Fremsat den 24. oktober 2012 af ministeren
for sundhed og forebyggelse (Astrid Krag)
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven og
apotekerloven
(Regelforenkling i den kommunale tandpleje,
ophævelse af pensionisters tilskud til
håndkøbslægemidler og ændring af
kompetenceregler om apotekeres udnævnelse m.v.)
§ 1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
913 af 13. juli 2010, som ændret senest ved lov nr. 603 af
18. juni 2012 og lov nr. 558 af 18. juni 2012 foretages
følgende ændringer:
1. § 129, stk. 1, affattes
således:
»§ 129. Børn og
unge under 18 år, der ønsker et andet tandplejetilbud
end det, kommunalbestyrelsen vederlagsfrit stiller til
rådighed, kan vælge at modtage børne- og
ungdomstandpleje på en anden kommunes tandklinik.«
2. § 129, stk. 2 og stk. 4, ophæves.
Stk. 3, 5 og 6 bliver herefter
stk. 2-4.
3. § 131, stk. 2,
ophæves.
Stk. 3 bliver herefter
stk. 2.
4. I
§ 144, stk. 3,
udgår »eller til personer, der modtager pension efter
lov om social pension eller lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
mv.«
5. I
§ 248, stk. 1,
indsættes efter »129«: », jf. dog
stk. 2«.
6. § 248, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2. For
børn og unge, der modtager tandpleje på en anden
kommunes tandklinik, jf. § 129, stk. 1, afholdes
udgifterne hertil af behandlerkommunen.«
§ 2
I apotekerloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
855 af 4. august 2008, som ændret ved § 1 i lov nr.
100 af 10. februar 2009, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 15, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »ministeren for sundhed og forebyggelse«
til: »Sundhedsstyrelsen«.
2. § 15, stk. 2 og 3
ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 2.
Sundhedsstyrelsen kan meddele en ansøger til
apotekerbevillinger eller en apoteker bevilling til at drive mere
end ét apotek, dog maksimalt fire apoteker.
Stk. 3. Bevilling
efter § 15, stk. 1 og 2, kan i særlige
tilfælde meddeles for en tidsbegrænset periode.
Stk. 4.
Sundhedsstyrelsens afgørelser efter stk. 1-3 kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed.«
Stk. 4 og 5 bliver herefter
stk. 5 og 6.
3. I
§ 15, stk. 5, der bliver
til stk. 6, ændres »stk. 4, nr. 3« til:
»stk. 5, nr. 3«.
4. § 20, stk. 1 affattes
således:
»§ 20,
stk. 1. Ansøgning om en apotekerbevilling efter
§ 15, stk. 1 og 2, indsendes til Sundhedsstyrelsen.
Inden apotekerbevilling meddeles efter § 15, stk. 1,
rådfører Sundhedsstyrelsen sig med de konsulenter, der
er nævnt i § 67.«
5. § 20, stk. 2,
ophæves.
Stk. 3 bliver herefter
stk. 2.
6. I
§ 20, stk. 3, der bliver
stk. 2, ændres »ministeren for sundhed og
forebyggelse« til: »Sundhedsstyrelsen«.
7. I
§ 22, stk. 1, nr. 4
ændres »§ 15, stk. 4, nr. 1 og 2«
til: »§ 15, stk. 5, nr. 1 og 2«
8. I
§ 61 e, stk. 1,
ændres »§ 15, stk. 4, nr. 3« til:
»§ 15, stk. 5, nr. 3«.
9. § 59 affattes således:
»§ 59. Før der
træffes beslutning om ansættelse af en sygehusapoteker,
kan ejeren af sygehusapoteket anmode Sundhedsstyrelsen om en
vejledende faglig vurdering af ansøgerens egnethed, jf.
§ 67, stk. 2. Sundhedsstyrelsen afgiver vurderingen
inden 14 dage
Stk. 2.
Sygehusapotekere skal opfylde betingelsen i § 15,
stk. 5, nr. 3.«
§ 3
Loven træder i kraft den 1. januar 2013.
§ 4
Klager, over Sundhedsstyrelsens afgørelser
efter apotekerlovens § 15, stk. 1-3, der inden denne
lovs ikrafttræden er indkommet til Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelse omfattes ikke af bestemmelsen i apotekerlovens
§ 15, stk. 4.
§ 5
Den, der ved denne lovs ikrafttræden modtager
behandlende tandpleje i privat praksis efter eget valg i henhold
til § 129, stk. 1, i sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli 2010, som ændret
senest ved lov nr. 603 af 18. juni 2012, bevarer retten til
behandling i privat praksis og retten til at modtage tilskud efter
§ 129, stk. 2, i sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli 2010, som ændret
senest ved lov nr. 603 af 18. juni 2012, indtil behandlingen er
afsluttet.
Stk. 2. Den, der
ved denne lovs ikrafttræden modtager behandlende tandpleje i
privat praksis efter eget valg i henhold til § 131,
stk. 2, i sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 913
af 13. juli 2010, som ændret senest ved lov nr. 603 af 18.
juni 2012, bevarer retten til behandling i privat praksis indtil
behandlingen er afsluttet. Bopælskommunen afholder de
udgifter, der er forbundet med behandlingen. Kommunen kan i henhold
til § 132, stk. 1, i sundhedsloven, beslutte, at
patienten selv skal betale en del af udgiften.
§ 6
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2.
Stk. 2. § 1 nr. 1-3
og nr. 6 kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvis
i kraft for Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | | Almindelige
bemærkninger | | | | | | Indholdsfortegnelse | | | | | | 1. | Indledning | | 1.1. | Regelforenkling i den kommunale
tandpleje | | 1.2. | Ændret tilskud til
håndkøbslægemidler | | 1.3. | Udnævnelse af apotekere | 2. | Lovforslagets
hovedpunkter | | 2.1. | Regelforenkling i den kommunale
tandpleje | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | | 2.1.1.1. | Børne- og ungdomstandplejen | | | | 2.1.1.2. | Omsorgstandplejen | | | 2.1.2. | Overvejelser og forslag | | 2.2. | Ændret tilskud til
håndkøbslægemidler | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Overvejelser og forslag | | 2.3. | Apotekeres udnævnelse | | | 2.3.1. | Gældende ret | | | 2.3.2. | Overvejelser og forslag | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | | 3.1. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige i forhold til regelforenklingerne i
den kommunale tandpleje | | 3.2. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige i forhold til de foreslåede
ændringer vedr. tilskud til
håndkøbslægemidler | | 3.3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige i forhold til udnævnelse af
apotekere | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | | 4.1. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. i forhold til
regelforenklingerne i den kommunale tandpleje | | 4.2. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. i forhold til de
foreslåede ændringer vedr. tilskud til
håndkøbslægemidler | | 4.3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. i forhold til udnævnelse
af apotekere | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte myndigheder
og organisationer | 9. | Sammenfattende
skema | | | | | |
|
1.
Indledning
Lovforslaget indeholder en række
ændringer af sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
913 af 13. juli 2010, og apotekerloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 855 af 4. august 2008. De
foreslåede ændringer tager udgangspunkt i regeringens
overordnede målsætning om at styrke
sundhedsvæsenet, herunder også at foretage de
nødvendige prioriteringer, så man får mest
sundhed for pengene og sikrer god ressourceudnyttelse. De enkelte
forslag gennemgås nærmere nedenfor.
1.1.
Regelforenkling i den kommunale tandpleje
Med henblik på at understøtte
kommunal afbureaukratisering foreslås det at forenkle
reglerne på området for børne- og
ungdomstandplejen samt i omsorgstandplejen. På den baggrund
foreslår regeringen at afskaffe følgende:
1)
fritvalgsordningen i privat praksis i børne- og
ungdomstandplejen for børn under 16 år
2) den
mellemkommunale betaling i børne- og ungdomstandplejen
3)
fritvalgsordningen i omsorgstandplejen hos praktiserende
tandlæge eller klinisk tandtekniker.
Baggrunden herfor er, at de tre
fritvalgsordninger med hhv. retten til at vælge at modtage
børne- og ungdomstandpleje i privat tandlægepraksis
eller på en anden kommunes tandklinik samt fritvalgsordningen
i omsorgstandplejen i dag anvendes i yderst begrænset omfang.
Det er regeringens opfattelse, at ordningerne medfører
væsentlige administrative byrder for kommunerne i forbindelse
med udbetaling af tilskud, som er uhensigtsmæssigt
høje i forhold til antallet af patienter, som anvender
ordningerne. Hertil kommer, at ordningerne også
medfører udgifter for kommunerne i form af udbetaling af
tilskud til behandling i privat praksis.
1. 2.
Ændret tilskud til håndkøbslægemidler
Med den nuværende ordning har
folkepensionister og førtidspensionister, som er tilkendt
pension før den 1. januar 2003, ret til tilskud til
receptordinerede håndkøbslægemidler, der har
generelt klausuleret tilskud, udelukkende fordi de er pensionister.
Regeringen ønsker at revidere denne ordning og
målrette tilskuddet til håndkøbslægemidler
til pensionister, såvel som øvrige borgere, der
opfylder de af Sundhedsstyrelsen opstillede lægefaglige
kriterier for at opnå medicintilskud til
håndkøbslægemidler. De pensionister, der
opfylder kriterierne (klausulen), kan således fortsat
få tilskud til receptordinerede
håndkøbslægemidler, når lægen har
skrevet »tilskud« på recepten, således som
det gælder alle andre borgere. Det er regeringens opfattelse,
at det behovsafhængige medicintilskudssystem bør
være baseret på lægefaglige kriterier for
tilskud, og eventuel støtte til særlige persongrupper
af økonomiske årsager bør ydes af kommunen, og
at denne ændring medvirker til en mere hensigtsmæssig
fordeling af de offentlige midler.
1.3.
Udnævnelse af apotekere
Med henblik på afbureaukratisering
foreslås det, at kompetencen til at udnævne apotekere
overføres fra ministeren for sundhed og forebyggelse til
Sundhedsstyrelsen.
2.
Lovforslagets hovedpunkter
2.1.
Regelforenkling i den kommunale tandpleje
2.1.1.
Gældende ret
2.1.1.1.
Børne- og ungdomstandplejen
I medfør af sundhedslovens
§ 127 tilbyder kommunalbestyrelsen alle børn og
unge under 18 år med bopæl i kommunen vederlagsfri
forebyggende og behandlende tandpleje. Af § 129,
stk. 1, fremgår det, at børn og unge under 18
år, der ønsker et andet tandplejetilbud end det,
kommunalbestyrelsen vederlagsfrit stiller til rådighed, kan
vælge at modtage børne- og ungdomstandpleje i privat
tandlægepraksis efter eget valg eller på en anden
kommunes tandklinik. Af § 129, stk. 2 fremgår
det videre, at kommunalbestyrelsen yder tilskud til tandpleje til
børn under 16 år, der modtager børnetandpleje i
privat tandlægepraksis, hvor dette ikke er en del af det
tilbud, som kommunalbestyrelsen stiller vederlagsfrit til
rådighed. Ministeren for sundhed og forebyggelse
fastsætter ifølge bestemmelsen nærmere regler om
adgangen til tilskud samt om tilskuddets størrelse.
Bemyndigelsesbestemmelsen i § 129,
stk. 2, er udmøntet i bekendtgørelse nr. 179 af
28. februar 2012 om tandpleje. Det fremgår af
bekendtgørelsens § 4, stk. 3, at i kommuner,
som har tilrettelagt børne- og ungdomstandplejen på
offentlig klinik eller har indgået aftale med en eller flere
tandlæger om varetagelse af opgaven, har børn og unge
under 16 år, der vælger at modtage tandpleje i privat
praksis efter eget valg ret til et tilskud til tandpleje. Det
fremgår endvidere, at kommunalbestyrelsen yder tilskud
på 65 pct. af udgifterne til forebyggende og behandlende
tandpleje i privat praksis.
Videre fremgår det af sundhedslovens
§ 129, stk. 4, at for børn og unge under 18
år, der vælger tandpleje på en anden kommunes
tandklinik, der er dyrere end børne- og ungdomstandplejen i
bopælskommunen, kan behandlerkommunen opkræve en
egenbetaling, der svarer til forskellen mellem den gennemsnitlige
udgift pr. barn i den kommunale tandpleje i henholdsvis
behandlerkommunen og bopælskommunen.
Udgifter forbundet med den kommunale
børne- og ungdomstandpleje efter §§ 127 og
129 afholdes ifølge sundhedslovens § 248,
stk. 1, af bopælskommunen. Hvis barnet eller den unge
modtager tandpleje på en anden kommunes tandklinik, jf.
§ 129, stk. 4, betaler bopælskommunen i
medfør af sundhedslovens § 248, stk. 2, til
behandlerkommunen et beløb, der svarer til
bopælskommunens gennemsnitlige udgift pr. barn i
børne- og ungdomstandplejen. Betalingen kan dog højst
udgøre et beløb, der svarer til behandlerkommunens
gennemsnitlige udgift pr. barn i den kommunale tandpleje.
Ministeren for sundhed og forebyggelse kan ifølge
bestemmelsen fastsætte nærmere regler om kommunal
betaling samt om opkrævning af egenbetaling efter
§ 129, stk. 4.
2.1.1.2.
Omsorgstandplejen
Det slås i sundhedslovens
§ 131, stk. 1, fast, at kommunalbestyrelsen skal
tilbyde forebyggende og behandlende tandpleje til personer, der
på grund af nedsat førlighed eller vidtgående
fysisk eller psykisk handicap kun vanskeligt kan udnytte de
almindelige tandplejetilbud (omsorgstandpleje).
Personer, der får tilbudt tandpleje
på kommunal klinik i henhold til § 131,
stk. 1, kan i stedet vælge at modtage tandplejetilbuddet
hos praktiserende tandlæge eller klinisk tandtekniker, jf.
§ 131, stk. 2.
Patientens bopælskommune afholder i
henhold til sundhedslovens § 249 de udgifter, der er
forbundet med tandpleje i omsorgstandplejen. Kommunalbestyrelsen
kan dog beslutte, at patienten selv skal betale en del af udgiften,
jf. sundhedslovens § 132, stk. 1, og ministeren for
sundhed og forebyggelse kan i henhold til sundhedslovens
§ 132, stk. 2, fastsætte nærmere regler
for størrelsen af den maksimale årlige betalingstakst,
som kommunalbestyrelsen kan afkræve patienten.
I omsorgstandplejen er der i medfør af
cirkulæreskrivelse nr. 68 af 7. oktober 2011 om regulering
for 2012 af egenbetalingen i omsorgstandplejen og specialtandplejen
m.v. efter sundhedsloven fastsat en maksimal årlig
egenbetaling for patienter i omsorgstandplejen på 465 kr. i
2012.
2.1.2.
Overvejelser og forslag
Langt hovedparten af børn og unge
modtager tilbuddet om børne- og ungdomstandpleje i det
vederlagsfrie tilbud, som kommunerne stiller til rådighed
enten på kommunal klinik eller hos privatpraktiserende
tandlæger, som kommunen har indgået aftale med
herom.
Kun en meget lille andel af de
0-15-årige (under 1 pct.) benytter sig af muligheden for at
tage det kommunale tilskud med sig og modtage børne- og
ungdomstandpleje hos en privatpraktiserende tandlæge efter
eget valg. Den kommunale tandpleje er karakteriseret af høj
brugertilfredshed og gode resultater. Således har Danmark
f.eks. den største andel af cariesfrie børn og unge i
Norden.
Inden for omsorgstandplejen er der endnu
færre, som vælger at modtage tandplejen i privat
praksis, hvilket også er forventeligt, da omsorgstandpleje
efter reglerne tilbydes til personer, der på grund af nedsat
førlighed eller vidtgående fysisk eller psykisk
handicap kun vanskeligt kan udnytte de almindelige
tandplejetilbud.
Med lovforslaget ønsker regeringen at
forenkle reglerne og reducere unødigt bureaukrati i
kommunerne, så fokus holdes på kerneydelsen: god
tandpleje til borgerne. Der ændres således ikke
på de helt grundlæggende forhold, der sikrer, at
kommunerne skal og kan levere effektiv tandpleje af høj
kvalitet.
De tre fritvalgsordninger med hhv. retten til
at vælge at modtage børne- og ungdomstandpleje i
privat tandlægepraksis eller på en anden kommunes
tandklinik samt fritvalgsordningen i omsorgstandplejen anvendes
således i dag i yderst begrænset omfang. Det er
regeringens opfattelse, at ordningerne medfører
væsentlige administrative byrder for kommunerne i forbindelse
med udbetaling af tilskud, som er uhensigtsmæssigt
høje i forhold til antallet af patienter, som anvender
ordningerne. Hertil kommer, at ordningerne også
medfører udgifter for kommunerne i form af udbetaling af
tilskud til behandling i privat praksis.
Regeringen ønsker at understøtte
kommunal afbureaukratisering og dermed en mere fokuseret
ressourceudnyttelse i kommunerne. I forlængelse heraf
ønsker regeringen at forenkle reglerne på
området for børne- og ungdomstandplejen samt i
omsorgstandplejen på et område, som berører
meget få borgere. Med henblik på at lette kommunernes
administrative byrder foreslås det derfor at afskaffe
0-15-åriges mulighed for at vælge privat
tandlægepraksis i børne- og ungdomstandplejen samt
muligheden for at vælge omsorgstandpleje hos praktiserende
tandlæge eller klinisk tandtekniker. Endvidere foreslås
det at afskaffe den mellemkommunale betaling i børne- og
ungdomstandplejen.
De administrative byrder ved den
mellemkommunale fritvalgsordning i børne- og
ungdomstandplejen foreslås fjernet ved at afskaffe den
mellemkommunale betaling. Borgerens mulighed for vederlagsfrit at
modtage tilbuddet på en anden kommunes tandklinik
opretholdes, jf. den foreslåede bestemmelse i sundhedslovens
§ 129, stk. 1.
De foreslåede ændringer af
reglerne om fritvalgsordninger vil medføre en mindreudgift
for kommunerne som følge af, at det kommunale tilskud til
behandling i privat praksis bortfalder. En del af patienterne
føres tilbage til den kommunale tandpleje, når
tilskuddet bortfalder. Denne effekt vurderes ikke at medføre
kommunale merudgifter, eftersom ordningens anvendelse er for
begrænset til, at kommunerne af den grund har behov for at
øge kapaciteten i tandplejen.
De foreslåede ændringer hindrer
naturligvis ikke, at den enkelte patient fortsat har mulighed for
frit at vælge at modtage tandpleje i privat praksis i stedet
for eller som supplement til det kommunale tilbud om børne-
og ungdomstandpleje. I givet fald vil dette fremover indbefatte
fuld egenbetaling.
I forhold til anvendelse af muligheder for
vederlagsfrit at modtage tilbuddet på en anden kommunes
tandklinik opretholdes dette som nævnt ovenfor, jf. den
foreslåede bestemmelse i sundhedslovens § 129,
stk. 1. Det bemærkes, at kommunerne i medfør af
den gældende bestemmelse i sundhedslovens § 129,
stk. 5, der ikke foreslås ændret, har mulighed for
at afvise at modtage patienter fra andre kommuner, hvis dette er
begrundet i kapacitetsmæssige hensyn. De enkelte kommuner vil
således også fremover have mulighed for at undgå
en eventuel uhensigtsmæssig udvikling på området.
Det bemærkes i øvrigt, at fritvalgsordningen for 16-
og 17-årige, som er hjemlet i den gældende
sundhedslovens § 129, stk. 3, ikke berøres af
lovforslaget. Ordningen indebærer, at denne aldersgruppe har
ret til at vælge at modtage det kommunale tandplejetilbud i
privat praksis efter eget valg med et kommunalt tilskud på
100 pct. af udgifterne. Ordningen har været gældende
siden de 16- og 17-årige blev omfattet af børne- og
ungdomstandplejen med lov nr. 310 af 4. juni 1986 om tandpleje m.v.
og bidrager bl.a. til, at flest muligt fortsætter tandpleje i
privat praksis, når de fylder 18 år.
Endvidere bemærkes det, at kommunernes
ret til i medfør af § 128 i sundhedsloven selv at
bestemme, om børne- og ungdomstandplejen skal tilbydes
på offentlige klinikker (klinikkommuner) hos praktiserende
tandlæger, som kommunalbestyrelsen indgår aftale med
(praksiskommuner) eller i medfør af § 3,
stk. 2, i bekendtgørelse om tandpleje via en
kombination af offentlige klinikker og praktiserende
tandlæger (kombinationskommuner), opretholdes.
For så vidt angår
omsorgstandplejen, henvises der i øvrigt til, at det i
§ 8, stk. 3, i bekendtgørelse om tandpleje er
fastlagt, at personer, der ikke ønsker at modtage kommunens
tilbud om omsorgstandpleje, bevarer retten til almindeligt
regionalt tilskud til tandpleje efter reglerne i sundhedslovens
§ 65.
2.2.
Ændret tilskud til håndkøbslægemidler
2.2.1.
Gældende ret
Det følger af sundhedslovens
§ 144, stk. 1 og 2, at der ydes tilskud til
receptpligtige lægemidler, som af Sundhedsstyrelsen er
meddelt generelt tilskud. Tilskuddet kan være betinget af, at
lægemidlet ordineres med henblik på behandling af
bestemte sygdomme eller persongrupper (generelt klausuleret
tilskud).
Tilskud til
håndkøbslægemidler, jf. § 144,
stk. 3, er betinget af, at
håndkøbslægemidlet ordineres på recept med
henblik på behandling af bestemte sygdomme eller
persongrupper fastsat af Sundhedsstyrelsen (generelt klausuleret
tilskud) eller til personer, der modtager pension efter lov om
social pension eller lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v.
Der er således for alle
tilskudsberettigede håndkøbslægemidler fastsat
en klausul, der angiver, til hvilke sygdomme eller persongrupper
Sundhedsstyrelsen vurderer, at lægemidlet kan ordineres med
tilskud.
I tillæg hertil har førtids- og
folkepensionister mulighed for at opnå tilskud til
håndkøbslægemidler, uanset om de opfylder
klausulen, men alene med henvisning til deres status som
pensionist. Tilskuddet beregnes på samme måde som
tilskud til køb af al anden tilskudsberettiget medicin, hvor
størrelsen af tilskuddet afhænger af pensionistens
øvrige forbrug af tilskudsberettigede lægemidler, jf.
sundhedslovens § 146, stk. 2 (det
behovsafhængige medicintilskudssystem). Det er kun
førtidspensionister, som er tilkendt førtidspension
før 1. januar 2003, som har adgang til tilskud til
håndkøbslægemidler i henhold til sundhedslovens
§ 144, stk. 3.
2.2.2.
Overvejelser og forslag
Det foreslås at ophæve
førtids- og folkepensionisternes adgang til tilskud til
håndkøbslægemidler, som udelukkende sker med
henvisning til deres status som pensionister. Baggrunden for
forslaget er et ønske om at målrette tilskuddet til
håndkøbslægemidler til pensionister, såvel
som øvrige borgere, der opfylder de af Sundhedsstyrelsen
opstillede lægefaglige kriterier for at opnå
medicintilskud til håndkøbslægemidler, samt at
det behovsafhængige medicintilskudssystem bør
være baseret på lægefaglige behov/kriterier, mens
tilskud til persongrupper af økonomiske årsager,
bør ydes i regi af kommunerne.
Med forslaget bortfalder pensionisters adgang
til at opnå tilskud til håndkøbslægemidler
således, når retten til tilskud alene baserer sig på personens
pensioniststatus og ikke på de lægefaglige kriterier
for tilskud. Det er forventningen, at en del af pensionisterne
allerede opfylder de lægefaglige kriterier for tilskud
(klausulen), og dermed vil disse pensionister fortsat kunne modtage
regionalt tilskud til håndkøbslægemidler efter
sundhedslovens regler. Pensionister får således samme
adgang til regionalt tilskud til
håndkøbslægemidler som ikke-pensionister, og
hertil kommer, at ændringen af pensionisternes tilskud til
håndkøbslægemidler også vil ligestille
førtidspensionister tilkendt førtidspension
før og efter den 1. januar 2003.
Det er hensigten med forslaget, at recepter
på håndkøbslægemidler til førtids-
og folkepensionister udstedt før lovens ikrafttræden,
ved lovens ikrafttræden kun giver ret til tilskud, hvis
lægen har påtegnet recepten med »tilskud«.
Baggrunden herfor er, at anførsel af »tilskud«
indebærer, at lægen tilkendegiver, at patienten
opfylder betingelserne for at få tilskud (klausulen). Da der
med forslaget kun fremover vil kunne ydes tilskud til
håndkøbslægemidler, hvor pensionister,
såvel som andre borgere, opfylder de lægefaglige
kriterier for at modtage tilskud, kan det synes overflødigt
at anføre »tilskud«. Imidlertid opretholdes
kravet om at lægen skal skrive »tilskud« på
recepten for dels for at sikre stillingtagen, dels for at sikre
ensartede arbejdsgange for lægerne ved ordination af
henholdsvis håndkøbslægemidler og receptpligtige
lægemidler, når disse ikke har generelt tilskud.
Det er derfor hensigten med forslaget, at
recepter på håndkøbslægemidler til
førtids- og folkepensionister udstedt før lovens
ikrafttræden, ved lovens ikrafttræden kun giver ret til
tilskud, hvis lægen har anført »tilskud«
på recepten, da der derved forudsættes, at lægen
har vurderet, at pensionisten opfylder klausulen. Pensionister, der
har en recept på håndkøbslægemidler,
hvorpå der ikke er anført »tilskud«, vil
således efter lovens ikrafttræden ikke kunne få
tilskud. Der kan dog være pensionister, som opfylder de
lægefaglige kriterier for at modtage tilskud. Der kan derfor
være behov for at kontakte lægen for en vurdering af
tilskud til håndkøbslægemidler.
Som følge heraf vil der skulle ske en
informationsindsats overfor borgere (pensionister) og de
praktiserende læger. Til information af borgerne
(pensionister) vil der blive udarbejdet et informationsark,
som apotekerne bl.a. kan anvende, når pensionister med en
recept på håndkøbslægemidler, hvorpå
der ikke er anført »tilskud«, henvender sig. Af
arket vil fremgå, at borgeren (pensionisten) skal rette
henvendelse til den praktiserende læge for vurdering af, om
de opfylder de lægefaglige kriterier for at modtage tilskud.
I informationsindsatsen til lægerne vil bl.a. indgå de
lægefaglige kriterier for at modtage tilskud til
håndkøbslægemidler, ikke fordi de er
ændrede, men for at bringe dem i erindring.
Det tilskud, som den enkelte pensionist mister
som følge af forslaget afhænger af pensionistens
øvrige forbrug af tilskudsberettiget medicin, da køb
af håndkøbslægemidler med tilskud indgår
på linje med tilskudsberettigede receptpligtige
lægemidler i det behovsafhænge medicintilskudssystem,
jf. sundhedslovens § 146, stk. 2.
Ændringen af pensionisternes adgang til
tilskud til håndkøbslægemidler vil få
afledte effekter i forhold til kommunernes støtte til
pensionisternes egenbetalingsandel, herunder som en del af
helbredstillægget. Kommunernes støtte efter lov om
social pension og/eller lov om social service er knyttet op
på sundhedslovens regler om tilskud således, at det,
der ydes tilskud til via sundhedslovens regler, også
støttes af kommunerne bl.a. som en del af
helbredstillægget. Pensionister og visse
førtidspensionister vil således opleve, at det
kommunale tilskud, de har modtaget tidligere, bl.a. som en del af
helbredstillægget, vil blive indskrænket til kun at
omfatte de lægemidler, hvortil der ydes regionalt tilskud.
For håndkøbslægemidler vil det kun gælde,
når der ved ordination af disse er anført "tilskud"
på recepten. Det vil fortsat være muligt for
førtidspensionister tilkendt pension før den 1.
januar 2003 og folkepensionister at opnå kommunal
støtte til køb af
håndkøbslægemidler efter ændringen, dog
vil tilskuddet bero på en konkret vurdering af den enkelte
pensionist forhold, herunder økonomiske, ligesom det
gælder for borgere i øvrigt, herunder personer
tilkendt førtidspension efter 1. januar 2003.
2.3
Apotekeres udnævnelse
2.3.1
Gældende ret
Det fremgår af apotekerlovens
§ 15, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 855
af 4. august 2008 med senere ændringer, at bevilling til at
drive apotek meddeles af ministeren for sundhed og forebyggelse.
Efter stk. 2 kan ministeren efter indstilling fra
Lægemiddelstyrelsen (nu Sundhedsstyrelsen) efter
ansøgning meddele en apoteker bevilling til at drive mere
end ét apotek, dog maksimalt fire apoteker.
Når en apotekerbevilling er ledig, er
praksis i Sundhedsstyrelsen i dag, at styrelsen opslår denne
ledige bevilling på sin hjemmeside med en beskrivelse af
apotekets økonomiske nøgletal.
Apoteksansøgninger indsendes herefter,
jf. apotekerlovens § 20, stk. 1 (almindelige
bevillinger) og stk. 2 (supplerende bevillinger efter
§ 15, stk. 2), til Sundhedsstyrelsen, som i sager om
ansøgning efter § 15, stk. 1, i henhold til
§ 67, stk. 1, rådfører sig med de
såkaldte forfremmelseskonsulenter. Forfremmelseskonsulenterne
beskikkes af ministeren efter indstilling fra henholdsvis
Pharmadanmark, Farmakonomforeningen og Danmarks Apotekerforening.
Forfremmelseskonsulenterne udtaler sig om ansøgernes
kvalifikationer, herunder hvorvidt den enkelte ansøger er
egnet eller ikke egnet til at drive det pågældende
apotek.
Sundhedsstyrelsen gennemfører endvidere
i praksis samtaler med de apotekeransøgere, der
ønsker det.
Sundhedsstyrelsen indstiller herefter
ifølge § 20, stk. 1, de efter styrelsens
opfattelse, tre bedst egnede ansøgere i prioriteret
rækkefølge til ministeren. Ved udtalelsens afgivelse
offentliggør Sundhedsstyrelsen navnene på de
anbefalede ansøgere i alfabetisk orden. Sundhedsstyrelsen
har forinden partshørt de ansøgere, som ikke
indstilles. Ministeren partshører herefter de
ansøgere, som er indstillet af Sundhedsstyrelsen, og som
ikke påtænkes udnævnt. Efter behandling af evt.
partshøringssvar udnævnes herefter den
pågældende apoteker.
Efter § 20, stk. 3, kan
ministeren fastsætte nærmere regler om proceduren for
opslag af bevillinger og behandling af ansøgninger om
apotekerbevilling efter § 15, stk. 1-3, herunder for
samtidige opslag af bevillinger efter § 15, stk. 1
og 2.
2.3.2.
Overvejelser og forslag
Det er ministerens opfattelse, at det er
hensigtsmæssigt og naturligt at overføre
udnævnelseskompetencen fra ministeren til (nu)
Sundhedsstyrelsen. Der er tale om sager, hvortil
ministeren/ministeriet yderst sjældent har
bemærkninger.
Den nuværende ordning med
forfremmelseskonsulenter, som i øvrigt har eksisteret siden
1932 (lov nr. 107 af 31. marts 1932 om apotekervæsenet), har
desuden tilført Sundhedsstyrelsen viden om og generel
indsigt i nødvendige faglige, ledelsesmæssige og
personlige kvalifikationer hos apoteksansøgere.
Det er derfor vurderingen, at
Sundhedsstyrelsen findes både egnet og kvalificeret til at
varetage opgaven med at udnævne apotekere. Endvidere er det
ministeriets opfattelse, at det med henblik på
afbureaukratisering er hensigtsmæssigt at overføre
udnævnelseskompetencen, idet proceduren omkring
apoteksudnævnelser vil blive enklere, hurtigere og mindre
omstændelig.
På den baggrund foreslås det, at
kompetencen til at udnævne apotekere overgår til
Sundhedsstyrelsen. Med forslaget vil Sundhedsstyrelsen fortsat
skulle gøre brug af ovennævnte
forfremmelseskonsulenter, som vil udtale sig om ansøgernes
kvalifikationer samt om, hvorvidt den enkelte ansøger er
egnet eller ikke egnet til at drive det pågældende
apotek.
Styrelsen vil med det foreliggende forslag
samtidigt kunne foretage en partshøring af alle de
ansøgere, der ikke påtænkes tildelt den ledige
apoteksbevilling. I forbindelse med partshøringen oplyses
bl.a., hvem der påtænkes udnævnt, ligesom der,
som i dag, partshøres over pågældendes
ansøgning og CV.
Ansatte i Sundhedsstyrelsen er undertiden
blandt ansøgerne til en ledig apotekerbevilling. Oftest er
ansøgere fra Sundhedsstyrelsen ansat i styrelsen som
lægemiddelinspektører.
Lægemiddelinspektører fører tilsyn med
apotekerne, herunder med apotekernes overholdelse af apoteks- og
lægemiddellovgivningen. Lægemiddelinspektørerne
deltager endvidere i styrelsens arbejde med at udarbejde
indstilling til ministeriet om, hvilke tre ansøgere der
bør komme i betragtning ved tildeling af en ledig bevilling
til at drive et apotek. I de seneste 12 år har der
været tre ansøgere til ledige apotekerbevillinger, der
på ansøgningstidspunktet var ansat i
Sundhedsstyrelsen, og som er blevet udnævnt til apotekere.
Der har desuden blandt ansøgerne været kandidater, som
har fungeret som apoteksbestyrere for Sundhedsstyrelsen i
forbindelse med styrelsens midlertidige drift af apoteker.
Efter ministeriets opfattelse indebærer
henlæggelsen af kompetencen til at meddele
apotekerbevillinger til Sundhedsstyrelsen ikke som sådan, at
der i sager, hvor en ansat farmaceut i styrelsen er blandt
ansøgerne til en ledig apotekerbevilling, vil foreligge
omstændigheder, der er egnede til at vække tvivl om
styrelsens evne til at træffe en upartisk afgørelse.
Ministeriet kan oplyse, at Sundhedsstyrelsens praksis i dag i
forbindelse med besættelse af ledige apoteksbevillinger er,
at medarbejdere, der er aktive apoteksansøgere, ikke
deltager i vurderingen af ansøgere til ledige bevillinger.
Dette gælder også bevillinger, som medarbejderen ikke
er ansøger til.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
forudsætter herved, at sagsbehandlingen i styrelsen fortsat
tilrettelægges på en sådan måde, at en i
styrelsen ansat ansøger til en ledig bevilling ikke deltager
i behandlingen af den pågældende sag eller i sager i
øvrigt om besættelse af ledige apotekerbevillinger, og
at der i øvrigt ikke foreligger omstændigheder, som er
egnede til at vække tvivl om, at styrelsen vil træffe
en upartisk afgørelse.
Apotekerloven fastsætter ikke
udtrykkelige regler om adgangen til at påklage
afgørelser, der træffes af Sundhedsstyrelsen i
medfør af loven. Det følger imidlertid af dansk rets
uskrevne regler om administrativ rekurs, at Sundhedsstyrelsens
afgørelse om meddelelse af en apotekerbevilling vil kunne
indbringes for ministeren for sundhed og forebyggelse, i det omfang
andet ikke er bestemt i lovgivningen.
I mange tilfælde vil det efter
ministeriets opfattelse være hensigtsmæssigt, at en
person, der er meddelt en apotekerbevilling, overtager driften af
det pågældende apotek hurtigst muligt. Det vil i
sådanne tilfælde være nødvendigt, at den
nyudnævnte apoteker meget hurtigt tager skridt til at kunne
overtage driften og herunder bl.a. indleder forhandlinger med den
afgående apoteker eller dennes bo om betingelserne for
overtagelsen. Det er endvidere ministeriets opfattelse, at det vil
være uhensigtsmæssigt for ansøgere til ledige
bevillinger, at en klage til ministeriet vil kunne medføre,
at en apotekerudnævnelse efterfølgende kan
omgøres. Desuden vil Sundhedsstyrelsen evt. skulle overtage
driften af apoteket midlertidigt under en klagesag i ministeriet,
hvilket kan betyde merudgifter for samfundet og i sidste ende
medicinbrugerne.
Det er derfor ministeriets opfattelse, at
afgørende hensyn taler for, at der etableres en ordning, der
sikrer, at den nyudnævnte apoteker umiddelbart efter
tildeling af en bevilling kan træffe de nødvendige
bindende dispositioner.
Det foreslås derfor med bestemmelsen i
apotekerlovens § 15, stk. 3, at Sundhedsstyrelsens
afgørelse om meddelelse af en apotekerbevilling ikke kan
indbringes for højere administrativ myndighed.
Det foreslås endvidere som følge
af, at kompetencen til at udnævne apotekere overgår til
Sundhedsstyrelsen, at bestemmelsen i den nye § 20,
stk. 2, hvorefter ministeren kan fastsætte nærmere
regler for proceduren for opslag af bevillinger og behandling af
ansøgninger om apotekerbevilling, ændres
således, at det fremover er Sundhedsstyrelsen, der kan
fastsætte regler herom.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
3.1.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
i forhold til regelforenklingerne i den kommunale tandpleje
Det anslås, at en afskaffelse af
fritvalgsordningen i privat praksis i børne- og
ungdomstandplejen for børn under 16 år vil
medføre offentlige mindreudgifter på 4,9 mio. kr.
årligt som følge af bortfald af udbetaling af
kommunalt tilskud samt af ordningens administrative byrder.
Denne effekt vurderes ikke at medføre
offentlige merudgifter, eftersom ordningens anvendelse er for
begrænset til, at kommunerne af den grund behøver at
øge kapaciteten i tandplejen. En del af patienterne
føres tilbage til den kommunale tandpleje, når
tilskuddet bortfalder, dels i forbindelse med lovens
ikrafttræden dels når allerede påbegyndte
behandlingsforløb i privat praksis (for et særdeles
begrænset antal børn og unge) afsluttes.
Det anslås, at en afskaffelse af den
mellemkommunale betaling i børne- og ungdomstandplejen vil
medføre offentlige mindreudgifter på 2,2 mio. kr.
årligt som følge af bortfald af ordningens
administrative byrder.
Forslaget indebærer mindreudgifter for
de kommuner, der er nettoeksportører af patienter til andre
kommuner og merudgifter for de kommuner, der er
nettoimportører af patienter fra andre kommuner. Denne
udgiftsforskydning mellem kommunerne vurderes dog som
begrænset grundet ordningens meget begrænsede
udnyttelse. Endvidere kan en kommune afvise at modtage patienter
fra andre kommuner, hvis dette er begrundet i
kapacitetsmæssige hensyn, jf. ovenstående.
For så vidt ændringerne i
sundhedslovens § 131 om den kommunale tandpleje,
anslås det, at en afskaffelse af fritvalgsordningen i
omsorgstandplejen vil medføre offentlige mindreudgifter
på 0,5 mio. kr. årligt som følge af bortfald af
udbetaling af kommunalt tilskud samt af ordningens administrative
byrder dels i forbindelse med lovens ikrafttræden dels
når allerede påbegyndte behandlingsforløb i
privat praksis (for et særdeles begrænset antal
personer) afsluttes.
Samlet set skønnes disse tre
ændringer af fritvalgsordningerne i den kommunale tandpleje
at medføre kommunale mindreudgifter på 7,6 mio. kr. om
året.
3.2.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
i forhold til de foreslåede ændringer vedr. tilskud til
håndkøbslægemidler
De økonomiske konsekvenser er beregnet
på baggrund af data for perioden 2008-2011 med henvisning til
tre forhold/grupper. For det første gruppen af
folkepensionister, for det andet gruppen af
førtidspensionister tilkendt pension før 1. januar
2003, og for det tredje afledte økonomiske konsekvenser for
kommunerne.
Ved beregning af de forventede
økonomiske konsekvenser i forhold til folkepensionistgruppen
er der taget hensyn til, at en betydelig andel af
folkepensionisterne stadig vil kunne få tilskud efter
sundhedsloven til deres håndkøbslægemidler,
fordi de forventes at opfylde de lægefaglige kriterier, der
er opstillet for at få tilskud til lægemidlet
(klausulen). For folkepensionister er det antaget, at mindst
ligeså mange personer i folkepensionsalderen vil kunne
få tilskud med baggrund i bestemte sygdomme, som personer
lige under folkepensionsalderen. Herudover er der taget hensyn til,
at andelen, der får tilskud til
håndkøbslægemidler, er stigende med alderen.
Ændringen af folkepensionisternes adgang til tilskud til
håndkøbslægemidler forventes på den
baggrund at indebære, at ca. 20 pct. af folkepensionisterne,
som hidtil har fået tilskud, ikke længere vil få
tilskud til håndkøbslægemidler. Dette svarer til
ca. 100.000 folkepensionister. I forhold til det gennemsnitlige
tilskud pr. folkepensionist forventes tilskuddet med
ændringen at falde fra ca. 400 kr. til ca. 350 kr.
årligt. Dette er et beregnet gennemsnit, idet den enkelte
pensionists merudgift dels afhænger af forbruget af
øvrigt tilskudsberettiget medicin, dels om den medicin der
tidligere er modtaget tilskud til som følge af
pensioniststatus, er omfattet af klausulen for at opnå
tilskud, hvorved der fortsat kan opnås tilskud. Faldet i det
gennemsnitlige tilskud er således udtryk for den merudgift
pensionisterne får, når de skal købe
håndkøbsmedicin på lige vilkår med den
øvrige del af befolkningen.
For førtidspensionisterne er der set
på førtidspensionister med tilkendt pension
henholdsvis før og efter 1. januar 2003, idet det antages,
at baggrunden for bevilling af pension er uændret henholdsvis
før og efter 1. januar 2003. En sammenligning af de to
grupper af førtidspensionister, hvor den ene gruppe har
adgang til tilskud til håndkøbslægemidler i
medfør af sundhedslovens regler, mens den anden ikke har,
angiver i hvor høj en grad de førtidspensionister,
der har adgang til tilskud, anvender denne, og giver dermed en
indikation af de økonomiske konsekvenser for denne gruppe
efter sundhedslovens regler. Antallet af
førtidspensionister, der får tilskud til
håndkøbslægemidler med generelt klausuleret
tilskud er stort set det samme, uanset om de er tilkendt pension
før eller efter 1. januar 2003. Der er imidlertid forskel
på størrelsen af det gennemsnitlige årlige
tilskud til håndkøbslægemidler, som de to
grupper modtager. Personer tilkendt førtidspension
før den 1. januar 2003 får gennemsnitligt 450 kr. i
årligt tilskud til håndkøbslægemidler,
mens personer tilkendt førtidspension efter den 1. januar
2003 gennemsnitligt får 330 kr. i årligt tilskud. Dette
kan bl.a. forklares med, at gruppen af førtidspensionister
med tilkendt pension henholdsvis før 1. januar 2003 har
adgang til tilskud til receptordinerede
håndkøbslægemidler med generelt klausuleret
tilskud med henvisning til personens pensioniststatus alene, mens
førtidspensionister tilkendt pension efter 1. januar 2003
kun har adgang til tilskud til receptordinerede
håndkøbslægemidler med generelt klausuleret
tilskud, hvis de opfylder klausulen og der står "tilskud"
på recepten. Faldet i det gennemsnitlige tilskud antages
derfor at medføre merudgifter for førtidspensionister
tilkendt pension før 1. januar 2003, svarende til forskellen
på det gennemsnitlige tilskud for førtidspensionister
tilkendt pension henholdsvis før og efter 1. januar
2003.
Ændring af muligheden for tilskud til
håndkøbslægemidler til førtids- og
folkepensionister i medfør af sundhedsloven vil
medføre færre regionale udgifter til medicintilskud.
Mindreudgiften forventes at udgøre 70-75 mio. kr.
årligt, dog med halv effekt det første år, da
det er nødvendigt med en informationsindsats rettet mod
læger i forhold til receptordination af
håndkøbslægemidler samt generel information til
borgerne.
Bortfald af retten til tilskud efter
sundhedsloven til håndkøbslægemidler til
førtids- og folkepensionister med henvisning til borgerens
pensioniststatus vil indebære mindreudgifter til kommunale
helbredstillæg i medfør af lov om social pension.
Dette skyldes, at reglerne om helbredstillæg er betinget af,
at personen er berettiget til medicintilskud efter sundhedslovens
regler. Imidlertid kan det også give anledning til kommunale
merudgifter i form af kommunal støtte, som ydes efter en
konkret, individuel vurdering efter lov om social service, da det
må forventes, at nogle af førtids- og
folkepensionisterne, vil søge om dækning af udgifter
til håndkøbslægemidler via kommunerne.
Således vurderes nettoprovenuet i forhold til kommunerne at
blive på 7-10 mio. kr.
Ændringen af tilskuddet til
håndkøbslægemidler for førtids- og
folkepensionister vil, som ovenfor beskrevet, indebære
reducerede udgifter for både regioner og kommuner på i
alt 77-85 mio. kr. årligt.
Der forventes ingen administrative
konsekvenser i forhold til ændring af sundhedslovens regler
om tilskud til
håndkøbslægemidler. Imidlertid
kan der forventes henvendelser til kommunerne fra pensionister, som
efter en konkret vurdering ønsker at få dækket
udgifter til køb af håndkøbslægemidler,
da disse ikke længere vil være omfattet af bl.a.
helbredstillægget.
3.3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
i forhold til udnævnelse af apotekere
Forslaget skønnes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser af betydning
for det offentlige.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
4.1.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v. i forhold til regelforenklingerne i den kommunale
tandpleje
En del af patienterne ventes at føre
tilbage til den kommunale tandpleje, når det kommunale
tilskud til tandpleje i privat praksis bortfalder. Det
anslås, at de privatpraktiserende tandlæger
omsætter for 5-7 mio. kr. om året under ordningerne. En
afskaffelse af ordningen forventes derfor at medføre
bortfald af dele af denne omsætning for de
privatpraktiserende tandlæger.
Forslaget har ikke administrative konsekvenser
for erhvervslivet.
4.2.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v. i forhold til de foreslåede ændringer vedr.
tilskud til håndkøbslægemidler
Forslaget vurderes ikke at medføre
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet,
idet det forudsættes, at lægerne ikke har ordineret, og
førtids- og folkepensionister ikke har indkøbt
håndkøbslægemidler på recept uden, at der
har været behov for det.
4.3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v. i forhold til udnævnelse af apotekere
Forslaget har ikke økonomiske
konsekvenser eller administrative konsekvenser af betydning for
erhvervslivet.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget vurderes ikke at have øvrige
administrative konsekvenser for borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7.
Forholdet til EU-retten
Rådets direktiv 89/105/EØF af 21.
december 1988 om gennemsigtighed i prisbestemmelserne for
lægemidler til mennesker og disse lægemidlers
inddragelse under de nationale sygesikringsordninger
fastlægger regler for proceduren for et lægemiddels
inddragelse i de nationale sygesikringsordninger. Det fremgår
af direktivets artikel 11, 2. pkt., at medlemsstaterne straks skal
underrette Kommissionen om ændringer i reglerne
vedrørende lægemidlernes inddragelse under de
nationale sygesikringsordninger m.v. I overensstemmelse hermed er
det hensigten at notificere Kommissionen om de foreslåede
ændringer vedr. tilskud til håndkøbsmedicin. Det
er opfattelsen, at bortfaldet af tilskud til
håndkøbslægemidler til pensionister alene med
baggrund i personens status som pensionist, er forenelig med
bestemmelserne i direktivet.
Forslaget vurderes ikke at indeholde
øvrige EU-retlige aspekter.
8.
Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslaget har været
sendt i høring hos Advokatrådet, Alzheimerforeningen,
Anker Fjord Hospice, Arresødal Hospice, Center for
Hjerneskade, Center for Sundhed og Træning i Middelfart,
Center for Sundhed og Træning i Skælskør, Center
for Sundhed og Træning i Århus, Danmarks
Apotekerforening, Danmarks Optikerforening, Dansk Erhverv, Dansk
Farmaceutisk Industri, Dansk Farmaceutisk Selskab, Dansk Industri,
Dansk Handicapforbund, Dansk Kiropraktor Forening, Dansk Psykolog
Forening, Dansk Selskab for Folkesundhed, Dansk Selskab for
Patientsikkerhed, Dansk Selskab for Sygehusapotekere, Dansk
Sygeplejeråd, Dansk Tandlægeforening, Dansk
Tandplejerforening, Danske Bioanalytikere, Danske Fysioterapeuter,
Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske Regioner,
Danske Ældreråd, Datatilsynet, De Offentlige
Tandlæger, DELTA, Den Nationale Videnskabsetiske
Komité, Det Centrale Handicapråd, Det Etiske
Råd, Det Farmaceutiske Fakultet, Diabetesforeningen,
Diakonisssestiftelsens Hospice, Epelepsihospitalet Filadelfia,
Ergoterapeutforeningen, Farmakonomforeningen, FOA,
Forbrugerrådet, Foreningen af Kliniske Diætister,
Foreningen af Radiografer i Danmark, Foreningen af
Speciallæger, Forsikring & Pension,
Færøernes Landsstyre, Gigtforeningen, Grønlands
Selvstyre, Hjernesagen, Hjerteforeningen, Hospice Djursland,
Hospice Forum, Hospice Danmark, Hospice Fyn, Hospice Limfjord
Skive, Hospice Sjælland, Hospice Sydvestjylland, Hospice
Sønderjylland, Hospice Vendsyssel, Høreforeningen,
Industriforeningen for generiske lægemidler, Institut for
Menneskerettigheder, Jordemoderforeningen, Kamellianergaardens
Hospice, KL, Kræftens Bekæmpelse, Landsforeningen af
Kliniske Tandteknikere, Landsforeningen af Statsautoriserede
Fodterapeuter, Lægeforeningen,
Lægemiddelindustriforeningen, Organisationen af
Lægevidenskabelige Selskaber,
Parallelimportørforeningen af lægemidler,
Patientforeningen Danmark, Patientforsikringen, Patientombuddet,
Pharmadanmark, Praktiserende Lægers Organisation, PTU's
Rehabiliteringscenter, RCT Jylland, RCT København,
Regionernes Lønnings- og Takstnævn,
Rehabiliteringscenter for Muskelsvind, Rigsombudsmanden på
Færøerne, Rigsombudsmanden på Grønland,
Rigsrevisionen, Sankt Lukas Hospice, Scleroseforeningen,
Sclerosehospitalet i Haslev, Sclerosehospitalet i Ry, Sct. Maria
Hospice Center, Sjældne Diagnoser, Statsforvaltningen
Hovedstaden, Statsforvaltningen Midtjylland, Statsforvaltningen
Nordjylland, Statsforvaltningen Sjælland, Statsforvaltningen
Syddanmark, Sundhedsstyrelsen, Sygeforsikringen Danmark, Teknisk
Landsforbund, Vejlefjord, Videnscenter for Handicap og
Socialpsykiatri, Yngre Læger, ÆldreForum,
Ældremobiliseringen, Ældresagen, 3F.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Regelforenklingerne i
den kommunale tandpleje Samlet set skønnes ændringerne
af fritvalgsordningerne i den kommunale tandpleje at medføre
kommunale mindreudgifter på 7,6 mio. kr. om året. Der
henvises i øvrigt til afsnit 3.2. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige i forhold til
regelforenklingerne i den kommunale tandpleje. ? Tilskud til
håndkøbslægemidler Ændringen af tilskuddet til
håndkøbslægemidler for førtids- og
folkepensionister vil, som ovenfor beskrevet, indebære
reducerede udgifter for både regioner og kommuner på i
alt 77-85 mio. kr. årligt. Der henvises i øvrigt til
afsnit 3.2. ? Udnævnelse af
apotekere Forslaget skønnes ikke at have
økonomiske konsekvenser af betydning for det
offentlige. | | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Regelforenklingerne i
den kommunale tandpleje Kommunernes administrative byrder lettes
som følge af den foreslåede afskaffelse af ret til at
vælge at modtage børne- og ungdomstandpleje i privat
tandlægepraksis samt fritvalgsordningen i omsorgstandplejen.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.2. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige i forhold til
regelforenklingerne i den kommunale tandpleje. ? Tilskud til
håndkøbslægemidler Der forventes ingen administrative
konsekvenser i forhold til ændring af sundhedslovens regler
om tilskud til håndkøbslægemidler. Imidlertid
kan der forventes henvendelser til kommunerne fra pensionister, som
efter en konkret vurdering ønsker at få dækket
udgifter til køb af håndkøbslægemidler,
da disse ikke længere vil være omfattet af bl.a.
helbredstillægget. ? Udnævnelse af
apotekere Forslaget skønnes ikke at have
administrative konsekvenser af betydning for det offentlige. | | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | | Regelforenklingerne i
den kommunale tandpleje En del af patienterne ventes at føre
tilbage til den kommunale tandpleje, når det kommunale
tilskud til tandpleje i privat praksis bortfalder. Det
anslås, at de privatpraktiserende tandlæger
omsætter for 5-7 mio. kr. om året under ordningerne. En
afskaffelse af ordningen forventes derfor at medføre
bortfald af dele af denne omsætning for de
privatpraktiserende tandlæger. ? Forslaget har ikke administrative
konsekvenser for erhvervslivet. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | - | - | Administrative konsekvenser for
borgerne | Forslaget vurderes ikke at have
øvrige administrative konsekvenser for borgerne. | | Miljømæssige
konsekvenser | Forslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser. | Forslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser. | Forholdet til EU-retten | Rådets direktiv 89/105/EØF af
21. december 1988 om gennemsigtighed i prisbestemmelserne for
lægemidler til mennesker og disse lægemidlers
inddragelse under de nationale sygesikringsordninger
fastlægger regler for proceduren for et lægemiddels
inddragelse i de nationale sygesikringsordninger. Det fremgår
af direktivets artikel 11, 2. pkt., at medlemsstaterne straks skal
underrette Kommissionen om ændringer i reglerne
vedrørende lægemidlernes inddragelse under de
nationale sygesikringsordninger m.v. I overensstemmelse hermed er
det hensigten at notificere Kommissionen om de foreslåede
ændringer vedr. tilskud til håndkøbsmedicin. Det
er opfattelsen, at bortfaldet af tilskud til
håndkøbslægemidler til pensionister alene med
baggrund i personens status som pensionist, er forenelig med
bestemmelserne i direktivet. ? Forslaget vurderes ikke at indeholde
øvrige EU-retlige aspekter. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
§ 1
Til nr. 1
(§ 129, stk. 1)
Med den foreslåede ændring af
§ 129, stk. 1, der af lovtekniske grunde
foreslås nyaffattet, ophæves selve muligheden for at
modtage børne- og ungdomstandpleje i privat praksis efter
frit valg.
For børn og unge, der på datoen
for loven ikrafttræden er i et aktuelt
behandlingsforløb i privat praksis, bortfalder denne ret dog
først, når den pågældende behandling er
afsluttet, jf. den foreslåede bestemmelse i lovforslagets
§ 5.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
(§ 129, stk. 2 og 4)
Den foreslåede ophævelse af
sundhedslovens § 129, stk. 2, vil medføre, at
kommunerne ikke længere yder tilskud til tandpleje til
børn under 16 år, der modtager børnetandpleje i
privat tandlægepraksis, medmindre dette er en del af det
tilbud, som kommunalbestyrelsen stiller vederlagsfrit til
rådighed.
For børn og unge, der på datoen
for loven ikrafttræden er i et aktuelt
behandlingsforløb i privat praksis, bortfalder retten til
tilskud dog først, når behandlingen er afsluttet, jf.
den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 5.
Med den foreslåede ophævelse af
§ 129, stk. 4, afskaffes behandlerkommunens mulighed
for at opkræve egenbetaling, der svarer til forskellen mellem
den gennemsnitlige udgift pr. barn i den kommunale tandpleje i
henholdsvis behandlerkommunen og bopælskommunen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
(§ 131, stk. 2)
Den foreslåede ophævelse af
sundhedslovens § 131, stk. 2, medfører, at
muligheden for at vælge tilbud om kommunal omsorgstandpleje
hos praktiserende tandlæge eller klinisk tandtekniker
bortfalder.
For personer, der på datoen for loven
ikrafttræden er i et aktuelt behandlingsforløb i
privat praksis, bortfalder denne ret dog først, når
behandlingen er afsluttet, jf. den foreslåede bestemmelse i
lovforslagets § 5.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
(§ 144, stk. 3)
I dag er tilskud
håndkøbslægemidler jf. § 144,
stk. 3, betinget af, at lægemidlet ordineres på
recept med henblik på behandling af bestemte sygdomme eller
persongrupper fastsat af Sundhedsstyrelsen (generelt klausuleret
tilskud) eller til personer, der modtager pension efter lov om
social pension eller lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v.
Formålet med den foreslåede
ændring af loven er, at målrette det regionale tilskud
til borgere, der opfylder Sundhedsstyrelsens lægefaglige
kriterier for tilskud. Pensionister får således samme
adgang til regionalt tilskud til
håndkøbslægemidler som ikke-pensionister.
Med den foreslåede ændring af
loven ophæves førtids- og folkepensionisters adgang
til regionalt tilskud til køb af
håndkøbslægemidler, hvis ordinationen fra
lægen udelukkende sker med baggrund i deres status som
pensionist. Førtids- og folkepensionister kan fortsat
få tilskud til håndkøbslægemidler hvis
lægen på recepten har skrevet »tilskud«,
idet denne angivelse viser, at pensionisten opfylder de
lægefaglige kriterier for tilskud med henvisning til bestemte
lidelser/sygdomme, som det gælder for alle borgere. Har en
pensionist en recept, hvorpå der ikke er anført
»tilskud«, vil der, for en vurdering af om pensionisten
opfylder de lægefaglige kriterier for tilskud, skulle ske
kontakt til den praktiserende læge.
Til nr. 5
(§ 248, stk. 1)
Den foreslåede ændring af
sundhedslovens § 248, stk. 1, der fastsætter,
at bopælskommunen afholder udgifter forbundet med den
kommunale børne- og ungdomstandpleje, er en konsekvens af
den foreslåede ændring af § 248, stk. 2,
som med forslagets vedtagelse bliver en undtagelsesbestemmelse til
§ 248, stk. 1.
Til nr. 6
(§ 248, stk. 2)
Den foreslåede ændring af
sundhedslovens § 248, stk. 2, medfører, at
den mellemkommunale betaling i børne- og ungdomstandplejen
afskaffes således, at udgifterne til børn og unge, der
modtager tandpleje ved en anden kommunes klinik under
fritvalgsordningen, afholdes af behandlerkommunen og ikke af
bopælskommunen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
§ 2
Til nr. 1
(§ 15, stk. 1)
Med ændringen af § 15,
stk. 1, 1. pkt., foreslås det, at Sundhedsstyrelsen kan
meddele bevilling til at drive apotek i stedet for ministeren for
sundhed og forebyggelse.
I dag er praksis i Sundhedsstyrelsen, at
når en apotekerbevilling er ledig, opslår styrelsen
denne ledige bevilling på sin hjemmeside, og
apoteksansøgningerne indsendes herefter, jf. apotekerlovens
§ 20, stk. 1 (almindelige bevillinger) og
stk. 2 (supplerende bevillinger efter § 15,
stk. 2), til Sundhedsstyrelsen, som i sager om
ansøgning efter § 15, stk. 1, i henhold til
§ 67, stk. 1, rådfører sig med de
såkaldte forfremmelseskonsulenter. Forfremmelseskonsulenterne
beskikkes af ministeren efter indstilling fra henholdsvis
Pharmadanmark, Farmakonomforeningen og Danmarks Apotekerforening.
Forfremmelseskonsulenterne udtaler sig om ansøgernes
kvalifikationer, herunder hvorvidt den enkelte ansøger er
egnet eller ikke egnet til at drive det pågældende
apotek. Sundhedsstyrelsen indstiller herefter ifølge
§ 20, stk. 1, de efter styrelsens opfattelse, tre
bedst egnede ansøgere i prioriteret rækkefølge
til ministeren. Sundhedsstyrelsen har forinden partshørt de
ansøgere, som ikke indstilles. Ministeren partshører
herefter de ansøgere, som er indstillet af
Sundhedsstyrelsen, og som ikke påtænkes udnævnt.
Efter behandling af evt. partshøringssvar udnævner
ministeren herefter den pågældende apoteker.
Det er ministerens opfattelse, at det er
hensigtsmæssigt og naturligt at overføre
udnævnelseskompetencen fra ministeren til Sundhedsstyrelsen.
Der er tale om sager, hvortil ministeren/ministeriet yderst
sjældent har bemærkninger.
Den nuværende ordning med
forfremmelseskonsulenter, har desuden tilført
Sundhedsstyrelsen viden om og generel indsigt i nødvendige
faglige, ledelsesmæssige og personlige kvalifikationer hos
apoteksansøgere.
Det er derfor vurderingen, at
Sundhedsstyrelsen findes både egnet og kvalificeret til at
varetage opgaven med at udnævne apotekere. Endvidere er det
ministeriets opfattelse, at det med henblik på
afbureaukratisering er hensigtsmæssigt at overføre
udnævnelseskompetencen, idet proceduren omkring
apoteksudnævnelser vil blive enklere, hurtigere og mindre
omstændelig.
På den baggrund foreslås det, at
kompetencen til at udnævne apotekere overgår til
Sundhedsstyrelsen. Med forslaget vil Sundhedsstyrelsen fortsat
skulle gøre brug af ovennævnte
forfremmelseskonsulenter, som vil udtale sig om ansøgernes
kvalifikationer samt om, hvorvidt den enkelte ansøger er
egnet eller ikke egnet til at drive det pågældende
apotek.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
(§ 15, stk. 2-4)
Med ændringen af § 15,
stk. 2, foreslås det, at Sundhedsstyrelsen i stedet for
ministeren for sundhed og forebyggelse kan meddele en
ansøger til apotekerbevillinger eller en apoteker bevilling
til at drive mere end ét apotek, dog maksimalt fire
apoteker.
Denne ændring er en naturlig
følge af ændringen i § 15, stk. 1,
hvorved Sundhedsstyrelsen - i stedet for ministeren for sundhed og
forebyggelse - kan meddele bevilling til at drive apotek.
Den foreslåedes ændring af
§ 15, stk. 3, består alene i, at det er
Sundhedsstyrelsen, der i stedet for ministeren for sundhed og
forebyggelse i særlige tilfælde kan meddele bevilling
efter § 15, stk. 1 og 2 for en nærmere
tidsbegrænset periode.
For en nærmere gennemgang af de
tilfælde, hvor en tidsbegrænset bevilling efter
§ 15, stk. 3, kan meddeles er der tale om en
videreførelse af gældende ret, hvorfor der henvises
til de almindelige bemærkninger til lov nr. 214 af 31. marts
2004 om ændring af lov om apoteksvirksomhed.
Denne ændring er en naturlig
følge af ændringen i § 15, stk. 1 og 2,
hvorved Sundhedsstyrelsen - i stedet for ministeren for sundhed og
forebyggelse - kan meddele bevilling til at drive apotek.
Med den foreslåede § 15,
stk. 4, kan Sundhedsstyrelsens afgørelser efter
stk. 1-3 ikke indbringes for anden administrativ
myndighed.
Der er ikke i apotekerloven fastsat regler om
adgangen til at påklage afgørelser, der træffes
af Sundhedsstyrelsen i medfør af loven. Det følger
imidlertid af dansk rets uskrevne regler om administrativ rekurs,
at Sundhedsstyrelsens afgørelse om meddelelse af en
apotekerbevilling vil kunne indbringes for ministeren for sundhed
og forebyggelse, i det omfang andet ikke er bestemt i
lovgivningen.
Det vil dog i mange tilfælde efter
ministeriets opfattelse være hensigtsmæssigt, at en
person, der er meddelt en apotekerbevilling, overtager driften af
det pågældende apotek hurtigst muligt, særligt af
hensyn til lægemiddelforsyningen, men også af hensyn
til samfundsøkonomien, da det kan være
samfundsmæssigt bekosteligt, at Sundhedsstyrelsen skal
overtage driften af et ledigt apotek, indtil en evt. klagesag er
afgjort.
Det vil i sådanne tilfælde
være nødvendigt, at den nyudnævnte apoteker
meget hurtigt tager skridt til at kunne overtage driften og
herunder bl.a. indleder forhandlinger med den afgående
apoteker eller dennes bo om betingelserne for overtagelsen. Det er
endvidere ministeriets opfattelse, at det vil være
uhensigtsmæssigt for ansøgere til ledige bevillinger,
at en klage til ministeriet vil kunne medføre, at en
apotekerudnævnelse efterfølgende kan
omgøres.
Det er derfor ministeriets opfattelse, at
afgørende hensyn taler for, at der etableres en ordning, der
sikrer, at den nyudnævnte apoteker umiddelbart efter
tildeling af en bevilling kan træffe de nødvendige
bindende dispositioner.
Endvidere er der tale om afgørelser,
hvor det er yderst tvivlsomt, at Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelse ville komme til et andet resultat, idet
Sundhedsstyrelsens afgørelse beror på en grundig
gennemgang af ansøgerne, jfr. nedenfor, og der er tale om
sager, hvortil ministeren/ministeriet yderst sjældent har
bemærkninger. Med sagsbehandlingsproceduren i
Sundhedsstyrelsen, herunder ordningen med anvendelse af
forfremmelseskonsulenter, har Sundhedsstyrelsen viden om og generel
indsigt i nødvendige faglige, ledelsesmæssige og
personlige kvalifikationer hos apoteksansøgere, som
ministeriet ikke har den samme adgang til.
Inden Sundhedsstyrelsen foretager
udnævnelsen vil samtlige ansøgere, som styrelsen ikke
agter at udnævne, være blevet partshørt.
Begrundelsen for at udnævne den valgte ansøger
fremgår af partshøringen. De ansøgere, som ikke
agtes udnævnt, vil i den forbindelse have haft mulighed for
at fremkomme med deres eventuelle argumenter og indvendinger imod
udnævnelsen.
Det foreslås derfor med bestemmelsen i
§ 15, stk. 4, at Sundhedsstyrelsens afgørelse
om meddelelse af en apotekerbevilling ikke kan indbringes for
højere administrativ myndighed.
Sundhedsstyrelsen findes både egnet og
kvalificeret til at varetage opgaven med at udnævne
apotekere. Endvidere er det med henblik på
afbureaukratisering hensigtsmæssigt at overføre
udnævnelseskompetencen, idet proceduren omkring
apoteksudnævnelser vil blive enklere, hurtigere og mindre
omstændelig.
Ændringen i den nye § 15,
stk. 6, som henviser til § 15, stk. 4, er alene
en konsekvensændring af, at den foreslåede
ændring af § 15, stk. 4 med forslagets
vedtagelse bliver til stk. 5.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
(§ 20, stk. 1)
Med den foreslåede ændring af
§ 20 ændres proceduren for ansøgninger om
ledige apotekerbevillinger som følge af, at kompetencen til
at udnævne apotekere overgår fra ministeren for sundhed
og forebyggelse til Sundhedsstyrelsen. Efter den foreslåede
bestemmelse indsendes ansøgning om en apotekerbevilling
efter § 15, stk. 1 og stk. 2, til
Sundhedsstyrelsen.
Forinden meddelelse af apotekerbevilling efter
§ 15, stk. 1 (almindelige bevillinger),
rådfører Sundhedsstyrelsen sig med de konsulenter, der
er nævnt i § 67, dvs. de såkaldte
forfremmelseskonsulenter. Forfremmelseskonsulenterne beskikkes af
ministeren efter indstilling fra henholdsvis Pharmadanmark,
Farmakonomforeningen og Danmarks Apotekerforening.
Forfremmelseskonsulenterne udtaler sig om, hvorvidt den enkelte
ansøger er egnet eller ikke egnet til at drive et apotek. I
forbindelse med behandling af bevillinger til apoteker indkalder
Sundhedsstyrelsen konsulenterne til møde. Konsulenterne kan
ikke træffe beslutninger. Deres opgave er at udtale sig om
ansøgernes kvalifikationer, herunder hvorvidt den enkelte
ansøger er egnet eller ikke egnet til at drive et
apotek.
Ved meddelsele af apotekerbevilling efter
§ 15, stk. 2 (supplerende bevillinger)
rådfører Sundhedsstyrelsen sig ikke med de
konsulenter, der er nævnt i § 67. I disse
tilfælde har Sundhedsstyrelsen tidligere rådført
sig med konsulenterne efter § 15, stk. 1.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
(§ 20, stk. 2)
Med den forslåede ændring
ophæves § 20, stk. 2, hvormed
ansøgninger om en apotekerbevilling efter § 15,
stk. 2, indsendes til Sundhedsstyrelsen, der foretager
indstilling til ministeren for sundhed og forebyggelse af den efter
styrelsens opfattelse bedst egnede ansøger.
Ophævelsen sker som led i at kompetencen
til at udnævne apotekere overføres fra ministeren for
sundhed og forebyggelse til Sundhedsstyrelsen.
Til nr. 6
(§ 20, stk. 3)
I dag er det ministeren for sundhed og
forebyggelse, som kan fastsætte nærmere regler for
proceduren for opslag af bevillinger og behandling af
ansøgninger om apotekerbevilling.
Det foreslås, at bestemmelsen i
§ 20, stk. 3, som bliver stk. 2, ændres
således, at det fremover er Sundhedsstyrelsen, der kan
fastsætte regler herom. Dette vil være en naturlig
følge af, at kompetencen til at udnævne apotekere
efter § 15 overgår til Sundhedsstyrelsen.
Til nr. 7
(§ 22, stk. 1)
Den foreslåede ændring er alene en
konsekvensændring af, at § 15, stk. 4, med
forslagets vedtagelse bliver til § 15, stk. 5.
Til nr. 8
(§ 61 e, stk. 1)
Den foreslåede ændring er alene en
konsekvensændring af, at § 15, stk. 4, med
forslagets vedtagelse bliver til § 15, stk. 5.
Til nr. 9
(§ 59)
Med den foreslåede ændring
ophæves pligten for ejeren af sygehusapoteket til at
forelægge sin indstilling om ansættelse af en person i
stillingen som sygehusapoteker for Sundhedsstyrelsen.
Før lovændringen i 1994 (lov nr.
451 af 1. juni 1994) forelagde ejeren af sygehusapoteket alle
ansøgninger om stillingen som sygehusapoteker for
Sundhedsstyrelsen, hvorefter samme procedure som ved vurdering af
ansøgere til en ledig apoteksbevilling blev fulgt. Efter
lovændringen skulle alene egnetheden af den person,
sygehusejeren agtede at indstille forelægges for
Sundhedsstyrelsen.
Der har været tale om
forelæggelser, hvortil Sundhedsstyrelsen ikke har haft/yderst
sjældent har haft bemærkninger.
Det er ministeriets opfattelse, at der ikke
længere er behov for, at Sundhedsstyrelsen forelægges
sygehusejerens indstilling. Sygehusejere har efter ministeriets
opfattelse viden om og generel indsigt i de nødvendige
faglige, ledelsesmæssige og personlige kvalifikationer som
kræves hos sygehusapotekere.
Det er derfor vurderingen, at sygehusejere er
både egnede og kvalificerede til, uden forelæggelse for
Sundhedsstyrelsen, at foretage udnævnelse af
sygehusapotekere.
For ikke helt at afskære sygehusejere
fra ved behov at kunne modtage bemærkninger vedrørende
en påtænkt udnævnelse foreslås det, at
muligheden for at forelægge en indstilling for
Sundhedsstyrelsen opretholdes.
§4
Klager, der inden denne lovs
ikrafttræden er indkommet til Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelse omfattes ikke af bestemmelsen i apotekerlovens
§ 15, stk. 4.
§ 5
Det foreslås i lovforslagets
§ 5, stk. 1, at indsætte en
overgangsbestemmelse i loven, som sikrer, at ophævelsen af
fritvalgsordningen i sundhedslovs § 129, stk. 1, for
børn og unge under 16 år, ikke påvirker
muligheden for at afslutte et allerede påbegyndt
behandlingsforløb i privat praksis. Det sikres desuden, at
barnet eller den unge bevarer adgangen til at modtage tilskud til
behandlingen efter den gældende bestemmelse i sundhedslovens
§ 129, stk. 2, og regler udstedt i medfør af
§ 129, stk. 2, indtil behandlingen er afsluttet.
Det fremgår af § 4,
stk. 3, i bekendtgørelse nr. 179 af 28. februar 2012 om
tandpleje, der bl.a. er udstedt i medfør af den
gældende bestemmelse i sundhedslovens § 129,
stk. 2, at børn og unge under 16 år, der
vælger at modtage tandpleje i privat praksis efter eget valg,
har ret til at modtage tilskud på 65 % af udgifterne til
forebyggende og behandlende tandpleje i privat praksis.
En tilsvarende overgangsbestemmelse
foreslås indsat i lovforslaget § 5, stk. 2,
for at sikre, at behandlinger i omsorgstandplejen hos
privatpraktiserende tandlæge eller klinisk tandtekniker, der
er påbegyndt inden lovens ikrafttræden, kan afsluttes i
privat praksis. Det præciseres samtidig, at patientens
maksimale egenbetaling for behandlingen fastsættes efter den
gældende bestemmelse i sundhedslovens § 132, der
videreføres uændret.
Ifølge sundhedslovens § 249
afholder patientens bopælskommune de udgifter, der er
forbundet med omsorgstandpleje. Kommunalbestyrelsen kan dog
beslutte, at patienten selv skal betale en del af udgiften til
tandpleje, jf. sundhedslovens § 132, stk. 1.
Ifølge cirkulære nr. 68 af 7. oktober 2011 kan den
maksimale egenbetaling i omsorgstandplejen højst
udgøre 465 kr. i 2012.
Der skønnes ikke at være grundlag
for at indsætte en overgangsbestemmelse i loven i forbindelse
med ophævelsen af den mellemkommunale betaling i
børne- og ungdomstandplejen henset til, at retten til at
vælge at modtage børne- og ungdomstandpleje på
en anden kommunes klinik i dag kun anvendes i yderst
begrænset omfang. Udgifterne til behandling af børn og
unge på en anden kommunes tandklinik, der er påbegyndt
inden lovens ikrafttræden men først afsluttes efter
denne dato, vil således skulle afholdes af behandlerkommunen,
jf. den foreslåede bestemmelse i sundhedslovens
§ 248, stk. 2.
§ 6
Bestemmelsen fastlægger lovens
territoriale anvendelsesområde, og stk. 1 indebærer, at
loven ikke finder anvendelse for Færøerne. Efter
bestemmelsens stk. 2 kan lovens § 1, nr. 1 - 3 og nr. 6, dog
ved kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger.
Bestemmelserne i sundhedslovens §§
129, 131, 144 og 248 finder ikke anvendelse på
Grønland. For Grønlands vedkommende er kompetencen
til at fastsætte regler på sundhedsområdet
overgået til selvstyrets myndigheder.
Bestemmelserne i §§ 129, 131, 144 og
248 i sundhedsloven, jfr. lovbekendtgørelse nr. 913 af 13.
juli 2010 med senere ændringer, finder ikke anvendelse
på Færøerne, dog kan § 129 ved kongelig
anordning sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne med de afvigelser, som de særlige
færøske forhold tilsiger.
Bestemmelserne i §§ 15, 20 og 59 i
apotekerloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 855 af 4. august
2008 med senere ændringer, finder ikke anvendelse for
Grønland og Færøerne.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli 2010, som ændret
senest ved lov nr. 603 af 18. juni 2012 og lov nr. 558 af 18. juni
2012, foretages følgende ændringer: | | | | § 129.
Børn og unge under 18 år, der ønsker et andet
tandplejetilbud end det, kommunalbestyrelsen vederlagsfrit stiller
til rådighed, kan vælge at modtage børne- og
ungdomstandpleje i privat tandlægepraksis efter eget valg
eller på en anden kommunes tandklinik, jf.
stk. 2-4. | | 1. § 129. Børn og unge under 18
år, der ønsker et andet tandplejetilbud end det,
kommunalbestyrelsen vederlagsfrit stiller til rådighed, kan
vælge at modtage børne- og ungdomstandpleje på
en anden kommunes tandklinik. | Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen yder tilskud til tandpleje til børn
under 16 år, der modtager børnetandpleje i privat
tandlægepraksis, hvor dette ikke er en del af det tilbud, som
kommunalbestyrelsen stiller vederlagsfrit til rådighed.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere
regler om adgangen til tilskud samt om tilskuddets
størrelse. | | 2. § 129, stk. 2 og stk. 4, ophæves. Stk. 3, 5 og 6 bliver herefter
stk. 2-4. | Stk. 3.
Unge på 16 og 17 år kan selv vælge, om de
ønsker at modtage det vederlagsfri kommunale tandplejetilbud
hos praktiserende tandlæge efter eget valg eller på
kommunal klinik, hvis kommunalbestyrelsen har oprettet en
sådan. | | | Stk. 4. For
børn og unge under 18 år, der vælger tandpleje
på en anden kommunes tandklinik, der er dyrere end
børne- og ungdomstandplejen i bopælskommunen, kan
behandlerkommunen opkræve en egenbetaling, der svarer til
forskellen mellem den gennemsnitlige udgift pr. barn i den
kommunale tandpleje i henholdsvis behandlerkommunen og
bopælskommunen. | | | Stk. 5. En
kommune kan afvise at modtage børn fra andre kommuner, hvis
det er begrundet i kapacitetsmæssige hensyn. | | | Stk. 6.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere
regler om adgangen til at skifte mellem kommunal kliniktandpleje og
privat tandlægepraksis samt om adgangen til at modtage
tandplejetilbuddet på en anden kommunes tandklinik. | | | | | | § 131.
Kommunalbestyrelsen tilbyder forebyggende og behandlende tandpleje
til personer, der på grund af nedsat førlighed eller
vidtgående fysisk eller psykisk handicap kun vanskeligt kan
udnytte de almindelige tandplejetilbud. | | | Stk. 2.
Personer, der får tilbudt tandpleje på kommunal klinik,
kan vælge i stedet at modtage tandplejetilbuddet hos
praktiserende tandlæge eller klinisk tandtekniker. | | 3. § 131, stk. 2,
ophæves. Stk. 3 bliver herefter
stk. 2. | Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan indgå aftale med regionsrådet
om, at regionsrådet varetager omsorgstandpleje for de af
stk. 1 omfattede personer. | | | | | | § 144.
Der ydes tilskud til køb af receptpligtige lægemidler,
som af Lægemiddelstyrelsen er meddelt generelt tilskud. | | | Stk. 2.
Tilskuddet til receptpligtige lægemidler efter stk. 1
kan være betinget af, at lægemidlet ordineres med
henblik på behandling af bestemte sygdomme eller
persongrupper (generelt klausuleret tilskud). | | | Stk. 3. For
håndkøbslægemidler er tilskud betinget af, at
lægemidlet ordineres på recept med henblik på
behandling af bestemte sygdomme eller persongrupper fastsat af
Lægemiddelstyrelsen (generelt klausuleret tilskud) eller til
personer, der modtager pension efter lov om social pension eller
lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v. | | 4. I § 144, stk. 3, udgår
»eller til personer, der modtager pension efter lov om social
pension eller lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v.« | Stk. 4.
Bestemmelsen i stk. 1 omfatter ikke generelt tilskud til
vacciner, hvis formål er forebyggelse af sygdom hos raske
personer. | | | | | | § 248.
Bopælskommunen afholder udgifter forbundet med den kommunale
børne- og ungdomstandpleje efter §§ 127 og
129. | | 5. I § 248, stk. 1, indsættes
efter »129«: », jf. dog stk. 2«. | Stk. 2. For
børn og unge, der modtager tandpleje på en anden
kommunes tandklinik, jf. § 129, stk. 4, betaler
bopælskommunen til behandlerkommunen et beløb, der
svarer til bopælskommunens gennemsnitlige udgift pr. barn i
børne- og ungdomstandplejen. Betalingen kan dog højst
udgøre et beløb, der svarer til behandlerkommunens
gennemsnitlige udgift pr. barn i den kommunale tandpleje.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte nærmere
regler om kommunal betaling samt om opkrævning af
egenbetaling efter § 129, stk. 4. | | 6. § 248, stk. 2, affattes
således: »For børn og unge, der modtager
tandpleje på en anden kommunes tandklinik, jf.
§ 129, stk. 1, afholdes udgifterne hertil af
behandlerkommunen.« | | | | | | § 2 | | | | | | I apotekerloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 855 af 4. august 2008, som
ændret ved § 1 i lov nr. 100 af 10. februar 2009,
foretages følgende ændringer: | | | | § 15.
Bevilling til at drive apotek meddeles af ministeren for sundhed og
forebyggelse. En person kan kun meddeles bevilling til at drive
ét apotek, jf. dog stk. 2. | | 1. I § 15, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »ministeren for sundhed og forebyggelse«
til: »Sundhedsstyrelsen«. | Stk. 2.
Efter indstilling fra Lægemiddelstyrelsen kan ministeren for
sundhed og forebyggelse efter ansøgning meddele en apoteker
bevilling til at drive mere end ét apotek, dog maksimalt
fire apoteker. | | 2. § 15, stk. 2 og 3
ophæves, og i stedet indsættes: »Stk. 2. Sundhedsstyrelsen kan
meddele en ansøger til apotekerbevillinger eller en apoteker
bevilling til at drive mere end ét apotek, dog maksimalt
fire apoteker.« | Stk. 3.
Bevilling efter § 15, stk. 1 og 2, kan i
særlige tilfælde efter indstilling fra
Lægemiddelstyrelsen meddeles af ministeren for sundhed og
forebyggelse for en nærmere tidsbegrænset
periode. | | Stk. 3.
Bevilling efter § 15, stk. 1 og 2, kan i
særlige tilfælde meddeles for en nærmere
tidsbegrænset periode. | Stk. 4.
Apotekerbevilling kan kun meddeles til en person, der | | Stk. 4.
Sundhedsstyrelsens afgørelser efter stk. 1-3 kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed.« Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5
og 6. | 1) er myndig og ikke er under
værgemål efter værgemålslovens
§ 5 eller under samværgemål efter
værgemålslovens § 7, 2) ikke er under konkurs, 3) har bestået dansk farmaceutisk
kandidateksamen eller en tilsvarende udenlandsk eksamen, som er
godkendt af ministeren for sundhed og forebyggelse til opfyldelse
af overenskomster med andre lande eller direktiver vedtaget af Det
Europæiske Fællesskab, og 4) gennem forudgående
beskæftigelse har gjort sig egnet til at lede driften af et
apotek. | | | Stk. 5.
Ministeren for sundhed og forebyggelse kan fastsætte regler
om, at den i stk. 4, nr. 3, krævede uddannelse skal
være suppleret med efter- eller videreuddannelse. | | 3. I § 15, stk. 5, der bliver til
stk. 6, ændres
»stk. 4, nr. 3« til »stk. 5, nr.
3«. | | | | § 20.
Ansøgning om en apotekerbevilling efter § 15,
stk. 1, indsendes til Lægemiddelstyrelsen, der afgiver
en begrundet udtalelse til ministeren for sundhed og forebyggelse
om de efter styrelsens opfattelse tre bedst egnede ansøgere
i nummerorden. Forinden udtalelsen afgives, rådfører
Lægemiddelstyrelsen sig med de konsulenter, der er
nævnt i § 67. Ved udtalelsens afgivelse
offentliggør Lægemiddelstyrelsen navnene på de
anbefalede ansøgere i alfabetisk orden. | | 4. § 20, stk. 1 affattes
således: »§ 20, stk. 1.
Ansøgning om en apotekerbevilling efter § 15,
stk. 1 og stk. 2, indsendes til Sundhedsstyrelsen. Inden
apotekerbevilling meddeles efter § 15, stk. 1,
rådfører Sundhedsstyrelsen sig med de konsulenter, der
er nævnt i § 67.« | Stk. 2.
Ansøgninger om en apotekerbevilling efter § 15,
stk. 2, indsendes til Lægemiddelstyrelsen, der foretager
indstilling til ministeren for sundhed og forebyggelse af den efter
styrelsens opfattelse bedst egnede ansøger. | | 5. § 20, stk. 2,
ophæves. Stk. 3 bliver herefter
stk. 2. | Stk. 3.
Ministeren for sundhed og forebyggelse kan fastsætte
nærmere regler for proceduren for opslag af bevillinger og
behandling af ansøgninger om apotekerbevilling efter
§ 15, stk. 1-3, herunder for samtidige opslag af
bevillinger efter § 15, stk. 1 og 2. | | 6. I § 20, stk. 3, der bliver
stk. 2, ændres »ministeren for sundhed og
forebyggelse« til: »Sundhedsstyrelsen« | | | | § 22.
Apotekerbevilling bortfalder: | | | 1) med udgangen af den måned, hvori
indehaveren fylder 70 år, jf. dog § 15,
stk. 3, | | | 2) når indehaveren dør, jfr.
dog § 23, | | | 3) når indehaveren får anden
bevilling, medmindre bevillingen er meddelt efter § 15,
stk. 2 eller stk. 3, eller når indehaveren
får ansættelse som sygehusapoteker eller privat
sygehusapoteker, | | | 4) når indehaveren ikke
længere opfylder betingelserne i § 15, stk. 4,
nr. 1 og 2, | | 7. I § 22, stk. 1, nr. 4,
ændres »§ 15, stk. 4, nr. 1 og 2«
til: »§ 15, stk. 5, nr. 1 og 2«. | 5) når indehaveren efter
§ 6 i lov om autorisation af sundhedspersoner og om
sundhedsfaglig virksomhed, der finder tilsvarende anvendelse
på udøvelse af apoteksvirksomhed, eller § 79
i borgerlig straffelov mister retten til at drive apotek, og | | | 6) når indehaveren har været
fraværende fra apoteket i et år og fraværet ikke
skyldes sygdom, jfr. § 31, stk. 4. | | | Stk. 2. En
apoteker kan til enhver tid efter ansøgning fritages for
bevillingen. | | | | | | § 59.
Før der træffes beslutning om ansættelse af en
sygehusapoteker, forelægger ejeren af sygehusapoteket sin
indstilling om ansættelse i stillingen for
Lægemiddelstyrelsen. Lægemiddelstyrelsen kan inden 14
dage afgive en vejledende faglig vurdering af ansøgerens
egnethed, jf. § 67, stk. 2. | | § 59.
Før der træffes beslutning om ansættelse af en
sygehusapoteker, kan ejeren af sygehusapoteket anmode
Sundhedsstyrelsen om en vejledende faglig vurdering af
ansøgerens egnethed, jf. § 67, stk. 2.
Sundhedsstyrelsen afgiver vurderingen inden 14 dage. | Stk. 2.
Sygehusapotekere skal opfylde betingelsen i § 15,
stk. 4, nr. 3. | | Stk. 2.
Sygehusapotekere skal opfylde betingelsen i § 15,
stk. 5, nr. 3. | | | | § 61 e.
Private sygehusapotekere skal opfylde betingelsen i § 15,
stk. 4, nr. 3. | | I § 61 e,
stk. 1, ændres »§ 15,
stk. 4, nr. 3« til: »§ 15, stk. 5,
nr. 3«. | Stk. 2.
Før der træffes beslutning om ansættelse af en
privat sygehusapoteker, kan ejeren af det private sygehusapotek
efter samtykke fra ansøgeren forelægge den
påtænkte ansættelse i stillingen for
Lægemiddelstyrelsen, der inden 14 dage afgiver en vejledende
faglig vurdering af ansøgerens egnethed, jf.
§ 67. | | | | | | | | § 3 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2013. | | | | | | § 4 | | | | | | Klager, over Sundhedsstyrelsens
afgørelser efter apotekerlovens § 15,
stk. 1-3, der inden denne lovs ikrafttræden er indkommet
til Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse omfattes ikke af
bestemmelsen i apotekerlovens § 15, stk. 4. | | | | | | § 5 | | | | | | Den, der ved denne lovs ikrafttræden
modtager behandlende tandpleje i privat praksis efter eget valg i
henhold til § 129, stk. 1, i sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli 2010, som ændret
senest ved lov nr. 603 af 18. juni 2012, bevarer retten til
behandling i privat praksis og retten til at modtage tilskud efter
§ 129, stk. 2, i sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli 2010, som ændret
senest ved lov nr. 603 af 18. juni 2012, indtil behandlingen er
afsluttet. | | | Stk. 2.
Den, der ved denne lovs ikrafttræden modtager behandlende
tandpleje i privat praksis efter eget valg i henhold til
§ 131, stk. 2, i sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli 2010, som ændret
senest ved lov nr. 603 af 18. juni 2012, bevarer retten til
behandling i privat praksis indtil behandlingen er afsluttet.
Bopælskommunen afholder de udgifter, der er forbundet med
behandlingen. Kommunen kan i henhold til § 132,
stk. 1, i sundhedsloven, beslutte, at patienten selv skal
betale en del af udgiften. | | | | | | § 6 | | | | | | Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2. | | | Stk. 2. § 1
nr. 1-3 og nr. 6 kan ved kongelig anordning sættes helt eller
delvis i kraft for Færøerne med de ændringer,
som de færøske forhold tilsiger. | | | |
|