Fremsat den 27. februar 2019 af transport-,
bygnings- og boligministeren (Ole Birk Olesen)
Forslag
til
Lov om ændring af færdsesloven
(Forhøjelse af
hastighedsgrænsen for lastbiler og vogntog fra 70 km i timen
til 80 km i timen uden for tættere bebygget område og
på motortrafikveje)
§ 1
I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1324 af 21. november 2018, som
ændret ved lov nr. 1521 af 18. december 2018, lov nr. 1559 af
18. december 2018 og lov nr. 1563 af 18. december 2018, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 42, stk. 5, 1. pkt.,
indsættes efter »generelle
hastighedsgrænse«: »eller en særlig
hastighedsbegrænsning fastsat i medfør af §
43«.
2. I
§ 43, stk. 2, ændres
»på andre veje end motorveje uanset § 42 aldrig
overstige 70 km i timen« til: »uanset § 42 ikke
overstige 80 km i timen«.
3. I
§ 43, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »på andre veje end motorveje uanset §
42 ikke overstige 70 km i timen« til: »uanset § 42
ikke overstige 80 km i timen«, og 3. pkt. ophæves.
4. I
§ 43, stk. 4, ophæves 1.
pkt., og i 2. pkt. udgår »dog«.
5. I
§ 43, stk. 11, udgår
»og op til 80 km i timen på andre veje end motorveje,
jf. stk. 4, 2. pkt., og stk. 3, 3. pkt«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2020.
Bemærkninger til lovforslaget
| Almindelige
bemærkninger | | | | Indholdsfortegnelse |
|
| 1. Indledning og baggrund | | 2. Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. Forhøjelse af hastighedsgrænsen for
lastbiler og vogntog uden for tættere bebygget område
og på motortrafikveje | | 2.1.1. Gældende ret | | 2.1.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | | 2.2. Tilvejebringelse af hjemmel til fastsættelse
af lokale køretøjsbestemte
hastighedsgrænser | | 2.2.1. Gældende ret | | 2.2.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | | 3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | | 4. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v. | | 5. Administrative konsekvenser for
borgerne | | 6. Miljømæssige konsekvenser | | 7. Forholdet til EU-retten | | 8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | | 9. Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti) og Dansk Folkeparti har i finanslovsaftalen for 2019
indgået aftale om at hæve hastighedsgrænsen fra
70 km i timen til 80 km i timen for lastbiler uden for
tættere bebygget område og på motortrafikveje for
at fremme mobiliteten og sikre bedre vilkår for
transporterhvervet. Det fremgår af aftalen, at der med
henblik på at fastholde et højt niveau for
færdselssikkerhed fastholdes en hastighedsgrænse
på 70 km i timen på de strækninger, hvor en
øget hastighedsgrænse ikke er forsvarlig. Derfor
afsættes der i aftalen midler til nedskiltning af
hastighedsgrænsen på udvalgte kommuneveje og statsveje.
Der er således afsat 30 mio. kr. i 2019 til en pulje, hvorfra
kommunerne kan søge om midler til skiltning af en lavere
hastighedsgrænse. Der afsættes samtidig 1,5 mio. kr. i
2019 til skiltning af en lavere hastighedsgrænse på
statsvejnettet.
Regeringen ophævede ved lov nr. 385 af 27. april 2016 om
ændring af færdselsloven og lov om godkendelse og syn
af køretøjer (forhøjelse af
hastighedsgrænsen for campingvogne og andre
registreringspligtige påhængskøretøjer
m.v. samt ophævelse af den køretøjsbestemte
hastighedsgrænse for lastbiler og tunge vogntog i
tættere bebygget område) den særlige
køretøjsbestemte hastighedsgrænse på 50
km i timen for lastbiler i byen. Finanslovsaftalen for 2019 og
nærværende lovforslag er en videreførelse af
indsatsen for forbedring af mobiliteten og fremkommeligheden for
erhvervslivet.
Formålet med lovforslaget er at udmønte
finanslovsaftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti om
forhøjelse af hastighedsgrænsen for lastbiler. En
forhøjelse af hastighedsgrænsen for lastbiler fra 70
km i timen til 80 km i timen vil øge mobiliteten og
fremkommeligheden for erhvervsdrivende. Den øgede hastighed
vil således medføre en tidsmæssig gevinst for
transportbranchen og vil på den måde understøtte
væksten i erhvervslivet. Vejdirektoratet har samlet set
vurderet, at den erhvervsøkonomiske gevinst ved en
forhøjelse af hastighedsgrænsen vil være i
omegnen af 560 mio. kr. årligt.
Det foreslås konkret at forhøje
hastighedsgrænsen for både lastbiler samt lette og
tunge vogntog fra 70 km i timen til 80 km i timen på veje
uden for tættere bebygget område og på
motortrafikveje. Baggrunden for, at forhøjelsen af
hastighedsgrænsen også foreslås at omfatte lette
og tunge vogntog er, at det derved sikres, at
hastighedsgrænsen for lastbiler samt lette og tunge vogntog
er ens. Herved reduceres den hastighedsspredning, der ellers ville
forekomme mellem lastbiler og lette og tunge vogntog, som i dag
alle må køre 70 km i timen uden for tættere
bebygget område og på motortrafikvej. En reducering af
hastighedsspredningen vil begrænse antallet af overhalinger
mellem de pågældende køretøjstyper,
hvilket er til gavn for færdselssikkerheden.
En forøgelse af hastighedsgrænsen for både
lastbiler samt lette og tunge vogntog vil give en højere
gennemsnitshastighed for disse køretøjer, hvilket
giver en forøget ulykkesrisiko. Omvendt medfører
forøgelse af hastighedsgrænsen for lastbiler samt
lette og tunge vogntog en reduktion af hastighedsspredningen i
forhold til andre køretøjer som almindelig bil,
motorcykler og busser, hvilket erfaringsmæssigt er til gavn
for færdselssikkerheden. Samtidig vil det med de afsatte
puljemidler blive sikret, at kommunerne kan nedskilte
hastighedsgrænsen lokalt på strækninger, hvor det
ikke vil være færdselssikkerhedsmæssigt
forsvarligt for lastbiler og vogntog at køre med 80 km i
timen.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Forhøjelse af hastighedsgrænsen for
lastbiler og vogntog uden for tættere bebygget område
og på motortrafikveje
2.1.1. Gældende ret
De generelle hastighedsgrænser er fastsat i
færdselslovens § 42, mens der i § 43 er fastsat
køretøjsbestemte hastighedsgrænser for
særlige typer af tunge køretøjer og
vogntog.
Færdselslovens § 42, stk. 1, nr. 1, fastsætter
en generel hastighedsgrænse i tættere bebygget
område på 50 km i timen. Færdselslovens §
42, stk. 1, nr. 2, fastsætter en generel
hastighedsgrænse uden for tættere bebygget område
på 80 km i timen, mens færdselslovens § 42, stk.
3, fastsætter en tilsvarende generel hastighedsgrænse
på motortrafikveje på 80 km i timen.
Ifølge færdselslovens § 43, stk. 1, 1. pkt.,
er der fastsat en hastighedsgrænse på 80 km i timen for
busser, hvis tilladte total vægt overstiger 3.500 kg. Det
følger af færdselslovens § 43, stk. 2, at
hastighedsgrænsen for andre biler, hvis tilladte
totalvægt overstiger 3.500 kg (lastbiler), og vogntog
bestående af en lastbil eller en bus, hvis tilladte
totalvægt overstiger 3.500 kg, og et registreringspligtigt
påhængskøretøj er 70 km i timen på
andre veje end motorveje.
Det følger endvidere af færdselslovens § 43,
stk. 3, at hastigheden for biler med en tilladt totalvægt
på ikke over 3.500 kg (person- og varebiler) ikke må
overstige 70 km i timen på andre veje end motorveje, hvis der
er tilkoblet påhængsvogn, sættevogn eller
registreringspligtigt påhængsredskab, herunder
campingvogn. Hastighedsgrænsen er tilsvarende for
motorcykler, hvis der er tilkoblet påhængsvogn eller
registreringspligtigt påhængsredskab. Såfremt
biler med tilkoblet påhængsvogn, sættevogn eller
registreringspligtigt påhængsredskab, herunder
campingvogn, opfylder betingelserne fastsat i § 43, stk. 11
(de såkaldte tempo 100-vogntog), må hastigheden ikke
overstige 80 km i timen på andre veje end motorveje.
De køretøjsbestemte hastighedsgrænser i
§ 43 gælder uanset de generelle hastighedsgrænser
i henhold til § 42. Der er ingen køretøjsbestemt
hastighedsgrænse for lastbiler i tættere bebygget
område. Her er lastbilerne således underlagt de
generelle eller skiltede hastighedsgrænser.
2.1.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Der er i forbindelse med finansloven for 2019 indgået
aftale om at hæve hastighedsgrænsen fra 70 km i timen
til 80 km i timen for lastbiler uden for tættere bebygget
område og på motortrafikveje.
Det er Færdselsstyrelsens vurdering, at der rent
køretøjsteknisk ikke er noget til hinder for at
forhøje hastighedsgrænsen for lastbiler fra 70 km i
timen til 80 km i timen, idet lastbilerne
køretøjsteknisk set er egnede til at køre med
den højere hastighed. Den generelle hastighedsgrænse
for lastbiler er således også 80 km i timen på
motorvej.
Det er Vejdirektoratets vurdering, at en forhøjelse af
den køretøjsbestemte hastighedsgrænse må
forventes at medføre, at gennemsnitshastigheden, det vil
sige gennemsnittet af de faktisk målte
kørselshastigheder, på de pågældende
vejstrækninger vil stige. En højere faktisk
kørselshastighed for lastbiler øger eksempelvis
bremselængden og kan gøre det vanskeligere for
lastbiler at foretage undvigemanøvrer, hvilket kan bidrage
til at øge ulykkesrisikoen. Samtidig har lastbilers
høje vægt væsentlig indflydelse på
omfanget og alvoren af en eventuel ulykke.
Det er dog Vejdirektoratets vurdering, at en forhøjelse
af den køretøjsbestemte hastighedsgrænse fra 70
km i timen til 80 km i timen må forventes at medføre
en reduktion i hastighedsspredningen, det vil sige forskellen
på de laveste og de højeste målte hastigheder
på en strækning. En reduktion af hastighedsspredningen
forventes at medføre færre overhalinger. Efter
Vejdirektoratets vurdering skyldes de mest alvorlige ulykker
på landevejen såkaldte frontalkollisioner, som blandt
andet sker i forbindelse med overhalinger, hvor det overhalende
motorkøretøj og modkørende trafik i den
modsatrettede bane støder sammen.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet finder, at en
reduktion af hastighedsspredningen er et væsentligt element,
der kan mindske risikoen for ulykker. En forhøjelse af
hastighedsgrænsen alene for lastbiler må antages at
ville medføre et øget antal lastbiloverhalinger,
herunder med lastbiler, der overhaler lette vogntog, og dermed en
øget risiko for frontalkollisioner.
For at mindske antallet af overhalinger, og dermed den
øgede risiko for frontalkollisioner og andre ulykkestyper,
foreslår Transport-, Bygnings- og Boligministeriet at
forhøje hastighedsgrænsen fra 70 km i timen til 80 km
i timen for både lastbiler samt lette (motorcykel/bil med en
tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg med et
registreringspligtigt påhængskøretøj) og
tunge vogntog (lastbil og bus hvis tilladte totalvægt
overstiger 3.500 kg med et registreringspligtigt
påhængskøretøj). På den måde
fastsættes der ens hastighedsgrænser for disse typer af
køretøjer, hvilke vil mindske hastighedsspredningen
mellem køretøjerne. Det er Færdselsstyrelsens
vurdering, at også de lette vogntog
køretøjsteknisk set er egnede til kørsel med
en hastighed på 80 km i timen.
Samlet set vil der også blive tale om generel reduktion i
hastighedsspredningen i forhold til øvrige
køretøjer (herunder bil, bus og motorcykel), hvilket
er til gavn for færdselssikkerheden.
Det er samtidig Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
opfattelse, at det er vigtigt, at hastighedsgrænsen for
lastbiler samt lette og tunge vogntog alene forhøjes
på de stækninger, der
færdselssikkerhedsmæssigt er egnede hertil. Det
følger således også af finanslovsaftalen, at der
for at imødegå en forøget risiko for ulykker
som følge af den højere hastighedsgrænse er
afsat midler i en pulje, som kommunerne kan søge til lokalt
at sætte hastighedsgrænsen ned på de
strækninger, hvor det ikke er forsvarligt for lastbiler at
køre 80 km i timen. Der er endvidere afsat midler til
Vejdirektoratet til skiltning af en lavere hastighed på
relevante strækninger på statsvejnettet. Der henvises
nærmere til pkt. 2.2.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
For så vidt angår sanktionerne for
overtrædelse af færdselslovens hastighedsgrænser
bemærker Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, at det
følger af færdselslovens § 118, stk. 4, at der
udmåles en særligt skærpet bøde, hvis
hastighedsgrænsen overtrædes med 30 pct. eller derover
på andre veje end motortrafikveje med en
hastighedsgrænse på 100 km i timen og på
motorveje. Bødeudmålingen efter færdselslovens
§ 118, stk. 4, sker efter en procentvis og progressiv stigende
skala. Den særligt skærpede bøde udløses
således for lastbiler samt lette og tunge vogntog ved
hastigheder på 91 km i timen eller derover i henhold til den
gældende hastighedsgrænse (70 km i timen) på
andre veje end motortrafikveje med en hastighedsgrænse
på 100 km i timen og på motorveje.
Med den foreslåede forhøjelse af
hastighedsgrænsen, vil bødeudmålingen fortsat
ske efter ovennævnte principper om en procentvis og
progressiv stigende skala. Udgangspunktet for, hvornår den
særligt skærpede bøde bliver aktuel, vil dog
ændres ved den foreslåede forhøjelse af
hastighedsgrænsen fra 70 km i timen til 80 km i timen.
Konsekvensen heraf vil være, at den særligt
skærpede bøde i medfør af færdselslovens
§ 118, stk.4, udløses ved en hastighed på 104 km
i timen, mod 91 km i timen i henhold til de gældende
hastighedsgrænser.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har på den
baggrund overvejet, om den procentvise grænse for,
hvornår den særligt skærpede bøde efter
færdselslovens § 118, stk. 4, udløses, bør
ændres (sænkes) for så vidt angår lastbiler
samt lette og tunge vogntog ved kørsel uden for
tættere bebygget område og på
motortrafikveje.
For så vidt angår lastbiler og lastbilvogntog, skal
disse være udstyret med en hastighedsbegrænsende
anordning, der skal være indstillet til 90 km i timen. Den
særligt skærpede bøde, som udmåles ved
hastighedsovertrædelser på 30 pct. eller derover, kan
derfor kun blive aktuel, hvis lastbilen ikke er udstyret med den
lovpligtige hastighedsbegrænser, eller hvis der er sket en
konstruktiv ændring af hastighedsbegrænseren.
For så vidt angår tunge vogntog bestående af
bus og et registreringspligtigt
påhængskøretøj (busvogntog) skal disse
være udstyret med en hastighedsbegrænsende anordning,
der skal være indstillet til 100 km i timen. Den
særligt skærpede bøde, som udmåles ved
hastighedsovertrædelser på 30 pct. eller derover, kan
derfor kun blive aktuel, hvis busvogntoget ikke er udstyret med den
lovpligtige hastighedsbegrænser, eller hvis der er sket en
konstruktiv ændring af hastighedsbegrænseren.
For lette vogntog vil den særligt skærpede
bøde, som udmåles ved hastighedsovertrædelser
på 30 pct. eller derover, have betydning, da de lette vogntog
ikke skal være udstyret med en hastighedsbegrænser og
derfor potentielt vil kunne føres med en hastighed på
104 km i timen eller derover.
Det er Transport-, Bygnings- og Boligministeriets opfattelse, at
forøgelsen af den hastighed, hvorved den særligt
skærpede bøde udløses, ikke er
tilstrækkelig stor til, at den gældende procentvise
grænse på 30 pct. bør ændres. Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet har derfor ikke fundet anledning til
at foreslå ændringer af § 118, stk. 4.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har på
tilsvarende vis overvejet, om den foreslåede
forhøjelse af hastighedsgrænsen fra 70 km i timen til
80 km i timen for lastbiler samt lette og tunge vogntog uden for
tættere bebygget område og på motortrafikveje
bør medføre ændringer af de procentvise
grænser for, hvornår hastighedsovertrædelser
medfører et klip i kørekortet, betinget frakendelse
af førerretten og ubetinget frakendelse af
førerretten.
Det følger af færdselslovens § 125, stk. 2,
nr. 5, at en hver overtrædelse af hastighedsgrænserne
på mere end 30 pct. udløser et klip i
kørekortet. Endvidere følger det af § 125, stk.
1, nr. 4, at førerretten skal frakendes betinget ved
overtrædelse af de køretøjsbestemte
hastighedsgrænser for blandt andet lastbil samt lette og
tunge vogntog på mere end 40 pct., når
hastighedsgrænsen er højere end 30 km i timen. Endelig
følger det af færdselslovens § 126, stk. 11, at
førerretten skal frakendes ubetinget ved enhver
hastighedsoverskridelse på mere end 100 pct., hvis
kørslen er sket med mere end 100 km i timen.
Den foreslåede forhøjelse af den
køretøjsbestemte hastighedsgrænse for lastbiler
samt lette og tunge vogntog fra 70 km i timen til 80 km i timen
uden for tættere bebygget område og på
motortrafikveje betyder i forhold til de omhandlede procentvise
grænser, at de pågældende køretøjer
på veje uden for tættere bebygget område og
på motortrafikveje kan køre op til 104 km i timen (mod
tidligere over 91 km i timen), før der er tale om en 30 pct.
overskridelse af hastighedsgrænsen, som udløser et
klip i kørekortet.
Lastbiler samt lette og tunge vogntog kan endvidere køre
op til 112 km i timen (mod tidligere over 98 km i timen),
før der er tale om en 40 pct. overskridelse af
hastighedsgrænsen, som udløser en betinget frakendelse
af førerretten. Endelig vil lastbiler samt lette og tunge
vogntog kunne køre med en hastighed på mere end 160 km
i timen (mod tidligere over 140 km i timen), før der er tale
om en 100 pct. overskridelse af hastighedsgrænsen, der
udløser en ubetinget frakendelse af førerretten.
Den foreslåede forhøjelse af
hastighedsgrænsen fra 70 km i timen til 80 km i timen vil i
praksis ikke have indflydelse på spørgsmålet om
klip i kørekortet og frakendelse (betinget og ubetinget) af
førerretten i forhold til lastbiler og tunge vogntog
bestående af lastbil og registreringspligtigt
påhængskøretøj, idet den
hastighedsbegrænsende anordning, som lastbiler skal
være udstyret med, skal være indstillet til 90 km i
timen. Det vil således i praksis alene være muligt at
foretage hastighedsovertrædelser af den omhandlede karakter,
hvis lastbilerne føres uden den påkrævede
hastighedsbegrænser, eller hvis der er foretaget konstruktive
indgreb i hastighedsbegrænseren. Dette medfører i sig
selv en ubetinget frakendelse af førerretten i medfør
af færdselslovens § 126, stk. 1, nr. 3.
Busvogntog vil dog kunne køre op til 100 km i timen, da
bussers hastighedsbegrænsende anordninger skal være
indstillet til 100 km i timen. Den foreslåede
forhøjelse af hastighedsgrænsen vil derfor have
indflydelse på, hvornår føreren af et busvogntog
kan idømmes et klip i kørekortet eller frakendes
førerretten betinget.
Endvidere vil de omhandlede procentvise grænser for
frakendelse have betydning for de lette vogntog, da disse ikke skal
være udstyret med en hastighedsbegrænser og derfor
potentielt vil kunne føres med de højere hastigheder,
hvorved der udløses klip og frakendelse af
førerretten.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har på den
baggrund overvejet, om de procentvise grænser i
færdselslovens § 125, stk. 2, nr. 5, § 125, stk. 1,
nr. 4, og § 126, stk. 11, for, hvornår et klip i
kørekortet, betinget og ubetinget frakendelse af
førerretten udløses, bør ændres
(sænkes) for så vidt angår lette vogntog og i et
vist omfang busvogntog ved kørsel uden for tættere
bebygget område og på motortrafikveje. Det er
Transport-, Bygnings- og Boligministeriets opfattelse, at
forøgelsen af den hastighed, hvorved de
frakendelsesmæssige sanktioner udløses for de lette
vogntog og busvogntog, ikke er tilstrækkelig stor til, at de
gældende procentvise grænser på henholdsvis 30,
40 og 100 pct. bør ændres. Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet har derfor ikke fundet anledning til at
foreslå ændringer af § 125, stk. 2, nr. 5, §
125, stk. 1, nr. 4, og § 126, stk. 11.
Hvis lovforslaget vedtages, vil de tekniske
konsekvensændringer, som den foreslåede
forhøjelse af hastighedsgrænsen vil få for de
lette vogntog i relation til de gældende tempo 100-ordninger,
blive tilrettet i de relevante bekendtgørelser.
2.2. Tilvejebringelse af hjemmel til fastsættelse
af lokale køretøjsbestemte
hastighedsgrænser
2.2.1. Gældende ret
Der kan i medfør af færdselslovens § 42, stk.
4, for en vejstrækning fastsættes en lokal
højere hastighedsgrænse end den generelle
hastighedsgrænse, såfremt omstændighederne,
herunder trafikafviklingen, tilsiger det, og afgørende
færdselssikkerhedsmæssige hensyn ikke taler
derimod.
Der kan endvidere i medfør af færdselslovens §
42, stk. 5, fastsættes en lavere hastighedsgrænse
på vejstrækninger, hvor det ikke vil være
forsvarligt eller ønskeligt at tillade
kørselshastigheder svarende til den generelle.
Det følger af færdselslovens § 92 a, stk. 2,
at det er politiet, der efter forhandling med vejmyndigheden
træffer afgørelse om fastsættelse af en lokal
hastighedsbegrænsning i medfør af § 42, stk. 5.
Kommunalbestyrelsen er vejmyndighed for kommunevejene, hvilke
betyder, at det i medfør af § 92 a, stk. 2, vil
være politiet, der efter forhandling med kommunalbestyrelsen
fastsætter lokale hastighedsgrænser i medfør af
§ 42, stk. 5. Hvis der opstår uenighed mellem parterne
afgøres sagen af transport-, bygnings- og boligministeren,
jf. § 92 c, stk. 1.
Der er endvidere i medfør af § 92 c, stk. 3, udstedt
bekendtgørelse nr. 1486 af 13. december 2017 om lokale
hastighedsgrænser (hastighedsbekendtgørelsen), der
bl.a. fastsætter kriterierne for fastsættelse af lokale
hastighedsgrænser.
Kriterierne for, hvornår der kan fastsættes en
lavere hastighedsgrænse end den generelle uden for
tættere bebygget område, fremgår af
hastighedsbekendtgørelsens § 7, stk. 1. Det
følger heraf, at der kan fastsættes en lavere
hastighedsgrænse på en sådan vejstrækning,
når væsentlige trafiksikkerhedsmæssige eller
andre trafikale hensyn taler herfor, herunder når hastigheden
udgør en væsentlig ulykkesårsag eller risiko,
eller når vejens funktion, udformning eller begrænsede
oversigtsforhold gør det påkrævet af hensyn til
fodgængere eller cyklister. Hastighedsgrænsen kan
fastsættes til 40, 50, 60 eller 70 km i timen.
2.2.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
For at imødegå en forøget risiko for ulykker
som følge af forhøjelsen af hastighedsgrænsen
er der i finanslovsaftalen afsat midler til at sætte
hastighedsgrænsen ned på de strækninger, hvor det
ikke er forsvarligt for lastbiler at køre 80 km i timen.
Kommunernes nedskiltning på konkrete strækninger
skal foregå efter de kompetence- og proceduremæssige
regler, der findes i færdselslovens § 42, stk. 5, §
92 a, stk. 2, og § 92 c, stk. 1, om fastsættelse af
lokale hastighedsgrænser, der er lavere end de generelle
hastighedsgrænser. Der henvises til pkt. 2.2.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Der er i færdselslovens § 42, stk. 5, hjemmel til at
fastsætte en lavere hastighedsgrænse på en
strækning, hvor det ikke vil være forsvarligt eller
ønskeligt at tillade kørsel med hastigheder svarende
til den generelle. Bestemmelsens ordlyd giver klar hjemmel til
nedskiltning af de generelle hastighedsgrænser, som er
fastsat i § 42, stk. 1. Bestemmelsen anvendes i dag endvidere
i et vist omfang også til nedskiltning af de
køretøjsbestemte hastighedsgrænser, som er
fastsat i § 43, hvilke f.eks. sker i forbindelse med
nedskiltning af den køretøjsbestemte
hastighedsgrænse for lastbiler.
Da hastighedsgrænsen for lette og tunge vogntog
foreslås forhøjet fra 70 km i timen til 80 km i timen,
jf. den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 1, skal
hastighedsgrænsen for disse vogntog også kunne
nedskiltes. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
foreslår derfor, at det i færdselslovens § 42,
stk. 5, præciseres, at der også kan fastsættes en
lavere hastighedsgrænse end de køretøjsbestemte
hastighedsgrænser, der er fastsat i medfør af §
43. Med den foreslåede bestemmelse præciseres det
således, at der i medfør af § 42, stk. 5, kan
fastsættes en lavere lokal hastighedsgrænse for
lastbiler samt lette og tunge vogntog på strækninger,
hvor det ikke vil være forsvarligt eller ønskeligt at
tillade kørsel med den generelle hastighed eller en
særlig køretøjsbestemt
hastighedsbegrænsning fastsat i medfør af §
43.
For så vidt angår de nærmere retningslinjer
for, hvornår der kan fastsættes en lavere lokal
hastighedsgrænse, vil dette skulle vurderes ud fra de
retningslinjer, der følger af
hastighedsbekendtgørelsen. Der henvises herved til pkt.
2.2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Der er afsat 30 mio. kr. i en pulje til kommunernes nedskiltning
af hastighedsgrænsen på de kommuneveje, hvor kommunerne
vurderer, at det ikke vil være
færdselssikkerhedsmæssigt forsvarligt for lastbiler at
køre 80 km i timen. De 30 mio. kr. er udmøntet i en
pulje, hvorfra kommunerne kan ansøge om finansiering til
nedskiltning af hastighedsgrænsen på kommunevejene. Der
er endvidere afsat 1,5 mio. kr. til nedskiltning af
hastighedsgrænsen statsvejene.
Ovennævnte midler er tiltænkt specifikt at skulle
anvendes til det formål at nedskilte den særlige
køretøjsbestemte hastighedsgrænse på veje
uden for tættere bebygget område og på
motortrafikveje, hvor det ikke vil være forsvarligt med en
hastighedsgrænse for de pågældende
køretøjer på 80 km i timen. Midlerne kan
således ikke anvendes til nedskiltning af den generelle
hastighedsgrænse på en strækning. Hvis der
måtte være enkelte strækninger inden for
tættere bebygget område, for hvilke der er fastsat en
lokal hastighedsgrænse på 80 km i timen, vil der
også kunne søges om midler fra den omtalte pulje, hvis
den lokalt fastsatte hastighedsgrænse på 80 km i timen
ikke vil være færdselssikkerhedsmæssig forsvarlig
for lastbiler samt lette og tunge vogntog.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Det er Vejdirektoratets vurdering, at der vil være
vejstrækninger, hvor det ikke vil være
færdselssikkerhedsmæssigt forsvarligt for lastbiler
samt lette og tunge vogntog at køre 80 km i timen. På
disse vejstrækninger er det nødvendigt at nedskilte
hastighedsgrænsen fra 80 km i timen til 70 km i timen.
Lovforslaget medfører derfor økonomiske omkostninger
for det offentlige i forbindelse med nedskiltning af
hastighedsgrænsen.
Det er Vejdirektoratets overordnede skøn, at det vil
koste 30 mio. kr. at nedskilte hastighedsgrænsen på
udvalgte kommuneveje og 1,5 mio. kr. at nedskilte
hastighedsgrænsen på udvalgte statsveje. Der er
på den baggrund afsat 30 mio. kr. på finansloven i 2019
til en pulje, hvorfra kommunerne kan søge om midler til
skiltning af en lavere hastighedsgrænse, og 1,5 mio. kr. i
2019 til skiltning af en lavere hastighedsgrænse på
statsvejnettet.
Lovforslaget forventes ikke at have yderligere økonomiske
konsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget vil medføre tilpasninger af politiets
IT-systemer (POLSAS, Automatisk Trafikkontrol (ATKS) og
Bøde-appen). Omkostningerne hertil afholdes inden for
Justitsministeriets egne budgetmæssige rammer.
Lovforslaget vurderes ikke i øvrigt at have
implementeringsmæssige konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget forventes at medføre
erhvervsøkonomiske gevinster for erhvervslivet i omegnen af
560 mio. kr. årligt. Der er ved beregningen af de
erhvervsøkonomiske gevinster ikke taget højde for
merudgifter til et øget brændstofforbrug, da dette
vurderes at spille en ubetydelig rolle for den samlede
erhvervsøkonomiske gevinst, der primært består
af øgede tidsgevinster for erhvervslivet. De
økonomiske gevinster forbundet med de tidsmæssige
besparelser vil således langt overstige eventuelle udgifter
til et øget brændstofforbrug.
Lovforslaget medfører ikke administrative konsekvenser
for erhvervslivet.
Principperne for agil lovgivning er ikke relevant for
lovforslaget, da lovforslaget ikke omhandler forretningsmodeller,
innovation eller særlige teknologier.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Med udgangspunkt i en ændring af den kørte
hastighed fra 70 km i timen til 80 km i timen for lastbiler samt
lette og tunge vogntog vurderes forslaget at føre til et
øget energiforbrug til transport på 0,94 PJ (peta
joule) eller 0,5 pct. af vejtransportens samlede energiforbrug.
CO2 udledningen forventes
tilsvarende øget med 71.000 ton eller 0,6 pct. af
vejtransportens samlede udledninger, mens NOx og PM10 (partikler
under 10 mikrometer) udledninger øges med henholdsvis 82 ton
og 3 ton. Det svarer til 0,2 pct. og 0,4 pct. af vejtransportens
samlede udledninger.
Vejdirektoratets målinger af hastigheder for lastbiler
på statslige landeveje har tidligere vist, at en del af
landevejstrafikken kører med hastigheder, der ligger over
hastighedsgrænsen. Den faktiske ændring af hastigheden
for lastbiler samt lette og tunge vogntog skønnes derfor at
være lille, og de reelle miljømæssige effekter
skønnes at være ca. 1/10 af ovenstående.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 21. december
2018 til den 14. januar 2019 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatrådet, Alkohol og Samfund, Autobranchen Danmark,
Automobilbranchens Handels- og Industriforening,
Beredskabsstyrelsen, Cyklistforbundet, Danmarks Motor Union,
Danmarks Tekniske Universitet - Institut for Transport (DTU
Transport), Dansk Bilbrancheråd, Dansk Bilforhandler Union,
Dansk Erhverv, Dansk Industri (DI), Dansk
Kørelærer-Union, Dansk Køreskole Forening,
Dansk Standard, Dansk Transport & Logistik (DTL), Danske
Advokater, Danske Biludlejere, Danske Kørelæreres
Landsforbund, Danske Motorcyklister, Danske Regioner, De Danske
Bilimportører, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Erhvervsstyrelsen, Falck Danmark A/S, Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet Tænk, Forenede Danske Motorejere (FDM),
Foreningen af Frie Kørelærere, Foreningen af
offentlige anklagere, Forsikring & Pension, Frie Danske
Lastbilvognmænd (FDL), Håndværksrådet,
Institut for Menneskerettigheder, International Transport Danmark
(ITD), KL, Køreprøvesagkyndiges Landsforening,
Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen af Polio
Trafik- og Ulykkesskadede, Landsforeningen Landsbyerne i Danmark,
Miljøstyrelsen, NOAH-Trafik, Politiforbundet i Danmark,
Retskemisk Afdeling ved Retsmedicinsk Institut (København,
Aarhus og Odense), Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for
Bæredygtig Trafik, Rådet for Sikker Trafik, samtlige
byretter, Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet,
Trafiksikkerheds Venner i Danmark, Veteranknallertklubben Aktiv og
Østre og Vestre Landsret
| Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget |
|
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Ingen | | Der vil skønsmæssigt
være udgifter på 31,5 mio. kr. for det offentlige i
forbindelse med nedskiltning af hastighedsgrænsen på
vejstrækninger, hvor det ikke er
færdselssikkerhedsmæssigt forsvarligt for lastbiler og
vogntog at køre 80 km i timen. Der er på den baggrund
afsat 30 mio. kr. på finansloven i 2019 til en pulje til
nedskiltning af hastighedsgrænsen på kommunevejene og
1,5 mio. kr. til nedskiltning af hastighedsgrænsen på
statsvejene. Lovforslaget forventes ikke at have
ydereligere økonomiske konsekvenser for det
offentlige. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Ingen | | Lovforslaget vil medføre
ændringer af politiets IT-systemer. Omkostningerne hertil
afholdes inden for Justitsministeriets egne budgetmæssige
rammer. Udgifter til kommunernes sagsbehandling
forudsættes finansieret inden for puljens rammer. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | | Lovforslaget vurderes at medføre
erhvervsmæssige gevinster i omegnen af 560 mio. kr. i form af
tidsmæssige besparelser | | En forhøjelse af
hastighedsgrænsen vil kunne medføre mindre udgifter
til øget brændstofforbrug. De økonomiske
gevinster forbundet med de tidsmæssige besparelser vil langt
overstige eventuelle udgifter til et øget
brændstofforbrug. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | | Ingen | | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | | Ingen | | Det vurderes, at en forhøjelse af
hastighedsgrænsen vil medføre et øget
energiforbrug til transport på 0,94 PJ (peta joule). CO2 udledningen forventes tilsvarende
øget med 71.000 ton, mens NOx og PM10 (partikler under 10
mikrometer) udledninger øges med henholdsvis 82 ton og 3
ton. Den faktiske ændring af hastigheden for lastbiler og
vogntog skønnes dog at være lille, og de reelle
miljømæssige effekter skønnes at være ca.
1/10 af ovenstående. | Administrative konsekvenser for
borgerne | | Ingen | | Ingen | Forholdet til EU-retten | | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-lovgivning/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af færdselslovens § 42, stk. 5, 1.
pkt., at der for en vejstrækning, hvor det ikke vil
være forsvarligt eller ønskeligt at tillade
kørsel med hastigheder svarende til den generelle
hastighedsgrænse, kan fastsættes en lavere
grænse.
De generelle hastighedsgrænser er fastsat i
færdselslovens § 42, mens der i § 43 er fastsat
køretøjsbestemte hastighedsgrænser for
særlige typer af tunge køretøjer og
vogntog.
Færdselslovens § 42, stk. 1, nr. 1, fastsætter
en generel hastighedsgrænse i tættere bebygget
område på 50 km i timen. Færdselslovens §
42, stk. 1, nr. 2, fastsætter en generel
hastighedsgrænse uden for tættere bebygget område
på 80 km i timen, mens færdselslovens § 42, stk.
3, fastsætter en tilsvarende generel hastighedsgrænse
på motortrafikveje på 80 km i timen.
Ifølge færdselslovens § 43, stk. 1, 1. pkt.,
er der fastsat en hastighedsgrænse på 80 km i timen for
busser, hvis tilladte total vægt overstiger 3.500 kg. Det
følger af færdselslovens § 43, stk. 2, at
hastighedsgrænsen for andre biler, hvis tilladte
totalvægt overstiger 3.500 kg (lastbiler), og vogntog
bestående af en lastbil eller en bus, hvis tilladte
totalvægt overstiger 3.500 kg, og et registreringspligtigt
påhængskøretøj er 70 km i timen på
andre veje end motorveje.
Det følger endvidere af færdselslovens § 43,
stk. 3, at hastigheden for biler med en tilladt totalvægt
på ikke over 3.500 kg (person- og varebiler) ikke må
overstige 70 km i timen på andre veje end motorveje, hvis der
er tilkoblet påhængsvogn, sættevogn eller
registreringspligtigt påhængsredskab, herunder
campingvogn. Hastighedsgrænsen er tilsvarende for
motorcykler, hvis der er tilkoblet påhængsvogn eller
registreringspligtigt påhængsredskab. Såfremt
biler med tilkoblet påhængsvogn, sættevogn eller
registreringspligtigt påhængsredskab, herunder
campingvogn, opfylder betingelserne fastsat efter § 43, stk.
11 (de såkaldte tempo 100-vogntog), må hastigheden ikke
overstige 80 km i timen på andre veje end motorveje.
De køretøjsbestemte hastighedsgrænser i
§ 43 gælder uanset de generelle hastighedsgrænser
i henhold til § 42.
For så vidt angår de nærmere retningslinjer
for, hvornår der kan fastsættes en lavere lokal
hastighedsgrænse, vil dette skulle vurderes ud fra de
retningslinjer, der følger af bekendtgørelse nr. 1486
af 13. december 2017 om lokale hastighedsgrænser
(hastighedsbekendtgørelsen). Det fremgår således
af hastighedsbekendtgørelsens § 7, stk. 1, at der kan
fastsættes en lavere hastighedsgrænse på en
vejstrækning uden for tættere bebygget område,
når væsentlige trafiksikkerhedsmæssige eller
andre trafikale hensyn taler herfor, herunder når hastigheden
udgør en væsentlig ulykkesårsag eller risiko,
eller når vejens funktion, udformning eller begrænsede
oversigtsforhold gør det påkrævet af hensyn til
fodgængere eller cyklister. Hastighedsgrænsen kan
fastsættes til 40, 50, 60 eller 70 km i timen.
Det foreslås med ændringen af færdselslovens
§ 42, stk. 5, 1. pkt., at det
præciseres, at der lokalt kan fastsættes en lavere
hastighedsgrænse for de køretøjer, der er
underlagt en særlig køretøjsbestemt
hastighedsgrænse i medfør af færdselslovens
§ 43. Med den foreslåede bestemmelse præciseres
det dermed, at bestemmelsen giver mulighed for at nedskilte den
køretøjsbestemte hastighedsgrænse for lastbiler
samt lette og tunge vogntog på de strækninger, hvor det
ikke findes forsvarligt eller ønskeligt at tillade disse
køretøjer at køre med en
hastighedsgrænse svarende til den
køretøjsbestemte hastighedsgrænse.
Ændringen medfører, at politiet efter
færdselslovens § 92 a, stk. 2, kan træffe
afgørelse om fastsættelse af en lavere lokal
hastighedsgrænse for særlige typer af
køretøjer, herunder for lastbiler samt tunge og lette
vogntog efter forhandling med vejmyndigheden.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af færdselslovens § 43, stk. 2, at
hastigheden for andre biler end busser, hvis totalvægt
overstiger 3.500 kg (lastbiler), uanset § 42 aldrig må
overstige 70 km i timen på andre veje end motorveje. Det
følger endvidere af § 43, stk. 2, at hastigheden for et
vogntog bestående af en lastbil eller en bus, hvis tilladte
totalvægt overstiger 3.500 kg, og et registreringspligtigt
påhængskøretøj ligeledes ikke må
overstige 70 km i timen på andre veje end motorveje.
Det foreslås med ændringen af færdselslovens
§ 43, stk. 2, at lastbiler og
tunge vogntog ikke må føres med en hastighed
højere end 80 km i timen uden for tættere bebygget
område og på motortrafikveje. Hastighedsgrænsen
forhøjes således fra 70 km i timen til 80 km i timen.
Den køretøjsbestemte hastighedsgrænse
ophæves ikke, da det fortsat er relevant at fastholde en
køretøjsbestemt hastighedsgrænse for lastbiler
og tunge vogntog f.eks. på motortrafikveje, hvor der er
skiltet en højere lokal hastighedsgrænse på
f.eks. 90 km i timen for den øvrige trafik. På de
strækninger betyder den køretøjsbestemte
hastighedsgrænse for lastbiler og tunge vogntog, at disse
fortsat kun må føres med 80 km i timen på
strækninger med en lokal fastsat højere
hastighedsgrænse.
Den foreslåede ændring indebærer ikke en
ændring af hastighedsgrænserne inden for tættere
bebygget område. Lastbiler og tunge vogntog må
således fortsat føres med en hastighed svarende til
den generelle hastighedsgrænse inden for tættere
bebygget område eller anden lokalt skiltet
hastighedsgrænse op til 80 km i timen. Der ændres
ligeledes ikke ved hastighedsgrænsen for lastbiler og tunge
vogntog på motorveje. Hastigheden for lastbiler og tunge
vogntog må således fortsat ikke overstige 80 km i timen
på motorveje.
Den foreslåede bestemmelse indebærer ikke
ændringer af færdselslovens § 118, stk. 4, om
udmåling af en særligt skærpet bøde ved
hastighedsovertrædelser på 30 pct. og derover.
Udgangspunktet for, hvornår den særligt skærpede
bøde bliver aktuel, vil dog ændres ved den
foreslåede forhøjelse af hastighedsgrænsen fra
70 km i timen til 80 km i timen. Konsekvensen heraf vil være,
at den særligt skærpede bøde i medfør af
§ 118, stk. 4, udløses ved en hastighed på 104 km
i timen, mod 91 km i timen i henhold til de gældende
hastighedsgrænser.
Den foreslåede bestemmelse indebærer endvidere ikke
ændringer af færdselslovens § 125, stk. 2, nr. 5,
§ 125, stk. 1, nr. 4, og § 126, stk. 11, om henholdsvis
klip i kørekortet samt betinget og ubetinget frakendelse af
førerretten på grund af hastighedsovertrædelser.
Den foreslåede forhøjelse af den
køretøjsbestemte hastighedsgrænse for lastbiler
samt lette og tunge vogntog fra 70 km i timen til 80 km i timen
uden for tættere bebygget område og på
motortrafikveje betyder dog, at de pågældende
køretøjer på veje uden for tættere
bebygget område og på motortrafikveje kan køre
op til 104 km i timen (mod tidligere over 91 km i timen),
før der er tale om en 30 pct. overskridelse af
hastighedsgrænsen, som udløser et klip i
kørekortet. Ligeledes vil de pågældende
køretøjer kunne køre op til 112 km i timen
(mod tidligere over 98 km i timen), før der er tale om en 40
pct. overskridelse af hastighedsgrænsen, som udløser
en betinget frakendelse af førerretten. Endelig vil
køretøjerne kunne køre med en hastighed
på mere end 160 km i timen (mod tidligere over 140 km i
timen), før der er tale om en 100 pct. overskridelse af
hastighedsgrænsen, der udløser en ubetinget
frakendelse af førerretten.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det følger af færdselslovens § 43, stk. 3, 1.
og 2. pkt., at hastigheden for biler med en tilladt totalvægt
på ikke over 3.500 kg (person- og varebiler) ikke må
overstige 70 km i timen på andre veje end motorveje, hvis der
er tilkoblet påhængsvogn, sættevogn eller
registreringspligtigt påhængsredskab, herunder
campingvogn. Hastighedsgrænsen er ifølge bestemmelsen
ligeledes 70 km i timen for motorcykler, hvis der er tilkoblet
påhængsvogn eller registreringspligtigt
påhængsredskab.
Såfremt biler med tilkoblet påhængsvogn,
sættevogn eller registreringspligtigt
påhængsredskab, herunder campingvogn, opfylder
betingelserne fastsat efter § 43, stk. 11 (de såkaldte
tempo 100-vogntog), må hastigheden ikke overstige 80 km i
timen på andre veje end motorveje. I medfør af §
43, stk. 11, er der i bekendtgørelse nr. 458 af 12. maj 2016
om betingelser for Tempo 100-kørsel med campingvogn og andet
registreringspligtigt påhængskøretøj
fastsat regler om, hvilke betingelser der skal være opfyldt
for, at lette vogntog kan godkendes til at køre 80 km i
timen på andre veje end motorveje og op til 100 km i timen
på motorvej.
Det foreslås med ændringen af færdselslovens
§ 43, stk. 3, at hastigheden for
biler med tilkoblet påhængsvogn, sættevogn eller
registreringspligtigt påhængsredskab, herunder
campingvogn, ikke må overstige 80 km i timen. Med den
foreslåede bestemmelse skelnes ikke længere mellem
hastighedsgrænsen på motorveje og
hastighedsgrænsen uden for tættere bebygget
område og på motortrafikveje, da den
køretøjsbestemte hastighedsgrænse på alle
veje nu vil være 80 km i timen, medmindre det lette vogntog
er såkaldt tempo 100-godkendt til at køre 100 km i
timen på motorvej.
Den køretøjsbestemte hastighedsgrænse for
lette vogntog ophæves ikke, da det fortsat er relevant at
fastholde en køretøjsbestemt hastighedsgrænse
for lette vogntog på f.eks. motortrafikveje, hvor der er
skiltet en højere lokal hastighedsgrænse på
f.eks. 90 km i timen for den øvrige trafik. På disse
strækninger betyder den køretøjsbestemte
hastighedsgrænse for de lette vogntog, at disse fortsat kun
må føres med op til 80 km i timen på
strækninger med en lokal fastsat højere
hastighedsgrænse.
Der ændres ikke ved hastighedsgrænserne inden for
tættere bebygget område. Lette vogntog må
således fortsat føres med en hastighed svarende til
den generelle hastighedsgrænse inden for tættere
bebygget område eller anden lokalt skiltet
hastighedsgrænse op til 80 km i timen. Der ændres
ligeledes ikke ved hastighedsgrænsen for lette vogntog
på motorveje. Hastigheden for lette vogntog må
således fortsat ikke overstige 80 km i timen på
motorveje, medmindre vogntoget er såkaldt tempo 100-godkendt
til at køre 100 km i timen på motorvej.
For så vidt angår den foreslåede bestemmelses
betydning for udmåling af en særligt skærpet
bøde i § 118, stk. 4, samt de frakendelsesmæssige
sanktioner i § 125, stk. 2, nr. 5, § 125, stk. 1, nr. 4
og § 126, stk. 11, henvises nærmere til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det følger af færdselslovens § 43, stk. 4, 1.
pkt., at lastbiler samt lette og tunge vogntog uanset § 42
ikke må føres med en hastighed, der overstiger 80 km i
timen på motorveje.
Med den foreslåede ændring af færdselslovens
§ 43, stk. 4, ophæves den
del af bestemmelsen, der fastsætter en
køretøjsbestemt hastighedsgrænse for lastbiler
samt lette og tunge vogntog på 80 km i timen på
motorveje. Baggrunden herfor er, at der med lovforslagets § 1,
nr. 2 og 3, fastsættes en køretøjsbestemt
hastighedsgrænse på 80 km i timen for lastbiler samt
lette og tunge vogntog på alle veje.
Der er således ikke behov for at bibeholde en bestemmelse,
der særskilt fastsætter en
køretøjsbestemt hastighedsgrænse på 80 km
i timen for lastbiler samt lette og tunge vogntog på
motorvej.
Den foreslåede bestemmelse er således en
konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1,
nr. 2 og 3, og har ikke selvstændigt materielt indhold.
Til nr. 5
Det følger af færdselslovens § 43, stk. 11, at
transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte regler
om, hvilke betingelser der skal være opfyldt, for at biler
med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg
tilkoblet påhængsvogn, sættevogn eller
registreringspligtigt påhængskøretøj,
herunder campingvogn (lette vogntog), må køre med op
til 100 km i timen på motorvej og op til 80 km i timen
på andre veje end motorveje.
Betingelserne for, hvornår de såkaldte tempo
100-godkendte køretøjer må køre
henholdsvis 100 km i timen på motorvej og 80 km i timen
på andre veje end motorvej, er fastsat i
bekendtgørelse nr. 458 af 12. maj 2016 om betingelser for
Tempo 100-kørsel med campingvogn og andet
registreringspligtigt påhængskøretøj.
Med den foreslåede bestemmelse udgår den del af
færdselslovens § 43, stk.
11, der vedrører transport-, bygning- og
boligministerens mulighed for at fastsætte regler om, hvilke
betingelser der skal være opfyldt, for at lette vogntog kan
køre 80 km i timen på andre veje end motorveje.
Baggrunden herfor er, at alle de lette vogntog med den
foreslåede forhøjelse af hastighedsgrænsen fra
70 km i timen til 80 km i timen i lovforslagets § 1, nr. 2 og
3, nu vil være underlagt en køretøjsbestemt
hastighedsgrænse på 80 km i timen. Der er således
ikke behov for at bibeholde en bestemmelse, hvorefter transport-,
bygnings- og boligministeren kan fastsætte betingelser for,
hvornår de lette vogntog kan tillades at køre 80 km i
timen på andre veje end motorveje.
Den foreslåede bestemmelse er således en
konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1,
nr. 2 og 3, og har ikke selvstændigt materielt indhold.
Det fremgår fortsat af den foreslåede bestemmelse i
færdselslovens § 43, stk. 11, at transport-, bygnings-
og boligministeren kan fastsætte regler om, hvilke
betingelser der skal være opfyldt, for at lette vogntog
må køre med op til 100 km i timen på motorvej.
Det er således fortsat kun de tempo 100-godkendte lette
vogntog, der må køre 100 km i timen på
motorvejen.
Hvis lovforslaget vedtages, vil de konsekvenser, som den
foreslåede forhøjelse af hastighedsgrænsen vil
få for de lette vogntog i relation til de gældende
tempo-100 ordninger, blive tilrettet i de relevante
bekendtgørelser.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2020.
Med en ikrafttrædelsesdato den 1. januar 2020 vil de
enkelte kommuner have tilstrækkelig tid til at indrette sig i
henhold til den nye lovgivning og herunder udpege de
vejstrækninger, hvor nedskiltning af hastighedsgrænsen
er relevant. Ligeledes vil Rigspolitiet også kunne nå
at foretage de nødvendige IT-mæssige ændringer
af politiets systemer inden denne dato.
Lovforslagets bestemmelser vil indebære en
forhøjelse af hastighedsgrænsen fra 70 km i timen til
80 km i timen for lastbiler samt lette og tunge vogntog på
strækninger uden for tættere bebygget område og
på motortrafikveje. Der kan derfor opstå den situation,
at en hastighedsovertrædelse begået før lovens
ikrafttræden, men som først pådømmes
efter lovens ikrafttræden, ikke længere er strafbar
på pådømmelsestidspunktet (f.eks. ved
kørsel med en hastighed på 79 km i timen).
Det bemærkes hertil generelt, at det følger af
straffelovens § 3, stk. 1, at spørgsmålet om
strafbarhed og straf afgøres efter den straffelovgivning,
som er gældende på det tidspunkt, hvor sagen
pådømmes. Er handlingen foretaget før den nye
lovs ikrafttræden, må straffen dog ikke blive strengere
end efter de regler, som var gældende på
gerningstidspunktet.
Der gælder således i henhold til straffelovens
§ 3, stk. 1, 1. pkt., et udgangspunkt om, at
overtrædelser skal bedømmes efter de strafferetlige
regler, der var gældende på
pådømmelsestidspunktet. Det følger imidlertid
af straffelovens § 3, stk. 1, 2. pkt., at dette udgangspunkt
fraviges, hvis ophøret af en handlings strafbarhed skyldes
ydre, strafskylden uvedkommende forhold (det vil sige, at de ydre
faktiske forhold, der begrundede kriminaliseringen, har
ændret sig). I sådanne tilfælde skal handlingen
bedømmes efter de regler, der var gældende på
gerningstidspunktet. Skyldes ændringen af straffereglerne en
samfundsmæssig omvurdering af strafværdigheden af en
overtrædelse, er der derimod tale om strafskylden vedkommende
forhold, og i sådanne tilfælde finder straffelovens
§ 3, stk. 1, 1. pkt., om brug af reglerne på
pådømmelsestidspunktet anvendelse.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet bemærker i den
forbindelse, at respekt for de til enhver tid gældende
hastighedsgrænser er afgørende for det
trafiksikkerhedsfremmende arbejde. Der er således ikke ved
den foreslåede lovændring foretaget en omvurdering af
strafværdigheden af overtrædelser af den gældende
hastighedsgrænse på 70 km i timen.
Hastighedsovertrædelser begået før lovens
ikrafttræden, men som først pådømmes
efter lovens ikrafttræden, skal derfor bedømmes efter
de gældende regler i § 43, stk. 2-4 og 11, hvorefter
hastighedsgrænsen er 70 km i timen.
Ifølge færdselslovens § 143 gælder loven
ikke for Færøerne og Grønland, og loven
indeholder ikke en anordningsbestemmelse om, at lovens regler kan
sættes i kraft for Færøerne og Grønland.
Ændringer af færdselsloven kan således heller
ikke gælde for Færøerne og Grønland, og
nærværende lovforslag indeholder derfor ikke en
territorialbestemmelse.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | § 1 I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1324 af 21. november 2018,som
ændret ved lov nr. 1521 af 18. december 2018, lov nr. 1559 af
18. december 2018 og lov nr. 1563 af 18. december 2018, foretages
følgende ændringer: | §
42. --- | | | Stk. 2-4.
--- | | | Stk. 5. For en
vejstrækning, hvor det ikke vil være forsvarligt eller
ønskeligt at tillade kørsel med hastigheder svarende
til den generelle hastighedsgrænse, kan der fastsættes
en lavere grænse. I tættere bebygget område kan
der på tilsvarende måde fastsættes en lavere
hastighedsgrænse for et nærmere afgrænset
område. | | 1. I § 42, stk. 5, 1. pkt., indsættes
efter »generelle hastighedsgrænse«: »eller
en særlig hastighedsbegrænsning fastsat i medfør
af § 43«. | | §
43. --- | | | Stk. 2. For
andre biler, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg
(lastbiler), og for vogntog bestående af en lastbil eller en
bus, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, og et
registreringspligtigt påhængskøretøj
må hastigheden på andre veje end motorveje uanset
§ 42 aldrig overstige 70 km i timen. | | 2. I § 43, stk. 2, ændres
»på andre veje end motorveje uanset § 42 aldrig
overstige 70 km i timen« til: »uanset § 42 ikke
overstige 80 km i timen«. | Stk. 3. For
biler med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg
må hastigheden på andre veje end motorveje uanset
§ 42 ikke overstige 70 km i timen, hvis der er tilkoblet
påhængsvogn, sættevogn eller
registreringspligtigt påhængsredskab, herunder
campingvogn. Tilsvarende gælder for motorcykel, hvis der er
tilkoblet påhængsvogn eller registreringspligtigt
påhængsredskab. For biler, der opfylder betingelserne
fastsat efter stk. 11, må hastigheden på andre veje end
motorveje dog ikke overstige 80 km i timen. | | 3. I § 43, stk. 3, 1. pkt., ændres
»på andre veje end motorveje uanset § 42 ikke
overstige 70 km i timen« til: »uanset § 42 ikke
overstige 80 km i timen«, og 3. pkt. ophæves. | Stk. 4. For de i
stk. 2 og 3 nævnte køretøjer må
hastigheden på motorveje uanset § 42 ikke overstige 80
km i timen. For biler omfattet af stk. 3, der opfylder
betingelserne fastsat efter stk. 11, må hastigheden på
motorveje dog ikke overstige 100 km i timen. | | 4. I § 43, stk.
4, ophæves 1. pkt., og i 2. pkt. udgår
»dog«. | Stk. 5-10.
--- | | | Stk. 11.
Transport-, bygnings - og boligministeren kan fastsætte
regler om, hvilke betingelser der skal være opfyldt, for at
biler med tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg
tilkoblet påhængsredskab, herunder campingvogn,
må køre med op til 100 km i timen på motorvej og
op til 80 km i timen på andre veje end motorveje, jf. stk. 4,
2. pkt., og stk. 3, 3. pkt. Stk.
12. --- | | 5. I § 43, stk. 11, udgår »og op
til 80 km i timen på andre veje end motorveje, jf. stk. 4, 2.
pkt., og stk. 3, 3. pkt« . | | | |
|