Skriftlig fremsættelse (22. marts
2017)
Økonomi- og
indenrigsministeren (Simon Emil Ammitzbøll):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
drift af landbrugsjorder, registreringsafgiftsloven, lov om
kommunale borgerservicecentre og forskellige andre love
(Opfølgning på Frikommuneforsøget
2012-2015)
(Lovforslag nr. L 164)
Lovforslaget har til formål at
omsætte erfaringerne fra tre forsøg, der har
indgået i Frikommuneforsøget 2012-2015, til
øget frihed og bedre rammer for alle kommuner. Forslaget
skal dermed øge det lokalpolitiske råderum og skabe
mulighed for en mere effektiv lokal opgaveløsning af
høj kvalitet til gavn for borgerne. Forslaget skaber ikke
nye pligter for kommunerne.
På Miljø- og
Fødevareministeriets område skaber lovforslaget
hjemmel til, at miljø- og fødevareministeren kan
godkende en ordning, hvorefter kommunen for ejerens eller brugerens
regning kan foretage bekæmpelse af
kæmpebjørneklo, såfremt ejeren eller brugeren
ikke har efterkommet påbud om bekæmpelse.
På Skatteministeriets samt
Transport-, Bygnings- og Boligministeriets område skaber
forslaget mulighed for øget fleksibilitet i anvendelsen af
busser, der er undtaget registreringsafgift, på plejehjem,
ældrecentre og lignende institutioner eller
døgntilbud. Forslaget giver mulighed for, at de omfattede
busser ikke behøver at tilhøre en enkelt institution
for at blive fritaget fra registreringsafgift, men at flere
institutioner i fællesskab kan købe eller lease en
eller flere busser. Forslaget giver endvidere mulighed for, at de
omfattede busser kan bruges til andre formål end befordring
af egne beboere m.v., når kørslen kan siges at
være af interesse for institutionen.
På Økonomi- og
Indenrigsministeriets område skaber forslaget mulighed for
oprettelse af fælleskommunale callcentre, hvor medarbejderne
kan tilgå de deltagende kommuners elektroniske
dokumenthåndteringssystemer ved en borgers eller virksomheds
henvendelse til callcentret med henblik på at se status
på borgerens eller virksomhedens sag. Behandlingen af
borgernes og virksomhedernes oplysninger vil fortsat være
underlagt reglerne i bl.a. persondataloven og
forvaltningsloven.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.