Fremsat den 20. december 2019 af Marie Krarup (DF),
Pernille Bendixen (DF), Rene Christensen (DF),
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Søren Espersen (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om indførelse af en ny familiepolitik
Folketinget pålægger regeringen
senest ved udgangen af indeværende folketingsår at
nedsætte en familiepolitisk arbejdsgruppe, der skal komme med
forslag til en justeret model for dansk familiepolitik og herefter
at indkalde Folketingets partier til forhandlinger om modellen.
Bemærkninger til forslaget
Forslagsstillerne ønsker at styrke
familiepolitikken ved at give danske børnefamilier flere
valgmuligheder.
Familien er samfundets kerne, og det er ikke
statens opgave at erstatte eller underminere familien, men derimod
alene at træde til som et supplement, når familien ikke
magter opgaven. Forslagsstillerne ønsker at
understøtte familien ved at give mulighed for, at
børn kan vokse op med en tæt relation til familien og
få en god og vigtig forståelse for det danske
modersmål helt fra begyndelsen.
Forslagsstillerne mener også, at der er
et stigende behov for at diskutere, om det er
hensigtsmæssigt, at vi har indrettet et samfund, hvor
børn fra velfungerende familier i en meget tidlig alder
sendes i daginstitution. Som minimum bør der være
bedre muligheder for, at en af forældrene går hjemme i
en afgrænset periode. Forslagsstillerne ønsker
således at give forældre med mindre børn
større valgmuligheder til at tilrettelægge hverdagen
på en måde, så de får mere tid sammen med
børnene. Det er forslagsstillernes opfattelse, at en
ordning, hvor forældrene får mulighed for at gå
hjemme med barnet i en afgrænset periode, kan være med
til at forebygge sociale problemer i samfundet og i det hele taget
give forældre en mindre stresset hverdag med bedre muligheder
for omsorg og tryghed for børnene, mens de er små.
Forslagsstillerne ønsker ikke at
gøre sig til dommer over de valg, som træffes i de
enkelte familier. Formålet er først og fremmest at
give forældre større valgmuligheder, da forældre
er de bedste til at træffe beslutninger om, hvad der er bedst
for deres børn.
Konkret foreslås det, at der
nedsættes en arbejdsgruppe bestående af
repræsentanter for de partier, der støtter
beslutningsforslaget og repræsentanter for Finansministeriet,
Børne- og Undervisningsministeriet og KL (Kommunernes
Landsforening). Arbejdsgruppen kan også indhente input fra
relevante forældreorganisationer m.v.
Arbejdsgruppen skal komme med forslag til en
justeret model for dansk familiepolitik, hvor følgende skal
indgå i modellen:
- Der skal i alle
landets kommuner ydes et økonomisk tilskud til pasning af
egne børn i hjemmet. Det er en ufravigelig betingelse, at de
forældre, der modtager tilskud, er bosiddende i Danmark.
- Ordningen skal
målrettes danske familier, så ordningen ikke kan bruges
til at isolere børn i hjemmet, som har brug for at
lære dansk sprog og kultur at kende.
- Forældrene
skal tale dansk og have så stor fortrolighed med det danske
sprog, at det er naturligt for dem at tale dansk med deres
børn.
- Forældrene
skal have haft bopæl i Danmark i minimum 20 år, ligesom
det i overensstemmelse med de gældende regler i
dagtilbudsloven fortsat skal være et krav, at 1-årige
børn i familier, der bor i et udsat boligområde, skal
gå i vuggestue eller dagpleje. Reglerne blev indført
som en del af den politiske aftale »Et Danmark uden
parallelsamfund« fra marts 2018.
- Det er en
betingelse for at modtage tilskud, at begge forældre skal
have været i beskæftigelse eller uddannelse i de
seneste 3 ud af 4 år.
- Ordningen skal
tage udgangspunkt i det nuværende dagpengesystem, og
tilskuddet skal som udgangspunkt svare til dagpengesatsen, ligesom
der skal optjenes pension af tilskuddet. Tilskuddet skal
gælde pr. familie og ikke pr. barn, hvilket betyder, at der
ikke kan opnås dobbelttilskud ved pasning af to børn i
hjemmet. Tilskuddet kan kun udbetales til den forælder, der
går hjemme. Begge forældre kan således ikke
samtidig modtage tilskud, ligesom det skal være et krav, at
den ikkehjemmegående forælder skal have et fuldtidsjob,
mens den anden går hjemme og passer barnet.
- Arbejdsgruppen
kan overveje, om der er behov for undtagelser fra kravet om
fuldtidsbeskæftigelse for den af forældrene, som ikke
går hjemme og passer barnet, eksempelvis i forhold til
uddannelse.
- Ordningen skal
kun kunne benyttes i barnets første 4 år.
- Der skal
indarbejdes et loft på ordningen, så forældre
på skift maksimalt kan være 6 år på
ordningen i alt, uanset hvor mange børn de har.
Forældrene skal frit kunne vælge, om de vil skiftes til
at være på ordningen.
Forslagsstillerne er opmærksomme
på, at der allerede i dag er regler i dagtilbudsloven, som
giver kommunerne mulighed for at give forældre et
økonomisk tilskud til pasning af egne børn.
Forslagsstillerne mener dog, at disse regler bør
gøres mere attraktive, så flere familier vil
gøre brug af dem, så familierne på den
måde får bedre mulighed for at få en hverdag,
hvor der er tid til at være sammen med børnene, og
så ordningen ikke er valgfri for kommunerne.
Arbejdsgruppen skal undersøge de
EU-retlige konsekvenser af forslaget og overveje, om der skal
indføres et loft, så forældre, der eksempelvis
har en indkomst over en vis størrelse om året, ikke
kan modtage tilskud. Arbejdsgruppen skal ligeledes overveje, om der
er behov for særlige hensyn i forhold til enlige
forældre.
I forhold til finansiering skal arbejdsgruppen
overveje muligheden for at finansiere ordningen via det
økonomiske råderum. Alternativt kan finansiering af
forslaget findes ved at ophæve det midlertidige ekstra
tilskud til børnefamilier, som den nuværende regering
og støttepartierne har indført.
Når arbejdsgruppen har færdiggjort
sit arbejde, skal der indkaldes til politiske drøftelser med
henblik på at aftale en endelig model for en ny
familiepolitik.
Skriftlig fremsættelse
Marie Krarup
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
indførelse af en ny familiepolitik.
(Beslutningsforslag nr. B 66)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.