Skriftlig fremsættelse (25. januar
2017)
Energi-, forsynings- og
klimaministeren (Lars Christian Lilleholt):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om stedbestemt
information
(Lovforslag nr. L 116)
Formålet med forslaget til en ny
hovedlov er at samle, modernisere og regelforenkle lovgrundlaget
for forvaltningen af stedbestemt information, som har fået en
øget betydning for effektiviseringen af den offentlige
forvaltning og som grundlag for vækst i den private
sektor.
Hvor stedbestemte informationer tidligere
oftest kom til udtryk i form af papirkort, så indgår
stedbestemte informationer i dag i stadig stigende omfang i
tværoffentlige digitale forvaltningssystemer og i kommercielt
udviklede produkter. Den udvikling afspejler sig bl.a. i
GeoDanmark, som er kommunernes og statens samarbejde om
kortlægningen af Danmark, og i mange initiativer i den
fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2011-2015 og
grunddataprogrammet.
Med lovforslaget ønsker regeringen
at skabe rammerne for en fortsat struktureret, tværoffentlig
og digital håndtering af stedbestemte informationer.
Forslaget til ny hovedlov omfatter energi-,
forsynings- og klimaministerens myndighedsopgaver og bemyndigelser
indenfor geodæsi, landkortlægning,
søopmåling og søkortlægning,
infrastruktur for stedbestemt information samt reglerne om
distribution af og adgang til data.
Lovforslaget introducerer ikke ny
regulering på området, men viderefører
gældende ret. Enkelte regler, der i dag er
unødvendige, ophæves dog, bl.a. reglen om
ekspropriation i forbindelse med etablering af f.eks.
installationer til brug for den geodætiske infrastruktur, og
enkelte hjemler justeres i lyset af udviklingen af
fællesoffentlige digitale løsninger. Ministerens
hjemler til efter forhandling med bl.a. statslige myndigheder,
regionerne og kommunerne at udstede regler om registre
fremgår nu mere tydeligt i lovforslaget.
Forslaget har ikke i sig selv
økonomiske eller administrative konsekvenser.
Udmøntningen af nogle af hjemlerne kan betyde, at
myndigheder skal indberette data på en anden måde, end
de gør i dag, og at der vil blive stillet krav til datas
format og ajourføring. Dette kan betyde ekstra arbejde for
de myndigheder, der bliver omfattet af bestemmelserne. Men dette
forventes opvejet af et bedre grundlag for myndighedernes
afgørelse og en mere effektiv forvaltning.
Med den foreslåede ændring af
udstykningsloven vil ministerens ansvar for samordning og
koordination fortsat også omfatte matrikulære
informationer samt distribution og adgang dertil.
Bestemmelserne i loven, som er relevante
for Rigsfællesskabet, kan ved kongelig anordning sættes
i kraft for Færøerne og Grønland. Forslaget har
ingen miljømæssige konsekvenser eller EU-retlige
aspekter.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.