Fremsat den 7. december 2016 af Karsten Hønge (SF) og Jacob Mark (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om, at indehavere af et kategori
B-kørekort kan føre et køretøj op til
4.250 kg, når det er en elbil
Regeringen pålægges senest den 1.
februar 2017 at iværksætte de nødvendige
ændringer af kørekortsbekendtgørelsen, så
det bliver muligt for indehavere af kørekort, kategori B, at
føre et køretøj på op til 4.250 kg,
når køretøjet er eldrevet.
Bemærkninger til forslaget
Reglerne om, at en indehaver af et kategori
B-kørekort kun må føre et køretøj
på 3.500 kg, lægger i dag gift for udbredelsen af
elkørertøjer, primært i varetransporten i de
større byer. Dette er uheldigt, hvis man dels ønsker
at undgå den tunge transport i byerne, dels skal
nedsætte CO2-emissionen og
partikelforureningen fra især dieselbiler i byerne. Derfor
ønsker forslagsstillerne, at reglerne for erhvervelse af
kørekort ændres, så indehavere af kategori
B-kørekort får lov til at køre med
elkøretøjer på op til 4.250 kg.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at
elvarebiler af den traditionelle type på op til 3.500 kg har
svært ved holde sig inden for en aktionsradius på ca.
100 km, fordi batteriet i disse biler bliver for småt. Hvis
der i disse elvarebiler monteres et batteri, der giver bilen en
større aktionsradius, vil bilens vægt typisk
overskride 3.500 kg, og bilen kan dermed ikke føres af
bilister, der er indehaver af et almindeligt kategori
B-kørekort. Dette gør det svært for elvarebiler
at konkurrere med konventionelle varebiler - ikke mindst hvis
chauførerne skal have mulighed for at køre hjem i
varebilen, hvilket samlet set udgør en barriere for
udbredelsen af elbiler i varetransportsektoren.
Nærværende beslutningsforslag er
desuden udarbejdet efter inspiration fra Tyskland, hvor en
regelændring siden begyndelsen af 2015 har gjort det muligt
for personer med et kategori B-kørekort at føre en
eldrevet varebil på op til 4.250 kg.
De nuværende regler bygger angiveligt
på hensynet til trafiksikkerhed, men i takt med at bilerne
over tid har udviklet sig og at sikkerheden og
køreegenskaberne er blevet stærkt forbedret, mener
forslagsstillerne ikke, at der er de samme sikkerhedsmæssige
udfordringer, som der har været tidligere. Samtidig
gælder det specifikt for elbilerne, at deres tyngdepunkt
typisk er forskudt nedad, fordi elbatterierne typisk ligger under
bilen. Det er forslagsstillernes opfattelse, at dette aspekt i sig
selv er med til at forbedre køreegenskaberne og dermed er
med til at øge trafiksikkerheden.
Skriftlig fremsættelse
Karsten
Hønge (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om, at
indehavere af et kategori B-kørekort kan føre et
køretøj op til 4.250 kg, når det er en
elbil.
(Beslutningsforslag nr. B 30)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.