Betænkning afgivet af Udvalget for
Forretningsordenen den 8. december 2016
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 2.
december 2016 og var til 1. behandling den 8. december 2016.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Udvalget for Forretningsordenen.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 1 møde.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF og EL) indstiller
beslutningsforslaget til vedtagelse
uændret.
Et mindretal i
udvalget (DF og EL) indstiller beslutningsforslaget til forkastelse.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
noterer sig, at indeværende forslag om udvidelse af ministres
adgang til at søge orlov fra Folketinget vil give partier
mulighed for at indkalde stedfortrædere til Folketinget for
folketingsmedlemmer, der bliver ministre. Dansk Folkeparti mener,
at en sådan regel er helt urimelig. Den tillader, at en
minister kan nedlægge sit arbejde som folketingsmedlem,
samtidig med at der indkaldes en stedfortræder til
Folketinget, der skal aflønnes for at holde stolen i
Folketingssalen varm for ministeren, indtil ministeren
fratræder som minister. Dansk Folkeparti konstaterer, at en
lignende regel har været gældende tidligere. Den blev
indført i 1997 af S, RV, SF, CD og EL, men blev afskaffet i
Folketingsåret 2004-05. I den forbindelse karakteriserede
Venstre og Det Konservative Folkeparti i udvalgsbetænkningen
reglen som »en særlig ordning for Det Radikale Venstre,
hvorved partier skaffer sig et antal pladser i Folketingssalen, som
resultatet ved sidste folketingsvalg ikke berettiger til«.
Dansk Folkeparti finder, at dette citat i dag stadig er meget
relevant, og ser ingen grund til at indføre en regel, som
blot vil føre til et overflødigt ekstra forbrug af
skatteborgernes penge.
Enhedslistens medlemmer af udvalget er som
udgangspunkt af den opfattelse, at det bør være muligt
for folketingsmedlemmer fra mindre partier at få orlov fra
Folketinget i perioder, hvor de pågældende er
udnævnt som ministre. Afgrænsningen af, hvem der skal
være omfattet af muligheden, er dog alt for uklar i den
foreslåede model. Uklarheden er et resultat af en forhastet
beslutningsproces, og det er efter Enhedslistens opfattelse
stærkt kritisabelt, at den foreslåede model er blevet
til som led i en politisk handel, hvor partierne bag aftalen
gennemfører en kraftig forhøjelse af
gruppestøtten til folketingsgrupperne uden en
forudgående analyse af behovet herfor og uden at inddrage
alle Folketingets partier i en nærmere drøftelse.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Pia Kjærsgaard (DF) fmd. Henrik Dam Kristensen (S) nfmd. Kristian Pihl Lorentzen (V)
Christian Juhl (EL) Leif Mikkelsen (LA) Peter Skaarup (DF)
Søren Espersen (DF) Martin Henriksen (DF) Søren Gade
(V) Torsten Schack Pedersen (V) Jakob Ellemann-Jensen (V) Laura
Lindahl (LA) Mette Abildgaard (KF) Benny Engelbrecht (S) Christine
Antorini (S) Henrik Sass Larsen (S) Karen J. Klint (S) Jakob
Sølvhøj (EL) Josephine Fock (ALT) Morten
Østergaard (RV) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |