Fremsat den 10. oktober 2012 af ministeren
for ligestilling og kirke (Manu Sareen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ansættelse i
stillinger i folkekirken m.v. og lov om folkekirkens
økonomi
(Ændret procedure ved besættelse
af provstestillinger, høringsret til provstiudvalget ved
besættelse af stillinger som provst, udvidelse af
provstiudvalgets sammensætning og ændring af
provstiudvalgets valg- og funktionsperiode)
§ 1
I lov om ansættelse i stillinger i
folkekirken m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 472 af 13. maj
2011, foretages følgende ændringer:
1. Kapitel
3 affattes således:
»Kapitel 3
Ansættelse i stillinger som
provst og domprovst
§ 14.
Ved besættelse af en provstestilling, der er tilknyttet et
pastorat med 3 eller flere præstestillinger, og hvor
provstearbejdet udgør 50 pct. eller derunder af stillingens
indhold, eller ved besættelse af en stilling som domprovst,
afholder biskoppen et møde med pastoratets
menighedsråd, hvor de indkomne ansøgninger til den
ledige stilling gennemgås. Biskoppen afholder ligeledes et
møde med provstiudvalget, hvor de indkomne
ansøgninger til den ledige stilling gennemgås.
På møder, der afholdes af henholdsvis pastoratets
menighedsråd og provstiudvalget senest 3 uger efter det i 2.
pkt. nævnte møde med biskoppen, afgiver pastoratets
menighedsråd og provstiudvalget udtalelser om mindst 3
ansøgere i prioriteret rækkefølge.
Stk. 2. Biskoppen
afgiver udtalelse om mindst 3 ansøgere i prioriteret
rækkefølge. Biskoppen er frit stillet med hensyn til,
hvilke ansøgere biskoppen vil udtale sig om. Biskoppen
sender ansøgningerne samt pastoratets menighedsråds,
provstiudvalgets og sin egen udtalelse til Ministeriet for
Ligestilling og Kirke.
§ 14
a. Ved besættelse af en provstestilling, der er
tilknyttet et pastorat med 2 eller færre
præstestillinger, og hvor provstearbejdet udgør 50
pct. eller derunder af stillingens indhold, afholder biskoppen et
møde med pastoratets menighedsråd, hvor de indkomne
ansøgninger til den ledige stilling gennemgås.
Pastoratets menighedsråd afgiver, senest 3 uger efter det i
1. pkt. nævnte møde med biskoppen, udtalelse om 3
ansøgere i prioriteret rækkefølge. Det skal
fremgå af udtalelsen, hvor mange menighedsrådsmedlemmer
der har stemt på den enkelte ansøger. Biskoppen
afholder herefter møde med provstiudvalget, hvor
ansøgningerne fra de 3 ansøgere, som pastoratets
menighedsråd har afgivet udtalelse om, gennemgås.
Provstiudvalget afgiver på mødet med biskoppen en
udtalelse om de 3 ansøgere i egen prioriteret
rækkefølge.
Stk. 2. Biskoppen
afgiver en udtalelse om de 3 ansøgere i egen prioriteret
rækkefølge, hvis alle 3 ansøgere efter
biskoppens opfattelse er egnede. Hvis biskoppen ikke finder, at
alle 3 ansøgere er egnede, afgiver biskoppen udtalelse om
færre end 3 ansøgere. Biskoppen sender
ansøgningerne samt pastoratets menighedsråds,
provstiudvalgets og sin egen udtalelse til Ministeriet for
Ligestilling og Kirke.
§ 14
b. Ved besættelse af en provstestilling, hvor
provstestillingen udgør mere end 50 pct. af stillingens
indhold, eller ved besættelse af stillinger som
særprovst afholder biskoppen et møde med henholdsvis
pastoratets menighedsråd og provstiudvalget, hvor de indkomne
ansøgninger til den ledige stilling gennemgås. Senest
3 uger efter afholdelse af de i 1. pkt. nævnte møder
afgiver pastoratets menighedsråd en udtalelse om
ansøgerne. Provstiudvalget afgiver senest 3 uger efter det i
1. pkt. nævnte møde med biskoppen en udtalelse om
mindst 5 af ansøgerne i prioriteret
rækkefølge.
Stk. 2. Biskoppen
afgiver udtalelse om mindst 3 ansøgere i egen prioriteret
rækkefølge blandt de 5 som provstiudvalget har afgivet
udtalelse om, hvis der efter biskoppens opfattelse er 3 egnede.
Hvis biskoppen ikke finder, at der er 3 egnede ansøgere
blandt de i 1. pkt. nævnte 5 ansøgere, afgiver
biskoppen udtalelse om færre end 3 ansøgere.
Såfremt biskoppen ikke finder nogen af de 5 ansøgere,
som provstiudvalget har afgivet udtalelse om, egnede,
drøfter biskoppen igen ansøgningerne med
provstiudvalget og afgiver herefter udtalelse om mindst 3
ansøgere i prioriteret rækkefølge blandt
samtlige ansøgere. Biskoppen sender ansøgningerne
samt pastoratets menighedsråds, provstiudvalgets og sin egen
udtalelse til Ministeriet for Ligestilling og Kirke.
§ 14
c. Er en provstestilling knyttet til flere pastorater,
afgives en udtalelse af samtlige pastoraters
menighedsråd.
Stk. 2. Skal flere
menighedsråd medvirke ved en udtalelse efter stk. 1,
afgives udtalelsen på et fællesmøde. Ministeren
for ligestilling og kirke kan bestemme, at det af
afstemningsresultatet skal fremgå, hvorledes stemmerne er
faldet indenfor hvert enkelt af de menighedsråd, der deltager
i udtalelsen.
§ 14
d. Ministeren for ligestilling og kirke træffer
afgørelse om, hvilken ansøger der skal indstilles til
kongelig udnævnelse. Indstilling til kongelig
udnævnelse af en ansøger, der ikke er omfattet af
biskoppens udtalelse, kan ikke ske, før sagen har
været forhandlet med biskoppen.
§ 14
e. Ministeren for ligestilling og kirke kan fastsætte
nærmere regler for ansættelsesforløbet.
§ 14
f. §§ 14 - 14 d gælder ikke for
ansættelse som værnsprovst.«
2. Kapitel
4 ophæves.
§ 2
I lov om folkekirkens økonomi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 782 af 6. juli 2012, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 17 a, stk. 1,
ændres »og 4 til 6 valgte medlemmer« til:
», mindst 4 og højst 8 læge medlemmer samt 1
repræsentant for provstiets præster«.
2. I
§ 17 a, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »provstiudvalg« til:
»provstiudvalgets læge medlemmer«.
3. I
§ 17 a, stk. 3,
indsættes efter »Valgbar«: »som lægt
medlem«.
4. I
§ 17 a indsættes efter
stk. 3 som nyt stykke:
»»Stk. 4. En
sognepræst, der er fastansat i provstiet, har valgret og er
valgbar til provstiudvalget som repræsentant for
præsterne.««
Stk. 4 bliver herefter
stk. 5.
5. I
§ 17 a, stk. 4, 1. pkt.,
der bliver stk. 5, 1. pkt., ændres »marts«
til: »oktober«.
6. I
§ 17 a, stk. 4, 2. pkt.,
der bliver stk. 5, 2. pkt., ændres »1.
april« til: »1. november«.
7. I
§ 17 e, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »og 4 til 6 valgte medlemmer« til:
», mindst 4 og højst 8 læge medlemmer samt 1
repræsentant for præsterne i provstierne«.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. marts 2013.
Stk. 2.
Funktionsperioden for de provstiudvalg, som efter de gældende
regler løber fra den 1. april 2009, forlænges til den
31. oktober 2013.
§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
Hovedformålet med lovforslaget er at
sikre et større rekrutteringsgrundlag i forbindelse med
besættelse af ledige provstestillinger, således at
andre end de præster, som allerede er ansat i provstiet, samt
ansøgere til den eventuelt ledige præstestilling,
hvortil provstestillingen hidtil har været knyttet, får
mulighed for at søge en ledig provstestilling. Hermed skabes
der mulighed for, at ledige provstestillinger fremover bliver besat
med den absolut bedst kvalificerede ansøger, idet
ansøgerkredsen ikke er underlagt geografiske
restriktioner.
Det er samtidig formålet med
lovforslaget at ændre den eksisterende ordning, hvorefter
provstestillingen knyttes til en vilkårlig
præstestilling i provstiet, når den ledige
provstestilling skal besættes. Det er således
hensigten, at provstestillingen fremover skal være knyttet
til en bestemt præstestilling i provstiet, således at
det er provsten/præsten, som bliver tilknyttet provste- og
præstestillingen og ikke provstestillingen, som bliver
tilknyttet præsten/provsten og præstestillingen.
Det er fortsat hensigten, at der skal
være en balance mellem by og land med hensyn til
provstestillingernes placering, og da det er hensigten at bevare
mest muligt af menighedsrådenes direkte indflydelse på
valget af præst i sognet, er der opstillet 3 forskellige
modeller for ansættelse, afhængig af antallet af
præstestillinger i det pastorat, hvortil provstestillingen
knyttes. De tre modeller betyder, at menighedsrådene sikres
mest direkte indflydelse i de tilfælde, hvor
provstestillingen er knyttet til en præstestilling i et
pastorat, hvor der kun er en eller to præstestillinger.
Derudover er det demokratiske element styrket
ved, at man som noget nyt giver provstiudvalgene indflydelse i
forbindelse med besættelsen af den ledige
provstestilling.
Igennem de seneste år er der sket en
betydelig udvidelse af provstens opgaver. Provsten spiller en
større rolle end tidligere i forbindelse med
implementeringen af biskoppens visioner og ønsker
vedrørende udviklingen af den gejstlige betjening i
stiftet.
Provstestillingen er et væsentligt
element i forhold til biskoppens ledelsesmuligheder, for så
vidt angår det lokale kendskab til og den tætte kontakt
med provstiets præster. Dette nødvendiggør et
godt og nært samarbejde mellem biskop og provst.
Formålet med lovforslaget er
således også at styrke biskoppens indflydelse i
forbindelse med valget af provst, idet provsten skal fungere som en
af biskoppens nærmeste medarbejdere.
Der henses herved til, at biskoppernes rolle
også har ændret sig, idet øgede forventninger
til strategisk og nærværende ledelse, opfølgning
i forhold til arbejdsmiljø, medarbejderudviklingssamtaler og
sygesamtaler gør sig gældende her som i forhold til
andre offentlige lederstillinger.
Formålet med lovforslagets § 2
er at udvide sammensætningen af provstiudvalget,
således at provstiudvalget fremover også får et
medlem, der er valgt af og blandt de fastansatte sognepræster
i provstiet.
Ved lovforslagets § 2 udvides
endvidere antallet af læge medlemmer i provstiudvalget fra
4-6 til 4-8.
Formålet med lovforslagets § 2
er endvidere at ændre tidspunktet for valg til provstiudvalg
fra marts til oktober, således at funktionsperioden fremover
kan begynde den 1. november og ikke som hidtil den 1. april.
2.
Lovforslagets baggrund
I henhold til den eksisterende
rekrutteringsordning kan kun præster, som allerede er ansat i
provstiet, samt ansøgere til den præstestilling, som
eventuelt bliver ledig samtidig med, at provstestillingen bliver
ledig, søge den ledige provstestilling.
I de tilfælde, hvor den hidtidige provst
har indgået en retræteordning, således at
vedkommende fratræder provstestillingen, men fortsætter
i præstestillingen, kan kun allerede ansatte præster i
provstiet søge den ledige provstestilling.
Denne ordning er fastsat i Kirkeministeriets
cirkulære af 7. september 1979. I forbindelse med vedtagelse
af lov om ansættelse i stillinger i folkekirken m.v.
(Lovforslag L138, fremsat den 17. januar 1990) blev det i
forbindelse med den forudgående betænkning
foreslået at udvide rekrutteringsgrundlaget, som beskrevet i
dette lovforslag. Ved høringen af betænkningen viste
der sig at være en udbredt modstand mod en udvidelse af
rekrutteringsgrundlaget. Ved behandlingen af det oprindelige
lovforslag blev det herefter slået fast, at den eksisterende
ordning, som beskrevet i cirkulæret af 7. september 1979
skulle videreføres.
Også i de tilfælde, hvor den til
provstestillingen knyttede præstestilling bliver ledig, har
det vist sig, at det også kan være vanskeligt at
få udefrakommende ansøgere til provstestillingen. I
disse situationer kan rekrutteringen til provstestillingen reelt
også kun ske blandt de i provstiet allerede ansatte
præster.
Da den nuværende ordning for
rekruttering til ledige provstestillinger er fastsat i henhold
bemærkningerne til lov om ansættelser i folkekirken
m.v., kan rekrutteringsordningen kun ændres ved en
lovændring.
I 2010 nedsatte kirkeministeren (nu ministeren
for ligestilling og kirke) en arbejdsgruppe, som skulle se
nærmere på rekruttering til, placering af og indhold i
provstestillingerne.
Arbejdsgruppen var sammensat af
repræsentanter fra Landsforeningen af Menighedsråd,
biskopperne, Provsteforeningen, Den Danske Præsteforening,
stiftskontorcheferne og Kirkeministeriet (nu Ministeriet for
Ligestilling og Kirke). Resultatet af arbejdsgruppens arbejde
fremgår af ministeriets betænkning 1527,
Provstestillingen og provstiets funktion, fra oktober 2011.
Et udkast til lovforslaget fremgår som
et bilag til betænkningen. Lovforslagets enkelte elementer
har således været behandlet og belyst af
arbejdsgruppen, og et klart flertal i arbejdsgruppen har anbefalet
lovforslaget. Konkret har der været tale om en
mindretalsudtalelse fra et medlem vedrørende model 1 (som
fremgår af lovforslagets § 14).
Ministeriet for Ligestilling og Kirke har
tilsluttet sig arbejdsgruppens anbefalinger.
Betænkning 1527 blev i november 2011
sendt i høring hos Landsforeningen af Menighedsråd,
biskopperne, Provsteforeningen, Den danske Præsteforening, de
øvrige faglige organisationer samt en række kirkelige
interesseorganisationer. Høringen viste en bred tilslutning
til den del af betænkningen som omhandlede
ansættelsesproceduren for provster og valg- og
funktionsperioden for provstiudvalgene.
Desuden modtog ministeriet et par forslag til
rettelser. På baggrund af de indkomne høringssvar blev
det oprindelige lovforslag justeret på et par punkter:
1. I betænkningen, der blev sendt i
høring, blev der lagt op til en udvidelse af antallet af
læge medlemmer i provstiudvalget. Dette indgik dog ikke i
selve lovudkastet. Hovedparten af høringssvarene har
støttet en udvidelse, således at antallet af
læge medlemmer af provstiudvalget fremoverover udgør
4-8 læge medlemmer og ikke som i dag 4-6 medlemmer.
2. I lovforslaget, som blev sendt i
høring, var der endvidere foreslået en ændring
af provstiudvalgenes funktionsperiode, hvilket hovedparten er
høringssvarene har støttet. Nogle har dog gjort
opmærksom på, at valg til provstiudvalget bør
foregå efter sommerferien og ikke som anført inden
udgangen af marts. Bestemmelsen herom er herefter ændret,
således at ordinært valg til provstiudvalg skal
foretages inden udgangen af oktober måned i året efter,
at ordinært valg til menighedsråd har fundet sted.
Lovforslaget i sin nye ordlyd blev i juni 2012
på ny sendt i høring hos den samme kreds.
Høringssvarene viste igen en bred opbakning til
lovforslaget, idet ministeriet dog modtog forslag om et par
konsekvensrettelser, bl.a. i forbindelse med formuleringen af
§ 17 a og § 17 e.
Ministeriet kunne tilslutte sig disse
ændringer, der nu er indarbejdet i lovforslaget.
3.
Lovforslagets udformning
3.1.
Udvidelse af rekrutteringsgrundlaget
3.1.1
Gældende ret
Rekrutteringsordningen er fastsat i
Kirkeministeriets cirkulære af 7. september 1979. I
forbindelse med vedtagelse af lov om ansættelse i stillinger
i folkekirken m.v. (Lovforslag L138, fremsat den 17. januar 1990)
blev det i forbindelse med den forudgående betænkning
foreslået at udvide rekrutteringsgrundlaget, som beskrevet i
dette lovforslag. Ved høringen af betænkningen viste
der sig at være en udbredt modstand mod en udvidelse af
rekrutteringsgrundlaget. Ved behandlingen af det oprindelige
lovforslag blev det herefter slået fast, at den eksisterende
ordning, som beskrevet i cirkulæret af 7. september 1979
skulle videreføres.
Cirkulæret er stadig gældende.
3.1.2
Lovforslagets indhold
Der er i arbejdsgruppen enighed om, at det er
hensigtsmæssigt med en udvidelse af rekrutteringsgrundlaget
for at sikre de absolut bedst kvalificerede ansøgere til
ledige provstestillinger uden geografiske restriktioner.
I forbindelse med opslag af ledige
provstestillinger i visse dele af landet har der de seneste
år været tale om et fald i antallet af ansøgere.
For at imødegå denne tendens og for at sikre, at der
også fremover kan ansættes kvalificerede
ansøgere til provstestillingerne, finder arbejdsgruppen, at
det er nødvendigt at udvide ansøgerkredsen til alle,
som opfylder de almindelige ansættelsesbetingelser, uanset om
de allerede er ansat i provstiet eller ej.
Lovforslaget giver alle, som opfylder de
almindelige ansættelsesbetingelser, adgang til at søge
den ledige provstestilling. Til provstestillingen vil der
således fremover være knyttet en præstestilling,
hvori den pågældende ansættes samtidig med
ansættelse i provstestillingen.
I overensstemmelse med anbefalingerne fra
arbejdsgruppen vedrørende provstestillinger foreslås
med dette lovforslag en udvidelse af rekrutteringsgrundlaget i
forbindelse med besættelse af ledige provstestillinger.
Dermed muliggøres, at provstestillingerne bliver besat med
de bedst kvalificerede ansøgere uden geografiske
restriktioner.
Dette søges imødekommet ved at
sikre, at alle kvalificerede fremover kan søge
provstestillingen frem for den nuværende praksis, hvor kun
allerede ansatte sognepræster i provstiet, samt
ansøgere til den eventuelt ledige præstestilling,
hvortil provstestillingen hidtil har været knyttet, kan
søge en ledig provstestilling.
Da den nuværende ordning for
rekruttering til ledige provstestillinger er fastsat i henhold
bemærkningerne til lov om ansættelser i folkekirken
m.v., kan rekrutteringsordningen kun ændres ved en
lovændring.
Lovforslaget er desuden en del af ministeriets
fortsatte indsats for - ud fra et ligestillingsmæssigt
synspunkt - at gøre provstestillinger lige attraktive for
mænd og kvinder. Med lovforslagets gennemførelse
bliver der øget fokus på provstens
ledelsesmæssige opgaver, bl.a. i forbindelse med samarbejdet
med biskoppen om dennes ønsker og visioner, frem for de mere
tekniske opgaver bl.a. i forbindelse med bygningssyn m.m.
Sidstnævnte opgaver har i en undersøgelse fra 2009
vist sig at have afholdt kvinder fra at søge
provstestillinger.
3.2.
Placering af provstestillingen
3.2.1
Gældende ret
Ifølge den gældende ordning, jf.
Kirkeministeriets cirkulære af 7. september 1979, er
provstestillingen knyttet til en sognepræstestilling i
provstiet, og provstestillingen kan ved ledighed søges af de
på opslagstidspunktet tjenestemandsansatte præster i
provstiets sognemenigheder, dog således at ansøgere
til den præstestilling, som provstestillingen hidtil har
været knyttet til, tillige vil kunne søge
provstestillingen, hvis den bliver ledig ved provstens
fratræden som provst.
3.2.2
Lovforslagets indhold
Der er i arbejdsgruppen enighed om, at den
endelige kompetence til at fastlægge placeringen af en ledig
provstestilling ligger hos biskoppen over det
pågældende stift, hvortil provstiet hører. Det
er således biskoppen alene, som i sidste ende træffer
afgørelse om placeringen af stillingen.
Der er også enighed i arbejdsgruppen om,
at biskoppen drøfter de overordnede planer for placering af
provstestillinger i stiftet med stiftsrådet,
herunder den endelige afgørelse om placeringen,
såfremt biskoppen overvejer at flytte stillingen i
forbindelse med opslag af en ledig provstestilling.
Endelig er der også enighed om, at
provstiudvalget - forinden den ledige stilling opslås - har
ret til at komme med en udtalelse til biskoppen vedrørende
placeringen af provstestillingen.
I praksis gennemføres ændringen
ved at lave en fast provstestilling. Forud for opslag af den ledige
provstestilling, knyttes stillingen til en præstestilling i
et pastorat, hvorefter provsten også fungerer som
sognepræst i det pågældende pastorat. Det er
biskoppen, som beslutter, hvor provstestillingen skal placeres.
3.3
Menighedsrådets og provstiudvalgets indflydelse
3.3.1
Gældende ret
Reglerne om ansættelse i stillinger som
provst fremgår af kapitel 3 (§14) i lov om
ansættelse i stillinger i folkekirken m.v., og regler om
ansættelse i stillinger som domprovst fremgår af
kapitel 4 (§ 15) i samme lov. Der henvises til
lovbekendtgørelse nr. 472 af 13. maj 2011.
Stillinger som domprovst er imidlertid knyttet
til en fast stilling som sognepræst i domsognet, og en
ansøger til stillingen som domprovst søger (og
ansættes) samlet i stillingen som sognepræst i
domsognet, provst for domprovstiet samt domprovst over stiftet.
Stillingen som provst er derimod ikke knyttet
til en fast stilling som sognepræst.
Regler om ansættelse i
præstestillinger fremgår af kapitel 2
(§§ 8-13) i lov om ansættelse i stillinger i
folkekirken m.v.
Det fremgår bl.a. af
ansættelseslovens § 8, stk. 1, at
menighedsrådet medvirker ved ansættelse i stillinger
som sognepræst efter reglerne i lovens kapitel 2.
Endvidere fremgår det af lovens
§ 9, stk. 1, at et pastorats menighedsråd
afgiver indstilling om ansættelse i ledige stillinger som
sognepræst i pastoratet. Bestemmelsen fastslår
også, at såfremt en sognepræstestilling er
oprettet for flere pastorater, afgives indstilling af disse
pastoraters menighedsråd.
Det fremgår af lovens § 9,
stk. 3, at ministeren for ligestilling og kirke
fastsætter nærmere regler om fremgangsmåden ved
menighedsråds afgivelse af indstilling. Sådanne regler
er fastsat i Ministeriet for Ligestilling og Kirkes
bekendtgørelse nr. 60 af 20. januar 2010 om
menighedsråds medvirken ved ansættelse i
præstestillinger m.m.
(ansættelsesbekendtgørelsen).
Ansættelsesbekendtgørelsen
indeholder mere detaljerede regler om menighedsrådets rolle i
forbindelse med ansættelse i præstestillinger, bl.a. om
reglernes anvendelsesområde (§§ 1-2), om
afholdelse af et orienterende møde mellem pastoratets
menighedsråd og biskoppen om ansøgningerne
(§§ 4-5), om indkaldelse til
indstillingsmødet og afstemningsprocedure
(§§ 6-8) og om biskoppens indstilling
(§ 9).
Ministeriet for Ligestilling og Kirke har
endvidere udsendt vejledning nr. 66 af 21. juni 2010 om
bekendtgørelse om menighedsråds medvirken ved
ansættelse i præstestillinger m.m.
Ved indstillingsmødet skal pastoratets
menighedsråd ved afstemning som udgangspunkt nå frem
til at indstille to ansøgere i prioriteret
rækkefølge. Indstillingsmødets resultat,
herunder udskrift af beslutningsprotokollen med angivelse af de ved
afstemningerne faldne stemmetal, indsendes ad tjenestevejen, via
provst og biskop, til ministeren for ligestilling og kirke.
Efter de nugældende regler har
provstiudvalget ingen kompetencer i forbindelse med
besættelse af en ledig provstestilling.
3.3.2
Lovforslagets indhold
Arbejdsgruppen har nøje drøftet
og overvejet forskellige modeller, som sikrer fortsat størst
mulig indflydelse for menighedsrådene i forbindelse med
besættelse af en ledig provstestilling med tilknyttet
præstestilling.
Resultatet er blevet en anbefaling af, at der
fremover gives provstiudvalget en udtaleret i forbindelse med
ansættelsesproceduren. Provstiudvalgets udtaleret skal dels
opveje en eventuel reduktion i menighedsrådets direkte
indflydelse i forbindelse med ansættelse i en
præstestilling i det pågældende pastorat, dels
give provstiudvalget selv indflydelse på valget af provst i
det pågældende provsti.
Med lovforslaget fastholdes mest muligt af
menighedsrådenes indflydelse i forbindelse med
ansættelse i præstestillinger samtidig med, at der
oprettes faste provstestillinger.
Dette sker ved, at der med lovforslaget gives
menighedsrådet i det pastorat, hvor provstestillingen
placeres, mulighed for at komme med en udtalelse om
ansøgerne til provstestillingen.
Menighedsrådets/menighedsrådenes
indflydelse er afpasset efter, hvor mange præstestillinger
der er i pastoratet, og hvor stor en del af den samlede
provstestilling, som udgøres af præstearbejde,
således at menighedsrådets indflydelse er
forholdsmæssigt størst i de tilfælde, hvor
provstestillingen er placeret i et pastorat med 2 eller færre
præstestillinger, og hvor provstearbejdet udgør 50
pct. eller mindre.
For at udvide det demokratiske fundament
indføres der endvidere en udtaleret til provstiudvalget, som
dermed opnår indflydelse på valget af ansøger
til den ledige stilling som provst. Provstiudvalget har hidtil ikke
haft indflydelse på valget af provst.
Dette betyder, at der fremover kan oprettes
provstestillinger efter 3 forskellige modeller.
1)
Domprovstestillinger samt provstestillinger knyttet til et pastorat
med 3 eller flere sognepræstestillinger, og hvor
provstearbejdet udgør 50 pct. eller derunder.
2)
Provstestillinger knyttet til et pastorat med 2 eller færre
præstestillinger, og hvor provstearbejdet udgør 50
pct. eller derunder.
3)
Provstestillinger, hvor provstearbejdet udgør mere end 50 %
af stillingen, og særprovstestillinger.
Det fastslås endvidere i lovforslaget,
at det er ministeren for ligestilling og kirke, der som hidtil
træffer afgørelse om, hvilken ansøger der skal
indstilles til kgl. udnævnelse, dog således, at
såfremt ministeren ønsker at indstille en
ansøger, som ikke er omfattet af biskoppens udtalelse, skal
ministeren forhandle sagen med biskoppen.
3.4.
Biskoppens indflydelse
3.4.1
Gældende ret
Reglerne om ansættelse i stillinger som
provst fremgår af kapitel 3 (§14) i lov om
ansættelse i stillinger i folkekirken m.v., og regler om
ansættelse i stillinger som domprovst fremgår af
kapitel 4 (§ 15) i samme lov. Der henvises til
lovbekendtgørelse nr. 472 af 13. maj 2011.
Det fremgår af ansættelseslovens
§ 14, stk. 1, at biskoppen blandt de indkomne
ansøgere til en ledig provstestilling indstiller 3
ansøgere i prioriteret rækkefølge, og det
fremgår af ansættelseslovens § 14,
stk. 2, at ministeren for ligestilling og kirke indstiller en
af de tre indstillede ansøgere til kgl.
udnævnelse.
Det fremgår endvidere af
ansættelseslovens § 14, stk. 3, at
stk. 1. og stk. 2 ikke gælder for ansættelse
som domprovst og værnsprovst.
Det fremgår af ansættelseslovens
§ 15, stk. 1, at biskoppen i forbindelse med
ansættelser i stillinger som domprovst skal afholde et
møde med domsognets menighedsråd, hvor
ansøgningerne til den ledige stilling gennemgås.
Senest 3 uger herefter afgiver menighedsrådet en udtalelse om
mindst 3 ansøgere i prioriteret rækkefølge.
Det fremgår af ansættelseslovens
§ 15, stk. 2, at biskoppen herefter afgiver
udtalelse om mindst 3 ansøgere i prioriteret
rækkefølge. Biskoppen er frit stillet med hensyn til,
hvilke ansøgere han vil udtale sig om.
Det fremgår endvidere af
ansættelseslovens § 15, stk. 2, at biskoppen
sender ansøgningerne med menighedsrådets og sin egen
udtalelse til Ministeriet for Ligestilling og Kirke.
Endelig fremgår det af
ansættelseslovens § 15, stk. 3, at ministeren
for ligestilling og kirke træffer afgørelse om,
hvilken ansøger der skal indstilles til kgl.
udnævnelse, dog således at der kun kan ske indstilling
af en ansøger, som ikke er omfattet af biskoppens
indstillinger, efter at ministeren har forhandlet sagen med
biskoppen.
3.4.2
Lovforslagets indhold
Arbejdsgruppen har drøftet provstens
rolle som biskoppens nærmeste medarbejder.
Arbejdsgruppen har lagt vægt på,
at de krav og forventninger, der er til biskoppen som leder,
administrator og tilsynsførende, nødvendiggør
en øget indflydelse på valget af provster ud over den
indflydelse, biskoppen har i dag.
Mange af de opgaver, provsten i dag skal
løse i forhold til præsterne, har karakter af
ledelsesopgaver, som har nær tilknytning til biskoppens
tilsyn og kompetence.
Resultatet er blevet en anbefaling af, at
biskoppens valgfrihed ved valget af provst i forhold til en
større ansøgerkreds styrkes, dog således, at
biskoppen i de tilfælde, hvor provstestillingen placeres i et
pastorat med 2 eller færre præstestillinger, er
begrænset af de 3 ansøgere, som menighedsrådet
har prioriteret.
Med lovforslaget sidestilles biskoppens
indflydelse ved ansættelse i provstestillinger, som oprettes
i henhold til model 1, med biskoppens hidtidige indflydelse i
forbindelse med ansættelse i domprovstestillinger.
Biskoppen afgiver således
uafhængigt af menighedsrådet og provstiudvalget sin
egen udtalelse om mindst 3 ansøgere i prioriteret
rækkefølge.
I de tilfælde, hvor der er tale om en
provstestilling, som er oprettet i henhold til model 2, dvs. hvor
der er tale om en provstestilling i et pastorat med 2 eller
færre præstestillinger, begrænses biskoppens
udtaleret til at omhandle en egen prioriteret
rækkefølge af de af
menighedsrådet/menighedsrådene prioriterede 3
ansøgere.
Hermed sikres menighedsrådene
forholdsmæssig mest indflydelse i forbindelse med
ansættelse i stillinger, hvor der kun er få
præstestillinger i pastoratet.
For så vidt angår de
tilfælde, hvor provstestillingen er oprettet i henhold til
model 3, dvs. særprovstestillinger og stillinger, hvor
provstearbejdet udgør mere end 50 pct. af stillingen,
afgiver biskoppen udtalelse om mindst 3 af de af provstiudvalget 5
prioriterede ansøgere, dog under forudsætning af, at
biskoppen blandt de 5 kan finde 3 kvalificerede ansøgere.
Såfremt biskoppen ikke finder kvalificerede ansøgere
blandt de 5, provstiudvalget har prioriteret, kan biskoppen efter
drøftelse med provstiudvalget afgive udtalelse om 3
ansøgere i prioriteret rækkefølge udvalgt
blandt alle ansøgerne.
3.5.
Udvidelse af provstiudvalgets sammensætning
3.5.1
Gældende ret
Reglerne om provstiudvalgets
sammensætning fremgår af § 17 a i lov om
folkekirkens økonomi. Der henvises til
lovbekendtgørelse nr. 782 af 6. juli 2012.
Det fremgår af § 17 a,
stk. 1, at provstiudvalget består af provsten og 4 til 6
valgte medlemmer.
Det fremgår af § 17 a,
stk. 2, at valgret til provstiudvalget har medlemmer af
provstiets menighedsråd. De i pastoratet tjenestemandsansatte
sognepræster og de overenskomstansatte sognepræster,
hvis ansættelse i pastoratet har en varighed af et år
eller mere, er fødte medlemmer af menighedsrådet, jf.
lov om menighedsråd § 2, stk. 1, jf.
lovbekendtgørelse nr. 146 af 24. februar 2012. Disse
præster har således valgret til valget af de læge
medlemmer af provstiudvalget.
Af § 17 a, stk. 3,
fremgår, at valgbar er enhver, der opfylder betingelser for
at kunne vælges til medlem af et menighedsråd i
provstiet. Præster, der er ansat i folkekirken, er ikke
valgbare til menighedsråd, jf. lov om valg til
menighedsråd § 3, stk. 2, jf.
lovbekendtgørelse nr.145 af 24. februar 2012. Præster
kan derfor ikke vælges som læge medlemmer af
provstiudvalget. Dette gælder også, selv om den
pågældende præsts ansættelsesperiode er
så kort, at vedkommende ikke er født medlem af et
menighedsråd.
Endelig fremgår det af § 17 a,
stk. 4, at provstiudvalgets medlemmer vælges for 4
år ad gangen, og at funktionsperioden begynder den 1. april.
Af samme bestemmelse fremgår det, at valg til provstiudvalget
finder sted inden udgangen af marts måned i året efter,
at ordinært valg til menighedsråd har fundet sted.
Det fremgår af § 17 e,
stk. 1, at i en kommune, der består af to provstier kan
ministeren for ligestilling og kirke godkende, at der i stedet for
to provstiudvalg og et budgetudvalg vælges ét
fælles provstiudvalg for provstierne i kommunen.
Provstiudvalget består af provsterne og 4-6 valgte medlemmer.
Medlemmerne vælges for provstierne under ét.
De nærmere regler om valg til
provstiudvalget fremgår af Ministeriet for Ligestilling og
Kirkes bekendtgørelse nr. 1316 af 17. december 2008 om valg
af medlemmer til provstiudvalget.
3.5.2
Lovforslagets indhold
Som følge af, at provstens opgaver i
forhold til præsterne har ændret karakter, anbefaler
arbejdsgruppen endvidere, at provstiudvalgets sammensætning,
jf. § 17 a i lov om folkekirkens økonomi, ændres,
således at de i provstiet ansatte sognepræster
får en repræsentant i provstiudvalget, og dermed
opnår medbestemmelse i forbindelse med valget af ny
provst.
Dermed opnås der også en
parallelitet til menighedsrådenes sammensætning, hvor
præsterne er fødte medlemmer, og med
stiftsrådene, hvortil præsterne vælger en
repræsentant.
Endelig er det arbejdsgruppens opfattelse, at
præsternes forståelse for og engagement mht. provstiets
økonomiske situation og formåen vil blive styrket i og
med, at præsterne nu får deres egen repræsentant
i provstiudvalget.
Samtidig var der enighed i arbejdsgruppen om
at udvide antallet af læge medlemmer i provstiudvalget til
maksimalt 8.
Tilsvarende ændringer foreslås
gennemført for fælles provstiudvalg i kommuner med to
provstier.
Med lovforslaget foreslås en udvidelse
af provstiudvalgets nuværende sammensætning,
således at provstiudvalget fremover vil bestå af
provsten, 4-8 valgte læge medlemmer og 1 repræsentant
for de fastansatte sognepræster i provstiet.
Hermed sikres de i provstiet fastansatte
sognepræster medindflydelse på valget af den provst,
som i det daglige skal fungere som præsternes nærmeste
overordnede.
Samtidig tilstræbes det at
tilføre sognepræsterne øget forståelse og
engagement mht. provstiets økonomiske situation.
Endelig sikres der en øget parallelitet
mellem sammensætningen af provstiudvalget og
menighedsråd samt stiftsråd, hvor præsterne i dag
er repræsenteret.
Præsternes repræsentant
vælges af og blandt de i provstiet fastansatte
sognepræster. Det betyder, at midlertidigt ansatte
sognepræster - uanset længden af deres ansættelse
- ikke er valgbare og ikke har valgret ved valget af
præsternes repræsentant af provstiudvalget. Dette
gælder også selv om de pågældende er
fødte medlemmer af et menighedsråd og derfor kan
deltage i valget af de læge medlemmer.
Valgret og valgbarhed begrænses til de
fastansatte sognepræster for at sikre, at valget ikke
afgøres af tilfældigheder i forbindelse med antallet
af vikariater på valgtidspunktet. Samtidig begrænses
sandsynligheden for et stort antal suppleringsvalg i forbindelse
med præsterepræsentantens udtræden af
provstiudvalget ved stillingsskifte.
Med lovforslaget foreslås det samtidigt
gennemført, at tilsvarende regler finder anvendelse for
fælles provstiudvalg i kommuner med to provstier,
således at et fælles provstiudvalg fremover
består af provsterne, 4-8 læge medlemmer og 1
præst valgt af og blandt de fastansatte præster i
provstierne.
Dermed sikres den samme balance mellem
antallet af læge og gejstlige medlemmer i fælles
provstiudvalg og almindelige provstiudvalg.
3.6.
Ændring af tidspunktet for valg til provstiudvalg og
provstiudvalgets funktionsperiode
3.6.1
Gældende ret
I henhold til § 17 a, stk. 4,
skal valg til provstiudvalget finde sted inden udgangen af marts
måned i året efter, at ordinært valg til
menighedsrådet har fundet sted. Valget gælder fra 1.
april, og funktionsperioden er 4 år.
3.6.2
Lovforslagets indhold
Arbejdsgruppen vedrørende
provstestillinger har drøftet, om de nyvalgte provstiudvalgs
funktionsperiode skal forskydes nogle måneder, så
funktionsperioden først begynder den 1. november i
året efter valg til menighedsråd.
En forskydning af funktionsperioden vil have
den fordel, at de nyvalgte menighedsrådsmedlemmer ved valget
vil have et bedre indblik i provstiudvalgets opgaver og dermed
bedre forudsætninger for at finde kvalificerede kandidater
til provstiudvalget.
Samtidig vil de nyvalgte
provstiudvalgsmedlemmer, der træder i funktion den 1.
november, have nogle måneder til at sætte sig ind i
opgaverne, inden arbejdet med budgetlægningen for kirke- og
provstiudvalgskasserne går i gang i foråret.
Arbejdsgruppen foreslog en ændring, der
betyder, at valg til provstiudvalget flyttes, således at
valget afholdes i efteråret i året efter valg til
menighedsråd.
Med lovforslaget foreslås, at
funktionsperioden for de nyvalgte provstiudvalgsmedlemmer
ændres, således at begyndelsestidspunktet ændres
fra 1. april til 1. november i året efter ordinært valg
til menighedsrådene.
Hermed sikres, at de nyvalgte
menighedsrådsmedlemmer får et bedre indblik i
provstiudvalgets opgaver og dermed bedre forudsætninger for
at finde kvalificerede kandidater til provstiudvalget.
Samtidig vil de nyvalgte
provstiudvalgsmedlemmer, der træder i funktion den 1.
november, have nogle måneder til at sætte sig ind i
opgaverne, inden arbejdet med budgetlægningen for kirke- og
provstiudvalgskasserne går i gang i foråret.
Derfor flyttes tidspunktet for valg til
provstiudvalget, således at valget skal være
gennemført med udgangen af oktober måned i året
efter ordinært valg til menighedsråd mod tidligere
udgangen af marts måned.
For at sikre kontinuitet, foreslås der
samtidigt indsat en overgangsbestemmelse i lovforslagets
ikrafttrædelsesbestemmelse, således at de
nuværende provstiudvalgs funktionsperiode forlænges
frem til 31. oktober 2013.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for det offentlige.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9.
Hørte myndigheder og organisationer mv.
Lovforslaget har været sendt i
høring hos stiftsøvrighederne, biskopperne, samtlige
stiftsråd, provstiudvalg og menighedsråd,
Landsforeningen af Menighedsråd, Danmarks Provsteforening,
Den danske Præsteforening, Danmarks Kordegneforening,
Danmarks Kirketjenerforening, Dansk Kirkemusiker Forening, Dansk
Organist og Kantor Samfund, Foreningen af Sognemedhjælpere i
Danmark, Foreningen af Præliminære Organister,
Forbundet af Kirke- og Kirkegårdsansatte, Foreningens af
Danske Kirkegårdsledere, 3F, HK, Det mellemkirkelige
Råd, DSUK, Selskab for Kirkeret og Dansk
Diakoniråd.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Det nugældende kapitel 3 i ansættelsesloven omfatter
alene ansættelser i stillinger som provst.
Med den foreslåede formulering af
kapitel 3 ændres dette, således at kapitlet fremover
omfatter ansættelser i stillinger som provst og
domprovst.
Som anført i lovforslagets almindelige
bemærkninger foreslås det, at stillinger som provst
fremover oprettes efter 1 af 3 anførte modeller.
Fremgangsmåden ved besættelse af domprovstestillinger
forbliver uændret.
Model 1, som
fremgår af forslaget til § 14 i ansættelsesloven,
omfatter ansættelse i stillinger som domprovst samt
ansættelse i stillinger som provst knyttet til et pastorat
med 3 eller flere sognepræstestillinger, og hvor
provstearbejdet udgør 50 pct. eller derunder.
Den foreslåede formulering er en
videreførelse af ansættelseslovens nugældende
bestemmelse for ansættelse i stillinger som domprovst, jf.
den nugældende § 15 i
ansættelsesloven, dog således at der er
tilføjet, at biskoppen - foruden et møde med
menighedsrådet - skal afholde et møde med
provstiudvalget, hvor ansøgningerne til den ledige
provstestilling gennemgås. Det foreslås endvidere som
noget nyt, at provstiudvalget - på samme måde som
menighedsrådet - senest 3 uger efter mødet med
biskoppen afgiver en udtalelse om mindst 3 ansøgere
opstillet i prioriteret rækkefølge.
Med den foreslåede formulering
sidestilles menighedsrådenes indflydelse på valget af
ansøger til disse provstestillinger med den,
menighedsrådet har i forbindelse med ansættelse i
domprovstestillinger.
I praksis foreslås det således, at
der sker en sidestilling mellem ansættelsesproceduren ved
domprovstestillinger og provstestillinger knyttet til pastorater
med mere end 3 sognepræstestillinger efter en model, som med
indførelse af en udtaleret for provstiudvalget svarer til
den eksisterende bestemmelse om ansættelse i stillinger som
domprovst.
Af § 14, stk. 2, fremgår
det, at biskoppen afgiver udtalelse om mindst 3 ansøgere i
prioriteret rækkefølge, og at biskoppen herefter
fremsender sin udtalelse sammen med udtalelserne fra pastoratets
menighedsråd og provstiudvalget samt alle
ansøgningerne til ministeriet for Ligestilling og Kirke.
Model 2, som
fremgår af forslaget til § 14
a i ansættelsesloven, omfatter ansættelse i
stillinger som provst knyttet til et pastorat med 2 eller
færre sognepræstestillinger, og hvor provstearbejdet
udgør 50 pct. eller derunder.
Bestemmelsen skal sikre, at det forsat er
muligt at placere provstestillinger uden for centrale
byområder.
Den foreslåede formulering giver
menighedrådet adgang til, efter et møde med biskoppen,
hvor ansøgningerne gennemgås, senest 3 uger efter
mødet med biskoppen, at udtale sig om 3 blandt alle
ansøgere i prioriteret rækkefølge.
Menighedsrådets udtalelse afgrænser i dette
tilfælde, hvilke ansøgere provstiudvalget og biskoppen
kan udtale sig om.
Provstiudvalget afgiver herefter, på et
møde med biskoppen, hvor ansøgningerne
gennemgås, en udtalelse med sin egen prioritering blandt de 3
af menighedsrådet prioriterede ansøgere.
I disse tilfælde, hvor provstestillingen
også udgør en væsentlig del af den samlede
gejstlige betjening af pastoratet, er det med den foreslåede
formulering således
menighedsrådets/menighedsrådenes udtalelse, som
anvendes som udgangspunkt for såvel provstiudvalgets som
biskoppens udtalelser. Dermed sikres menighedsrådets
udtalelse en afgørende betydning i forhold til det endelige
valg af ansøger.
Af § 14 a, stk. 2,
fremgår det, at biskoppen afgiver udtalelse om de 3
ansøgere, som pastoratets menighedsråd har afgivet
udtalelse om, i egen prioriteret rækkefølge, og at
biskoppen herefter fremsender sin udtalelse sammen med udtalelserne
fra pastoratets menighedsråd og provstiudvalget samt alle
ansøgningerne til ministeriet for Ligestilling og Kirke.
Model 3, som
fremgår af forslaget til § 14
b i ansættelsesloven, omhandler ansættelse i
stillinger som provst, hvor provstearbejdet udgør mere end
50 pct. af stillingens indhold, og ansættelse i stillinger
som særprovst.
Den foreslåede formulering åbner
mulighed for, at der, som en særordning, kan oprettes
stillinger, hvor præstearbejdet kun udgør en mindre
del af den samlede stillings indhold.
Der er i dag etableret
forsøgsordninger, hvor hidtidige provstestillinger er
overgået til en ordning, hvor stillingen overvejende
består af provstearbejde og er i tæt tilknytning til et
teamsamarbejde mellem præster, som har overtaget hovedparten
af præsteopgaverne. Ligeledes findes der eksisterende
stillinger som provst for særområder, bl.a. stillinger
som sygehusprovst for et nærmere angivet område.
Stillingen knyttes fortsat til et pastorat, og
menighedsrådet bevarer indflydelse på valget af
ansøger.
I henhold til den foreslåede formulering
afgiver menighedsrådet, efter et møde med biskoppen
hvor ansøgningerne gennemgås, en udtalelse til
biskoppen om ansøgningerne. Der er ikke stillet
nærmere krav til antallet af ansøgere, som
menighedsrådet afgiver udtalelse om.
Provstiudvalget afgiver herefter, på et
møde med biskoppen, hvor ansøgningerne
gennemgås, en udtalelse, hvori provstiudvalget peger på
5 af ansøgerne i prioriteret rækkefølge.
Endelig afgiver biskoppen udtalelse om mindst
3 ansøgere blandt de 5 af provstiudvalget prioriterede, hvis
der efter biskoppens opfattelse er 3 egnede, ellers
færre.
Provstiudvalget får i forbindelse med
ansættelse i disse stillinger, hvor hovedvægten er lagt
på arbejdet i provstiet, en større indflydelse end ved
ansættelse i stillinger, som er oprettet i henhold til model
1 og 2.
Af § 14 b, stk. 2,
fremgår det, at biskoppen afgiver udtalelse om mindst 3
ansøgere blandt de 5 ansøgere, som provstiudvalget
har afgivet udtalelse om, i egen prioriteret
rækkefølge, og at biskoppen herefter fremsender sin
udtalelse sammen med udtalelserne fra pastoratets
menighedsråd og provstiudvalget samt alle
ansøgningerne til Ministeriet for Ligestilling og Kirke.
Bestemmelsen i § 14 c svarer til den eksisterende
bestemmelse i § 9, som finder
anvendelse i forbindelse med menighedsråds medvirken ved
besættelse af præstestillinger. Fremgangsmåden,
som er beskrevet i § 9, når der er flere
menighedsråd i et pastorat, finder også anvendelse i
forbindelse med menighedsråds medvirken ved besættelse
af provstestillinger.
Det er efter alle tre modeller fortsat
ministeren for ligestilling og kirke, som træffer
afgørelse om, hvilken ansøger der skal indstilles til
kgl. udnævnelse, dog således at såfremt
ministeren ønsker at indstille en ansøger, som ikke
er omfattet af biskoppens udtalelse, skal ministeren forhandle
sagen med biskoppen, jf. forslaget til § 14 d i
ansættelsesloven.
Ansættelseslovens § 9, stk. 3, giver i dag
ministeren for ligestilling og kirke hjemmel til at fastsætte
nærmere regler om fremgangsmåden ved
menighedsråds afgivelse af indstilling i forbindelse med
ansættelser i præstestillinger. Med forslaget til § 14 e i ansættelsesloven
får ministeren for ligestilling og kirke en tilsvarende
bemyndigelse til at fastsætte regler om
menighedsrådenes, provstiudvalgenes og biskoppernes
udtalelser i forbindelse med ansættelse i
provstestillinger.
Det fremgår endvidere af den
foreslåede formulering af § 14 f, at
§§ 14 - 14 d ikke finder anvendelse for
ansættelse som værnsprovst. Den foreslåede
formulering svarer til den nugældende bestemmelse i
ansættelseslovens § 14, stk. 3, hvorefter de
nugældende bestemmelser ikke finder anvendelse for stillinger
som værnsprovst.
Til nr.
2
Kapitel 4 (og
dermed § 15) ophæves,
idet ansættelse i stillinger som domprovst er indskrevet i
den foreslåede formulering af § 14.
Til § 2
Til nr.
1
Med forslaget til formulering af
økonomilovens § 17 a,
stk. 1, udvides provstiudvalget med en
repræsentant for de fastansatte præster i provstiet.
Provstiudvalget vil efter forslaget fremover bestå af
provsten, 4-8 læge medlemmer og 1 repræsentant for de
fastansatte præster i provstiet.
Til nr.
2
Dette er en konsekvensrettelse af § 17 a, stk. 2, 1. pkt., idet
der nu skelnes mellem læge medlemmer og repræsentanten
for præsterne.
Til nr.
3
Dette er en konsekvensrettelse af § 17 a, stk. 3, idet der nu
skelnes mellem læge medlemmer og repræsentanten for
præsterne.
Til nr.
4
Det fremgår af den foreslåede
formulering af økonomilovens § 17 a, stk. 4, at
præsternes repræsentant vælges af og blandt de i
provstiet fastansatte sognepræster. Det betyder, at
både tjenestemænd og fastansatte overenskomstansatte
sognepræster har valgret og er valgbare, mens ansatte i
vikariater eller konstituerede sognepræster ikke er valgbare
eller har valgret i forbindelse med valget til
præsterepræsentant.
Som nævnt i de almindelige
bemærkninger er de i pastoratet tjenestemandsansatte
sognepræster og de overenskomstansatte sognepræster,
hvis ansættelse i pastoratet har en varighed af et år
eller mere, fødte medlemmer af menighedsrådet, jf. lov
om menighedsråd § 2, stk. 1, jf.
lovbekendtgørelse nr.146 af 24. februar 2012.
Kredsen af præster med valgret og
valgbarhed til valg af præsterepræsentanten i
provstiudvalget er således snævrere end kredsen af
præster, der er fødte medlemmer af
menighedsrådene.
Dette er begrundet i, at valget af
præsternes repræsentant i provstiudvalget ikke
bør afgøres af tilfældigheder i forbindelse med
antallet af vikariater på valgtidspunktet. Samtidig betyder
den foreslåede afgrænsning af kredsen af
valgberettigede og valgbare, at sandsynligheden for et stort antal
suppleringsvalg i forbindelse med præsterepræsentantens
udtræden af provstiudvalget ved stillingsskifte
begrænses mest muligt.
Til nr.
5
Med forslaget til formulering af
økonomilovens § 17 a,
stk. 5, 1. pkt., flyttes tidspunktet for valg til
provstiudvalget, således at valget skal være
gennemført med udgangen af oktober måned i året
efter ordinært valg til menighedsråd mod tidligere
udgangen af marts måned.
På denne måde sikres, at de
nyvalgte menighedsrådsmedlemmer får et bedre indblik i
provstiudvalgets opgaver og dermed bedre forudsætninger for
at finde kvalificerede kandidater til provstiudvalget.
Til nr.
6
Med forslaget til formulering af
økonomilovens § 17a,
stk. 5, 2. pkt., ændres samtidig
begyndelsestidspunktet for de nyvalgte provstiudvalgs
funktionsperiode fra 1. april til 1. november i året efter,
at der har været afholdt ordinært valg til
menighedsrådene. Tilsvarende vil de nyvalgte
provstiudvalgsmedlemmer, der træder i funktion den 1.
november, have nogle måneder til at sætte sig ind i
opgaverne, inden arbejdet med budgetlægningen for kirke- og
provstiudvalgskasserne går i gang i foråret.
Til nr.
7
Med lovforslaget foreslås, at
tilsvarende regler, som er foreslået for så vidt
angår sammensætningen af almindelige provstiudvalg,
også finder anvendelse for fælles provstiudvalg i
kommuner med to provstier, således at et fælles
provstiudvalg fremover består af provsterne, 4-8 læge
medlemmer og 1 præst valgt af og blandt de fastansatte
præster i provstierne.
Der er således tale om en
konsekvensrettelse, som følge af de foreslåede
ændringer af § 17 a, med hensyn til antallet af
læge medlemmer.
Tilsvarende er der sket en præcisering
af § 17 e, stk. 1, 2.
pkt., med hensyn til antallet af repræsentanter for de
fastansatte præster i provstierne. Dermed sikres den samme
balance mellem antallet af læge og gejstlige medlemmer i
fælles provstiudvalg og almindelige provstiudvalg.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. marts 2013.
Efter gældende ret, jf. § 17
a, stk. 5, i lovbekendtgørelse nr. 782 af 6. juli 2012
om folkekirkens økonomi, udløber funktionsperioden
for provstiudvalgene, som blev valgt ved de ordinære valg til
provstiudvalg i 2009, den 31. marts 2013.
Ændringen af § 17 a,
stk. 5, i lov om folkekirkens økonomi, som affattet ved
denne lovs § 2, nr. 6, medfører, at
funktionsperioden for de provstiudvalg, som vælges ved de
ordinære valg i 2013, løber fra den 1. november
2013.
Økonomilovens § 17 a,
stk. 5, som affattet i denne lovs § 2, nr. 6,
betyder således, at der opstår et hul i loven i forhold
til provstiudvalgenes funktionsperiode fra den 1. april 2013 til
den 31. oktober 2013.
Derfor indsættes der i lovforslagets
§ 3, stk. 2, en
overgangsbestemmelse, hvorefter de nuværende provstiudvalgs
funktionsperiode forlænges frem til den 31. oktober 2013.
Til § 4
Bestemmelsen fastsætter lovens
territoriale gyldighedsområde. Bestemmelsen indebærer,
at loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om ansættelse i stillinger i
folkekirken m.v., jf. lovbekendtgørelse nr.472 af 13. maj
2011, foretages følgende ændringer: | | | | | | 1. Kapitel
3 affattes således: | | | | Kapitel 3 | | »Kapitel 3 | | | | Ansættelse i stillinger som
provst | | Ansættelse i stillinger som
provst og domprovst | | | | § 14. Af
de indkomne ansøgninger til en ledig stilling som provst
indstiller biskoppen til ministeren for ligestilling og kirke 3
ansøgere i prioriteret rækkefølge. Stk. 2.
Ministeren for ligestilling og kirke indstiller en af de tre
indstillede ansøgere til kgl. udnævnelse. Stk. 3.
Stk. 1 og stk. 2 gælder ikke for ansættelse
som domprovst og værnsprovst. | | § 14.
Ved besættelse af en provstestilling, der er tilknyttet et
pastorat med 3 eller flere præstestillinger, og hvor
provstearbejdet udgør 50 pct. eller derunder af stillingens
indhold, eller ved besættelse af en stilling som domprovst,
afholder biskoppen et møde med pastoratets
menighedsråd, hvor de indkomne ansøgninger til den
ledige stilling gennemgås. Biskoppen afholder ligeledes et
møde med provstiudvalget, hvor de indkomne
ansøgninger til den ledige stilling gennemgås.
På møder, der afholdes af henholdsvis pastoratets
menighedsråd og provstiudvalget senest 3 uger efter det i 2.
pkt. nævnte møde med biskoppen, afgiver pastoratets
menighedsråd og provstiudvalget udtalelser om mindst 3
ansøgere i prioriteret rækkefølge. | | | Stk. 2.
Biskoppen afgiver udtalelse om mindst 3 ansøgere i
prioriteret rækkefølge. Biskoppen er frit stillet med
hensyn til, hvilke ansøgere biskoppen vil udtale sig om.
Biskoppen sender ansøgningerne samt pastoratets
menighedsråds, provstiudvalgets og sin egen udtalelse til
Ministeriet for Ligestilling og Kirke. | | | | | | § 14 a.
Ved besættelse af en provstestilling, der er tilknyttet et
pastorat med 2 eller færre præstestillinger, og hvor
provstearbejdet udgør 50 pct. eller derunder af stillingens
indhold, afholder biskoppen et møde med pastoratets
menighedsråd, hvor de indkomne ansøgninger til den
ledige stilling gennemgås. Pastoratets menighedsråd
afgiver, senest 3 uger efter det i 1. pkt. nævnte møde
med biskoppen, udtalelse om 3 ansøgere i prioriteret
rækkefølge. Det skal fremgå af udtalelsen, hvor
mange menighedsrådsmedlemmer, der har stemt på den
enkelte ansøger. Biskoppen afholder herefter møde med
provstiudvalget, hvor ansøgningerne fra de 3
ansøgere, som pastoratets menighedsråd har afgivet
udtalelse om, gennemgås. Provstiudvalget afgiver på
mødet med biskoppen en udtalelse om de 3 ansøgere i
egen prioriteret rækkefølge. | | | Stk. 2.
Biskoppen afgiver en udtalelse om de 3 ansøgere i egen
prioriteret rækkefølge, hvis alle 3 ansøgere
efter biskoppens opfattelse er egnede. Hvis biskoppen ikke finder,
at alle 3 ansøgere er egnede, afgiver biskoppen udtalelse om
færre end 3 ansøgere. Biskoppen sender
ansøgningerne samt pastoratets menighedsråds,
provstiudvalgets og sin egen udtalelse til Ministeriet for
Ligestilling og Kirke. | | | | | | § 14 b.
Ved besættelse af en provstestilling, hvor provstestillingen
udgør mere end 50 pct. af stillingens indhold, eller ved
besættelse af stillinger som særprovst afholder
biskoppen et møde med henholdsvis pastoratets
menighedsråd og provstiudvalget, hvor de indkomne
ansøgninger til den ledige stilling gennemgås. Senest
3 uger efter afholdelse af de i 1. pkt. nævnte møder
afgiver pastoratets menighedsråd en udtalelse om
ansøgerne. Provstiudvalget afgiver senest 3 uger efter det i
1. pkt. nævnte møde med biskoppen en udtalelse om
mindst 5 af ansøgerne i prioriteret
rækkefølge. | | | Stk. 2.
Biskoppen afgiver udtalelse om mindst 3 ansøgere i egen
prioriteret rækkefølge blandt de 5 som provstiudvalget
har afgivet udtalelse om, hvis der efter biskoppens opfattelse er 3
egnede. Hvis biskoppen ikke finder, at der er 3 egnede
ansøgere blandt de i 1. pkt. nævnte 5 ansøgere,
afgiver biskoppen udtalelse om færre end 3 ansøgere.
Såfremt biskoppen ikke finder nogen af de 5 ansøgere,
som provstiudvalget har afgivet udtalelse om, egnede,
drøfter biskoppen igen ansøgningerne med
provstiudvalget og afgiver herefter udtalelse om mindst 3
ansøgere i prioriteret rækkefølge blandt
samtlige ansøgere. Biskoppen sender ansøgningerne
samt pastoratets menighedsråds, provstiudvalgets og sin egen
udtalelse til Ministeriet for Ligestilling og Kirke. | | | | | | § 14 c.
Er en provstestilling knyttet til flere pastorater, afgives en
udtalelse af samtlige pastoraters menighedsråd. | | | Stk. 2.
Skal flere menighedsråd medvirke ved en udtalelse efter
stk. 1, afgives udtalelsen på et
fællesmøde. Ministeren for ligestilling og kirke kan
bestemme, at det af afstemningsresultatet skal fremgå,
hvorledes stemmerne er faldet indenfor hvert enkelt af de
menighedsråd, der deltager i udtalelsen. | | | | | | § 14 d.
Ministeren for ligestilling og kirke træffer afgørelse
om, hvilken ansøger der skal indstilles til kongelig
udnævnelse. Indstilling til kongelig udnævnelse af en
ansøger, der ikke er omfattet af biskoppens udtalelse, kan
ikke ske, før sagen har været forhandlet med
biskoppen. | | | | | | § 14 e.
Ministeren for ligestilling og kirke kan fastsætte
nærmere regler for ansættelsesforløbet. | | | | | | § 14 f.
§§ 14 - 14 d gælder ikke for ansættelse
som værnsprovst.« | | | | Kapitel 4 | | 2. Kapitel 4 ophæves. | | | | Ansættelse i stillinger som
domprovst | | | | | | § 15.
Biskoppen afholder et møde med domsognets
menighedsråd, hvor de indkomne ansøgninger til en
ledig stilling som domprovst gennemgås. På et
møde, der afholdes af menighedsrådet alene senest 3
uger efter det første møde, afgiver
menighedsrådet en udtalelse om mindst 3 ansøgere
opstillet i prioriteret rækkefølge. | | | Stk. 2.
Biskoppen afgiver udtalelse om mindst 3 ansøgere opstillet i
prioriteret rækkefølge. Biskoppen er frit stillet med
hensyn til, hvilke ansøgere han vil udtale sig om. Biskoppen
sender ansøgningerne med menighedsrådets og sin egen
udtalelse til Ministeriet for Ligestilling og Kirke. | | | Stk. 3.
Ministeren for ligestilling og kirke træffer afgørelse
om, hvilken ansøger der skal indstilles til kgl.
udnævnelse, dog således, at indstilling til kgl.
udnævnelse af en ansøger, der ikke er omfattet af
biskoppens udtalelse, ikke kan ske, før sagen har
været forhandlet med biskoppen. | | | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om folkekirkens økonomi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 782 af 6. juli 2012, foretages
følgende ændringer: | | | | § 17 a.
I hvert provsti vælges et provstiudvalg, der består af
provsten og 4 til 6 valgte medlemmer. | | 1. I § 17 a, stk. 1, ændres
»og 4 til 6 valgte medlemmer« til: », mindst 4 og
højst 8 læge medlemmer samt 1 repræsentant for
provstiets præster«. | Stk. 2.
Valgret til provstiudvalg har medlemmerne af provstiets
menighedsråd. Præster i pastorater, der omfatter flere
menighedsrådskredse i samme provsti, har kun én stemme
og kan selv vælge, i hvilket menighedsråd de vil afgive
stemme. Omfatter pastoratet menighedsrådskredse i mere end
ét provsti, har præsten en stemme i hvert provsti. En
repræsentant i et menighedsråd for en valgmenighed har
stemmeret ved valget, jf. § 4 i lov om
menighedsråd. | | 2. I § 17 a, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »provstiudvalg« til:
»provstiudvalgets læge medlemmer«. | Stk. 3.
Valgbar er enhver, der opfylder betingelserne for at kunne
vælges til medlem af et menighedsråd i provstiet. | | 3. I § 17 a, stk. 3,
indsættes efter »Valgbar«: »som lægt
medlem«. | Stk. 4.
Ordinært valg til provstiudvalg skal foretages inden udgangen
af marts måned i året efter, at ordinært valg til
menighedsråd har fundet sted. Valget gælder fra 1.
april, og funktionsperioden er 4 år. | | 4. I § 17 a indsættes efter
stk. 3 som nyt stykke: »Stk. 4. En sognepræst, der
er fastansat i provstiet, har valgret og er valgbar til
provstiudvalget som repræsentant for
præsterne.« Stk. 4 bliver herefter
stk. 5. | | | | | | 5. I § 17 a, stk. 4, 1. pkt., der
bliver stk. 5, 1. pkt., ændres »marts« til:
»oktober«. ? 6. I § 17 a, stk. 4, 2. pkt., der
bliver stk. 5, 2. pkt., ændres »1. april«
til: »1. november«. | | | | § 17 e.
I en kommune, der består af to provstier, kan ministeren for
ligestilling og kirke godkende, at der i stedet for to
provstiudvalg og et budgetudvalg vælges ét
fælles provstiudvalg for provstierne i kommunen.
Provstiudvalget består af provsterne og 4 til 6 valgte
medlemmer. Medlemmerne vælges for provstierne under
ét. --- | | 7. I § 17 e, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »og 4 til 6 valgte medlemmer« til:
», mindst 4 og højst 8 læge medlemmer samt 1
repræsentant for præsterne i provstierne«. | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. marts 2013. | | | Stk. 2.
Funktionsperioden for de provstiudvalg, som efter de gældende
regler løber fra den 1. april 2009, forlænges til den
31. oktober 2013. | | | | | | § 4 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |
|