Fremsat den 30. marts 2017 af Kirsten Normann Andersen (SF),
Jacob Mark (SF) og Holger K.
Nielsen (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om statsborgerskab til unge født og
opvokset i Danmark
Folketinget pålægger regeringen at
genindføre den tidligere § 3 A i
indfødsretsloven, således at unge udlændinge,
som er født og opvokset i Danmark, under visse betingelser
har mulighed for at opnå dansk indfødsret ved
erklæringsafgivelse.
Bemærkninger til forslaget
Med lov nr. 730 af 25. juni 2014 blev der
indført en bestemmelse i indfødsretsloven, hvorefter
unge udlændinge, som er født og opvokset i Danmark,
blev givet mulighed for under visse betingelser at opnå dansk
indfødsret ved at afgive en erklæring til
statsforvaltningen.
Bestemmelsen blev ophævet i
folketingsåret 2015-16 med vedtagelsen af lov nr. 110 af 8.
februar 2016.
Problematisk at
ophæve erklæringsadgangen
Personer, som er født og opvokset i
Danmark, bør have lettere ved at få dansk
statsborgerskab og dermed blive en del af det demokratiske
fællesskab i Danmark. Vi skal styrke sammenhængskraften
ved at komme nogle unge mennesker, som har haft hele deres liv og
opvækst i Danmark, i møde. Det er i mange
tilfælde unge mennesker, som har haft hele deres skolegang i
Danmark, som har deres venner og familie i Danmark, og som
måske ikke engang kender andet.
I folketingsåret 2015-16 rullede
regeringen desværre den lov tilbage, som sikrede en lettere
og hurtigere adgang for unge, der er født og opvokset i
Danmark, til at få dansk statsborgerskab ved hjælp af
en erklæring.
Fortsat krav om
integration
Forslagsstillerne ønsker, ligesom det
fremgik af bemærkningerne til lovforslaget fra 2014 (jf. L
162, folketingsåret 2013-14), at der ud over krav om, at den
unge er født i Danmark, fortsat stilles en række andre
krav, som signalerer, at man ønsker at blive en del af det
danske samfund, for at der kan opnås dansk statsborgerskab
ved erklæring:
» (…)
Herudover skal den unge enten have aflagt folkeskolens afsluttende
prøver i 9. eller 10. klasse med et samlet
karaktergennemsnit på mindst 02 efter 7-trins-skalaen eller
være fyldt 18 år. Det
er endvidere en betingelse, at den unge ikke er fyldt 19 år,
at den unge på erklæringstidspunktet har bopæl i
Danmark og har haft bopæl i Danmark i sammenlagt mindst 12
år, heraf sammenlagt mindst 5 år inden for de sidste 6
år. Den unge må
endvidere ikke være idømt eller meddelt en række
nærmere fastsatte sanktioner, ligesom den
pågældende ikke på erklæringstidspunktet
må være sigtet for en
lovovertrædelse«.
I forhold til bestemmelsen om, at den
pågældende ikke på erklæringstidspunktet
må være sigtet for en lovovertrædelse, skal det
sikres - ligesom i den nu ophævede § 3A (det tidligere
gældende stk. 4) - at personer, der har været
afskåret fra at opnå indfødsret ved
erklæring på grund af en sigtelse, kan afgive en ny
erklæring, hvis sigtelsen bortfalder, eller når der er
truffet endelig afgørelse i sagen med et udfald, som ikke er
omfattet af den tidligere § 3 A stk. 2, nr. 5, også selv
om den pågældende i mellemtiden er fyldt 19
år.
Forslagsstillerne mener, at vi skaber et
»dem og os«, når man bruger dansk statsborgerskab
som et middel til at skabe skel mellem nogle mennesker - derfor
skal vi have genindført erklæringsadgangen for de
unge.
Skriftlig fremsættelse
Kirsten Normann
Andersen (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
statsborgerskab til unge født og opvokset i Danmark.
(Beslutningsforslag nr. B 110)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.