Fremsat den 28. marts 2017 af Bruno Jerup (EL),
Maria Reumert Gjerding (EL),
Henning Hyllested (EL),
Søren Egge Rasmussen (EL) og Søren Søndergaard (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om indførelse af digitalt stelnummer
på cykler
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2017 at igangsætte de nødvendige
tiltag, der kan danne grundlag for at indføre digitalt
stelnummer på cykler.
Bemærkninger til forslaget
Det danske system for stelnumre blev
indført i 1948 med lov om mærkning af cykelstel m.v.
Med dagens teknologi er det muligt at introducere en moderne udgave
af stelnummeret, et digitalt stelnummer, som vil kunne fungere
langt mere effektivt og medføre nye muligheder.
På baggrund af forslag fra en
initiativgruppe bestående af personer fra
forsikringsbranchen, it-kyndige, trafikforskere, folk i
cykelbranchen, sikkerhedsfirmaer og Cyklistforbundet mener
forslagsstillerne, at mulighederne for at indføre et
digitalt stelnummer skal undersøges nærmere.
Det digitale stelnummer kan blive baseret
på samme koncept som de chips, der f.eks. anvendes i vores
kreditkort. Disse chips er robuste og kan støbes ind i
forskellige materialer. Forslagsstillerne er inspireret af, at
disse chips også anvendes i fiskekasserne ved vestjyske
fiskeauktioner, hvor man mistede fiskekasser, indtil man begyndte
at støbe chips ind i dem og sendte regninger til dem, der
forlod auktionshuset med en kasse uden at komme tilbage med den.
Endvidere kan chipsene klare turen ud på havet, hvor der er
salt, og hvor de er udsat for hårdt vejr og stød. At
anvende dem i cykler forudsætter dog en konkret
afprøvning.
Ved at støbe sådanne chips ind i
cykelstel opstår en lang række nye muligheder.
Med denne digitale løsning vil det
være langt mere enkelt for politiet at spore stjålne
cykler. Hvor man i dag benytter nummerpladescannere i forhold til
biler, kan politiet på samme måde have checkpoints,
hvor alle cykler der passerer, kan tjekkes
trådløst.
Men konceptet kan også udvides til, at
alle med en mobil og en tilhørende app vil kunne tjekke, om
en cykel er meldt stjålet, og dermed aflaste politiet ved at
videregive oplysningerne til politiet. Man kunne udvide ordningen
yderligere og indføre en form for dusørsystem for
stjålne cykler lidt magen til pantsystemet på flasker.
Fordelen herved kan være, at der spares personaleressourcer
hos politiet. Indførelse af et digitalt cykelstelnummer kan
således effektivisere og digitalisere eksisterende
arbejdsprocesser og derved sikre, at borgere, myndigheder og
virksomheder opnår, at registrering og rapportering af
cykeltyveri og herreløse cykler kommer til at foregå
markant hurtigere og langt enklere end i dag. Der kan dermed
også forventes en stor forebyggende effekt på
cykeltyverier.
At stelnumre på cykler generelt
digitaliseres, kan også give helt andre sidegevinster.
Trafiksikkerheden for cyklister kan f.eks. øges ved at
installere varseludstyr i biler og lastbiler, som kan kommunikere
med chipsene i cyklerne og dermed forebygge ulykker mellem f.eks.
højresvingende lastbiler og cykler.
Indførelse af et digitalt stelnummer
kræver selvfølgelig en nærmere gennemgang af de
tekniske forudsætninger for at støbe chips ind i
cykelstel, og der er ligeledes behov for at undersøge,
præcis hvilke ændringer indførelse af et
digitalt stelnummer vil kræve i lovgivningen.
Forslagsstillerne vurderer, at den
forslåede ordning med et digitalt stelnummer kan
indføres ved en ændring af bekendtgørelse nr. 4
af 7. januar 2009 om mærkning af cykelstel m.v., og at
ordningen dermed ikke kræver en lovændring.
Hvis borgere skal kunne bistå politiet
med at finde stjålne og herreløse cykler ved
hjælp af en »sporingsapp«, vurderes det
ligeledes, at det ikke vil kræve ændring af lov om
hittegods, jf. lovbekendtgørelse nr. 879 af 4. juli 2014.
Det er selvfølgelig en forudsætning, at borgerne
fortsat afleverer de fundne herreløse eller stjålne
cykler til politiet.
Men da udviklingen af en sådan
»sporingsapp« ikke er nødvendig for at
indføre det digitale stelnummer på cykler, kan en
gennemgang af nødvendige regler for brug af app'en vurderes
nærmere, når behovet opstår, eventuelt i en fase
2.
Forslagsstillerne mener, at der snarest skal
træffes beslutning om at indføre et digitalt
stelnummer på cykler, og med forslaget pålægges
regeringen at sikre en proces, hvor alle forudsætninger for
at indføre et digitalt stelnummer på cykler afklares,
herunder en vurdering af de økonomiske aspekter.
Skriftlig fremsættelse
Bruno Jerup
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
indførelse af digitalt stelnummer på cykler.
(Beslutningsforslag nr. B 100)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.