Fremsat den 29. april 2015 af Finn
Sørensen (EL), Rosa Lund (EL), Johanne Schmidt-Nielsen (EL),
Pernille Skipper (EL) og Frank Aaen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om at ophæve tvangen over for kommuner til
at inddrage private leverandører i levering af
hjemmehjælp
Folketinget pålægger regeringen
snarest muligt og senest med udgangen af 2015 at fremsætte
lovforslag, som ophæver tvangen over for kommuner til at
inddrage private leverandører i løsningen af
kommunale opgaver i forbindelse med praktisk hjælp og
personlig pleje, og i stedet gøre det muligt for kommunerne
selv at vælge, om de ønsker private virksomheder i
opgaveløsningen.
Bemærkninger til forslaget
I 2003 indførte den daværende
borgerlige regering under ledelse af Anders Fogh Rasmussen den
såkaldte fritvalgsordning, som pålagde kommunerne, at
hjemmehjælpsmodtagere skulle have mulighed for at vælge
mellem flere leverandører af hjemmehjælp. Loven
trådte i kraft den 1. januar 2003. Det skete med
støtte fra Socialdemokratiet og Kristeligt Folkeparti. Det
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten stemte
imod lovforslaget.
Igennem den senere tid har kommunerne oplevet,
at en del af disse private udbydere af hjemmehjælp er
gået konkurs. Her kan bl.a. nævnes, at kapitalfonden
Maj Invest Equity i marts 2015 besluttede, at lade Kærkommen,
Danmarks største private hjemmeplejeselskab, gå
konkurs. Det berørte ca. 400 medarbejdere og ca. 4.000
borgere i flere kommuner
(http://www.business.dk/detailhandel/kapitalfond-lader-dansk-hjemmeplejefirma-gaa-konkurs).
I slutningen af marts 2015 gik hjemmeplejefirmaet IdéRent
konkurs. Det berørte ca. 350 borgere i Odense
(http://www.dr.dk/p4fyn/nyheder/2015/03/31/123253.htm). Men det er
kun toppen af isbjerget. Den 10. juli 2014 offentliggjorde
Netavisen Pio en liste over 14 konkurser i private
hjemmeplejefirmaer, som tilsammen berørte mindst 1.449
borgere
(http://piopio.dk/se-listen-her-er-privat-hjemmepleje-gaet-galt/).
Pio anfører selv, at man langt fra har fået alle
konkurser med inden for de seneste år.
I alle tilfælde har det skabt utryghed
for udsatte og svage borgere, der ikke har fået den
hjælp, som de har krav på. Det har samtidig udsat de
pågældende kommuner for et hårdt pres for at
sikre hjemmehjælp til de pågældende ældre,
ligesom det også har påført kommunerne urimelige
ekstra omkostninger.
I anledning af Kære Plejes konkurs i
foråret 2014 stillede Enhedslisten spørgsmål til
socialministeren om, hvilke ekstraomkostninger det havde
påført Kolding Kommune. Kommunen oplyste, at det
samlede tab for kommunen udgjorde 14,3 mio. kr., jf. KOU alm. del -
svar på spm. 77 (folketingsåret 2013-14).
Der findes ingen opgørelse over, hvad
de samlede meromkostninger for landets kommuner har været ved
de hidtidige konkurser. Men eksemplet fra Kolding, der
vedrørte knap 500 borgere, viser, at der er tale om meget
store millionbeløb. Enhedslisten har stillet
spørgsmål til ministeren for at få opklaret,
hvad kommunernes omkostninger har været, jf. SOU alm. del -
spm. 292.
Oprindelig var ordningen udformet som en pligt
for kommunerne til at skrive kontrakt med et antal
leverandører, som opfyldte kravene til at udføre
opgaven (den såkaldte godkendelsesordning), for derefter at
overlade til borgeren at vælge mellem disse.
I 2013 gennemførtes, med Enhedslistens
stemmer, en lovændring, der gør det muligt for
kommunerne at begrænse valgmulighederne til to
leverandører, hvoraf den ene kan være kommunen selv,
også selv om kommunens egen afdeling ikke har deltaget i
udbuddet. Ændringen forbedrede kommunens mulighed for at
beholde opgaven på egne hænder. Men det ændrede
desværre ikke ved det grundlæggende problem, nemlig at
kommunen er tvunget til at inddrage de private leverandører
i løsningen af opgaven, ligesom kommunerne stadig har
mulighed for at bruge godkendelsesordningen.
Ifølge KL's ældreafdeling har
loven betydet, at kommunerne bliver tvunget til at betale en
merpris på op til 40-45 kr., i forhold til hvad det ville
koste kommunerne at udføre opgaven selv. Merprisen skyldes
ikke mindst det administrationsbidrag, der skal indregnes i prisen,
plus omkostningerne ved at forberede udbud, føre kontrol
osv. (http://www.information.dk/207147).
Der findes ingen dokumentation for, at det er
bedre og billigere at overlade velfærdsopgaver til private
firmaer, jf. bl.a. AKF's rapport fra 2012: »Effekter af
konkurrence om offentlige opgaver i Danmark og Sverige på
ældre- og daginstitutionsområdet«, hvoraf det
fremgår, at der ikke er dokumentation for, at
konkurrenceudsættelse har haft signifikante økonomiske
effekter (side 7). Det har også logikken imod sig, da den
private virksomhed ud over dækningsbidrag for at løse
opgaverne også skal have en profit, som skatteyderne kommer
til at betale.
Hertil kommer, at kommunerne skal bruge
ressourcer på at udarbejde udbudsmateriale og
efterfølgende føre kontrol med, om aftalerne bliver
overholdt, de såkaldte transaktionsomkostninger.
Som de mange konkurser viser, er
udliciteringen også en trussel mod borgernes tryghed for at
opgaven altid bliver løst.
Af de ovenfor nævnte grunde mener
Enhedslisten, at velfærdsopgaver ikke skal overlades til
private virksomheder. Det synspunkt står Enhedslisten alene
med i Folketinget.
Ikke desto mindre er det siden valget i 2011
lykkedes at rulle noget af den udliciterings- og
privatiseringstvang tilbage, som blev indført af
VKO-flertallet, f.eks. kravet om, at kommunerne skal udlicitere en
bestemt andel af opgaverne. Desværre er regeringen gået
i stå på dette område. Der består stadig en
lang række levn fra VKO-tiden, som er
ødelæggende for kommunernes mulighed for at levere
velfærdsopgaver af høj kvalitet.
Enhedslisten foreslår derfor at gå
endnu et skridt videre i retning af at ophæve VKO-flertallets
tvang om privatisering. Enhedslisten foreslår at ophæve
tvangen over for kommunerne til at udlicitere
hjemmehjælpsopgaver, således at det overlades til
kommunalbestyrelsen i hver enkelt kommune at vurdere, om det er
umagen værd at bruge ressourcer på dette.
Skriftlig fremsættelse
Finn Sørensen
(EL)
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
ophæve tvangen over for kommuner til at inddrage private
leverandører i levering af hjemmehjælp.
(Beslutningsforslag nr. B 168)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.