Fremsat den 8. november 2017 af beskæftigelsesministeren (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om fleksydelse
(Nye regler om fradrag for frivilligt,
ulønnet arbejde for dagpengemodtagere m.v.)
§ 1
I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 784 af 21. juni 2017, som
ændret ved § 1 i lov nr. 624 af 8. juni 2016, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 58, stk. 1, nr. 3,
indsættes efter »arbejde«: », herunder
frivilligt, ulønnet arbejde,«.
2. I
§ 58, stk. 1, nr. 3, litra a,
udgår »jf. dog § 100 e,«.
3. I
§ 74 i, stk. 1, indsættes
efter »arbejde«: », herunder frivilligt,
ulønnet arbejde,«.
4. § 100
e ophæves.
§ 2
I lov om fleksydelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1121 af 17. september 2015, som
ændret ved § 7 i lov nr. 624 af 8. juni 2016 og § 7
i lov nr. 674 af 8. juni 2017, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 21, stk. 1, ændres
»hvilken betydning arbejde og indtægter, herunder
selvstændig virksomhed,« til: »hvilken betydning
arbejde, herunder frivilligt, ulønnet arbejde og
selvstændig virksomhed, samt indtægter«.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Baggrund | 3. | Lovforslagets
indhold | 3.1. | Fradrag for
frivilligt, ulønnet arbejde for modtagere af dagpenge og
efterløn | 3.1.1. | Gældende
ret | 3.1.1.1. | Frivillig
organisation, forening eller lignende | 3.1.1.2. | Sondring mellem
aktiviteter og frivilligt, ulønnet arbejde, herunder opgaver
vedrørende primær drift og
vedligeholdelse | 3.1.1.3. | Timebegrænsning | 3.1.2. | Ministeriets
overvejelser | 3.1.3. | Den foreslåede
ordning | 3.1.3.1. | Frivillig
organisation, forening eller lignende | 3.1.3.2. | Sondring mellem
aktiviteter og frivilligt, ulønnet arbejde, herunder opgaver
vedrørende primær drift og
vedligeholdelse | 3.1.3.3. | Timebegrænsning | 3.2. | Andre
ydelser | 3.2.1. | Gældende
ret | 3.2.1.1. | Fleksydelse | 3.2.1.2. | Ledighedsydelse | 3.2.1.3. | Kompensation i
seniorjobordning | 3.2.2. | Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3.2.2.1. | Fleksydelse | 3.2.2.2. | Ledighedsydelse | 3.2.2.3. | Kompensation i
seniorjobordning | 4. | Forholdet til lov om
frikommuner | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 6. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | 7. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 8. | Miljømæssige konsekvenser | 9. | Forholdet til
EU-retten | 10. | Hørte
myndigheder og organisationer | 11. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti) samt Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti
og Radikale Venstre har den 26. august 2017 indgået Aftale om nye regler om fradrag i forbindelse med
frivilligt arbejde, der skal sikre, at regler om fradrag
på dagpenge- og efterlønsområdet ikke skal
være til hinder for, at ledige og personer, der har trukket
sig tilbage fra arbejdsmarkedet, har mulighed for at bidrage
positivt til samfundet.
Partierne er enige om, at reglerne skal
afspejle en balance i forhold til arbejdsmarkedspolitiske hensyn og
samtidigt give brede muligheder for, at det frivillige Danmark
bidrager til fælleskabet. Indeværende lovforslag
udmønter denne aftale.
Med lovforslaget udvides
bemyndigelsesbestemmelsen til ministeren, således, at
ministeren kan fastsætte nærmere regler om, hvilken
betydning frivilligt, ulønnet arbejde har for
størrelsen af dagpenge, efterløn og fleksydelse, mens
aftalen i øvrigt fastsættes i nærmere relevante
bekendtgørelser og vejledninger.
2. Baggrund
På baggrund af aftalen er
aftalepartierne enige om at foretage følgende
ændringer på dagpenge- og
efterlønsområdet:
Dagpengemodtagere kan udføre
frivilligt, ulønnet arbejde i en frivillig organisation 10
timer om ugen uden fradrag i ydelsen, mens
efterlønsmodtagere må udføre arbejdet 15 timer
om ugen uden fradrag i ydelsen. Modtagere af kompensation efter
seniorjob, som vedrører personer, der fortsat står til
rådighed for arbejde, skal fortsat følge reglerne
på dagpengeområdet og således være omfattet
af de nye lempeligere regler. I forhold til det nye
månedsbaserede dagpengesystem svarer det til, at timetallet
ved udførelse af frivilligt, ulønnet arbejde i en hel
måned for dagpengemodtagere og modtagere af kompensation
efter seniorjob udgør oprundet 44 timer og for
efterlønsmodtagere oprundet 65 timer pr. måned.
Udføres det frivillige, ulønnede arbejde i mindre end
en hel måned opgøres timetallet
forholdsmæssigt.
Personer, der modtager fleksydelse, kan
udføre frivilligt arbejde uden begrænsning i en
frivillig organisation. Modtagere af ledighedsydelse kan
ubegrænset udføre frivilligt, ulønnet arbejde i
en frivillig organisation uden fradrag i ledighedsydelse under
forudsætning af, at ledighedsydelsesmodtageren opfylder sin
pligt til at stå til rådighed for fleksjob, tilbud
mv.
Der skal fortsat være fradrag fra
første time for frivilligt, ulønnet arbejde, der
udføres i private eller kommunale virksomheder.
Den gældende definition af frivillig
organisation, forening eller lignende ændres, så den
flugter med definitionen på det sociale område,
så en frivillig organisation eller forening skal have
følgende kendetegn:
- Den er frivilligt
grundlagt, dvs. at den ikke må være fastlagt i
lovgivningen, og organisationen skal kunne beslutte at
nedlægge sig selv.
- Dens
primære formål er ikke at skabe overskud
(organisationen skal være »non-profit«), og et
eventuelt overskud må ikke udloddes til »ejerne«,
f.eks. foreningens medlemmer, men skal investeres i opfyldelse af
organisationens mål. Det forhold, at en frivillig
organisation får støtte fra en privat
erhvervsvirksomhed til at udøve organisationens aktiviteter,
ændrer ikke på, at der er tale om en frivillig
organisation, så længe formålet med den udbudte
aktivitet ikke er at opnå overskud, og et eventuelt overskud
bruges i overensstemmelse med organisationens formål.
- Den frivillige
indsats er en betydningsfuld del af organisationens grundlag.
Mindstekravet er, at bestyrelsen yder en ulønnet, frivillig
indsats.
- Der er frivilligt
medlemskab.
Forskellen mellem "aktiviteter" og
"frivilligt, ulønnet arbejde" fastholdes, således at
frivillige aktiviteter fortsat kan udføres uden fradrag i
ydelsen.
Sondringen mellem frivilligt, ulønnet
arbejde, der må betegnes som primær drift og
vedligeholdelse på den ene side og øvrige opgaver
på den anden side fastholdes. Det skal være muligt at
udføre mindre opgaver med karakter af primær drift og
vedligeholdelse uden fradrag i ydelsen, så længe der er
tale om mindre frivillige foreninger, hvor det ikke er
sædvanligt at ansætte lønnet arbejdskraft til
denne form for arbejde i foreningen, og hvor arbejdet ikke
tidligere har været udført af lønnet
arbejdskraft.
Der udarbejdes en vejledning om de nye regler
for fradrag for frivilligt, ulønnet arbejde, som der tillige
skal være enighed om mellem aftaleparterne.
De nye regler skal evalueres efter to år
på baggrund af en monitorering af omfanget af frivilligt,
ulønnet arbejde på dagpenge og efterløn, som
iværksættes med aftalen. Der etableres en
særskilt registrering af frivilligt, ulønnet arbejde,
således at frivilligt, ulønnet arbejde kan monitoreres
og evalueres.
Evalueringen skal belyse omfanget af eventuel
fortrængning af ordinær, lønnet arbejdskraft og
eventuel forlængelse af ledighedsperioden. Aftaleparterne
mødes igen for at drøfte evalueringen, herunder
behovet for eventuelle justeringer af reglerne. Aftaleparterne
forpligter sig på at finde en politisk løsning,
såfremt evalueringen mod forventning viser en
uhensigtsmæssig udvikling efter reglernes
ikrafttræden.
Merudgifterne som følge af de
ændrede regler vedrørende frivilligt, ulønnet
arbejde skønnes at udgøre ca. 10 mio. kr.
årligt. Aftalen finansieres ved en reduktion af den
særlige jobrotationspulje.
De nye regler træder i kraft den 1.
januar 2018.
3. Lovforslagets
indhold
3.1. Fradrag for
frivilligt, ulønnet arbejde for modtagere af dagpenge og
efterløn
3.1.1. Gældende ret
Det er udgangspunktet efter de gældende
regler om fradrag i arbejdsløshedsdagpenge, at arbejde og
indtægter skal fradrages i ydelsen, jf. § 59 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
Efter de gældende regler i § 58,
stk. 1, nr. 3, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., kan
beskæftigelsesministeren efter forhandling med
Beskæftigelsesrådet fastsætte regler om, hvilken
betydning arbejde og indtægt skal have for størrelsen
af dagpenge, der udbetales til et medlem, som er under 25 år
efter lovens § 52 a, eller et medlem, der har opnået ret
til dagpenge efter lovens § 55.
Med hjemmel i bemyndigelsen er der fastsat
nærmere regler om fradrag for arbejde og indtægt i
bekendtgørelse nr. 405 af 26. april 2017 om udbetaling af
dagpenge med senere ændringer, herunder fradrag for
frivilligt, ulønnet arbejde, jf. bekendtgørelsens
§ 13 samt den tilhørende vejledning.
Efter de gældende regler i § 74 e i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. er udgangspunktet, at
en efterlønsmodtager kan udføre lønarbejde
uden begrænsning mod fradrag i efterlønnen.
Efter de gældende regler i § 74 i i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., kan
beskæftigelsesministeren fastsætte nærmere regler
om, hvilken betydning blandt andet arbejde skal have for
efterlønnens størrelse. På grundlag heraf er
det fastsat i § 14 i bekendtgørelse nr. 403 af 26.
april 2017 om fradrag i efterløn, at frivilligt,
ulønnet arbejde medfører fradrag i efterlønnen
efter reglerne i bekendtgørelse om udbetaling af dagpenge.
Det betyder således, at modtagere af efterløn
følger de samme regler om fradrag for frivilligt,
ulønnet arbejde, som gælder for dagpengemodtagere.
Nedenfor redegøres for hovedaspekter
vedrørende regler om fradrag i forbindelse med frivilligt,
ulønnet arbejde for modtagere af dagpenge og
efterløn.
3.1.1.1. Frivillig
organisation, forening eller lignende
Efter den gældende vejledning om
udbetaling af dagpenge, der er udtryk for praksis på
området, forstås en frivillig organisation, forening
eller lignende som en frivillig grundlagt organisation m.v., hvis
primære formål ikke er at skabe overskud. Et eventuelt
overskud må ikke udbetales til medlemmerne, men skal bruges
til almennyttige formål. Derudover skal de frivillige
aktiviteter og det frivillige, ulønnede arbejde være
en betydelig del af organisationens grundlag, og man skal
frivilligt vælge at gå ind i organisationens virke.
Der kan f.eks. være tale om
organisationer med et socialt eller humanitært sigte inden
for det sociale og sundhedsmæssige område, hvor
aktiviteten eller det frivillige, ulønnede arbejde tager
sigte på at give enkeltindivider eller grupper en øget
velfærd og omsorg eller tager sigte på at løse
velfærdsproblemer. Øget velfærd kan være
af helbreds-, forsørgelses- eller omsorgsmæssig
karakter, der tilvejebringes gennem vejledning, medmenneskelig
kontakt eller ved at viderebringe egne oplevelser og
erfaringer.
Aktiviteter og frivilligt, ulønnet
arbejde kan også udføres inden for kirkelige
foreninger, kollektive eller kulturelle foreninger,
sportsforeninger, beboerforeninger eller i forbindelse med
kommunalt ældrearbejde.
Det er uden betydning, om organisationen,
foreningen m.v. helt eller delvist er finansieret af offentlige
midler, eller om aktiviteten eller arbejdet udføres uden for
en organisation. Aktiviteter eller frivilligt, ulønnet
arbejde i dette regi kan f.eks. udføres af tidligere
misbrugere, pårørende m.v.
Aktiviteten eller det frivillige,
ulønnede arbejde må dog ikke have forbindelse med
privat erhvervsvirksomhed.
3.1.1.2. Sondring
mellem aktiviteter og frivilligt, ulønnet arbejde, herunder
opgaver vedrørende primær drift og
vedligeholdelse
Efter de gældende regler i § 11 i
bekendtgørelse om udbetaling af dagpenge medfører
arbejde, der udføres af et medlem i en måned, hvor
medlemmet modtager dagpenge, som udgangspunkt fradrag i ydelsen.
Ved arbejde forstås aktiviteter, som enten medfører
indtægt eller efter sin art normalt medfører
indtægt.
Det indebærer, at aktiviteter, som enten
ikke medfører indtægt eller efter sin art normalt ikke
medfører indtægt, ikke vil medføre fradrag. Det
gælder uanset, hvor disse aktiviteter udøves.
I forhold til frivilligt, ulønnet
arbejde i frivillige organisationer m.v. følger det
ligeledes af de gældende regler, at aktiviteter ikke
medfører fradrag i dagpengene. Ved aktiviteter forstås
aktiviteter, som et medlem udfører frivilligt og
ulønnet for frivillige organisationer, foreninger eller
lignende, og som ikke kan udbydes som almindeligt
lønarbejde.
Eksempler på sådanne aktiviteter
er besøgsven, indsamling til
nødhjælpsorganisationer, ekspedition i
genbrugsbutikker under f.eks. Dansk Røde Kors eller
idrætsaktiviteter, herunder træner i foreninger, hvor
det ikke er sædvanligt at ansætte lønnede
trænere.
Efter de gældende regler kan frivilligt,
ulønnet arbejde som udgangspunkt udføres uden fradrag
i dagpenge og efterløn inden for en timebegrænsning,
jf. afsnit 3.1.1.3. Frivilligt, ulønnet arbejde er arbejde,
som et medlem udfører for en frivillig organisation,
forening eller lignende, og som kan udbydes som almindeligt
lønarbejde. Eksempler på frivilligt, ulønnet
arbejde er jurist i retshjælpen, socialrådgiver
på et krisecenter og rådgivning, herunder
telefonrådgivning, der kræver eller forudsætter
en særlig uddannelse.
Vedrører arbejdet primær drift
eller vedligeholdelse, medfører arbejdet dog som
udgangspunkt fradrag fra første time. Primær drift
omfatter centrale organisatoriske og ledelsesmæssige
funktioner som f.eks. personaleadministration, herunder
ansættelse og afskedigelse, økonomi- og
organisationsstyring m.v. Vedligeholdelse omfatter funktioner, der
er med til at sikre, at de fysiske rammer er i orden som f.eks.
daglig rengøring, elektrikerarbejde og VVS-arbejde.
Frivilligt, ulønnet arbejde, der
vedrører den frivillige forenings primære drift,
medfører dog ikke fradrag i tilfælde af, at arbejdet
altid har været udført af ulønnet arbejdskraft
i den konkrete forening og i andre lignende foreninger.
Frivilligt, ulønnet arbejde, der
vedrører den frivillige forenings vedligeholdelse af lokaler
m.v., medfører ikke fradrag, hvis nogle nærmere
betingelser er opfyldt, herunder at arbejdet altid har været
udført af ulønnet arbejdskraft og arbejdet
udføres lejlighedsvis og uden særlig autorisation. Det
er en forudsætning, at det frivillige, ulønnede
arbejde udføres i Danmark, og uden at medlemmet er underlagt
sædvanlige ansættelsesretlige pligter.
3.1.1.3. Timebegrænsning
Frem til 23. marts 2015 var udgangspunktet, at
et medlem kunne udføre frivilligt, ulønnet arbejde, i
op til 4 timer om ugen uden fradrag i dagpengene eller
efterløn.
Som en del af et forsøg, der var en del
af et udspil fra den daværende regering (Socialdemokratiet og
Det Radikale Venstre) "Lettere at være frivillig" fra den 8.
oktober 2014, blev det ved lov nr. 225 af 3. marts 2015 om
ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. muligt
for et medlem i perioden fra den 23. marts 2015 til den 20. marts
2017 at udføre frivilligt, ulønnet arbejde, som ikke
vedrørte primær drift og vedligeholdelse, i op til 15
timer om ugen, uden at det medførte fradrag i
arbejdsløshedsdagpengene. Det samme var gældende for
efterløn.
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti) igangsatte i foråret 2017 en
gennemgang af reglerne om fradrag i forbindelse med frivilligt,
ulønnet arbejde med henblik på at fastsætte nye
regler på området. I den forbindelse blev muligheden
for, at modtagere af arbejdsløshedsdagpenge og
efterløn kan udføre frivilligt, ulønnet
arbejde, som ikke vedrørte primær drift og
vedligeholdelse, i op til 15 timer om ugen uden fradrag genoprettet
frem til den 31. december 2017, jf. § 100 e i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. lov nr. 641 af 3. juni
2017 om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring
(Midlertidig forhøjelse af timebegrænsning for
frivilligt, ulønnet arbejde).
Efter de gældende regler i
bekendtgørelse om udbetaling af dagpenge omregnes de 15
timer om ugen til 65 timer for én måned. Omregningen
sker ved, at timebegrænsningen pr. uge omregnes med faktor
4,33, som normalt anvendes inden for dagpengesystemet for at
omregne fra uger til måneder og omvendt.
Medlemmet skal skriftligt oplyse
arbejdsløshedskassen om arbejdets art og varighed, samt
hvilken organisation, forening eller lignende, arbejdet er
udført for. I praksis oplyser medlemmet om frivilligt
arbejde på ydelseskortet (dagpengekortet).
3.1.2. Ministeriets
overvejelser
Som følge af aftalen, hvorefter
regeringen og de øvrige aftalepartier er enige om, at regler
om fradrag på dagpenge- og efterlønsområdet samt
reglerne om fleksydelse, ledighedsydelse og kompensation i
seniorjobordningen ikke skal være til hinder for, at ledige
og personer, der har trukket sig tilbage fra arbejdsmarkedet, har
mulighed for at bidrage positivt til samfundet, udmønter
Beskæftigelsesministeriet dele af denne aftale med dette
lovforslag.
Partierne er også enige om, at reglerne
skal afspejle en balance i forhold til arbejdsmarkedspolitiske
hensyn og samtidigt give brede muligheder for, at det frivillige
Danmark bidrager til fælleskabet.
Med lovforslaget udvides
bemyndigelsesbestemmelsen til ministeren, således, at
ministeren kan fastsætte nærmere regler om, hvilken
betydning frivilligt, ulønnet arbejde har for
størrelsen af dagpenge, efterløn og fleksydelse, mens
aftalen i øvrigt fastsættes i nærmere relevante
bekendtgørelser og vejledninger.
Nedenfor redegøres for den
foreslåede ordning for så vidt angår dagpenge- og
efterlønsområdet.
3.1.3. Den
foreslåede ordning
Den gældende bemyndigelsesbestemmelse i
§ 58, stk. 1, nr. 3, i lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., hvorefter beskæftigelsesministeren efter forhandling
med Beskæftigelsesrådet kan fastsætte regler om,
hvilken betydning arbejde og indtægt skal have for
størrelsen af dagpenge, vurderes ikke at give hjemmel til at
fastsætte nærmere regler om, at frivilligt,
ulønnet arbejde ikke skal medføre fradrag i
dagpengene, når arbejdsindsatsen overstiger en vis
bagatelgrænse. Dette skyldes, at udgangspunktet i loven er,
at arbejde og indtægt skal medføre fradrag i
dagpenge.
På samme måde vurderes den
gældende bemyndigelsesbestemmelse i § 74 i, stk. 1, i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., hvorefter
beskæftigelsesministeren efter forhandling med
Beskæftigelsesrådet kan fastsætte regler om,
hvilken betydning arbejde og indtægter i
efterlønsperioden eller indtægter, som kommer til
udbetaling i forbindelse med overgang til efterløn, skal
have for størrelsen af efterløn, ikke at give hjemmel
til at fastsætte nærmere regler om frivilligt,
ulønnet arbejde ikke skal medføre fradrag i
efterlønnen, når arbejdsindsatsen overstiger en vis
bagatelgrænse.
Som følge af aftalen om at udvide
mulighederne for at udføre frivilligt, ulønnet
arbejde uden fradrag i dagpenge og efterløn - både i
forhold til timebegrænsning, og i forhold til definitionen om
hvad der forstås som frivillige organisationer, foreninger
eller lignende -, foreslås det at bemyndigelsesbestemmelserne
udvides, således at disse også omfatter muligheden for
at fastsætte regler om at kunne udføre frivilligt,
ulønnet arbejde uden fradrag i dagpengene eller
efterløn, uanset at udgangspunktet er, at alt arbejde
medfører fradrag i dagpengene eller efterløn.
Der vil således blive fastsat
nærmere regler om timebegrænsningen i
bekendtgørelse om udbetaling af dagpenge og i
bekendtgørelse om fradrag i efterløn, dvs. det vil
blive fastsat, hvor mange timer, et medlem kan udføre
frivilligt, ulønnet arbejde uden fradrag i dagpengene og
efterløn.
Ligesom i dag vil bemyndigelsen også
blive anvendt til at fastsætte nærmere regler om, hvad
der forstås ved en frivillig organisation, forening eller
lignende, samt sondringen mellem aktiviteter og frivilligt,
ulønnet arbejde.
3.1.3.1. Frivillig
organisation, forening eller lignende
Med inspiration fra den gældende
definition af en "frivillig forening" fra Børne- og
Socialministeriet på det sociale område foreslås
det, at definitionen ændres administrativt.
Dette vil medvirke til, at der både
på socialområdet og på dagpenge- og
efterlønsområdet anvendes samme definition.
Det vil således blive fastsat, at en
frivillig organisation, forening eller lignende skal have
følgende kendetegn:
- Den er frivilligt
grundlagt, dvs. at den ikke må være fastlagt i
lovgivningen, og organisationen skal kunne beslutte at
nedlægge sig selv.
- Dens
primære formål er ikke at skabe overskud
(organisationen skal være »nonprofit«), og et
eventuelt overskud må ikke udloddes til »ejerne«,
f.eks. foreningens medlemmer eller andre, men skal investeres i
opfyldelse af organisationens mål. Det forhold, at en
frivillig organisation får støtte fra en privat
erhvervsvirksomhed til at udøve organisationens aktiviteter,
ændrer ikke på, at der er tale om en frivillig
organisation, så længe formålet med den udbudte
aktivitet ikke er at opnå overskud, og et eventuelt overskud
bruges i overensstemmelse med organisationens formål.
- Den frivillige
indsats er en betydningsfuld del af organisationens grundlag.
Mindstekravet er, at bestyrelsen yder en ulønnet, frivillig
indsats.
- Der er frivilligt
medlemskab.
Definitionen indebærer bl.a., at det
gældende krav om, at det frivillige, ulønnede arbejde
ikke må have forbindelse med privat erhvervsvirksomhed,
ophæves, og at der ikke længere er et krav om, at et
eventuelt overskud hos den frivillige organisation, forening eller
lignende skal gå til et almennyttigt formål, men den
frivillige organisation, forening eller lignende skal være
"non-profit".
Dette vil medvirke til, at flere
organisationer, foreninger eller lignende, herunder
samarbejdsprojekter mellem frivillige organisationer og private
erhvervsvirksomheder, kan være omfattet af den nye
definition. Det forhold, at en frivillig organisation, forening
eller lignende får støtte fra en privat
erhvervsvirksomhed til at udøve organisationens/foreningens
aktiviteter, ændrer således ikke på, at der er
tale om, at det frivillige, ulønnede arbejde udføres
for en frivillig organisation, forening eller lignende for så
vidt, at formålet med den udbudte aktivitet ikke er at
opnå overskud, og at et eventuelt overskud bruges i
overensstemmelse med den frivillige organisations eller forenings
formål.
Det forhold, at en privat erhvervsvirksomhed
yder støtte til en frivillig organisation, forening eller
lignende, herunder støtte i form af f.eks. kontant donation,
naturalydelser og andre effekter til brug for den frivillige
organisations virke, hjælp til administration (herunder
markedsføring, sædvanlig administration m.v.),
ændrer ikke på, at den frivillige organisation,
forening eller lignende ikke er en privat erhvervsvirksomhed.
Der skal fortsat være fradrag fra
første time for frivilligt, ulønnet arbejde, der
udføres i private eller offentlige, herunder kommunale,
regionale eller statslige virksomheder.
3.1.3.2. Sondring
mellem aktiviteter og frivilligt, ulønnet arbejde, herunder
opgaver vedr. primær drift
og vedligeholdelse
Det vil endvidere komme til at fremgå af
de administrativt fastsatte regler, at der fastholdes en forskel
mellem "aktiviteter" og "frivilligt, ulønnet arbejde",
hvorefter "aktiviteter" forstås som opgaver, der ikke kan
udbydes som almindeligt lønarbejde, og "frivilligt,
ulønnet arbejde" fortsat defineres som opgaver, som kan
udbydes som almindeligt lønarbejde.
Der vil forstsat være en sondring i
forhold til frivilligt, ulønnet arbejde mellem opgaver, der
vedrører primær drift og vedligeholdelse, og
øvrige opgaver, hvor udgangspunktet er at opgaver, der
vedrører primær drift og vedligeholdelse,
medfører fradrag fra første time.
Som det gælder i dag, skal det
være muligt at udføre mindre opgaver med karakter af
primær drift og vedligeholdelse uden fradrag, så
længe arbejdet udføres i mindre frivillige
organisationer, foreninger eller lignende, hvor det ikke er
sædvanligt at ansætte lønnet arbejdskraft til
denne form for arbejde i foreningen, og hvor arbejdet ikke
tidligere har været udført af lønnet
arbejdskraft.
3.1.3.3. Timebegrænsning
Det vil endvidere i de administrativt
fastsatte regler blive fastsat, at et medlem som udgangspunkt vil
kunne udføre frivilligt, ulønnet arbejde uden fradrag
i dagpenge eller efterløn - så længe det
frivillige, ulønnede arbejde holdes indenfor en
nærmere fastsat timebegrænsning.
Helt konkret vil det som følge af denne
aftale blive fastsat, at et medlem som udgangspunkt kan
udføre frivilligt, ulønnet arbejde i op til 44 timer
for én måned uden fradrag i dagpengene
(timebegrænsning) og i op til 65 timer uden fradrag i
efterlønnen.
Timer med frivilligt, ulønnet arbejde
behandles i forhold til dagpenge- og efterlønsreglerne
på samme måde som al anden beskæftigelse. Det
betyder, at disse timer skal angives på ydelseskortet
på den dag, hvor pågældende har udført det
frivillige, ulønnede arbejde. Det vil således ikke
have betydning for ydelsen i hvilke uger, inden for den
pågældende måned, ydelsesmodtageren arbejder,
samt hvor mange timer, der arbejdes, såfremt
timebegrænsningen ikke overskrides. En dagpengemodtager vil
således f.eks. godt kunne arbejde 20 timer i den
første uge i en måned, 10 timer i den næste uge
og 14 timer i den fjerde uge i en måned uden, at det vil
medføre fradrag. Det er en betingelse, at man står
fuldt til rådighed for arbejdsmarkedet og således ikke
er bundet af det frivillige arbejde.
Der vil fortsat ikke være en
timebegrænsning for "aktiviteter", dvs. opgaver, der ikke kan
udbydes som almindeligt lønarbejde, og dermed kan et medlem
udføre disse uden fradrag uanset timetal.
3.2. Andre
ydelser
3.2.1. Gældende ret
3.2.1.1. Fleksydelse
Efter gældende regler i § 20 i lov
om fleksydelse er det udgangspunktet, at en fleksydelsesmodtager
kan have lønarbejde uden begrænsning mod fradrag i
fleksydelsen.
Efter de gældende regler i § 21 i
lov om fleksydelse kan beskæftigelsesministeren
fastsætte regler om, hvilken betydning arbejde og
indtægter, herunder selvstændig virksomhed, i og
umiddelbart forud for fleksydelsesperioden skal have for
fleksydelsens størrelse.
Med hjemmel i § 21 i lov om fleksydelse
er der fastsat nærmere regler i § 35 i
bekendtgørelse nr. 559 af 29. april 2015 om fleksydelse om,
at fleksydelsesmodtagere har ret til at udføre aktiviteter
og frivilligt, ulønnet arbejde efter principperne i reglerne
i bekendtgørelse om udbetaling af
arbejdsløshedsdagpenge m.v. Det betyder, at der gælder
de samme regler for fradrag for frivilligt, ulønnet arbejde
i fleksydelsen, som der gælder for fradrag i
arbejdsløshedsdagpengene. Dog kan aktiviteter og frivilligt,
ulønnet arbejde udføres i et andet EØS-land
eller Schweiz.
3.2.1.2. Ledighedsydelse
Efter de gældende regler i § 74 d,
stk. 5, i lov om aktiv socialpolitik kan
beskæftigelsesministeren fastsætte nærmere regler
om, hvilken indkomst der indgår i lønindtægten,
og om beregning af og fradrag i ledighedsydelse, herunder regler
om, at kommunen skal anvende oplysninger om løn m.v., som
fremgår af indkomstregisteret, jf. lov om et
indkomstregister, ved beregning af og fradrag i
ledighedsydelsen.
Med hjemmel i denne bestemmelse er der fastsat
nærmere regler i § 9 i bekendtgørelse nr. 892 af
26. juni 2017 om beregning af og fradrag i ledighedsydelsen samt
varsling af ferie med ledighedsydelse, om at modtagere af
ledighedsydelse kan udføre frivilligt, ulønnet
arbejde. Bestemmelsen svarer til de regler, der gælder
på dagpengeområdet.
3.2.1.3. Kompensation i seniorjobordning
Efter de gældende regler i § 9,
stk. 7, i lov om seniorjob kan beskæftigelsesministeren
fastsætte nærmere regler om beregning af
kompensationen, herunder regler om fradrag i kompensationen. Af
lovbemærkningerne til denne bestemmelse fremgår, at
bemyndigelsen vil blive udnyttet til at fastsætte regler, der
svarer til fradraget i ledighedsydelse. Reglerne om fradrag i
ledighedsydelse er ændret i forbindelse med reform af
førtidspension og fleksjob, hvor reglerne om fradrag i
kompensation i seniorjobordningen ikke er blevet ændret
tilsvarende. Med hjemmel i denne bestemmelse er der fastsat
nærmere regler i § 4 i bekendtgørelse nr. 1450 af
16. december 2013 om seniorjob om hvilken betydning aktiviteter og
frivilligt, ulønnet arbejde har for udbetaling af
kompensation. Bestemmelsen svarer til de regler, der gælder
på dagpengeområdet.
Den midlertidige forsøgsordning efter
§ 100 e, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., der
gælder frem til den 31. december 2017 for dagpenge- og
efterlønsmodtagere, og som gør det muligt at
udføre frivilligt, ulønnet arbejde, som ikke
vedrører primær drift og vedligeholdelse i op til 15
timer om ugen uden fradrag, omfatter ikke personer i
seniorjobordningen.
3.2.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslående ordning
3.2.2.1. Fleksydelse
Regeringen og de øvrige aftalepartier
er enige om, at der for modtagere af fleksydelse ikke længere
skal være en begrænsning for omfanget af frivilligt,
ulønnet arbejde i fleksydelsesperioden. Definitionen af
frivilligt, ulønnet arbejde skal fortsat følge de
regler, der gælder for modtagere af dagpenge og
efterløn.
Det foreslås derfor at udvide
bemyndigelsesbestemmelsen, således at bemyndigelsen
også omfatter muligheden for at fastsætte regler om
fradrag for frivilligt, ulønnet arbejde. Det vil med hjemmel
i bestemmelsen blive fastsat, at modtagere af fleksydelse kan
udføre frivilligt, ulønnet arbejde uden fradrag og
uden nogle begrænsninger. Dette vil blive udmøntet
administrativt i bekendtgørelse om fleksydelse.
3.2.2.2. Ledighedsydelse
Regeringen og de øvrige aftalepartier
er ligeledes enige om, at modtagere af ledighedsydelse ikke
længere skal følge de regler om fradrag for
frivilligt, ulønnet arbejde, der gælder for modtagere
af dagpenge og efterløn. Med hjemmel i den eksisterende
bemyndigelse i § 74 d, stk. 5, i lov om aktiv socialpolitik
vil der blive fastsat regler om, at frivilligt, ulønnet
arbejde ikke længere skal medføre fradrag i
ledighedsydelsen. Denne ændring vil blive udmøntet
administrativt i bekendtgørelse om beregning af og fradrag i
ledighedsydelse samt varsling af ferie med ledighedsydelse.
3.2.2.3. Kompensation i seniorjobordning
Regeringen og de øvrige aftalepartier
er enige om, at modtagere af kompensation i seniorjobordningen i
forhold til omfanget af frivilligt, ulønnet arbejde, der kan
udføres i en frivillig organisation uden fradrag skal
følge de regler om fradrag i forbindelse med frivilligt,
ulønnet arbejde, som efter forslaget skal gælde for
dagpengemodtagere. Definitionen af frivilligt, ulønnet
arbejde, herunder definitionen af frivillig organisation, forening
eller lignende vil følge de regler, der efter forslaget skal
gælde for dagpenge- og efterlønsmodtagere. Dette vil
med hjemmel i den eksisterende bemyndigelsesbestemmelse i § 9,
stk. 7 i lov i seniorjob blive udmøntet administrativt i
bekendtgørelse om seniorjob.
4. Forholdet til
lov om frikommuner
Som led i forsøgsordningen for
frikommuner er der i § 7 c i lov om frikommuner fastsat rammer
for forsøg med reglerne om frivilligt, ulønnet
arbejde for modtagere af dagpenge og efterløn.
Forsøget indebærer, at medlemmer af en
arbejdsløshedskasse, som har bopæl i en frikommune,
som udgangspunkt kan udføre frivilligt, ulønnet
arbejde for offentlige, kommunale virksomheder og for frivillige
foreninger, organisationer og lign. uden fradrag i deres
arbejdsløshedsdagpenge og efterløn, medmindre der
f.eks. er tale om frivilligt, ulønnet arbejde, der kan
udbydes som almindeligt lønarbejde og sædvanligvis
udbydes som lønnet arbejde i den offentlige, kommunale
virksomhed eller i foreningen, organisationen eller lignende. Det
samme gælder, hvis arbejdet normalt udbydes som lønnet
arbejde i den offentlige, kommunale virksomhed eller i foreninger,
organisationer el.lign. af tilsvarende art og størrelse.
Den foreslåede ændring
påvirker ikke det igangværende
frikommuneforsøg.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Forslaget medfører, at der
administrativt vil blive fastsat regler om, at dagpengemodtagere
kan udføre frivilligt, ulønnet arbejde i en frivillig
organisation op til 44 timer for én måned.
Vurderingen af de økonomiske
konsekvenser baserer sig på, at Deloitte i november 2016 har
evalueret, at det forsøgsvist i perioden fra den 23. marts
2015 til den 20. marts 2017, har været muligt for modtagere
af dagpenge, efterløn og fleksydelse at udføre
frivilligt, ulønnet arbejde, som ikke vedrørte
primær drift og vedligeholdelse, i op til 15 timer om ugen,
uden at det medførte fradrag.
Den gennemførte evaluering af
forsøgsordningen peger på, at dagpengemodtagere, der
udfører frivilligt, ulønnet arbejde vil være
ledige i længere tid end dagpengemodtagere, der ikke
udfører frivilligt arbejde. Resultaterne af evalueringen er
usikre. Det vurderes dog, at muligheden for frivilligt arbejde kan
indebære, at en del af den tid, der kunne anvendes til
jobsøgning, i stedet anvendes på frivilligt arbejde.
Det er derfor muligt, at frivilligt arbejde kan have negative
fastholdelseseffekter.
På denne baggrund skønnes
forslaget med betydelig usikkerhed at medføre merudgifter
for det offentlige på ca. 10,0 mio. kr. efter skat og
tilbageløb i 2018 og frem, herunder i form af mindre
indtægter fra skat og tilbageløb som følge af
mindre beskæftigelse. Merudgifterne til
arbejdsløshedsdagpenge skønnes at udgøre ca.
7,8 mio. kr. før skat og tilbageløb. De statslige
merudgifter skønnes at udgøre ca. 2,8 mio. kr. og de
kommunale merudgifter ca. 5,0 mio. kr. De kommunale merudgifter er
omfattet af beskæftigelsestilskuddet.
De økonomiske konsekvenser som
følge af, at modtagere af efterløn, modtagere af
kompensation efter seniorjob, samt modtagere af fleksydelse og
ledighedsydelse udfører frivilligt, ulønnet arbejde
efter de nye regler vurderes at være ubetydelige.
Det foreslås, at merudgifterne
finansieres ved en reduktion på 10,0 mio. kr. af den
særlige jobrotationspulje til særlige grupper med
videregående uddannelse. Den samlede bevilling til
særlig jobrotation udgør p.t. knap 215 mio. kr.
Afløbet fra puljen er faldet markant i umiddelbar
forlængelse af den målretning, der blev
gennemført med beskæftigelsesreformen, hvorfor det
vurderes, at den fremadrettede efterspørgsel på puljen
fortsat vil kunne imødekommes, selv om bevillingen reduceres
med 10,0 mio. kr. årligt i 2018 og frem.
Tabel
1. Nye regler om fradrag for
frivilligt, ulønnet arbejde for
dagpengemodtagere | Mio. kr. 2018 pl. | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | Stat | 2,8 | 2,8 | 2,8 | 2,8 | Arbejdsløshedsdagpenge | 2,8 | 2,8 | 2,8 | 2,8 | Kommune | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | Heraf beskæftigelsestilskud
(dagpenge) | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | Heraf budgetgaranti | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Heraf DUT (øvrige
indkomstoverførsler) | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | I alt | 7,8 | 7,8 | 7,8 | 7,8 |
|
De økonomiske konsekvenser for
kommunerne af lovforslaget skal forhandles med de kommunale
parter.
Forslaget medfører i øvrigt ikke
økonomiske konsekvenser for regionerne.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
7. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
8. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
10. Hørte
myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 4. september 2017 til den 2. oktober 2017 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Ankestyrelsen, ATP, ASE,
Beskæftigelsesrådet, Business Danmark, Center for
Frivilligt Socialt Arbejde, Danmarks Frie Fagforening, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske A-kasser,
Dansk Erhverv, Dansk Fitness og Helseorganisation, Danske Regioner,
Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, DGI, Danmarks
Idrætsforbund, Det faglige hus, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Foreningen af kommunale social-, sundheds- og
arbejdsmarkedschefer i Danmark, Fredensborg Kommune, Fredericia
Kommune, Frie Funktionærer, FriSe, Frivilligrådet,
Frivilligt Forum, Gartneri-, Land- og Skovbrugets Arbejdsgivere,
Gentofte Kommune, Gladsaxe Kommune, Kommunale Tjenestemænd og
Overenskomstansatte, Kooperationen, Kristelig Arbejdsgiverforening,
Kristelig Fagbevægelse, Landbrug og Fødevarer,
Landsforeningen af Fleks- og skånejobbere, Odense Kommune,
Odsherred Kommune, Rigsrevisionen, Røde Kors, Udbetaling
Danmark, Vejle Kommune, Vesthimmerland Kommune og Viborg
Kommune.
11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser /Mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser /Merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Stat; 2018: 2,8 mio. kr. 2019: 2,8 mio. kr. 2020: 2,8 mio. kr. 2021: 2,8 mio. kr. Kommuner; 2018: 5,0 mio. kr. 2019: 5,0 mio. kr. 2020: 5,0 mio. kr. 2021: 5,0 mio. kr. Regioner: Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter de gældende regler i § 58,
stk. 1, nr. 3, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. kan
beskæftigelsesministeren, efter forhandling med
Beskæftigelsesrådet, fastsætte nærmere
regler om, hvilken betydning arbejde og indtægt skal have for
størrelsen af dagpenge.
Med hjemmel i denne bestemmelse er der i
§ 13 i bekendtgørelse om udbetaling af dagpenge blevet
fastsat regler om fradrag i dagpengene i forbindelse med
frivilligt, ulønnet arbejde.
Efter de gældende regler i § 100 e,
stk. 1, kan et medlem frem til den 31. december 2017 udføre
frivilligt, ulønnet arbejde, som ikke vedrører
primær drift og vedligeholdelse, i op til 15 timer om ugen
uden fradrag i dagpengene. Frem til marts 2015 var udgangspunktet,
at et medlem kunne udføre frivilligt, ulønnet
arbejde, i op til 4 timer om ugen uden fradrag i dagpengene. Dette
blev ændret som en del af et forsøg, hvorefter var
muligt, at et medlem kunne udføre frivilligt, ulønnet
arbejde i op til 15 timer om ugen.
Efter de gældende regler i § 1 i
bekendtgørelse nr. 813 af 23. juni 2017 om ændring af
bekendtgørelse om udbetaling af dagpenge er disse timer
omregnet til et månedsbaseret system, hvorefter et medlem som
udgangspunkt kan udføre frivilligt, ulønnet arbejde i
op til 65 timer for én måned uden fradrag.
For at udmønte de dele af aftalen vedr.
regler om fradrag i forbindelse med frivilligt, ulønnet
arbejde for dagpengemodtagere, foreslås det, at den
gældende bemyndigelsesbestemmelse i § 58, stk. 1, nr. 3,
udvides, således at beskæftigelsesministeren også
efter forhandling med Beskæftigelsesrådet kan
fastsætte nærmere regler om, hvilken betydning
frivilligt, ulønnet arbejde skal have for størrelsen
af dagpenge, der udbetales efter § 52 a eller § 55.
Det foreslås således, at der
administrativt i bekendtgørelse om udbetaling af dagpenge
fastsættes regler om, at et medlem kan udføre
frivilligt, ulønnet arbejde uden fradrag i dagpengene -
så længe det frivillige, ulønnede arbejde holdes
indenfor en nærmere fastsat timebegrænsning.
Med denne hjemmel vil det - som følge
af aftalen - fastsættes, at et medlem som udgangspunkt kan
udføre frivilligt, ulønnet arbejde i op til 44 timer
for én måned samt nærmere regler om, hvad der
forstås ved en frivillig organisation, forening eller
lignende, samt sondringen mellem aktiviteter og frivilligt,
ulønnet arbejde.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger pkt. 3.1.2.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring, som
følge af forslaget til § 1, nr. 4, hvor § 100 e i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. foreslås
ophævet. Det foreslås derfor, at henvisningen i §
58, stk. 1, nr. 3, litra a til § 100 e udgår.
Til nr. 3
Efter de gældende regler i § 74 i,
stk. 1, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. kan
beskæftigelsesministeren, efter forhandling med
Beskæftigelsesrådet, fastsætte nærmere
regler om, hvilken betydning arbejde og indtægter i
efterlønsperioden eller indtægter, som kommer til
udbetaling i forbindelse med overgang til efterløn, skal
have for efterlønnens størrelse.
Med hjemmel i denne bestemmelse er det i
§ 14 i bekendtgørelse nr. 403 af 26. april 2017 om
fradrag i efterløn bl.a. blevet fastsat, at reglerne i
bekendtgørelse om udbetaling af dagpenge om frivilligt,
ulønnet arbejde finder tilsvarende anvendelse. Det
indebærer, at et medlem frem til den 31. december 2017 kan
udføre frivilligt, ulønnet arbejde, som ikke
vedrører primær drift og vedligeholdelse, i op til 15
timer om ugen uden fradrag i efterlønnen - omregnet til 65
timer for én måned.
For at udmønte de dele af aftalen om
regler vedr. fradrag i forbindelse med frivilligt, ulønnet
arbejde for modtagere af efterløn, foreslås det, at
den gældende bemyndigelsesbestemmelse i § 74 i, stk. 1,
udvides, således at beskæftigelsesministeren også
efter forhandling med Beskæftigelsesrådet kan
fastsætte nærmere regler om, hvilken betydning
frivilligt, ulønnet arbejde skal have for størrelsen
af efterløn - så længe det frivillige,
ulønnede arbejde holdes indenfor en nærmere fastsat
timebegrænsning.
Med denne hjemmel vil det - som følge
af aftalen - fastsættes, at en modtager af efterløn
kan udføre frivilligt, ulønnet arbejde efter de samme
regler som efter forslaget vil gælde for dagpengemodtagere,
bortset fra timebegrænsningen. Som følge af aftalen
vil der blive fastsat en timebegrænsning på op til 65
timer for én måned for efterlønsmodtagere, mens
den fremover vil være på op til 44 timer for én
måned for dagpengemodtagere.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger pkt. 3.1.2.
Til nr. 4
Efter de gældende regler i § 100 e,
stk. 1, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. kan et medlem
i perioden fra den 5. juni 2017 til den 31. december 2017
udføre frivilligt, ulønnet arbejde, som ikke
vedrører primær drift og vedligeholdelse, i op til 15
timer om ugen uden fradrag i dagpengene. Frivilligt, ulønnet
arbejde forstås som arbejde, som et medlem udfører for
frivillige organisationer, foreninger eller lign., som kan udbydes
som almindeligt lønarbejde, og som ikke vedrører
primær drift og vedligeholdelse, jf. gældende regler i
§ 100 e, stk. 2, i loven.
Som følge af det månedsbaserede
dagpengesystem er de 15 timer om ugen omregnet til 65 timer for en
måned, jf. § 1 i bekendtgørelse nr. 813 af 23.
juni 2017 om ændring af bekendtgørelse om udbetaling
af dagpenge.
Som følge af forslaget til § 1,
nr. 1, om, at beskæftigelsesministeren efter forhandling med
Beskæftigelsesrådet også kan fastsætte
nærmere regler, om hvilken betydning frivilligt,
ulønnet arbejde skal have for størrelsen af dagpenge,
vil der administrativt blive fastsat regler om hvor mange timer, et
medlem kan udføre frivilligt, ulønnet arbejde uden
fradrag i dagpengene - også når det frivillige,
ulønnede arbejde ikke svarer til en bagatelgrænse.
Derudover er den gældende § 100 e
tidsbegrænset til den 31. december 2017.
Det foreslås derfor at ophæve
bestemmelsen § 100 e i loven.
Til §
2
Til nr. 1
Efter de gældende regler i § 21,
stk. 1, i lov om fleksydelse kan beskæftigelsesministeren
fastsætte regler om, hvilken betydning arbejde og
indtægter, herunder ift. selvstændig virksomhed, i og
umiddelbart forud for fleksydelsesperioden skal have for
fleksydelsens størrelse.
Med hjemmel i denne bestemmelse er der fastsat
nærmere regler i § 35 i bekendtgørelse nr. 559 af
29. april 2015 om fleksydelse om, at fleksydelsesmodtagere har ret
til at udføre aktiviteter og frivilligt, ulønnet
arbejde efter principperne i reglerne i bekendtgørelse om
udbetaling i arbejdsløshedsdagpenge m.v. Det betyder, at der
gælder de samme regler for fradrag for frivilligt,
ulønnet arbejde i fleksydelsen, som der gælder for
fradrag i arbejdsløshedsdagpengene. Dog kan aktiviteter og
frivilligt, ulønnet arbejde udføres i et andet
EØS-land eller Schweiz.
For at udmønte de dele af aftalen der
vedrører fleksydelse foreslås det, at det
fastsættes i § 21, stk. 1, at
beskæftigelsesministeren også kan fastsætte
nærmere regler om, hvilken betydning, frivilligt,
ulønnet arbejde skal have for størrelsen af
fleksydelse.
Det vil med hjemmel i bestemmelsen blive
fastsat, at modtagere af fleksydelse kan udføre frivilligt,
ulønnet arbejde uden fradrag og uden nogen
begrænsninger. Dette vil blive udmøntet administrativt
i bekendtgørelse om fleksydelse.
Til §
3
Det foreslås, at loven træder i
kraft 1. januar 2018.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 784 af 21. juni 2017,
foretages følgende ændringer: | | | | § 58. Efter
forhandling med Beskæftigelsesrådet kan
beskæftigelsesministeren fastsætte regler om | | | 1-2) . . . 3) hvilken betydning arbejde og
indtægt skal have for størrelsen af | | 1. I § 58, stk. 1, nr. 3, indsættes
efter »arbejde«: », frivilligt, ulønnet
arbejde«. | a) dagpenge, der udbetales efter § 52
a eller § 55, jf. dog § 100 e, samt b) … Stk. 2.
… | | 2. I § 58, stk. 1, nr. 3, litra a,
udgår »jf. dog § 100 e,«. | | | | § 74 i.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling
med Beskæftigelsesrådet nærmere regler om,
hvilken betydning arbejde og indtægter i
efterlønsperioden eller indtægter, som kommer til
udbetaling i forbindelse med overgangen til efterløn, skal
have for efterlønnens størrelse. Stk. 2.
… | | 3. I § 74 i, stk. 1, indsættes efter
»arbejde«: », herunder frivilligt, ulønnet
arbejde,«. | | | | | | | § 100 e. Et
medlem kan i perioden fra den 23. marts 2015 til den 20. marts 2017
udføre frivilligt, ulønnet arbejde i op til 15 timer
om ugen uden fradrag i dagpengene. De 15 timer regnes som et
gennemsnit over en udbetalingsperiode, jf. § 46, stk. 1. Stk. 2. Ved
frivilligt, ulønnet arbejde efter stk. 1 forstås
arbejde, som et medlem udfører for frivillige
organisationer, foreninger el.lign., som kan udbydes som
almindeligt lønarbejde, og som ikke vedrører
primær drift og vedligeholdelse. | | 4. § 100 e ophæves. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om fleksydelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1121 af 17. september 2015, som
ændret ved § 7 i lov nr. 624 af 8. juni 2016 og § 7
i lov nr. 674 af 8. juni 2017, foretages følgende
ændring: | | | | § 21.
Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om, hvilken
betydning arbejde og indtægter, herunder selvstændig
virksomhed, i og umiddelbart forud for fleksydelsesperioden skal
have for fleksydelsens størrelse. Stk. 2-3.
… | | 1. I § 21, stk. 1, ændres
»hvilken betydning arbejde og indtægter, herunder
selvstændig virksomhed,« til: »hvilken betydning
arbejde, herunder frivilligt, ulønnet arbejde og
selvstændig virksomhed, samt indtægter«. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2018. |
|