Betænkning afgivet af Energi-,
Forsynings- og Klimaudvalget den 3. maj 2018
1. Ændringsforslag
Energi-, forsynings- og klimaministeren har
stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. februar
2018 og var til 1. behandling den 16. marts 2018. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Energi-, Forsynings-
og Klimaudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og energi-,
forsynings- og klimaministeren sendte den 24. november 2017 dette
udkast til udvalget, jf. EFK alm. del - bilag 53. Den 28. februar
2018 sendte energi-, forsynings- og klimaministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4
spørgsmål til energi-, forsynings- og klimaministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og ALT) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at i formålsparagraffen for
Forsyningstilsynet mangler der hensyn til nødvendige
investeringer drevet af den grønne omstilling til langsigtet
gavn for forbrugere og samfundet. Enhedslisten ønsker ikke,
at Forsyningstilsynets tilvejebringelse af data og andre
oplysninger bliver for omfattende og bebyrdende for selskaberne, da
de ekstra omkostninger vil blive direkte overvæltet på
forbrugernes omkostninger til energiforsyning. Derfor ønsker
Enhedslisten at præcisere, at hjemmelen til indhentning af
data (§ 7) ikke bør gå videre, end hvad der
følger de begrænsninger og hensyn til
proportionalitet, der i forvejen er vurderet i den relevante
sektorlovgivning. Det betyder således, at de politiske
bemærkninger i udvalgets betænkning over lovforslag nr.
L 93 (Forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning)
vedrørende administrative byrder ved indhentning af data
fortsat sætter grænsen for, hvilke data der kan
indhentes.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 11
Af energi-, forsynings- og
klimaministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
stk. 1 ændres »§ 78,
stk. 11« til: »§ 78, stk. 1«.
[Korrektion af henvisning]
Til § 15
2) Nr. 3
affattes således:
»3. § 78 affattes således:
Ȥ 78. Omkostninger, som
er forbundet med Forsyningstilsynets drift og opgavevaretagelse
efter denne lov eller regler udstedt i medfør af loven eller
efter bestemmelser indeholdt i eller udstedt i medfør af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om betingelserne for
netadgang i forbindelse med grænseoverskridende
elektricitetsudveksling eller Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om integritet og gennemsigtighed på
engrosenergimarkederne, betales af de virksomheder, som
Forsyningstilsynet fører tilsyn med efter denne lov eller
regler udstedt i medfør af loven eller efter bestemmelser
indeholdt i eller udstedt i medfør af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om betingelserne for netadgang i
forbindelse med grænseoverskridende elektricitetsudveksling
eller Europa-Parlamentets og Rådets forordning om integritet
og gennemsigtighed på engrosenergimarkederne, jf. dog stk.
2.
Stk. 2.
Netvirksomhederne og elhandelsvirksomhederne betaler
halvårligt et beløb til Forsyningstilsynet til
dækning af Forsyningstilsynets omkostninger til opgaver efter
§§ 4 og 37-37 b og regler udstedt i medfør heraf.
Det samlede beløb fastsættes til 0,2 mio. kr.
Beløbet reguleres en gang årligt pr. 1. juli med den
sats for det generelle pris- og lønindeks, der er fastsat af
Finansministeriet. Energi-, forsynings- og klimaministeren
offentliggør reguleringer hvert år, første gang
pr. 1. juli 2019. Halvdelen af det samlede beløb betales af
netvirksomhederne og opkræves hos netvirksomhederne i
forhold til den mængde elektricitet,
som er transporteret gennem netvirksomhedens net til forbrug i
Danmark, på baggrund af opgørelser over målinger
af forbrug af elektricitet i det foregående kalenderår.
Halvdelen af det samlede beløb betales af
elhandelsvirksomhederne og opkræves hos
elhandelsvirksomhederne i forhold til den mængde
elektricitet, som elhandelsvirksomhederne har leveret til forbrug i
Danmark, på baggrund af opgørelser over målinger
af forbrug af elektricitet i det foregående
kalenderår.
Stk. 3.
Forsyningstilsynet fastsætter regler om betaling og
opkrævning af beløb til dækning af
omkostningerne efter stk. 1 og 2, jf. dog stk. 4. Afgørelser
truffet i henhold til regler fastsat i medfør af 1. pkt. kan
ikke påklages til anden administrativ myndighed.
Stk. 4. Energi-,
forsynings- og klimaministeren fastsætter regler om betaling
og opkrævning af beløb til dækning af
Forsyningstilsynets omkostninger i forbindelse med
Forsyningstilsynets opgaver efter loven eller regler udstedt i
medfør af loven angående netvirksomhedernes opgaver
vedrørende energibesparelser.
Stk. 5. Energi-,
forsynings- og klimaministeren fastsætter regler om
Forsyningstilsynets behandling af klager og om, hvorvidt klager
over Forsyningstilsynets afgørelser kan tillægges
opsættende virkning. Energi-, forsynings- og klimaministeren
kan endvidere fastsætte regler om frister for klage til
Forsyningstilsynet.
Stk. 6. Energi-,
forsynings- og klimaministeren fastsætter nærmere
regler for, hvilke opgaver Forsyningstilsynet skal varetage,
herunder overvågningsopgaver for at sikre velfungerende
konkurrencebaserede elmarkeder og opgaver vedrørende
samarbejdet med andre landes energireguleringsmyndigheder, herunder
på regionalt plan og EU-plan, og regler om
Forsyningstilsynets opgaver efter Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om betingelserne for netadgang i
forbindelse med grænseoverskridende
elektricitetsudveksling.
Stk. 7. Energi-,
forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om, at
Forsyningstilsynet skal varetage opgaver, som er henlagt til
ministeren.««
[Nyaffattelse]
3) Nr.
4-7 udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er alene tale om en lovteknisk
konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr. 2.
Ændringen indebærer derfor ingen materielle
ændringer. Med ændringsforslaget sikres korrekt
paragrafhenvisning.
Til nr. 2
Ændringsforslaget er af lovteknisk
karakter og indebærer ingen materielle ændringer i
forhold til gældende ret. Bestemmelsen affattes på ny,
da de bestemmelser i § 78, som videreføres, nyordnes.
Forslaget har således til formål at sikre lovteknisk
korrekthed og klarhed ved at placere de enkelte stykker korrekt
indbyrdes, mens de gældende § 78, stk. 1-6, 9 og 10
ophæves.
Bestemmelserne i elforsyningslovens §
78, stk. 1-6, indeholder bestemmelser om det nuværende
Energitilsyns organisation, kompetence, opgaver og sekretariat.
Bestemmelserne i elforsyningslovens § 78, stk. 9 og 10,
vedrører Energitilsynets forretningsorden og forholdet
mellem Energitilsynet og sekretariatets formand.
Da det nuværende Energitilsyn
bestående af et særligt sagkyndigt udvalg med dette
lovforslag foreslås nedlagt og erstattet med en enstrenget
organisation, der ledes af en direktør, må
bestemmelserne i elforsyningslovens § 78, stk. 1-6, 9 og 10,
som konsekvens heraf ophæves.
Forslaget medfører således
ingen materielle ændringer, og der henvises til
bemærkninger til de eksisterende regler, som
videreføres med forslaget.
For så vidt angår det
foreslåede stk. 6, som er en videreførelse af det
gældende stk. 7, foretages der dog en mindre sproglig
justering af ordlyden, så den passer med den nye organisering
af tilsynet. Efter den gældende bestemmelse kan energi-,
forsynings- og klimaministeren fastsætte nærmere regler
om, hvilke opgaver Energitilsynet kan varetage. Med flytningen af
den institutionelle ramme for tilsynet er de mere
tværgående opgaver for tilsynet flyttet til lov om
Forsyningstilsynet. Bestemmelsens ordlyd ændres
således, at ministeren fremover kan fastsætte regler
om, hvilke opgaver Forsyningstilsynet skal varetage i medfør
af elforsyningsloven.
Det er ikke hensigten i øvrigt at
ændre på, hvilke opgaver ministeren kan fastsætte
at Forsyningstilsynet skal varetage. Den omfatter således
fortsat også opgaver, som tilsynet skal varetage i henhold
til eldirektivet.
Til nr. 3
Ændringsforslaget er af lovteknisk
karakter. Der er alene tale om en konsekvensrettelse som
følge af ændringsforslag nr. 2, hvor § 78
nyaffattes.
Mikkel Dencker (DF) Dorthe
Ullemose (DF) Ib Poulsen (DF) Pia Adelsteen (DF) Jan Rytkjær
Callesen (DF) Claus Kvist Hansen (DF) Thomas Danielsen (V) fmd. Jacob Jensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Marcus Knuth (V) Carl
Holst (V) Carsten Bach (LA) Villum Christensen (LA) Orla
Østerby (KF) Bjarne Laustsen (S) Per Husted (S) Jens Joel
(S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Lea Wermelin (S) nfmd. Karin Gaardsted (S) Søren
Egge Rasmussen (EL) Øjvind Vilsholm (EL) Rasmus Nordqvist
(ALT) Christian Poll (ALT) Andreas Steenberg (RV) Ida Auken (RV)
Pia Olsen Dyhr (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 164
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra energi-, forsynings- og klimaministeren | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | Ændringsforslag fra energi-,
forsynings- og klimaministeren | 4 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 164
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om sikring af, at Forsyningstilsynet i
sit arbejde indgår i dialog med og får inddraget input
fra de betydende interessenter, til energi-, forsynings- og
klimaministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvorvidt Forsyningstilsynet skal
tvinge lavere priser igennem i dag, hvis regningen ender hos
fremtidige generationer, til energi-, forsynings- og
klimaministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvem der skal betale for
udflytningen af det nuværende Energitilsyn (kommende
Forsyningstilsyn) til Frederiksværk, til energi-, forsynings-
og klimaministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om afklaring af forholdet til
gældende sektorregulering, til energi-, forsynings- og
klimaministeren, og ministerens svar herpå |
|