Fremsat den 10. februar 2017 af Susanne Eilersen (DF),
Morten Marinus (DF),
Jakob Sølvhøj (EL),
Finn Sørensen (EL),
Kirsten Normann Andersen (SF) og Jacob Mark (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om ændring af lov om kommunale og regionale
valg
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af indeværende folketingsår at
fremsætte forslag til lov om ændring af lov om
kommunale og regionale valg, således at d'Hondts
fordelingsmetode erstattes af største brøks metode i
forbindelse med mandatfordelingen ved kommunal- og
regionsrådsvalg.
Bemærkninger til forslaget
Teksten til beslutningsforslaget er en
uændret genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 14
fra Folketingsåret 2013-14 fremsat af Dansk Folkeparti,
Liberal Alliance og Enhedslisten. Bemærkningerne er
ændret i forhold til B 14.
Forslagsstillerne ønsker, at
mandatfordelingsmetoden ved kommunale og regionale valg
ændres, således at største brøks metode
fremover erstatter d'Hondts metode. Den nuværende
fordelingsmetode ved lokalvalg, d'Hondts metode, har en tendens til
at favorisere de største partier på bekostning af de
mindre partier og lister, der stiller op ved valgene. Ved valg til
Folketinget fordeles tillægsmandaterne efter største
brøks metode. Fordelingen af tillægsmandater udligner
dermed resultatet på landsplan, således at partierne
opnår det antal mandater, der svarer til deres andel af
stemmer.
Ved d'Hondts metode fordeles mandaterne et
efter et. Ved største brøks metode fordeles mandater
efter, hvor mange stemmer partierne har fået. De
nærmere regler vedrørende opgørelse af stemmer
i forbindelse med folketingsvalg fremgår af
bekendtgørelse af lov om valg til Folketinget, LBK nr. 416
af 12. maj 2016. Reglerne for mandatfordelingen ved lokalvalg
fremgår af bekendtgørelse af lov om kommunale og
regionale valg, LBK nr. 363 af 2. april 2014. Formålet med
beslutningsforslaget er således i videst muligt omfang at
opnå fuld forholdsmæssig repræsentation i
forbindelse med lokalvalg, således at ingen partier, lister
eller valgforbund opnår flere mandater end det antal,
stemmetallet berettiger til.
Største brøk
Her er et eksempel på fordeling af
mandater efter største brøks metode: Hvis der skal
fordeles 11 mandater og der skal 10 stemmer til et mandat og tre
partier (A, B og C) har fået henholdsvis 90, 12 og 8 stemmer,
fordeles de første 10 mandater med 9 til A og 1 mandat til
B. Tilbage er 1 mandat som tildeles C, fordi parti C med 8 stemmer
har den største brøk (se tabel 1) og dermed er
tættere på det resterende mandat end parti B, som kun
har 2 stemmer tilovers, og parti A, der slet ikke har nogen.
Metoden kaldes største brøks metode, fordi man
fordeler mandaterne ved at dividere partiernes stemmetal med det
antal stemmer, der skal til for at få et mandat. Det parti,
der har den største brøk, når de hele mandater
er fordelt, får det ekstra mandat. I dette eksempel var det
parti C.
Tabel 1
Parti | Mandatfordeling uafrundet -
største brøks metode | Mandatfordeling - største
brøks metode | Mandatfordeling - d'Hondts
metode | A | 90 / 10 = 9,0 | 9 | 10 | B | 12 / 10 = 1,2 | 1 | 1 | C | 8 / 10 = 0,8 | 1 | 0 |
|
d'Hondts metode
d'Hondts metode har været anvendt ved
kommunalvalg siden 1909. Den anvendes endvidere ved
regionsrådsvalg, europaparlamentsvalg og
menighedsrådsvalg. Tidligere blev den også anvendt ved
amtsrådsvalg. Her er et eksempel på fordeling af
mandater efter d'Hondts metode: Ved denne metode fordeles
mandaterne et efter et. Det første mandat går til
partiet med det højeste stemmetal. I ovenstående
tilfælde er det parti A. Inden man fordeler næste
mandat, deler man A's stemmetal med to (90 / 2 = 45). Med 45
stemmer får A også det andet mandat. Det tredje mandat
går også til A (90 / 3 = 30). Det gør det fjerde
(90 / 4 = 22,5), det femte (90 / 5 = 18), det sjette (90 / 6 = 15)
og det syvende også (90 / 7 = 12,9). Med 12 stemmer får
parti B det ottende mandat (12 / 1 = 12). Det niende mandat
går til A (90 / 8 = 11,25). Det gør det tiende og
ellevte mandat også - (90 / 9 = 10) og (90 / 10 = 9). Havde
der været flere mandater, havde A også fået det
tolvte mandat (90 / 11 = 8,18). Parti C ville først have
fået et eventuelt trettende mandat (8 / 1 = 8).
Kommunalvalget 2013
Brugen af d'Hondts fordelingsmetode har
medført, at ét parti har sikret sig absolut flertal
flere steder i landet i forbindelse med diverse kommunalvalg,
på trods af at det pågældende parti har
fået under halvdelen af de afgivne stemmer. Ved det seneste
kommunalvalg i 2013 var dette eksempelvis tilfældet i Billund
Kommune, Brøndby Kommune og Ishøj Kommune. Efter
anmodning fra MF Susanne Eilersen har social- indenrigsministeren
foretaget en beregning af, hvorledes mandatfordelingen i en
række kommuner ville have set ud, hvis største
brøks metode var blevet anvendt i stedet for d'Hondts
fordelingsmetode. Nedenfor er givet et par eksempler på den
uretfærdige fordeling af mandater, som d'Hondts metode
medfører i forhold til største brøks metode.
Alle nedenstående mandattal stammer fra social- og
indenrigsministerens besvarelse af SOU alm. del -
spørgsmål 56.
Eksempel 1:
Billund Kommune
I Billund Kommune opnåede Venstre 13
mandater. Største brøks metode ville have givet
partiet 12 mandater. Kommunens byråd har 25 pladser. Venstre
fik således ikke blot et mandat for meget set i forhold til
stemmetallet. Partiet opnåede flertal, på trods af at
man fik under halvdelen af stemmerne. SF blev ikke
repræsenteret i byrådet, men ville have fået et
mandat ved brug af største brøks metode. Dansk
Folkeparti fik 2 mandater, men ville have fået 3 med
største brøks metode.
Eksempel 2:
Brøndby Kommune
I Brøndby Kommune fik Socialdemokratiet
10 mandater ved valget. Med største brøks metode
ville partiet kun have fået 8. Brøndby Kommunes
byråd har 19 pladser. Socialdemokratiet opnåede
således et flertal af pladserne med et mindretal af
stemmerne. Radikale Venstre, Det Konservative Folkepart og
Demokratiske Socialister opnåede ingen repræsentation,
men ville alle have fået et mandat, hvis største
brøks metode havde været anvendt. Dansk Folkeparti fik
4 mandater, men ville kun have fået 3 ved anvendelse af
største brøks metode.
Eksempel 3:
Ishøj Kommune
I Ishøj Kommune fik Socialdemokraterne
11 mandater. Største brøks metode ville blot have
givet partiet 9 mandater. Der er 19 pladser i byrådet,
så dette er endnu et eksempel på, at et parti har
opnået et flertal af pladserne i byrådet, selv om det
havde fået under halvdelen af stemmerne. Radikale Venstre og
Det Konservative Folkeparti ville begge have fået et mandat
ved brug af største brøks metode, men opnåede
altså ikke repræsentation i byrådet ved
valget.
Afsluttende bemærkninger
Det fremgår meget tydeligt af
valgresultatet i ovenstående kommuner, at når d'Hondts
fordelingsmetode benyttes til at fordele mandater ved et valg,
favoriseres de største partier. I alle ovenstående
tilfælde er det kommunens mindste partier, der må
afgive mandater til de største partier, fordi man anvender
d'Hondts metode og ikke største brøks metode. Denne
problematik har været velkendt længe og har været
fremhævet af en række valgforskere, herunder professor
i statskundskab ved Aarhus Universitet Jørgen Elklit, som
har redegjort for problematikken i en række artikler i
Frederiksborg Amts Avis kort efter valget i november 2005, hvor han
bl.a. udtalte: »Der er fordele og ulemper ved alle
valgsystemer, men her synes jeg klart, der er flere minusser end
plusser. Vi har behov for en åben debat om det kommunale
valgsystem, og jeg mener i høj grad, der bør
gøres op med d´Hondts metode, der favoriserer de store
partier. Alt for tit ser vi i dag byråd, hvor
sammensætningen af mandater ikke afspejler valgresultatet.
Der er flere andre metoder, der sikrer en langt bedre
overensstemmelse mellem mandat- og stemmetal« (Jørgen
Elklit, Frederiksborg Amts Avis den 24. november 2005: »Brug
for et nyt valgsystem«).
Det er i demokratiets interesse, at den
metode, der benyttes ved fordeling af mandater, er så
retfærdig som overhovedet muligt og i videst mulige omfang
afspejler stemmeafgivningen. Desværre er der ulemper ved de
fleste fordelingsmetoder, herunder også den største
brøks metode. Ved brug af d'Hondts metode tæller alle
stemmer ikke lige meget, idet der oftest skal færre stemmer
til at sikre et mandat til et stort parti, end det er
tilfældet for små partier. Ulempen ved største
brøks metode drejer sig hovedsageligt om problemer relateret
til konstituering efter valget, idet det antages, at d'Hondts
metode vil give et mere handlekraftigt byråd, netop fordi de
store partier står stærkere og derfor ikke i samme grad
behøver at tage hensyn til små partier og lister. Der
er dog ingen tvivl om, at største brøks metode giver
en langt mere retfærdig fordeling af mandaterne end d'Hondts
metode. Derfor benyttes største brøks metode
også ved fordelingen af tillægsmandater ved
folketingsvalg. Største brøks metode sikrer, at intet
parti får flere mandater, end deres stemmetal berettiger til.
Derfor er største brøks metode også den
stemmefordelingsmetode, der er mest demokratisk, idet den sikrer,
at alle stemmer tæller lige meget. Kommunalvalget i november
2013 bør være sidste gang, man benytter d'Hondts
metode.
Skriftlig fremsættelse
Susanne Eilersen
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
ændring af lov om kommunale og regionale valg.
(Beslutningsforslag nr. B 70)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.