Fremsat den 6. oktober 2016 af Martin Henriksen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Søren Espersen (DF), Marie Krarup (DF),
Christian Langballe (DF),
Merete Dea Larsen (DF),
Peter Kofod Poulsen (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om afskaffelse af flygtninges retskrav på
bolig
Regeringen pålægges inden udgangen
af 2016 at tage initiativ til at ændre de relevante regler,
således at flygtninges retskrav på boliger afskaffes
helt og flygtninge selv bliver ansvarlige for at finde og
finansiere en bolig i den kommune, de er visiteret til. Flygtninge
må dog ikke bosætte sig i boliger, som er beliggende i
et ghettoområde anført på ghettolisten.
Såfremt en flygtning ikke er i stand til at finde en egnet
bolig, skal pågældende anvises ophold i et asylcenter
mod betaling.
Bemærkninger til forslaget
Forslaget er en uændret
genfremsættelse af B 191 »Forslag til
folketingsbeslutning om afskaffelse af flygtninges retskrav
på bolig«, folketingsåret 2015-16. Forslaget blev
fremsat, men nåede ikke at blive førstebehandlet.
Kommunernes udgifter til midlertidige boliger
til flygtninge er eksploderet. Alene i 2016 har kommunerne
meromkostninger på 340 millioner kroner, jf. artiklen
»KL kræver at regeringen betaler 10.000 nye
boliger« bragt i Politiken den 26. februar 2016. Udgifterne
til indkvartering truer med at medføre en ringere service
for borgerne, hvilket særlig vil gå ud over
børnene og de ældre. Og det store pres på
boligmarkedet betyder, at danske skatteydere, der har behov for en
bolig, kommer bagest i boligkøen hos kommunerne.
I Kolding Kommune oplevede man for nylig, at
ti ud af ti flygtninge sagde nej til den permanente bolig, de var
blevet tilbudt af kommunen, fordi de hellere ville bo andre steder,
jf. artiklen »Borgmester: Fjern flygtninges ret til
bolig« bragt på www.dr.dk den 31. marts 2016.
Det er efter forslagsstillernes opfattelse
urimeligt og uforståeligt, at flygtninge får
særbehandling i forhold til andre boligsøgende, og det
bliver helt grotesk, når flygtningene så
ovenikøbet siger nej til den tilbudte bolig. Dernæst
kommer, at kommunens sagsbehandlere bruger tid og ressourcer
på at efterleve lovens krav om at finde og tilbyde boliger
til flygtninge, som så slet ikke er interesseret i boligen.
Disse ressourcer og i sidste ende skattekroner kan med fordel
bruges mere udbytterigt på andre opgaver i kommunen.
På denne baggrund mener
forslagsstillerne, at kommunernes pligt til at anvise boliger til
flygtninge skal afskaffes. Dette gælder både i forhold
til midlertidige boliger og i forhold til permanente boliger. Det
betyder, at flygtninge ikke længere skal have et
såkaldt retskrav på boliger. Derimod skal den
pågældende selv tage ansvaret for at finde og
finansiere en egnet bolig i den kommune, den pågældende
er anvist til.
Flygtninge må dog ikke bosætte sig
i en bolig, som er beliggende i et ghettoområde, jf. §
61 a i lov om almene boliger m.v., eller i et område som
nævnt i § 51 b, stk. 3 og 4. Seneste ghettoliste
offentliggjort den 1. december 2015 ses her
http://uibm.dk/filer/bolig/ghettolisten/ghettolisten-dec-2015docx.
pdf. Ved seneste ghettoliste konstateres det laveste antal
ghettoområder siden 2010, hvor opgørelse over ghettoer
blev indført.
Såfremt en flygtning ikke er i stand til
at finde en egnet bolig, skal pågældende anvises ophold
i et asylcenter mod betaling. Indtil flygtningen på egen
hånd har fundet en bolig i den kommune, hvortil vedkommende
er visiteret, skal den pågældende forblive i et
asylcenter.
Det forventes, at forslaget, såfremt det
gennemføres, vil medføre store administrative
lempelser for kommunerne. Det forventes ligeledes, at forslaget
på sigt vil have en positiv effekt på holdbarheden i
dansk økonomi, da Danmark vil fremstå mindre
attraktivt som asylland, såfremt retskravet på en bolig
helt afskaffes.
Skriftlig fremsættelse
Martin Henriksen
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
afskaffelse af flygtninges retskrav på bolig.
(Beslutningsforslag nr. B 5)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.