Fremsat den 29. januar 2015 af Rosa Lund
(EL), Lars Dohn (EL) og Pernille Skipper (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om bedre rammer for inklusion i folkeskolen
Folketinget pålægger regeringen,
at
1) sikre, at der i
klasser med elever med særlige behov enten er en lavere
klassekvotient, støttelærere eller
to-lærerordninger,
2) udarbejde en
national plan for efteruddannelse af landets folkeskolelærere
til at løfte inklusionsopgaven,
3) stille krav til
skoleledelserne om, at der i fællesskab med lærere,
forældre og elev udarbejdes handleplaner for inkluderede
elever,
4) kræve, at
kommunerne bruger de ressourcer, der som følge af reformen
er blevet frigivet fra specialområdet, på
normalundervisningen, og
5) indlede dialog
med kommunerne om, hvor mange ressourcer de mangler for at kunne
implementere inklusionslovgivningen, så den gavner alle
elever, og etablere en midlertidig økonomisk løsning,
der tilvejebringer tilstrækkelig med ressourcer til
inklusionsopgaven i kommunerne.
Bemærkninger til forslaget
Regeringen og KL indgik i 2012 en aftale om at
inkludere flere børn med særlige behov i folkeskolens
almindelige undervisning, jf. »Aftaler om den kommunale og
regionale økonomi for 2013«. Aftalen har som
mål, at 96 pct. af eleverne i folkeskolen skal modtage
almindelig undervisning efter 2015. Tallet skal stige fra 94,4
pct., jf. »Omstilling til øget inklusion«,
Undervisningsministeriet,
(http://www.uvm.dk/Uddannelser/Folkeskolen/Inklusion-og-specialundervisning/Inklusion/Omstilling-til-oeget-inklusion).
Det betyder, at 10.000 specialundervisningselever skal inkluderes i
den almindelige folkeskole.
Enhedslisten stemte imod inklusionsloven (lov
nr. 379 af 28. april 2012) - ikke fordi Enhedslisten som
sådan er imod inklusion, men fordi inklusion kun kan lykkes,
hvis der er de nødvendige rammer for det. Her 2½
år efter står det lysende klart, at rammerne for god
inklusion stadig ikke er til stede.
Adskillige undersøgelser
fortæller, at rammerne ikke er gode nok til
inklusionsopgaven. Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) siger i
rapporten »Strategier for lærernes og pædagogers
kompetenceudvikling«, Danmarks Evalueringsinstitut, 2013, at
hver anden lærer ikke har fået den efteruddannelse, der
er en forudsætning.
Samme billede ser Danmarks
Lærerforening, hvor 85 pct. af lærerne siger, at de
ikke er blevet uddannet til at inkludere elever, som før har
modtaget undervisning i en specialklasse, jf. kronikken i Politiken
den 13. maj 2014: »Bekymrende at inklusionsopgaven falder
sammen med skolereformen« af Heidi Thamestrup,
Landsforeningen Autisme, og Bjørn Hansen, Danmarks
Lærerforening, 2014. I kronikken omtales børn med
diagnoser som adhd, ocd, Tourettes syndrom, autisme, epilepsi m.fl.
Landsforeningen for Autisme får ofte henvendelser fra
forældre, der kan konstatere, at deres børn har mistet
livsmod og udvikling, fordi de mistrives i et skoletilbud, der ikke
har ressourcer eller viden til at matche børnenes
særlige behov.
Herudover viser et Politikenrundspørge
blandt 301 af landets skoleledere, at knap hver femte leder har
oplevet, at forældre flytter deres børn fra skolen,
fordi der er kommet flere børn med særlige behov.
Samtidig er andelen af elever i private skoler steget fra 13 til 15
pct. siden 2008, jf. »Inklusion koster folkeskolen elever -
forskere advarer om A- og B-skoler« af Pernille Mainz og
Jacob Fuglsang, Politiken.dk, 10. juni 2014.
Der kan ikke være nogen tvivl om, at det
ikke går godt med inklusionen. En af årsagerne er, at
partierne bag inklusionsloven (V, S, DF, RV, SF, LA og KF) har
villet bestemme oppe fra og ned og gennemtvinge en bestemt
inklusionsplan uden at tage hensyn til dem, der skal løfte
opgaven i praksis, og uden først at skabe gode rammer og
betingelser for inklusionen.
Der er f.eks. langt fra tilstrækkelig
med ressourcer til inklusionen. Revisionsfirmaet BDO siger i en
undersøgelse lavet for Danmarks Lærerforening, at de
penge, der umiddelbart er sparet ved inklusionen ikke følger
med over i normalundervisningen, jf. analysenotatet »13 %
færre kroner pr. elev på de almindelige
folkeskoler«, Danmarks Lærerforening, 2014.
I en undersøgelse af Politiken Research
siger 55 pct. af adspurgte skoleledere, at det kun er i nogle
tilfælde, at der følger penge med de børn, der
inkluderes, jf. artiklen »Ressourcer: Der følger ikke
altid penge med elever« af Pernille Mainz, Politiken, den 8.
februar 2014.
Hverken i finanslov for finansåret 2015
eller økonomiaftalen 2015 (»Aftaler om den kommunale
og regionale økonomi for 2015«) er der afsat midler
til den meget omfattende inklusionslov.
Det går ikke godt nok med inklusionen,
og partierne bag loven har hidtil intet gjort for at gøre
det bedre.
Skal alle børn opleve en god skolegang,
og skal vi lykkes med inklusionen, kan vi ikke bare lade stå
til og se, hvordan udviklingen går. Det kræver handling
nu.
Skriftlig fremsættelse
Rosa Lund
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om bedre
rammer for inklusion i folkeskolen.
(Beslutningsforslag nr. B 64)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.