Fremsat den 27. januar 2015 af Pernille
Skipper (EL), Rosa Lund (EL), Johanne Schmidt-Nielsen (EL), Trine
Mach (SF), Holger K. Nielsen (SF) og Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om afskaffelse af samlivskravet ved
stedbarnsadoption
Folketinget pålægger ministeren
for børn, ligestilling, integration og sociale forhold,
inden udgangen af folketingsåret (2014-15) at foretage de
nødvendige lovændringer med henblik på at lade
det såkaldte samlivskrav ved stedbarnsadoption bortfalde for
lesbiske par, som hjemmeinseminerer. Samlivskravet skal i stedet
erstattes af en konkret individuel vurdering af parret og deres
ansøgning om at måtte stedbarnsadoptere.
Bemærkninger til forslaget
I dag skal man som lesbisk par, der benytter
kendt sæddonor og inseminerer hjemme, begge have haft
2½ års samliv med barnet, førend den
ikkebiologiske medmoder kan stedbarnsadoptere - også kaldet
samlivskravet. Det er reglen, selv om der ikke er nogen tvivl om,
at de to mødre er barnets forældre, og at dette hele
tiden har været tænkt sådan.
Det krav er stærkt
uhensigtsmæssigt, da det i praksis betyder, at den
ikkebiologiske medmoder ingen juridiske rettigheder har i barnets
første 2½ leveår, herunder f.eks. ingen ret til
barsel. Samtidig - og vigtigst af alt - har det betydning for
barnets ret til begge forældre. Meget afgørende er
det, at barn og medmoder er ringe stillet, hvis den biologiske
moder skulle afgå ved døden. Følges reglerne,
skal barnet ved den biologiske moders død overgå til
den biologiske far, som barnet sandsynligvis ingen eller meget
begrænset kontakt har haft med. Samtidig har barnet i
tilfælde af skilsmisse rent juridisk ikke ret til
samvær med den ene forælder. Det er forslagsstillernes
klare opfattelse, at børn har ret til begge forældre -
også i de første 2½ leveår, og at de
gældende regler ikke er i overensstemmelse hermed.
Af adoptionsvejledningen (vejledning nr. 10368
af 27. december 2014) fremgår følgende om
samlivskravet: »Ved vurderingen af, om adoptionen kan antages
at være til gavn for barnet, lægges der vægt
på, om familien har opnået den fornødne
stabilitet, før adoptionsbevillingen udstedes, således
at ønsket om adoption er en velovervejet beslutning baseret
på erfaring fra flere års samliv som familie. Der
stilles derfor efter praksis som udgangspunkt krav om, at
ansøgeren på ansøgningstidspunktet har levet
sammen med ægtefællen eller samleveren og barnet i
mindst 2½ år.« Heraf ses det klart, at
intentionen er at påvise et stabilt familieliv. Det er
forslagsstillernes holdning, at et stabilt familieliv er vigtigt i
vurderingen af, om en stedbarnsadoption skal gennemføres,
men forslagsstillerne mener samtidig, at dette kan eksistere,
også selv om barnet endnu ikke er fyldt 2½
år.
Beslutningsforslaget har til hensigt at
ligestille par, der ønsker at stifte familie, men som i
kraft af deres seksuelle orientering og undfangelsesmetode ikke pr.
automatik anerkendes som fælles forældre. Den
pågældende gruppe - samkønnede par, der har
valgt en donor i omgangskredsen, og som derfor ønsker at
hjemmeinseminere - fik med den nylige ændring af
adoptionsloven ikke samme vilkår som lesbiske par, der
inseminerer på klinik med ukendt donor. Dette gjorde
interesseorganisationen LGBT Danmark - Landsforeningen for
bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner da også
opmærksom på i høringsfasen, ligesom problemet
blev rejst af flere ordførere. Den pågældende
gruppe kan ikke blot vælge at opgive hjemmeinsemination og
medbringe donorsæden på klinik, idet klinikkerne
stiller krav om, at parret betaler for screening af den medbragte
sæd. Dette vurderes at koste 50.000-60.000 kr., hvortil skal
lægges klinikkens øvrige gebyrer. Det må
således anses for økonomisk vanskeligt for langt de
fleste par og er ikke en løsning.
Man bør derimod anerkende, at tidligere
lovændringer har overset en gruppe af
»regnbuefamilier« som derfor forskelsbehandles med
store konsekvenser for både forældre og børn.
Løsningen er at tilgodese også denne familietype i
lovgivningen ved at ophæve samlivskravet forud for
stedbarnsadoption.
Hvem rammer
samlivskravet
Ankestyrelsens familieretsafdeling har i en
periode over nogle år i praksis frafaldet samlivskravet i de
familiekonstellationer, hvor lesbiske par får barn med
hjælp fra en bekendt (donor), men er derefter begyndt at
håndhæve kravet igen. Dette betyder, at der findes
familier, som allerede har mindst ét barn sammen, men som
ved efterfølgende graviditet nu får afslag på at
stedbarnsadoptere. Man giver altså i praksis afslag til
familier med et eksisterende og velfungerende
børne-/familieliv og stiller tilmed børnene i
familien ulige med hensyn til deres ret til begge forældre.
Dette må betragtes som værende i strid med barnets
tarv.
Samlivskravet rammer derudover især
lesbiske par, som vælger at benytte sæd fra en bekendt
af parret, og som vælger at hjemmeinseminere. Dette sker,
fordi børneloven betinger, at inseminationen attesteres af
en sundhedsperson, hvis medmoderen juridisk skal have
forældremyndigheden fra fødslen. Problematikken blev
bl.a. beskrevet i høringssvar fra LGBT Danmark, jf. bilag 1
til lovforslag nr. L 207 (2012-13). Det er ganske vist muligt for
par, som har en ven eller bekendt som donor, at medbringe
sæden på en klinik og få inseminationen foretaget
der, hvorved de kan undgå samlivskravet i adoptionsloven. I
praksis sker dette dog sjældent, fordi klinikkerne stiller
meget store krav til sæden og kun benytter den, i fald den er
grundigt screenet. Screeningen koster et ganske betragteligt
pengebeløb, som parret selv skal afholde, hvilket afholder
mange herfra.
En konkret
individuel vurdering
Det er forslagsstillernes holdning, at
samlivskravet bør erstattes af en konkret individuel
vurdering, som først og fremmest skal fokusere på
parrets evne til at skabe et stabilt familieliv omkring barnet, og
at dette ikke alene skal ske, på baggrund af om barnet og
adoptanten har levet sammen i et bestemt antal år. I
vurderingen af, om parret kan skabe et stabilt familieliv,
bør det således indgå, hvor længe parret
har levet sammen forud for en eventuel insemination, om parret
eventuelt har andre børn sammen, samt eventuelle andre
indikatorer.
Skriftlig fremsættelse
Pernille Skipper
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
afskaffelse af samlivskravet ved stedbarnsadoption.
(Beslutningsforslag nr. B 59)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.