Fremsat den 30. august 2016 af finansministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om fastsættelse af udgiftslofter for
stat, kommuner og regioner for finansåret 2020
§ 1.
Det statslige udgiftsloft for finansåret 2020
fastsættes til 457,8 mia. kr., hvoraf det statslige delloft
for driftsudgifter udgør 203,9 mia. kr., og det statslige
delloft for indkomstoverførsler udgør 253,9 mia.
kr.
Stk. 2. Det
kommunale udgiftsloft for finansåret 2020 fastsættes
til 240,9 mia. kr.
Stk. 3. Det
regionale udgiftsloft for finansåret 2020 fastsættes
til 112,7 mia. kr., hvoraf det regionale delloft for
sundhedsområdet udgør 109,8 mia. kr., og det regionale
delloft for de regionale udviklingsopgaver udgør 2,9 mia.
kr.
§ 2.
Uanset § 1, stk. 1, kan finansministeren foretage en
omfordeling mellem det statslige delloft for driftsudgifter og det
statslige delloft for indkomstoverførsler for
finansåret 2020, i det omfang det er begrundet i permanente
ændringer i fordelingen af udgifter omfattet af det statslige
delloft for driftsudgifter og det statslige delloft for
indkomstoverførsler.
Stk. 2.
Finansministeren orienterer Folketingets Finansudvalg om
omfordelinger efter stk. 1 og offentliggør oplysninger herom
på Finansministeriets hjemmeside.
§ 3.
Uanset § 9, stk. 2, i budgetloven omfatter det statslige
delloft for driftsudgifter ikke udgifter til tilskud til offentlige
serviceforpligtelser fastsat i henhold til lov om fremme af
vedvarende energi og lov om elforsyning.
§ 4.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. Loven
har virkning for finansåret 2020.
§ 5.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at
fastsætte konkrete niveauer for udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansåret 2020, jf. budgetlovens
§ 6, stk. 1.
Det gælder helt overordnet, at den
økonomiske politik tilrettelægges efter, at de
offentlige finanser holdes inden for de grænser, der
følger af budgetloven og EU-bestemmelser. For at
understøtte budgetlovens regel om budgetbalance er der
indført et udgiftspolitisk styringssystem med udgiftslofter
for henholdsvis stat, kommuner og regioner. Udgiftslofterne
fastsætter en øvre grænser for nærmere
bestemte faktiske udgifter i finansåret, jf. budgetlovens
§ 5, stk. 2.
Lovforslaget afspejler udgiftslofter, der er i
overensstemmelse med en opdateret mellemfristet fremskrivning, der
er baseret på finanslovforslaget for 2017 og grundlaget i
Økonomisk Redegørelse, august 2016. Regeringens
2025-plan er ikke indbudgetteret på finanslovforslaget for
2017 og er således ikke afspejlet i det fremsatte lovforslag
om udgiftslofter i 2020.
Ved genfremsættelsen af
finanslovforslaget for 2017 i oktober vil regeringen
fremlægge et revideret lovforslag om udgiftslofter for 2020,
der afspejler regeringens 2025-plan.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Budgetloven og
udgiftslofter
Det følger af budgetlovens § 6,
stk. 1, at finansministeren samtidig med forslaget til finanslov
kan fremsætte et forslag til lov om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for det fjerde af de
følgende finansår.
Det fremgår af budgetlovens § 7,
stk. 1, at bestemmelsen fastsætter, at finansministeren på forslaget til
finanslov medtager en oversigt over de gældende udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for de tre følgende
finansår og de foreslåede udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for det fjerde af de følgende
finansår.
Finansministeren lægger i henhold til
budgetlovens § 7, stk. 2, de nævnte udgiftslofter til
grund for budgetteringen af forslaget til finanslov og som rammer
for aftalerne med kommuner og regioner om disses økonomi
mv.
Lovforslaget bygger på en
makroøkonomisk fremskrivning. De konkrete
forudsætninger for den mellemfristede fremskrivning, der
ligger til grund for loftsfastsættelsen, er beskrevet i
regeringens 2025-plan, der findes på Finansministeriets
hjemmeside til understøttelse af Folketingets behandling af
lovforslaget.
Der fastsættes i § 1 overordnet tre
separate udgiftslofter for henholdsvis stat, kommuner og regioner.
Det statslige udgiftsloft er opdelt i to dellofter for henholdsvis
driftsudgifter og indkomstoverførsler mv. Det kommunale
udgiftsloft er en øvre grænse for de kommunale
nettodriftsudgifter til service, mens det regionale udgiftsloft er
opdelt i to dellofter for henholdsvis sundhedsområdet og de
regionale udviklingsopgaver.
Et udgiftsloft angives som et beløb
opgjort i milliarder kroner med én decimal. Udgiftslofterne
skal overholdes af stat, kommuner og regioner hver især og
må ikke overskrides med henvisning til en samlet overholdelse
af summen af udgiftslofterne for de tre sektorer til sammen.
2.2. Baggrunden for
de foreslåede udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2020
2.2.1. Fastsættelse af udgiftslofter for
2020
Udgiftslofterne for 2020 fastsættes med
afsæt i den forudsatte udgiftsudvikling i en fremskrivning af
dansk økonomi, hvor de årlige strukturelle offentlige
underskud højst må udgøre ½ pct. af BNP,
og hvor de mellemfristede mål for den offentlige saldo og
holdbarhedsindikatoren er opfyldt. Fremskrivningen er udelukkende
baseret på reformer og initiativer, der er fundet flertal for
i Folketinget.
Udgiftslofterne for 2020 er på den
baggrund fastsat i overensstemmelse med en opdateret mellemfristet
fremskrivning, der er baseret på finanslovforslaget for 2017
og grundlaget i Økonomisk Redegørelse, august 2016.
Regeringens 2025-plan er ikke indbudgetteret på
finanslovforslaget for 2017 og er således ikke afspejlet i
den mellemfristede fremskrivning, der ligger til grund for det
fremsatte lovforslag om udgiftslofter i 2020. Udgiftslofterne er
dermed fremsat i overensstemmelse med et opdateret
grundforløb frem til 2025 (uden reformer) og 2020-planens
mellemfristede mål om strukturel balance i 2020.
2.2.2. Fastsættelse af udgiftsloft for
staten
Fastsættelsen af det statslige delloft
for driftsudgifter følger samme principper som ved
fastsættelsen af udgiftslofterne for 2014-2019. Delloftet er
derfor fastsat med udgangspunkt i de budgetterede udgifter under
det statslige delloft for driftsudgifter i 2017 og afspejler
herudover bl.a. også udviklingen i bidragene til EU og
øvrige overførsler til udlandet samt en
særskilt fremskrivning af udgifterne til forskning og
udvikling, der med nationalregnskabsrevisionen fra september 2015
ikke længere er en del af det offentlige forbrug. Det
statslige delloft for driftsudgifter udgør 203,9 mia.
kr.
Tabel 1 Udgiftslofter for staten
for finansåret 2020 | | Mia. kr. (2017 pris-
og lønniveau) | 2020 | Statsligt delloft for driftsudgifter | 203,9 | Statsligt delloft for
indkomstoverførsler | 253,9 |
|
Det er lagt til grund, at
forbrugsvæksten som udgangspunkt placeres under det statslige
delloft for driftsudgifter. Fordelingen af forbrugsvæksten
vil i henhold til budgetloven kunne justeres løbende, blandt
andet i forbindelse med det årlige bloktilskudsaktstykke, jf.
budgetlovens § 8, stk.1.
Det statslige delloft for
indkomstoverførsler omfatter ikke-ledighedsrelaterede
indkomstoverførsler og omfatter blandt andet udgifter til
folkepension, førtidspension, efterløn og SU samt
visse lovbundne driftsudgifter i forbindelse med
beskæftigelsesindsatsen, jf. budgetlovens § 9, stk.
4.
Det statslige delloft for
indkomstoverførsler er fastsat med afsæt i den
forudsatte udvikling i de ikke-ledighedsrelaterede
indkomstoverførsler i den mellemfristede fremskrivning.
Selve loftsfastsættelsen tager udgangspunkt i budgetteringen
af udgifterne på de konkrete finanslovskonti for det tredje
budgetoverslagsår (BO3-året) på
finanslovsforslaget for 2017.
Det statslige delloft for
indkomstoverførsler afspejler også, at der er
indregnet en udsvingsbuffer på 5 mia. kr. i 2020 under det
statslige delloft for indkomstoverførsler i lighed med 2018
og 2019. Udsvingsbufferen udgør en sikkerhedsmargin til
finansiering af eventuelle statslige merudgifter til loftsbelagte
indkomstoverførsler.
Bufferen er fra og med 2018 øget fra 1
mia. kr. til 5 mia. kr., svarende til ca. 2 pct. af de samlede
udgifter under det statslige delloft for
indkomstoverførsler. Forøgelsen skal ses i lyset af,
at opbygningen af reserver til at håndtere midlertidige
merudgifter til indkomstoverførsler mv. under det statslige
delloft for indkomstoverførsler vil ske gradvist, jf.
bemærkningerne til budgetlovens § 9, stk. 4, jf.
Folketingstidende 2011-2012, A, L 174 som fremsat, side 16.
Det statslige delloft for
indkomstoverførsler udgør på den baggrund
253,9mia. kr. i 2020, jf. tabel 1.
De konkrete beregningsforudsætninger er
dokumenteret i Notat om fastsættelse af udgiftslofter for
2020, der er offentliggjort på Finansministeriets
hjemmeside.
2.2.2.1. Afgrænsning af de statslige
dellofter
Det statslige delloft for driftsudgifter er en
øvre grænse for bl.a. de statslige
nettodriftsudgifter, jf. budgetlovens § 9, stk. 2.
Delloftet for driftsudgifter er
afgrænset med udgangspunkt i den afgræsning af
delloftet, der fremgår af bemærkningerne til
budgetlovens § 9, stk. 2, jf. Folketingstidende 2011-2012, A,
L 174 som fremsat, side 15-16. I forlængelse heraf er der
lagt yderligere præciserende forudsætninger om
afgrænsning af delloftet til grund for fastsættelsen af
delloftet. Det er med lovforslaget således forudsat, at det
statslige delloft for driftsudgifter indeholder følgende
typer af udgifter:
? Befordringstilskud i tilfælde, hvor
tilskuddet ydes som driftstilskud til en virksomhed. Undtaget er
befordringstilskud, der har karakter af et indkomstsupplerende
tilskud og ydes på baggrund af et individuelt retskrav,
selvom tilskuddet gives til fx virksomhed. Denne type tilskud
indgår under det statslige delloft for
indkomstoverførsler.
? Driftsudgifter knyttet til integrationsindsatsen.
Undtaget er dog driftsudgifter til aktivering mv. af personer, der
modtager en indkomstoverførsel. Driftsudgifter til
aktivering mv. af ydelsesmodtagere betragtes som lovbundne
driftsudgifter i forbindelse med beskæftigelsesindsatsen
under det statslige delloft for indkomstoverførsler.
? Engangstilskud til udlændinge som led i
repatriering.
? Rammestyrede indkomstoverførsler, hvor der
ikke er et lovfastsat retskrav til ydelsen. Det gælder fx
livslange ydelser under Kulturministeriets område.
? Indkomsterstattende eller indkomstsupplerende
erstatninger, der ydes af staten i egenskab af arbejdsgiver,
indgår ikke under delloftet for indkomstoverførsler,
men som en driftsudgift under delloftet for driftsudgifter.
Det er i lovforslaget endvidere forudsat, at
det statslige delloft for driftsudgifter som udgangspunkt ikke
omfatter udgifter til tilskud i tilfælde, hvor der er tale om
tilskud til anlægsprojekter. Det omfatter bl.a. statens
ydelsesstøtte til alment nybyggeri samt udgifter og
indtægter, der er knyttet direkte hertil, herunder bl.a.
ungdomsboligbidrag, tilskud til opførelse af servicearealer
i forbindelse med ældreboliger og Landsbyggefondens bidrag
til finansiering af alment nybyggeri. Hertil er hensættelser
knyttet til ovennævnte udgifter og indtægter ikke
omfattet af det statslige delloft for driftsudgifter.
Hensættelser knyttet til tidligere støtteordninger,
hvor der ikke kan gives nye tilsagn, vedrørende almene
boliger, støtte til andelsboliger, byfornyelse mv. er
desuden uden for det statslige delloft for driftsudgifter.
Endvidere er det forudsat, at tilskud til EU,
der vedrører viderebetalinger af indtægter fra told og
afgifter, ikke indgår under delloftet for driftsudgifter.
Det statslige delloft for
indkomstoverførsler udgør i henhold til budgetlovens
§ 9, stk. 4, en øvre grænse for de statslige
udgifter i året til indkomstoverførsler mv., herunder
lovbundne udgifter i forbindelse med beskæftigelsesindsatsen.
Undtaget herfor er dog løntilskud og lovbundne
driftsudgifter til aktivering af modtagere af ledighedsrelaterede
indkomstoverførsler, jf. budgetlovens § 9, stk. 5.
Det er ligeledes forudsat, at det statslige
delloft for indkomstoverførsler ikke omfatter bevillinger,
der udelukkende dækker løntilskud og lovbundne
driftsudgifter ved aktivering af kontanthjælpsmodtagere og
dagpengemodtagere. I de tilfælde hvor der er tale om et
samlet tilskud, der ikke alene vedrører udgifter til
aktivering af modtagere af ledighedsrelaterede
indkomstoverførsler, men også eksempelvis udgifter til
efteruddannelse af og løntabsgodtgørelse til
beskæftigede, er bevillingen under det statslige delloft for
indkomstoverførsler. Herunder hører fx udgifter til
jobrotationsordninger på Beskæftigelsesministeriets
område. Ligeledes er fx bevillingerne til mentorer,
befordringsgodtgørelse og hjælpemidler på
Beskæftigelsesministeriets område under det statslige
delloft for indkomstoverførsler, da bevillingerne ikke
udelukkende dækker udgifter vedrørende
kontanthjælpsmodtagere og dagpengemodtagere.
2.2.2.2. Undtagelse
af det statslige PSO-tilskud
I henhold til budgetlovens § 9, stk. 2,
er det statslige delloft for driftsudgifter en øvre
grænse for de statslige nettodriftsudgifter, udgifter til
tilskud mv. og udgifter til overførsler til udlandet i
finansåret.
Udgifter til tilskud mv. omfatter bl.a.
bloktilskud til Færøerne og Grønland, diverse
puljer og tilskudsordninger, herunder lovbundne tilskud og Fonden
for Velfærdsteknologi, erhvervsstøtteordninger,
tilskudsordninger på bl.a. social-, sundheds-, kultur-,
miljø- og transportområderne samt driftsudgifter
knyttet til integrationsindsatsen.
Bestemmelsen i lovforslagets § 3
fastsætter i tilknytning hertil, at uanset budgetlovens
§ 9, stk. 2, omfatter det statslige delloft for driftsudgifter
i lighed med tidligere ikke udgifter til tilskud til offentlige
serviceforpligtelser (PSO) fastsat i henhold til lov om fremme af
vedvarende energi og lov om elforsyning.
Puljer til målrettede lempelser af PSO
vil fortsat være omfattet af det statslige delloft for
driftsudgifter, da de betragtes som en form for
erhvervsstøtte.
2.2.3. Fastsættelse af udgiftsloft for
kommunerne
Det kommunale udgiftsloft er en øvre
grænse for de kommunale nettodriftsudgifter til service i
finansåret. Det kommunale udgiftsloft for 2020 udgør
240,9mia. kr.
Tabel 2 Udgiftsloft for kommuner
for finansåret 2020 | | mia. kr. (2017 pris-
og lønniveau) | 2020 | Kommunalt loft for serviceudgifter | 240,9 |
|
Det kommunale udgiftsloft for 2020 er fastsat
med udgangspunkt i det kommunale udgiftsloft i 2019 som fastsat i
lov nr. 1743 af 22. december 2015 om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2019 samt administrative korrektioner i medfør af
budgetlovens § 8. Endvidere er konsekvenserne af Aftale mellem
regeringen og KL om kommunernes økonomi for 2017 af juni
2016 indarbejdet, hvilket indebærer en annullering af det
årlige omprioriteringsbidrag på 1 pct. samt
indførsel af et moderniserings- og effektiviseringsprogram,
der årligt frigør 0,5 mia. kr. til prioriteringer
bredt i den offentlige sektor.
Ved de kommunale nettodriftsudgifter til
service forstås de kommunale nettodriftsudgifter fratrukket
udgifter vedrørende forsyningsvirksomheder, udgifter
vedrørende almene ældreboliger, udgifter til
aktivitetsbestemt medfinansiering af regionernes
sundhedsvæsen, udgifter til overførsler og
budgetgaranterede områder samt udgifter vedrørende
forsikrede ledige, jf. Folketingstidende 2011-2012, A, L 174 som
fremsat, side 20. De kommunale nettodriftsudgifter til service
omfatter de samlede driftsudgifter på det specialiserede
socialområde, dvs. opgjort brutto for indtægter fra den
centrale refusionsordning for særligt dyre enkeltsager.
2.2.4. Fastsættelse af udgiftsloft for
regionerne
Det regionale udgiftsloft består efter
budgetlovens § 11, stk. 1, af to særskilte dellofter for
henholdsvis sundhedsområdet og de regionale udviklingsopgaver
og udgør en øvre grænse for de regionale
nettodriftsudgifter på de to områder, jf. budgetlovens
§ 11, stk. 2 og 3. Der kan ikke prioriteres på
tværs af de to områder. Det regionale delloft for
sundhedsudgifter for 2020 udgør 109,8 mia. kr., mens det
regionale delloft for udviklingsopgaver for 2020 udgør 2,9
mia. kr.
Tabel 3 Udgiftslofter for
regioner for finansåret 2020 | | Mia. kr. (2017 pris-
og lønniveau) | 2020 | Delloft for sundhedsområdet | 109,8 | Delloft for regionale
udviklingsopgaver | 2,9 |
|
Delloftet for sundhedsområdet for 2020
er fastsat med udgangspunkt i det regionale delloft i 2019 som
fastsat i lov nr. 1743 af 22. december 2015 om fastsættelse
af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansåret 2019, inklusiv et omprioriteringsbidrag på
administration på 1 pct. Hertil kommer administrative
korrektioner i medfør af budgetlovens § 8.
Delloftet omfatter i henhold til budgetloven
§ 11, stk. 2, de regionale nettodriftsudgifter til
sundhedsområdet og udgifter til inklusiv en
forholdsmæssig andel af fællesudgifterne til
administration mv. Delloftet omfatter dermed bl.a. hele
sygehusområdet, medicintilskud og de praktiserende
læger og speciallæger.
Delloftet for det regionale
udviklingsområde for 2020 er tilsvarende fastsat med
udgangspunkt i det regionale delloft for udviklingsopgaver som
fastsat i lov nr. 1743 af 22. december 2015 om fastsættelse
af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansåret 2019, inklusiv et omprioriteringsbidrag på 1
pct. Hertil kommer administrative korrektioner i medfør af
budgetlovens § 8.
Delloftet omfatter i henhold til budgetloven
§ 11, stk. 3, de regionale nettodriftsudgifter til regional
udvikling, inklusiv en forholdsmæssig andel af
fællesudgifter til administration mv. Delloftet omfatter
dermed bl.a. tilskud til kollektiv trafik og erhvervsudvikling samt
regionernes indsats på miljøområdet.
2.2.5. Øvrige forhold
Udgiftslofterne kan reguleres bl.a. som
følge af ændret udgifts- eller opgavefordeling samt
pris- og lønregulering eller lignende tekniske korrektioner,
jf. budgetlovens § 8.
I forbindelse med pris- og
lønopregningen vil der også blive taget højde
for en eventuel satspulje. Satspuljen i 2020 vil i overensstemmelse
med hidtidig praksis blive beregnet årligt. En eventuel
satspulje vil indgå i opregningen af det statslige delloft
for driftsudgifter på finanslovforslaget. Efter den konkrete
udmøntning af satspuljen kan der foretages en ændring
af de gældende udgiftslofter for stat, kommune og
regioner.
2.3. Omfordeling
mellem det statslige delloft for driftsudgifter og det statslige
delloft for indkomstoverførsler
I henhold til budgetlovens § 8 kan
finansministeren i en række tilfælde administrativt
ændre på de fastsatte udgiftslofter. Det gælder
fx i ændring af fordelingen af lofterne mellem de tre
sektorer (staten, regioner og kommuner) i forbindelse med det
årlige bloktilskudsaktstykke samt tekniske justeringer,
herunder ændrede pris- og lønskøn.
Bestemmelsen i lovforslagets § 2, stk. 1,
fastsætter i forlængelse heraf, at finansministeren
administrativt kan foretage en omprioritering mellem de to
statslige dellofter, såfremt der er tale om permanente
ændringer i fordelingen af udgifter under de to
dellofter.
Ved permanente ændringer forstås
bl.a. ændringer som følge af udmøntning af
reserver, der er placeret under det statslige delloft for
driftsudgifter, samt ændringer som følge af
diskretionære tiltag, der permanent ændrer
udgiftsfordelingen mellem de to dellofter.
Det er ikke muligt at omprioritere den afsatte
reserve under delloftet for indkomstoverførsler til
delloftet for driftsudgifter, jf. bemærkningerne til
budgetlovens § 9, stk. 4, jf. Folketingstidende 2011-2012, A,
L 174 som fremsat, side 18.
Endvidere fastsætter bestemmelsen i
lovforslagets § 2, stk. 2, at finansministeren orienterer
Folketingets Finansudvalg om ændringer i fordelingen mellem
det statslige delloft for driftsudgifter og det statslige delloft
for indkomstoverførsler og offentliggør oplysninger
herom på Finansministeriets hjemmeside.
Folketingets Finansudvalg vil løbende
blive orienteret om ændringer af de to statslige dellofter i
publikationen Udgiftslofter og statens finanser som en del af den
regelmæssige orientering om den aktuelle status for statens
finanser.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag er ikke forinden
fremsættelsen sendt i høring, da finansministeren i
henhold til budgetlovens § 6, stk. 1, samtidig med
finanslovsforslaget kan fremsætte forslag til lov om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for det fjerde af de følgende finansår. I henhold til
de generelle bemærkninger i budgetlovens afsnit 2.1.2.2., jf.
Folketingstidende 2011-2012, A, L 174 som fremsat, side 6, skal
fastsættelsen bygge på en opdateret
samfundsøkonomisk fremskrivning. Den opdaterede
fremskrivning er foretaget på baggrund af
konjunkturvurderingen i august 2016, hvorfor det ikke
tidsmæssigt har været muligt at sende lovforslaget i
høring forinden fremsættelsen.
Lovforslaget er samtidig med
fremsættelsen sendt i høring med frist den 27.
september 2016 hos følgende myndigheder, organisationer
mv.:
Danmarks Nationalbank, Danske Regioner,
Formandskabet for De Økonomiske Råd, KL og
Rigsrevisionen.
Inden genfremsættelsen af lovforslaget i
oktober, hvor konsekvenserne af regeringens 2025-plan vil blive
indarbejdet i loftsfastsættelsen, vil et revideret lovforslag
om udgiftslofter for 2020 blive sendt i høring i samme
kreds, således at et samlet høringssvar kan foreligge
inden Folketingets behandling af lovforslaget.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Bestemmelsen fastsætter i stk. 1 det statslige udgiftsloft for
finansåret 2020 til 457,8 mia. kr., hvoraf det statslige
delloft for driftsudgifter udgør 203,9 mia. kr., og det
statslige delloft for indkomstoverførsler udgør 253,9
mia. kr.
Endvidere fastsætter bestemmelsens i
stk. 2 det kommunale udgiftsloft for
finansåret 2020 til 240,9 mia. kr.
I bestemmelsens stk.
3 fastsættes det regionale udgiftsloft for
finansåret 2020 til 112,7 mia. kr., hvoraf det regionale
delloft for sundhedsområdet udgør 109,8 mia. kr., og
det regionale delloft for de regionale udviklingsopgaver
udgør 2,9 mia. kr.
Der kan om baggrunden for og det nærmere
indhold af bestemmelsen henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.2.
Til §
2
Bestemmelsen fastsætter i stk. 1, at finansministeren uanset § 1
kan foretage en omfordeling mellem det statslige delloft for
driftsudgifter og det statslige delloft for
indkomstoverførsler for finansåret 2020, i det omfang
det er begrundet i permanente ændringer i fordelingen af
udgifter omfattet af det statslige delloft for driftsudgifter og
det statslige delloft for indkomstoverførsler.
Endvidere fastsætter bestemmelsen i
stk. 2, at finansministeren orienterer
Folketingets Finansudvalg om omfordelinger mellem det statslige
delloft for driftsudgifter og det statslige delloft for
indkomstoverførsler og offentliggør oplysninger herom
på Finansministeriets hjemmeside.
Der kan om baggrunden for og det nærmere
indhold af bestemmelsen henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.3.
Til §
3
Bestemmelsen fastsætter, at uanset
§ 9, stk. 2, i budgetloven omfatter det statslige delloft for
driftsudgifter ikke udgifter til tilskud til offentlige
serviceforpligtelser (PSO) fastsat i henhold til lov fremme af
vedvarende energi og lov om elforsyning.
Der kan om baggrunden for og det nærmere
indhold af bestemmelsen henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.4.
Til §
4
Bestemmelsen fastsætter i stk. 1, at loven træder i kraft dagen
efter bekendtgørelsen i Lovtidende og har virkning for
finansåret 2020.
Baggrunden for
ikrafttrædelsesbestemmelsen er, at finansministeren
ifølge budgetlovens § 7, stk. 2, lægger de
gældende udgiftslofter for 2017-2019 samt forslaget til
udgiftslofter for det nye fjerdeår 2020 til grund for
budgetteringen af forslagene til finanslove for finansårene
2017 til 2020.
Til §
5
Bestemmelsen fastsætter lovens
territoriale gyldighed. Det foreslås således at loven
ikke gælder for Færøerne og Grønland i
lighed med budgetloven.