
støjbekæmpelse i forbindelse med den næste
ambitiøse infrastrukturaftale, der indgås.
Beslutningsforslaget er fremsat med et
ønske om, at problemerne med trafikstøj fremover
håndteres langt mere systematisk og effektivt, end det sker
på nuværende tidspunkt.
Folketinget pålægger derfor
regeringen at invitere Folketingets partier til forhandlinger om
grundlaget for udarbejdelse af en ny national støjstrategi.
Den nationale støjstrategi skal have til formål at
give et bedre beslutningsgrundlag i kraft af en systematisk
kortlægning af støjproblemer langs statsvejnettet ved
hjælp af målinger i terrænet samt i dialog med
kommuner og støjramte borgere. Desuden skal der i strategien
fastsættes politiske mål og prioriteringer samt
konkrete virkemidler for indsatsen til bekæmpelse af
trafikstøj. Strategien skal således give grundlag for
optimering af den samlede indsats mod trafikstøj, så
vi får mest mulig effekt for hver eneste skattekrone.
Det er forslagsstillernes forventning, at de
kommende trafikforhandlinger primo 2021 resulterer i
afsættelse af midler til en ambitiøs
støjbekæmpelsespulje. Venstre har allerede i sit fuldt
finansierede finanslovsforslag for 2021 afsat en stor pulje til
støjdæmpning langs vejene, så vi snarest kan
gå fra ord til handling.
Den konkrete udformning af den nye nationale
støjstrategi kan udarbejdes af en tværministeriel
arbejdsgruppe, så emner så som sundhed, transport,
klima, miljø og bolig sammentænkes. Derudover vil
relevante eksterne aktører fra transport-, bolig- og
sundhedsbranchen skulle inddrages i tilblivelsen af
støjstrategien.
Det er forslagsstillernes forventning, at en
national strategi også vil inspirere kommunerne til at
udarbejde lokale strategier til bekæmpelse af
trafikstøj langs det kommunale vejnet.
Regeringen pålægges således
med vedtagelse af beslutningsforslaget inden juni 2021 at udarbejde
den oven for beskrevne nationale støjstrategi for det
statslige vejnet.
Der lægges op til at afsætte 2
mio. kr. til udarbejdelse af støjstrategien, som skal
finansieres af førnævnte
støjbekæmpelsespulje.
Skriftlig fremsættelse
Kristian Pihl
Lorentzen (V):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
national strategi for bekæmpelse af trafikstøj.
(Beslutningsforslag nr. B 104)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.