Fremsat den 6. februar 2014 af Alex
Ahrendtsen (DF), Kristian Thulesen Dahl (DF), Søren Espersen
(DF), Pia Kjærsgaard (DF), Morten Marinus (DF), Karin
Nødgaard (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om indførelse af beskyttelseszoner for
fredede bygninger
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte lovforslag om ændring af § 3 i lov om
bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer,
således at det bliver muligt i videre omfang at omfatte de
fredede bygningers omgivelser af en fredningsafgørelse. Det
skal være muligt i forbindelse med fredning af bygninger at
fastsætte en beskyttelseszone, så det sikres, at den
fredede bygnings kvalitet ikke påvirkes eller forstyrres af
uvedkommende eller skæmmende elementer på en
måde, så bygningens udseende og karakter og samspillet
med omgivelserne forringes, og således at de arkitektoniske
og kulturhistoriske værdier og den sammenhæng,
bygningen indgår i, fastholdes. Samtidig skal man kunne frede
bygningshelheder af enestående national betydning, også
selv om enkelte bygninger isoleret set ikke opfylder kravene til
fredning.
Bemærkninger til forslaget
I mange af de lande, vi sammenligner os med,
arbejder man med et bredere bygningsfredningsbegreb end det, som er
gældende i Danmark, hvor vi har en såkaldt
sokkellovgivning. Det betyder, at en fredet bygnings omgivelser
ikke er beskyttet - medmindre der er tale om arealer, der
selvstændigt kan oppebære en bygningsfredning eller er
væsentlige for forståelsen af den fredede bygning, jf.
§ 3, stk. 2, i lov om bygningsfredning og bevaring af
bygninger og bymiljøer. Sidstnævnte motivation for
fredning tages kun sjældent i brug, hvorfor fredning af
bygninger og bygningsanlæg i visse tilfælde mister
mening, når opførelse af nye bygningsanlæg alt
for tæt på fredede bygninger ødelægger
forståelsen og oplevelsen af disse. Det samme gør sig
gældende, når der f.eks. anlægges vej- og
jernbaneføringer tværs gennem
herregårdslandskaber tæt på fredede
herregårdsanlæg. Vandmiljøplanerne er
væsentlige for miljøet, men der er
uhensigtsmæssige bivirkninger, når omlægning af
vandføring f.eks. ødelægger historiske spor
efter landets tidligste industrikultur, f.eks.
mølleanlæg. Derfor bør der i loven
indføres en mulighed for etablering af beskyttelseszoner
omkring fredede bygninger og bygningshelheder.
I forbindelse med ændringen af
bygningsfredningsloven i 2010 diskuterede man, om der skulle
indføres beskyttelseszoner i loven, og i Kulturministeriets
»Rapport fra Udvalget om bygningsbevaring« fra 2009 er
skitseret modeller for, hvordan man ville kunne sikre en bedre
beskyttelse af de fredede bygningers omgivelser. Et flertal i
udvalget anbefalede, at lovgivningen ikke blev ændret
på dette punkt af hensyn til det kommunale selvstyre, men en
del af udvalget fandt, at loven ikke i tilstrækkeligt omfang
giver mulighed for at beskytte samlinger af bygninger og disses
omgivelser, der samlet er af arkitektonisk og kulturhistorisk helt
særlig betydning.
Økonomi
Umiddelbart vurderes det, at
beslutningsforslaget ikke vil have økonomiske konsekvenser,
fordi det udelukkende drejer sig om at tage hensyn til fredede
bygningers omgivelser. Der vil stadig kunne bygges nyt. Der skal
bare tages hensyn til de fredede bygninger, så man ikke kan
placere skæmmende nybyggeri ved siden af en fredet
bygning.
Skriftlig fremsættelse
Alex Ahrendtsen
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
indførelse af beskyttelseszoner for fredede bygninger.
(Beslutningsforslag nr. B 47)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.