Fremsat den 26. januar 2017 af Kirsten Normann Andersen (SF) og Jacob Mark (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om en systematisk nedbringelse af antallet af
unødvendige regler og administrative byrder for ansatte i
den offentlige sektor
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af folketingsåret 2016-17 at gennemføre
en systematisk indsats for at nedbringe antallet af regler og
administrative byrder i den offentlige sektor. Dette skal konkret
ske gennem følgende indsatser:
1. Etablering af et
forenklingsforum for den offentlige sektor.
2.
Nedsættelse af et antal udvalg, der for forskellige
velfærdsområder skal gennemgå alle regler og krav
om registreringer for at vurdere, om de er fornuftige eller ej, med
inddragelse af ledere og medarbejdere og deres organisationer.
3.
Fastlæggelse af kvantitative målsætninger for
reduktion af de administrative byrder i hele den offentlige
sektor.
Bemærkninger til forslaget
Siden daværende statsminister Poul
Schlüter i 1982 erklærede, at »det skal være
lettere at være dansker«, er det lykkedes skiftende
regeringer, Folketing og kommunalbestyrelser at forøge
antallet af regler i ekstrem grad (»Regler og
cirkulærer vokser årligt seks kilometer«,
Ugebrevet A4, den 17. august 2012). Alene reglerne på
beskæftigelsesområdet fylder 24.000 sider (»Drop
frygten og tal sammen«, DenOffentlige.dk, den 4. oktober
2013).
De mange regler tvinger medarbejdere i den
offentlige sektor til at have fokus på overholdelse af
reglerne frem for at bruge tiden på dialog med borgerne
og/eller borgernes pårørende om at finde gode
løsninger. Og de gode løsninger på konkrete
problemer er langtfra altid de løsninger, der er oplistet i
kvalitetsstandarder og i forhåndsdefinerede tjeklister.
Dette beslutningsforslag har til formål
at skabe rammerne for en systematisk reduktion af antallet af
regler og administrative byrder i den offentlige sektor.
Regelforenklingen og afskaffelsen af unødvendige
dokumentationskrav skal give rum for en mere demokratisk og
borgerinddragende offentlig sektor. Det vil bane vejen for en
tillidsskabende kultur, som gør det muligt for veluddannede
faglige medarbejdere at fokusere på de rigtige
løsninger i dialog med borgerne om deres ønsker og
behov frem for et fokus på procedurer og dokumentation af
egen arbejdsindsats. Denne tilgang til opgaveløsningen i den
offentlige sektor vil ifølge forslagsstillerne også
betyde større motivation hos borgerne.
Der er ifølge forslagsstillerne flere
årsager til, at flere og flere offentligt ansatte i stigende
grad føler, at de ikke får mulighed for at udfolde
deres faglighed, fordi de bliver underlagt et dokumentations- og
kontroltyranni. En af årsagerne skal findes i en række
styringsmetoder, der ofte kaldes new public management, og som
på ingen måde har formået at løse den
udfordring, som består i at levere den velfærd, som
borgerne ønsker og fortjener. Tværtimod har disse
styringsmetoder ført til stress og manglende
arbejdsglæde blandt de ansatte, som skal arbejde under de
mange dokumentationskrav.
En anden årsag er en beklagelig tendens
til, at politikere i Folketinget, regioner og kommuner og
embedsmænd og topledere i hele den offentlige sektor har mere
fokus på at lave nye regler end på at afskaffe gamle.
Og hvis man afskaffer en regel, vil der uvægerligt være
meget mere fokus - f.eks. i pressen - på de typisk meget
begrænsede og enkeltstående problemer, der
opstår, fordi en regel ikke længere gælder, end
på alle de fordele, der opstår, fordi man ikke er
bundet af reglen. Det svækker naturligvis motivationen til at
afskaffe regler.
Dagpengekommissionen var i sine anbefalinger
til et nyt dagpengesystem opmærksom på denne
problematik og foreslog i sin endelige afrapportering en
systematisk gennemgang af reglerne for
arbejdsløshedsdagpenge med henblik på en
simplificering (»Dagpengekommissionens samlede
anbefalinger«, Dagpengekommissionen, hovedrapport, side 103,
oktober 2015). Denne proces er sat i gang. Det er på
nuværende tidspunkt for tidligt at sige, hvor den ender, men
tanken om en systematisk gennemgang af konkrete komplicerede
regelsæt er helt rigtig.
Det er helt nødvendigt med en
række værktøjer, der systematiserer
regelforenklingen. Det har man for længst erkendt i forhold
til den private sektor, hvor man måler den administrative
belastning ved nye regler og opstiller kvantitative
målsætninger for reduktion af den administrative
belastning. Derudover har man bl.a. også i 2012 etableret et
Virksomhedsforum, der har til formål at identificere de
områder, hvor private virksomheder oplever unødvendig
omkostningsbebyrdende regulering, og komme med konkrete forslag til
forenklinger.
Dette beslutningsforslag indebærer, at
der indføres sådanne systematiske forenklingsmekanismer for den
offentlige sektor.
Etablering af forenklingsforum for den
offentlige sektor
Ligesom for den private sektor, hvor der med
succes er oprettet et Virksomhedsforum, skal der oprettes et
»forenklingsforum« for den offentlige sektor med et
tilhørende sekretariat.
I forenklingsforummet skal alle -
medarbejdere, ledere og borgere i den offentlige sektor - kunne
foreslå en regel ophævet eller simplificeret.
Sekretariatet for forummet indstiller til forummet, hvilke forslag
der skal behandles i selve forummet. Når forummet mener, at
et forslag giver mening, skal den myndighed, der har fastsat
reglen, enten fjerne den, justere den eller forklare, hvorfor den
ingenting gør.
Et forenklingsforum skal ligesom det
eksisterende Virksomhedsforum bestå af repræsentanter
for de involverede interessenter: ledere, medarbejdere og relevante
brugerorganisationer, f.eks. patientforeninger.
Forslagsstillerne har overvejet, om der
bør etableres et eller flere fora af denne type - opdelt
enten efter emneområder eller efter administrativt niveau
(stat/region/kommune), men er kommet frem til, at en model med
ét forum er bedst; dels fordi der så ikke er tvivl om,
hvor de enkelte forslag om regelforenkling skal sendes hen, dels
fordi et sekretariat så vil kunne opbygge erfaring med hensyn
til behandling af sådanne forslag. Dette svarer til, at man
for den private sektor har valgt at have ét Virksomhedsforum
for enklere regler. Det skal være muligt for
forenklingsforummet at uddelegere dele af arbejdet til underudvalg,
der f.eks. hver dækker et af de forskellige
velfærdsområder. Om man vil benytte sig af denne
mulighed, afhænger bl.a. af antallet af forslag, der kommer
ind.
I forhold til kommunalt og regionalt fastsatte
regler bør den enkelte kommune og region lave tilsvarende
mekanismer.
Nedsættelse af et antal udvalg, der
for forskellige velfærdsområder skal gennemgå
alle regler og krav om registrering for at vurdere, om de er
fornuftige eller ej, med inddragelse af ledere og medarbejdere og
deres organisationer
For forskellige velfærdsområder
skal der nedsættes udvalg, der i samarbejde med et
sekretariat skal gennemgå regelsættet på de
forskellige områder og komme med forslag til afskaffelse
eller simplificering af regler, herunder pege på
områder, hvor hele det eksisterende regelsæt skal
kasseres, og der skal skrives nye (simplere) regler fra bunden.
Dette vil ofte kræve ny lovgivning. Udvalgene skal
primært beskæftige sig med statsligt fastsætte
regler, men kan også inddrage regler fastsat på
kommunalt og regionalt niveau - især hvis der kan
identificeres regler, der (med variationer) bruges i mange kommuner
eller flere regioner. Udvalgene bør i den forbindelse komme
med anbefalinger om, hvad der bør, og hvad der ikke
bør fastsættes lokale regler for. Det er vigtigt, at
en vellykket forenklingsproces på statsligt niveau ikke
modsvares af nye regler og byrder vedtaget på kommunalt og
regionalt niveau.
Udvalgene skal være sammensat med
repræsentanter for dem, der ved, hvor skoen trykker. Det kan
være ledere på flere niveauer, herunder f.eks.
skoleinspektører, plejehjemsforstandere og medarbejdere.
Udvalgene udpeges af den relevante minister efter indstilling af
KL, Danske Regioner (hvor disse er berørt), relevante
faglige organisationer og brugerorganisationer, f.eks.
patientforeninger m.v.
Udvalgene skal have god sekretariatsbistand,
herunder fra personer, der ved noget om ledelse, motivation, jura
etc. Det er helt essentielt, at praktikere fra både
medarbejder- og ledelsesside inddrages i arbejdet.
Der vil være tale om en stor opgave, der
efterfølgende skal følges op af både politikere
og embedsmænd, og derfor vil det være relevant med en
turnus, så de forskellige velfærdsområder ikke
alle skal gennemgås samtidig. Det vil være relevant at
starte med de områder, hvor regelmassen skønnes at
give flest problemer, og der kan omvendt også være
områder, hvor behovet er mindre presserende.
Inden for de enkelte
velfærdsområder skal alle registreringskrav
gennemgås for at kortlægge, hvilken værdi
registreringen har for først og fremmest borgeren, men
også for samfundet, og om den værdi står i
forhold til tidsforbruget. Der er registreringer, der skal
være obligatoriske - f.eks. vedrørende medicin - men
der er også mange registreringer, hvor det kan overlades til
medarbejderen selv at vurdere, om de er relevante i et givent
tilfælde. I det omfang, det giver mening at registrere en
oplysning, skal det sikres, at den kun skal registreres én
gang. I dag bruges meget tid på dobbelt- og
trippelregistering.
I dag handler meget registrering om at
dokumentere (og kontrollere) den enkelte medarbejders arbejde og
indsats. Registreringen er ikke altid er nødvendig i sig
selv, eftersom dygtige ledere som hovedregel har en god fornemmelse
af den enkelte medarbejders arbejde. Det er den lokale leder, som
ved, hvilke medarbejdere der bedst løser bestemte
(specialiserede) opgaver, og hvilke medarbejdere der bedst
løser andre opgaver. Registreringskrav, som kun har til
formål, at den enkelte medarbejder/leder kan
»bevise«, at en given opgave er løst fagligt
kvalificeret, gavner sjældent borgeren. Det gavner derimod
borgeren, at konkrete aftaler nedskrives, som f.eks. at der
på et plejehjem noteres dato på åbning af
øjendråber til en beboer, eller at ændringer i
plejehjemsbeboerens tilstand noteres (til brug for det
øvrige plejepersonales videre indsats).
Fastlæggelse af kvantitative
målsætninger for reduktion af de administrative byrder
i hele den offentlige sektor
For at sikre en fremdrift i regelforenklingen
har det for private virksomheder vist sig effektivt at
fastsætte målsætninger for reduktion af de
administrative byrder. Det samme bør ske for den offentlige
sektor. Det vil kræve udvikling af metoder til at måle
den administrative belastning ved forskellige regler, hvilket kan
være besværligt, men når det kan lade sig
gøre for den private sektor, må det også kunne
lade sig gøre for den offentlige sektor.
Målsætningerne bør bruges
af ministerier, regioner og kommuner ved fastlæggelse af nye
regler, og der bør samtidig være krav om, at der
fremlægges regelforenklinger m.v., der bidrager til at
opfylde målet.
De kvantitative målsætninger skal
sikre, at den inerti i systemet, der eksisterer i retning af flere
frem for færre regler, modvirkes af et håndfast krav om
regelforenkling.
Økonomiske konsekvenser af
beslutningsforslaget
Beslutningsforslaget vil betyde, at de penge,
der bruges i den offentlige sektor, vil blive brugt bedre og give
råderum til mere velfærd. Det vil en række steder
også have store positive virkninger for de offentlige
finanser som følge af f.eks. kortere sygdomsperioder,
hurtigere tilbagevenden til arbejdsmarkedet, færre
genindlæggelser og bedre tid til indsatsen over for udsatte
børn i skole og daginstitution m.v.
Selve processen vil medføre en
række omkostninger til etablering af et forenklingsforum,
udvalgsarbejde, måling af administrative byrder m.v. Det
skønnes, at der vil være brug for at afsætte ca.
20 mio. kr. årligt i 3 år og derefter 5 mio. kr.
årligt. Disse beløb kan finansieres af reserver
på finansloven og er i øvrigt langt mindre end de
gevinster, som beslutningsforslaget vurderes at ville
medføre. For at få en idé om de potentielle
gevinster ved den systematiske regelforenkling i den offentlige
sektor kan man igen skele til erfaringerne fra Virksomhedsforum.
Her viser en opgørelse dækkende perioden fra 2012 til
og med 2014 bl.a., at der ved helt eller delvis at
gennemføre 316 forslag til regelforenklinger for
erhvervslivet blev opnået besparelser opgjort til 790 mio.
kr. (»Redegørelse om Erhvervslivet og Reguleringen
2014«, Erhvervs- og Vækstministeriet, marts 2015).
Skriftlig fremsættelse
Kirsten Normann
Andersen (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
systematisk nedbringelse af antallet af unødvendige regler
og administrative byrder for ansatte i den offentlige sektor.
(Beslutningsforslag nr. B 58)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.