Fremsat den 6. maj 2020 af Jens Henrik Thulesen Dahl (DF),
Pernille Bendixen (DF), Liselott Blixt (DF),
René Christensen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Søren Espersen (DF),
Marie Krarup (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om morgensang i folkeskolen og på
gymnasiale ungdomsuddannelser
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2020 at fremsætte lovforslag, som
medfører, at morgensang bliver obligatorisk i alle landets
folkeskoler og på gymnasiale ungdomsuddannelser.
Bemærkninger til forslaget
En lov om obligatorisk morgensang i
folkeskoler og på gymnasiale uddannelser skal forpligte den
enkelte folkeskole og det enkelte gymnasium til mindst én
gang om ugen at samle hele skolen, den enkelte skoleafdeling eller
undervisningssted til morgensang. Udgangspunktet skal være,
at der overvejende skal synges på dansk og kun i
begrænset omfang på andre sprog.
Forslagsstillerne er af den opfattelse, at
morgensang kan bidrage positivt til fællesskabet og
samhørigheden på den enkelte skole/gymnasium og i
samfundet i almindelighed. Fælles morgensang vil kunne give
børn og unge et indblik i den danske sangskat, fremme
almendannelsen og bidrage positivt til at styrke integrationen af
børn og unge med en anden kulturel baggrund end dansk.
Forslagsstillerne har med glæde noteret
sig, at der allerede afholdes morgensang på mange af landets
skoler. Forslagsstillerne finder, at den gode tradition med dette
beslutningsforslag skal rulles ud til alle skoler.
Mange børn og unge kender ikke den
danske sangskat, og det er efter forslagsstillernes opfattelse
trist, da rigtig mange danske sange og salmer på en fin og
fyldestgørende måde afspejler dansk mentalitet,
folkeliv, livsstemninger, kultur, historie og fællesskab.
Forslagsstillerne mener, at børn og unge via morgensang vil
opnå fortrolighed med sange, viser og salmer fra eksempelvis
Højskolesangbogen og Den Danske Salmebog. At samles til
morgensang medvirker således til at fremme elevernes
almendannelse og udvikling og udvide deres horisont.
Det er endvidere forslagsstillernes
opfattelse, at morgensang i høj grad kan bidrage positivt
til integrationen. Det er afgørende, at børn og unge
med en anden kulturel baggrund end dansk oplever det
fællesskab, som morgensang kan give, og at de opnår
kendskab til danske sange som en del af dansk kultur. På den
måde tilegner eleverne sig nogle fælles referencer, som
de i bred forstand kan bruge i det danske samfund til at navigere
og interagere ud fra.
Under covid-19-epidemien i foråret 2020
kunne man iagttage, hvordan der dagligt opstod fællessang
blandt isolerede danskere rundt om i landet. Danskerne stod
på deres altaner, i deres åbne vinduer eller andre
steder i deres hjem og brød ud i fællessang. DR1
fulgte op med fælles daglig tv-transmitteret morgensang ledet
af den folkekære Phillip Faber, hvilket udviklede sig til et
populært tilløbsstykke for danskerne. Et
tilløbsstykke, som har medvirket til at styrke sammenholdet
og fællesskabet i en svær tid for Danmark, og som
samtidig er blevet et fælles folkeligt holdepunkt i en meget
usikker tid. Det vidner om, at morgensang har betydning for mange
mennesker, og at den skaber samhørighed og glæde.
Et andet og lignende initiativ er projektet
»Alsang 2020«, hvor morgensangen netop forsøger
at styrke fællesskabet og hylder friheden og demokratiet.
Eventuelle økonomiske konsekvenser som
følge af forslaget vil skulle afklares i forbindelse med
fremsættelse af lovforslaget.
Skriftlig fremsættelse
Jens Henrik Thulesen
Dahl (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
morgensang i folkeskolen og på gymnasiale
ungdomsuddannelser.
(Beslutningsforslag nr. B 164)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.