Fremsat den 30. april 2014 af
justitsministeren (Karen Hækkerup)
Forslag
til
Lov om ændring af lov for
Færøerne om udlændinges adgang til
opholdstilladelse med henblik på visse former for
beskæftigelse
(Ændring af den særlige ordning
for arbejdstagere fra EU-lande)
§ 1
I lov nr. 462 af 17. juni 2008 for
Færøerne om udlændinges adgang til
opholdstilladelse med henblik på visse former for
beskæftigelse foretages følgende ændringer:
1. § 3,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Opholdstilladelse efter stk. 1 gives, når
arbejdsløsheden er under 3,5 pct. Opholdstilladelse efter
stk. 1 med henblik på beskæftigelse som faglært
inden for et bestemt håndværksfag hos en arbejdsgiver
inden for bygge- og anlægssektoren gives dog, når
arbejdsløsheden er under 6 pct.«
2. I
§ 6, stk. 1, 1. pkt., ændres
»jf. § 3, nr. 1,« til: »jf. § 3, stk.
1, nr. 1,«.
3. I
§ 6, stk. 2, 1. pkt., ændres
»§ 3, nr. 2,« til: »§ 3, stk. 1, nr.
2,«.
4. I
§ 6, stk. 4, 1. pkt., ændres
»§ 3, nr. 1 eller 2,« til: »§ 3, stk.
1, nr. 1 eller 2,«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2014.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
| | | 1. | Indledning | | | 1.1 | Lovforslagets baggrund | | | 1.2 | Lovforslagets formål | 2. | Ændring af den særlige ordning
for arbejdstagere fra EU-lande | | | 2.1 | Gældende ret | | | 2.2 | Lovforslagets udformning | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder mv. | 9. | Sammenfattende skema | | | |
|
1. Indledning
1.1. Lovforslagets baggrund
1.1.1. Ved lov nr. 462 af 17. juni
2008 indførtes bl.a. en ordning, hvorefter udlændinge,
der er statsborgere i et land, der er medlem af Den
Europæiske Union, kan meddeles opholds- og arbejdstilladelse
på Færøerne på grundlag af
ansættelse hos en arbejdsgiver på Færøerne
i en række nærmere angivne tilfælde, hvor de
almindelige betingelser for meddelelse af opholdstilladelse med
henblik på beskæftigelse på Færøerne
ikke er opfyldt.
Baggrunden for ordningens
indførelse var, at der i en længere periode forud for
lovens vedtagelse på Færøerne inden for visse
sektorer var mangel på arbejdskraft, og formålet med
den særlige ordning for meddelelse af opholds- og
arbejdstilladelse til statsborgere fra EU-lande var således
at imødekomme det færøske landsstyres
ønske om, at der skulle være lettere adgang til at
kunne give arbejdstilladelse på Færøerne til
arbejdstagere fra EU-landene.
1.1.2. Den særlige ordning
for statsborgere fra EU-lande finder kun anvendelse, når
særlige beskæftigelsesmæssige hensyn taler for at
give opholdstilladelse, hvilket ifølge lovforslagets
bemærkninger er tilfældet, når der på
Færøerne er lav ledighed og dermed øget behov
for udenlandsk arbejdskraft, jf. Folketingstidende 2007-08 (2.
samling), Tillæg A, s. 6288 ff.
Det følger endvidere af
forarbejderne, at dette krav anses for opfyldt, så
længe arbejdsløsheden på Færøerne
ikke overstiger 3,5 pct. Såfremt arbejdsløsheden
på Færøerne ifølge Hagstova Føroya
(Færøernes Statistik) overstiger 3,5 pct. i en periode
på tre på hinanden følgende måneder,
orienterer Færøernes landsstyre derfor de danske
udlændingemyndigheder, hvorefter opholdstilladelse efter
lovens § 3 ikke gives.
Den indførte ordning skal
ses i lyset af, at udbud og efterspørgsel efter arbejdskraft
på Færøerne kan ændre sig ganske
anderledes, hurtigere og mere uforudsigeligt end i Danmark, hvorfor
der er et øget behov for fleksible regler. Samtidig har det
været landsstyrets klare hensigt, at udenlandsk arbejdskraft
skulle være successiv i forhold til færøsk
arbejdskraft.
1.1.3. Den særlige ordning
for statsborgere fra EU-lande på Færøerne
trådte i kraft den 1. juli 2008. På daværende
tidspunkt havde ledigheden på Færøerne i en
længere periode frem til 2009 været meget lav. I januar
2005 var den sæsonkorrigerede arbejdsløshed 4 pct.,
men faldt i takt med den økonomiske fremgang og var i april
2008 den laveste nogensinde med en sæsonkorrigeret
arbejdsløshed på kun 1,2 pct.
Udvikling vendte i slutningen af
2008, og den sæsonkorrigerede ledighed steg til 5,5 pct. i
marts 2010 som følge af faldende aktivitet i fiskeriet
på grund af faldende fangstmængder og priser samt den
verdensomspændende finansielle krise, der medførte
faldende aktivitet inden for en lang række sektorer. Siden
steg ledigheden på Færøerne yderligere og
toppede i januar 2011 på 7,2 pct.
Der har efterfølgende
på ny været tendens til faldende ledighed, og i januar
2013 var den sæsonkorrigerede ledighed faldet til 4,8 pct.
Den sæsonkorrigerede arbejdsløshed er sidenhen faldet
yderligere til aktuelt 3,7 pct. Som følge af den omtalte
udvikling på det færøske arbejdsmarked har den
særlige ordning for EU-borgere ikke været i anvendelse
siden december 2009.
Ledigheden er ifølge
landsstyret højest blandt ufaglærte, mens
efterspørgslen efter faglært arbejdskraft er stadig
stigende, navnlig inden for bygge- og anlægssektoren, hvor
manglen på arbejdskraft erfaringsmæssigt slår
først igennem.
1.1.4. Ifølge landsstyret er
der således i den senere tid - uagtet at den generelle
arbejdsløshed fortsat overstiger 3,5 pct. - opstået et
akut behov for faglært arbejdskraft inden for bygge- og
anlægssektoren.
Byggeriet på
Færøerne var i stadig tilbagegang i 2012 målt
på antallet af lønmodtagere. Efter et større
fald fra midten af 2008 og frem til begyndelsen af 2010 har
tilbagegangen dog været begrænset. I takt med at
byggeaktiviteten er gået ned på Færøerne,
har et betydeligt antal færøske
håndværkere fundet beskæftigelse i udlandet,
herunder særligt i Norge.
På trods af at bygge- og
anlægsaktiviteten på Færøerne endnu ikke
er på et niveau, som før den finansielle krise satte
ind i slutningen af 2008, er der inden for visse sektorer
opstået mangel på faglært arbejdskraft, herunder
bl.a. elektrikere, og der er tegn på, at der er ved at
opstå flaskehalse på det færøske
arbejdsmarked.
Ifølge landsstyret skaber
situationen en betydelig risiko for, at både mindre og
større bygge- og anlægsprojekter ikke kan sættes
i gang, fordi den nødvendige faglærte arbejdskraft til
dele af projektet ikke kan skaffes eller vil være
uforholdsmæssig omkostningsfuld. Dette kan bevirke, at ellers
rentable bygge- og anlægsinvesteringer på
Færøerne ikke foretages, eller at der kommer
uhensigtsmæssigt høje lønstigninger.
Med fortsat mangel på
arbejdskraft inden for visse håndværksfag vil
større projekter, herunder større offentlige bygge-
og anlægsinvesteringer, kunne lægge et unødigt
pres på økonomien. Hvis manglen på arbejdskraft
fortsætter i adskillige år, vil det endvidere på
længere sigt kunne medføre et strukturelt problem, da
der vil være meget få faglærte
håndværkere tilbage på Færøerne til
at uddanne nye.
Landsstyret har oplyst, at
Vinnuhúsið (Færøernes Industri) vurderer,
at der aktuelt er behov for 150-200 håndværkere
på Færøerne. Hertil kommer, at det
færøske samfund står over for store både
offentlige og private byggeprojekter i de kommende år, og det
er på den baggrund landsstyrets vurdering, at problemet med
at rekruttere tilstrækkelig arbejdskraft inden for bygge- og
anlægssektoren over de kommende år vil blive yderligere
forstærket.
1.2. Lovforslagets formål
På baggrund af de aktuelle
udfordringer, som bygge- og anlægssektoren på
Færøerne står over for i forhold til at
rekruttere kvalificeret arbejdskraft, foreslås det, at den
særlige ordning for arbejdstagere fra EU-lande justeres,
således at der vil kunne gives opholdstilladelse med henblik
på beskæftigelse inden for bygge- og
anlægssektoren på Færøerne, så
længe arbejdsløsheden ikke overstiger 6 pct.
Formålet med lovforslaget er
således at tilvejebringe det retlige grundlag for, at der
efter ansøgning kan meddeles opholdstilladelse på
Færøerne på grundlag af ansættelse som
faglært inden for bygge- og anlægssektoren hos en
arbejdsgiver på Færøerne efter den særlige
ordning for statsborgere fra EU-lande i § 3 i lov for
Færøerne om udlændinges adgang til
opholdstilladelse med henblik på visse former for
beskæftigelse, når arbejdsløsheden på
Færøerne er på mellem 3,5 pct. og 6 pct.,
samtidig med, at den forudsætning, der gælder for
ordningens anvendelse i dag, opretholdes i forhold til,
hvornår der kan gives opholdstilladelse efter ordningen med
henblik på beskæftigelse uden for bygge- og
anlægssektoren.
Lovforslaget fremsættes efter
ønske fra det færøske landsstyre og er i
overensstemmelse med hjemmestyrelovens § 7 forelagt de
færøske myndigheder til udtalelse.
2. Ændring af den særlige ordning for
arbejdstagere fra EU-lande
2.1. Gældende ret
2.1.1. Færøerne og
Danmark betragtes som adskilte rejse- og opholdsområder.
Dette indebærer, at en opholdstilladelse på
Færøerne ikke giver ret til ophold i Danmark, ligesom
en opholdstilladelse i Danmark ikke giver ret til ophold på
Færøerne.
Reglerne om opholdstilladelse
på Færøerne reguleres af den for
Færøerne gældende udlændingelov, jf.
anordning nr. 182 af 22. marts 2001 om ikrafttræden for
Færøerne af udlændingeloven, mens reglerne om
opholdstilladelse i Danmark reguleres af udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 863 af 25. juni 2013 som ændret
senest ved lov nr. 85 af 28. januar 2014.
2.1.2. Den almindelige regel om
opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse på
Færøerne findes i § 9, stk. 2, nr. 3, i den for
Færøerne gældende udlændingelov. Det
følger af bestemmelsen, at der efter ansøgning kan
gives opholdstilladelse til en udlænding, hvis
væsentlige beskæftigelsesmæssige eller
erhvervsmæssige hensyn taler for at imødekomme
ansøgningen.
I sager om opholdstilladelse med
henblik på beskæftigelse efter § 9, stk. 2, nr. 3,
i den for Færøerne gældende udlændingelov
er Færøernes landsstyre høringsmyndighed.
Udlændingestyrelsen anmoder i den forbindelse navnlig om
oplysninger om, hvorvidt der generelt set er tilgængelig
arbejdskraft på Færøerne, som på
kvalificeret vis vil kunne varetage arbejdet, hvorvidt arbejdet er
af en sådan særlig karakter, at arbejds- og
opholdstilladelse kan anbefales, og hvorvidt de væsentligste
løn- og ansættelsesvilkår efter
færøske forhold er sædvanlige.
2.1.3. Folketinget vedtog den 10.
juni 2008 lov nr. 462 af 17. juni 2008 for Færøerne om
udlændinges adgang til opholdstilladelse med henblik på
visse former for beskæftigelse. Loven havde til formål
at skabe det retlige grundlag for, at Færøerne kunne
tiltrække arbejdstagere til områder, hvor der var
mangel på særligt kvalificeret arbejdskraft, samt at
tiltrække arbejdskraft fra EU-lande.
Med loven indførtes en
ordning, der havde til formål at skabe en lettere adgang til
ophold og arbejde på Færøerne for
udlændinge, der søger beskæftigelse på
Færøerne inden for et område, hvor det er
åbenbart, at der er mangel på særligt
kvalificeret arbejdskraft på Færøerne (lovens
§ 1).
Denne ordning svarer til den danske
jobkortordnings positivliste, og det forudsættes i
bemærkningerne til lovforslagets § 1, stk. 1, at de
områder, der dækkes af ordningen, opregnes på en
positivliste, som løbende vil blive revideret af
landsstyret. Det færøske landsstyre fører ikke
en sådan positivliste, og ordningen ses aldrig at have
været anvendt i praksis.
2.1.4. Endvidere indførtes
med loven den særlige ordning for arbejdstagere fra EU-lande,
hvorefter statsborgere fra EU-lande kan meddeles opholds- og
arbejdstilladelse på Færøerne på grundlag
af ansættelse hos en arbejdsgiver på
Færøerne i en række tilfælde, hvor de
almindelige betingelser for meddelelse af opholdstilladelse med
henblik på beskæftigelse på Færøerne
ikke er opfyldt (lovens § 3). Der henvises i øvrigt til
pkt. 1 ovenfor.
I medfør af lovens § 3,
stk. 1, nr. 1, kan der efter ansøgning gives
opholdstilladelse til en udlænding, der er statsborger i et
land, der er medlem af Den Europæiske Union, hvis den
pågældende har indgået aftale eller fået
tilbud om ordinær beskæftigelse mindst 30 timer om ugen
hos en arbejdsgiver på Færøerne i henhold til en
hos arbejdsgiveren gældende færøsk overenskomst,
der vedrører det pågældende arbejde, og hvor
minimumslønnen ikke er mindre end minimumslønnen for
tilsvarende beskæftigelse hos en færøsk
lønmodtagerorganisation.
Efter bestemmelsen i § 3, stk.
1, nr. 2, kan der endvidere efter ansøgning gives
opholdstilladelse til en udlænding, der er statsborger i et
land, der er medlem af Den Europæiske Union, hvis den
pågældende på et arbejdsområde, hvor
løn- og ansættelsesvilkårene sædvanligvis
er reguleret i en individuel ansættelseskontrakt, har
indgået aftale eller fået tilbud om ordinær
beskæftigelse mindst 30 timer om ugen hos en arbejdsgiver
på Færøerne som forsker, underviser,
funktionær i en ledende stilling eller specialist mv.
Endelig kan der efter
§ 3, stk. 1, nr. 3, efter ansøgning gives
opholdstilladelse til en udlænding, der er statsborger i et
land, der er medlem af Den Europæiske Union, hvis den
pågældende uden for de tilfælde, der er
nævnt i nr. 1 og 2, har indgået aftale eller fået
tilbud om ordinær beskæftigelse mindst 30 timer om ugen
hos en arbejdsgiver på Færøerne på
sædvanlige færøske løn- og
ansættelsesvilkår.
Efter § 3, stk. 2,
skal særlige beskæftigelsesmæssige hensyn tale
for at give opholdstilladelse efter § 3, stk. 1.
Denne betingelse skyldes, at visse særlige forhold,
affødt af det færøske arbejdsmarkeds
begrænsede størrelse, medfører, at udbud og
efterspørgsel efter arbejdskraft på
Færøerne kan ændre sig ganske anderledes,
hurtigere og mere uforudsigeligt end i Danmark.
Særlige
beskæftigelsesmæssige hensyn foreligger, når der
på Færøerne er lav ledighed og dermed
øget behov for udenlandsk arbejdskraft. Ved ordningens
indførelse var det således landsstyrets hensigt, at
der ikke skulle gives opholdstilladelse efter § 3, stk.1,
jf. stk. 2, når den generelle arbejdsløshed
på Færøerne overstiger 3,5 pct. i en periode
på mindst tre på hinanden følgende
måneder.
Såfremt
arbejdsløsheden på Færøerne ifølge
Hagstova Føroya (Færøernes Statistik)
overstiger 3,5 pct. i en periode på tre på hinanden
følgende måneder, forudsættes det, at
Færøernes landsstyre orienterer Justitsministeriet
samt Udlændingestyrelsen herom, hvorefter opholdstilladelser
efter § 3 ikke gives.
Landsstyrets orientering til
rigsmyndighederne herom vil samtidig indebære, at lovens
§§ 4, 6 og 8 ikke finder anvendelse, idet disse
bestemmelser alene finder anvendelse i sammenhæng med
§ 3.
Ansøgninger om
opholdstilladelser med henblik på beskæftigelse
på Færøerne, som indgives efter, at landsstyret
har orienteret rigsmyndighederne om, at særlige
beskæftigelsesmæssige hensyn ikke længere
foreligger, behandles enten efter §§ 1 og 2 i loven,
eller efter de almindelige regler om opholdtilladelse med henblik
på beskæftigelse i § 9, stk. 2, nr. 3, i
udlændingeloven som sat i kraft for Færøerne ved
kongelig anordning nr. 182 af 22. marts 2001.
Lovens §§ 4-8 indeholder
en række nærmere regler vedrørende ordningens
praktiske anvendelse, herunder hjemmel til at
Udlændingestyrelsen kan forhåndsgodkende arbejdsgivere
på Færøerne til at ansætte arbejdstagere
fra EU-lande efter ordningen i § 3. Der henvis herom til
Folketingstidende 2007-08 (2. samling), Tillæg A, s. 6288
ff.
Som anført under pkt. 1.1.3
har ordningen ikke været i anvendelse siden december
2009.
2.2. Lovforslagets udformning
2.2.1. Det foreslås, at
§ 3, stk. 2, i lov for Færøerne om
udlændinges adgang til opholdstilladelse med henblik på
visse former for beskæftigelse nyaffattes, således at
det direkte af bestemmelsen kommer til at fremgå, at
opholdstilladelse efter ordningen i stk. 1 gives, når
arbejdsløsheden på Færøerne er under 3,5
pct.
Den foreslåede ændring
skal ses i lyset af, at ordningens anvendelse alene er betinget af,
at arbejdsløsheden på Færøerne skal
være under 3,5 pct. Da der således ikke - ved
vurderingen af, om der foreligger særlige
beskæftigelsesmæssige hensyn - skal foretages en
egentlig skønsmæssig vurdering, finder
Justitsministeriet det rigtigst at indsætte
forudsætningen for ordningens anvendelse direkte i
lovteksten, således at det på en klar og gennemskuelig
måde fremgår, hvornår der kan gives
opholdstilladelse efter ordningen.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 3, stk. 2, 1. pkt., forudsættes i øvrigt
administreret på samme måde som den gældende
§ 3, stk. 2, jf. pkt. 2.1.4 ovenfor.
2.2.2. Endvidere foreslås det
med henblik på at imødekomme behovet for lettere
adgang til arbejdskraft fra EU-lande inden for bygge- og
anlægssektoren på Færøerne at
tilføje et nyt pkt. til bestemmelsen i § 3, stk. 2,
hvoraf det fremgår, at opholdstilladelse efter ordning i
§ 3, stk. 1, til en udlænding, der har indgået
aftale eller fået tilbud om beskæftigelse inden for
bygge- og anlægssektoren, dog gives, når
arbejdsløsheden på Færøerne er under 6
pct. Der henvises i den forbindelse til lovforslagets pkt. 1
ovenfor.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser
for det offentlige
Lovforslaget har ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige af betydning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder mv.
Et udkast til lovforslaget har i
perioden fra den 25. marts 2014 til den 22. april 2014 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre
Landsret, Samtlige byretter, Domstolsstyrelsen, Rigspolitiet,
Advokatsamfundet, Danske Advokater, Amnesty International,
Beskæftigelsesrådet, CFU - Centralorganisationernes
Fællesudvalg, Danmarks Bibliotekforening, Danmarks
Rederiforening, Danmarks Rejsebureau Forening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk
Flygtningehjælp, Dansk Socialrådgiverforening, Den
Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder, Den Katolske
Kirke i Danmark, DI, DIGNITY - Dansk Institut Mod Tortur,
Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination,
Finansrådet, Folkehøjskolernes Forening i Danmark,
Foreningen af Udlændingeretsadvokater, Grønlands
landsstyre, HK/Danmark, Håndværksrådet,
Indvandrermedicinsk klinik, Odense Universitetshospital,
Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskerettigheder,
Kirkernes Integrationstjeneste, Kommunernes Landsforening, Knud
Vilby (på vegne af Fredsfonden), Landsforeningen Adoption
& Samfund, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, PRO-Vest,
Refugees Welcome, Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden,
Røde Kors, Rådet for Etniske Minoriteter, SOS mod
Racisme, Ægteskab uden grænser og 3F.
9. Sammenfattende skema
| | | | | | Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til
§ 1
Til nr. 1
Efter den foreslåede
bestemmelse i § 3, stk. 2, 1.
pkt., kan der gives opholdstilladelse efter § 3, stk.
1, til en udlænding, der er statsborger i et land, der er
medlem af Den Europæiske Union, når
arbejdsløsheden på Færøerne er under 3,5
pct.
Bestemmelsen forudsættes
administreret på samme måde som den gældende
§ 3, stk. 2, hvorefter opholdstilladelse efter stk. 1 gives,
når særlige beskæftigelsesmæssige hensyn
taler herfor.
Bestemmelsen medfører
således i overensstemmelse med den gældende § 3,
stk. 2, at Udlændingestyrelsen ikke giver opholdstilladelse
efter § 3, stk. 1, når arbejdsløsheden på
Færøerne overstiger 3,5 pct. i en periode på tre
på hinanden følgende måneder, idet der dermed
ikke foreligger særlige beskæftigelsesmæssige
hensyn, der taler for at give opholdstilladelse efter
ordningen.
Efter den foreslåede
bestemmelse i § 3, stk. 2, 2.
pkt., kan der endvidere fremover gives opholdstilladelse
efter § 3, stk. 1, med henblik på beskæftigelse
som faglært inden for et bestemt håndværksfag hos
en arbejdsgiver inden for bygge- og anlægssektoren, når
arbejdsløsheden på Færøerne er under 6
pct.
Den foreslåede bestemmelse
udgør en undtagelse til hovedreglen i den foreslåede
§ 3, stk. 2, 1. pkt., i forhold
til, under hvilke forudsætninger, der kan gives
opholdstilladelse efter den gældende § 3, stk. 1.
Såfremt
arbejdsløsheden på Færøerne ifølge
Hagstova Føroya (Færøernes Statistik)
overstiger henholdsvis 3,5 pct. og 6 pct. i en periode på tre
på hinanden følgende måneder orienterer
Færøernes landsstyre de danske
udlændingemyndigheder, hvorefter opholdstilladelse efter
lovens § 3 ikke gives, jf. den foreslåede § 3, stk. 2.
Ansøgning om
opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse på
Færøerne, som indgives efter, at landsstyret har
orienteret rigsmyndighederne om, at arbejdsløsheden
overstiger henholdsvis 3,5 pct. og 6 pct. i en periode på tre
på hinanden følgende måneder, behandles enten
efter §§ 1 og 2 i lov for Færøerne om
udlændinges adgang til opholdstilladelse med henblik på
visse former for beskæftigelse eller efter de almindelige
regler om opholdstilladelse med henblik på
beskæftigelse på Færøerne i § 9,
stk.1, nr. 3, i den for Færøerne gældende
udlændingelov.
Til nr. 2-4
Der er alene tale om en lovteknisk
ændring af bestemmelsen i § 6, hvormed det
præciseres, at der henvises til § 3, stk. 1. Der er
således ikke tilsigtet en ændring af bestemmelsens
anvendelsesområde eller indhold.
Til
§ 2
Det foreslås i § 2, at loven træder i kraft den
1. juli 2014.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | | | § 1 | | | | | | | | I lov nr. 462 af 17. juni 2008 for
Færøerne om udlændinges adgang til
opholdstilladelse med henblik på visse former for
beskæftigelse foretages følgende
ændringer: | | | | | § 3.
(Udelades) | | | Stk. 2.
Opholdstilladelse efter stk. 1 gives, når særlige
beskæftigelsesmæssige hensyn taler herfor. | | 1. § 3, stk. 2, affattes
således: »Stk.
2. Opholdstilladelse efter stk. 1 gives, når
arbejdsløsheden er under 3,5 pct. Opholdstilladelse efter
stk. 1 med henblik på beskæftigelse som faglært
inden for et bestemt håndværksfag hos en arbejdsgiver
inden for bygge- og anlægssektoren gives dog, når
arbejdsløsheden er under 6 pct.« | | | | | § 6.
Hvis en arbejdsgiver på Færøerne har
indgået en færøsk overenskomst, der
vedrører det pågældende arbejde, og hvor
minimumslønnen ikke er mindre end minimumslønnen for
tilsvarende beskæftigelse hos en færøsk
lønmodtagerorganisation, jf. § 3, nr. 1, kan
Udlændingeservice godkende, at arbejdsgiveren ansætter
statsborgere fra lande, der er medlem af Den Europæiske
Union, til at udføre nærmere angivne arbejdsfunktioner
inden for overenskomstens dækningsområde efter en
anmeldelse af ansættelsesforholdet til
Udlændingeservice. § 4, stk. 1 og 2, finder tilsvarende
anvendelse. | | 2. I § 6, stk. 1, 1. pkt., ændres
»jf. § 3, nr. 1,« til: »jf. § 3, stk.
1, nr. 1,«. | Stk. 2.
Udlændingeservice kan godkende, at en arbejdsgiver på
Færøerne, der har indgået en overenskomst som
nævnt i stk. 1, ansætter statsborgere fra lande, der er
medlem af Den Europæiske Union, i stillinger som omhandlet i
§ 3, nr. 2, efter en anmeldelse af ansættelsesforholdet
til Udlændingeservice. Det er betingelse, at virksomheden har
dokumenteret, at der er tale om arbejdsfunktioner, som falder inden
for de omhandlede stillingskategorier. § 4, stk. 1 og 2,
finder tilsvarende anvendelse. | | 3. I § 6, stk. 2, 1. pkt., ændres
»§ 3, nr. 2,« til: »§ 3, stk. 1, nr.
2,«. | Stk. 3.
(Udelades) | | | Stk. 4. En
udlænding, der er statsborger i et land, der er medlem af Den
Europæiske Union, og som har indgået eller fået
tilbud om ansættelse under vilkår som nævnt i
§ 3, nr. 1 eller 2, hos en arbejdsgiver godkendt efter stk. 1
eller 2, opnår ved anmeldelsen til Udlændingeservice
ret til ophold og arbejde i tiden, indtil Udlændingeservice
har taget stilling til, om udlændingen kan meddeles
opholdtilladelse. Opholdstilladelse skal mod forevisning af
legitimation afhentes af udlændingen inden 30 dage efter, at
meddelelse om, at udlændingen har opnået
opholdstilladelse, er sendt til udlændingen. | | 4. I § 6, stk. 4, 1. pkt., ændres
»§ 3, nr. 1 eller 2,« til: »§ 3, stk.
1, nr. 1 eller 2,«. | | | | | | | | § 2 | | | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2014. |
|