Fremsat den 27. marts 2015 af Eigil
Andersen (SF) og Jonas Dahl (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at 75 pct. af en flybesætning skal
være direkte ansat i luftfartsselskabet
Folketinget pålægger regeringen at
sørge for, at Danmark arbejder aktivt i EU for at
indføre en bestemmelse om, at minimum 75 pct. af en
flybesætning skal være direkte ansat i
luftfartsselskabet, der samtidig er indehaver af flyvetilladelsen
(AOC).
Bemærkninger til forslaget
En belgisk
spørgeskemaundersøgelse blandt over 6.000 piloter,
som blev offentliggjort i februar 2015, har dokumenteret, at
atypiske og oftest meget løse ansættelsesformer har
negative konsekvenser for flysikkerheden. Undersøgelsen
afdækker bl.a., at særlig ikkefastansatte piloter i
lavprisluftfartsselskaber har svært ved at sige fra - selv om
de formelt set har pligt til at gøre det af hensyn til
flypassagerernes sikkerhed (se bl.a. »Piloter frygter for
sikkerhed: Her er deres barske hverdag« og »Ny rapport:
Lavprispiloter filer på flysikkerheden«, Avisen.dk, 12.
februar 2015).
Undersøgelsen viser, at de nye
ansættelsesformer kan være en trussel mod
flysikkerheden, fordi piloter eller kabinepersonale i nogle
tilfælde er nødt til at møde syge eller
trætte på arbejde og ikke tør påpege
sikkerhedsproblemer, der burde føre til aflysning af en
flyafgang, fordi de er bange for at miste deres kontrakt, når
den skal fornys. Af den grund bør en større andel af
besætningen om bord på fly være direkte ansat i
luftfartsselskabet, som samtidig er indehaver af flyvetilladelsen
(AOC).
Ifølge Avisen.dk fremgår det
desuden af undersøgelsen, at 46,6 pct. af piloterne har
oplyst, at de er »stærkt« eller
»overvejende« uenige i udsagnet: »Jeg kan
ændre luftfartsselskabets instrukser, hvis jeg for eksempel
gør indsigelser baseret på flysikkerheden, mit ansvar
eller sundhed og sikkerhed.« I stedet svarer langt de fleste,
at det er arbejdsgiveren, der bestemmer i situationen. Af denne
svargruppe arbejder langt størstedelen i lavprisselskaber
som f.eks. Ryanair, Norwegian eller airberlin (ibid.).
Som det fremgår af Trafikstyrelsens
»Rapport om Social Dumping/Regelshopping indenfor
luftfart« (Trafikstyrelsen, marts 2015) benytter
luftfartsselskaberne i stigende omfang ansættelsesformer og
aftaler med rekrutteringsbureauer og lign. eller med såkaldt
self-employed personale, hvor en pilot opretter et personligt
selskab med sig selv som eneste ansat. Det medfører hyppige
fornyelser af kontrakter med piloterne og bidrager til at forringe
jobsikkerheden. Denne konstruktion og underliggende selskaber i
flere led gør det samtidig svært at afgøre,
hvem der er den egentlige arbejdsgiver med ansvar for løn-
og arbejdsvilkår og social sikring.
I forhold til flyværksteder er der
allerede i dag en EU-regel om, at mindst 50 pct. af mekanikerne
skal være direkte ansat. Begrundelsen er også her et
ønske om at sikre flysikkerheden.
SF anerkender, at Danmark har rettet
henvendelse til EASA (European Aviation Safety Agency) med forslag
om at undersøge, om de flyvesikkerhedsmæssige regler
modsvarer udviklingen i virksomhedskonstruktioner,
forretningsmodeller og besætningskulturer, samt vurdere, om
denne udvikling udgør eller kan udgøre en risiko for
flyvesikkerheden. Det er godt! Vi noterer os samtidig, at
Trafikstyrelsen har oplyst, at EASA har nedsat en arbejdsgruppe om
»New Business Models in Aviation«. Både i denne
sammenhæng og i forhold til den generelle luftfartsudvikling
og -diskussion på EU-niveau er dette forslag derfor yderst
relevant.
Skriftlig fremsættelse
Eigil Andersen
(SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at 75
pct. af en flybesætning skal være direkte ansat i
luftfartsselskabet.
(Beslutningsforslag nr. B 140)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.