Fremsat den 13. december 2012 af Mogens
Lykketoft (S), Bertel Haarder (V), Pia Kjærsgaard (DF),
Camilla Hersom (RV) og Anne Baastrup (SF)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om valg til
Folketinget
(Mere fleksible regler for
befordringsgodtgørelse til Folketingets medlemmer)
§ 1
I lov om valg til Folketinget, jf.
lovbekendtgørelse nr. 107 af 8. februar 2011, som
ændret ved lov nr. 251 af 21. marts 2012 og lov nr. 589 af
18. juni 2012, foretages følgende ændring:
1. § 109
b affattes således:
Ȥ 109
b. Der kan til et medlem af Folketinget ydes
godtgørelse for befordring i egen bil mellem bopælen
og den for medlemmet mest hensigtsmæssige offentlige
transportforbindelse til og fra Folketinget.
Stk. 2. Der kan til et
medlem af Folketinget ydes godtgørelse for befordring i egen
bil i følgende tilfælde:
1) Ved befordring
mellem medlemmets bopæl og Folketinget i forbindelse med
møder som led i folketingsarbejdet.
2) Ved befordring
mellem medlemmets bopæl og den storkreds, hvor det
pågældende medlem er opstillet, i forbindelse med
møder i storkredsen.
3) Ved befordring
mellem den storkreds, hvor det pågældende medlem er
opstillet, og Folketinget, hvis befordringen sker til møder
i storkredsen eller til møder i Folketinget som led i
folketingsarbejdet.
Stk. 3. Det er en
betingelse for godtgørelse efter stk. 2, nr. 1-3, at
befordringen erstatter en indenrigsflyrejse.
Stk. 4. I særlige
tilfælde, hvor det ikke er muligt eller ikke skønnes
hensigtsmæssigt at benytte offentlige transportmidler, kan
Folketingets formand beslutte, at der i nærmere bestemt
omfang skal ydes et eller flere medlemmer godtgørelse for
befordring i egen bil i Danmark til varetagelse af det politiske
arbejde.
Stk. 5.
Godtgørelse for befordring i egen bil efter stk. 1-4 pr.
kørt kilometer sker efter de satser, som er fastsat af
Skatterådet, jf. ligningslovens § 9 B.
Befordringsgodtgørelsen medregnes ikke i den skattepligtige
indkomst.
Stk. 6. Udvalget for
Forretningsordenen fastsætter nærmere regler om
indenlandsk transport for medlemmer af Folketinget.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. Loven har
virkning fra den 18. september 2012.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Lovforslagets formål og indhold
Lovforslaget har til formål at sikre de
berørte medlemmer mere fleksibilitet i
tilrettelæggelsen af transporten mellem henholdsvis
medlemmets bopæl og Folketinget og mellem medlemmets
bopæl eller Folketinget og den storkreds, hvor det
pågældende medlem er opstillet.
Det foreslås, at Folketingets formand i
særlige tilfælde, hvor det ikke er muligt eller ikke
skønnes hensigtsmæssigt at benytte offentlige
transportmidler, kan beslutte, at der i et nærmere bestemt
omfang skal ydes ikke kun ét medlem, men flere medlemmer,
herunder grupper af medlemmer, godtgørelse for befordring i
egen bil i Danmark til varetagelse af det politiske arbejde.
Det foreslås endvidere, at der i loven
indsættes en hjemmel til, at Udvalget for Forretningsordenen
kan fastsætte nærmere regler om indenlandsk transport
for medlemmer af Folketinget.
2.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Økonomiske beregninger viser, at
lovforslaget er omkostningsneutralt. Lovforslaget har ikke
væsentlige administrative konsekvenser for det
offentlige.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
4.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget har ikke EU-retlige
konsekvenser.
7.
Høring
Lovforslaget har ikke været sendt i
høring.
8.
Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Økonomiske og administrative
konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Den foreslåede affattelse af § 109
b indeholder en række indholdsmæssige ændringer,
jf. nedenfor. Herudover er formålet med den nye affattelse at
dele bestemmelsen op i et antal stykker af
overskuelighedshensyn.
Det foreslåede § 109 b, stk. 1, er næsten
identisk med 1. pkt. i den gældende § 109 b. Den eneste
ændring er, at ordet befordring benyttes i stedet for ordet
kørsel. Der er herved ikke tilsigtet nogen
indholdsmæssige ændringer af retstilstanden.
Ved det foreslåede § 109 b, stk. 2, sikres de
berørte medlemmer mere fleksibilitet i
tilrettelæggelsen af transporten mellem henholdsvis
bopælen og Folketinget og mellem bopælen eller
Folketinget og den storkreds, hvor medlemmet er opstillet.
Ved lovforslaget får medlemmer af
Folketinget således mulighed for at køre i egen bil
mellem bopælen og Folketinget i forbindelse med møder
som led i folketingsarbejdet og få
befordringsgodtgørelse for afstanden mellem bopælen og
Folketinget. Med lovforslaget kan medlemmer af Folketinget
endvidere køre i egen bil mellem bopælen og den
storkreds, hvor medlemmet er opstillet, i forbindelse med
møder i storkredsen og få
befordringsgodtgørelse for afstanden mellem bopælen og
storkredsen. Et medlem af Folketinget vil også kunne
køre fra Folketinget til storkredsen, hvis medlemmet har
været i København (Folketinget) som led i
folketingsarbejdet og skal til et møde af politisk karakter
i den storkreds, hvor medlemmet er opstillet.
Befordringsgodtgørelse ydes i denne situation for afstanden
mellem Folketinget og storkredsen. Endelig vil et medlem af
Folketinget kunne køre fra storkredsen til Folketinget,
under forudsætning af at medlemmet har været til et
politisk møde i storkredsen, hvor medlemmet er opstillet, og
skal til København (Folketinget) i forbindelse med
møder som led i folketingsarbejdet.
Befordringsgodtgørelse ydes for afstanden mellem storkredsen
og Folketinget.
Det følger af det foreslåede
§ 109 b, stk. 3, at det i alle
situationer ved befordringsgodtgørelse efter det
foreslåede § 109 b, stk. 2, er en betingelse, at
befordringen erstatter en indenrigsflyrejse. Det er et krav, at
befordringen fremstår som et naturligt alternativ til en
indenrigsflyrejse.
Det er endvidere en betingelse, at
hovedformålet med befordringen er transport mellem
henholdsvis bopælen og Folketinget eller mellem bopælen
eller Folketinget og den storkreds, hvor medlemmet er
opstillet.
Med udtrykket møder som led i
folketingsarbejdet forstås møder i Folketingssalen, i
udvalgene, i delegationerne eller i øvrigt i Folketingets
regi. Udtrykket møder i den storkreds, hvor det
pågældende medlem er opstillet, skal forstås som
møder i den storkreds, hvor medlemmet er opstillet, som har
et politisk formål eller indhold. Der kan ydes
befordringsgodtgørelse til og fra den adresse, hvor
mødet afholdes.
Ved den foreslåede affattelse af § 109 b, stk. 4, i forhold til 2. pkt. i
den gældende § 109 b foreslås Folketingets formand
bemyndiget til at beslutte, at der i særlige tilfælde i
nærmere bestemt omfang skal ydes ikke kun ét, men
flere medlemmer, herunder grupper af medlemmer, godtgørelse
for befordring i egen bil i Danmark til varetagelse af det
politiske arbejde i tilfælde, hvor det ikke er muligt eller
skønnes hensigtsmæssigt at benytte offentlige
transportmidler. Bestemmelsen kan f.eks. være aktuel i
forbindelse med sygdom eller på grund af trafiksituationen
generelt. Brugen af ordet befordring i bestemmelsen i stedet for
ordet kørsel, som er anvendt i 2. pkt. i den gældende
§ 109 b, indebærer ingen indholdsmæssige
ændringer af retstilstanden.
Formålet med den foreslåede
affattelse af § 109 b, stk. 5, 1.
pkt., i forhold til den gældende § 109 b, 3.
pkt., er at udstrække bestemmelsen til også at omfatte
befordring efter det nye stk. 2, således at
godtgørelse for befordring mellem bopælen og
Folketinget og mellem bopælen eller Folketinget og
møde i den storkreds, hvor et medlem er opstillet,
også sker efter de satser, som er fastsat af
Skatterådet, jf. ligningslovens § 9 B.
Brugen af ordet befordring«i
bestemmelsen i stedet for ordet kørsel i 3. pkt. i den
gældende § 109 b indebærer ingen
indholdsmæssige ændringer af retstilstanden.
§ 109 b, stk. 5, 2.
pkt., svarer til den gældende § 109 b, 4. pkt.,
og bestemmelsen omfatter således også befordring efter
den nye § 109 b, stk. 2, der således ikke medregnes i
den skattepligtige indkomst.
Ved den foreslåede § 109 b, stk. 6, indsættes der i
loven en hjemmel til, at Udvalget for Forretningsordenen kan
fastsætte nærmere regler om indenlandsk transport for
medlemmer af Folketinget. Der vil bl.a. kunne fastsættes
nærmere regler om, under hvilke betingelser befordring i egen
bil erstatter en indenrigsflyrejse, og om kontrol og dokumentation
for udbetaling af befordringsgodtgørelse.
Til § 2
Det foreslås i stk. 1, at loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende. Det foreslås i stk. 2, at loven har virkning fra
den 18. september 2012.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 | | | I lov om valg til Folketinget, jf.
lovbekendtgørelse nr. 107 af 8. februar 2011, som
ændret ved lov nr. 251 af 21. marts 2012 og lov nr. 589 af
18. juni 2012, foretages følgende ændring: 1. § 109 b affattes således: | § 109 b.
Der kan til et medlem af Folketinget ydes godtgørelse for
kørsel i egen bil ved befordring mellem bopælen og den
for medlemmet mest hensigtsmæssige offentlige
transportforbindelse til og fra Folketinget. I særlige
tilfælde, hvor det ikke er muligt eller ikke skønnes
hensigtsmæssigt at benytte offentlige transportmidler, kan
Folketingets formand beslutte, at der i nærmere bestemt
omfang skal ydes et medlem godtgørelse for kørsel i
egen bil i Danmark til varetagelse af det politiske arbejde.
Befordringsgodtgørelse for kørsel i egen bil efter 1.
og 2. pkt. pr. kørt kilometer sker efter de satser, som er
fastsat af Skatterådet, jf. ligningslovens § 9 B.
Befordringsgodtgørelsen medregnes ikke i den skattepligtige
indkomst. | | Ȥ 109
b. Der kan til et medlem af Folketinget ydes
godtgørelse for befordring i egen bil mellem bopælen
og den for medlemmet mest hensigtsmæssige offentlige
transportforbindelse til og fra Folketinget. Stk. 2. Der kan
til et medlem af Folketinget ydes godtgørelse for befordring
i egen bil i følgende tilfælde: 1) Ved befordring mellem medlemmets
bopæl og Folketinget i forbindelse med møder som led i
folketingsarbejdet. 2) Ved befordring mellem medlemmets
bopæl og den storkreds, hvor det pågældende
medlem er opstillet, i forbindelse med møder i
storkredsen. 3) Ved befordring mellem den storkreds, hvor
det pågældende medlem er opstillet, og Folketinget,
hvis befordringen sker til møder i storkredsen eller til
møder i Folketinget som led i folketingsarbejdet. Stk. 3. Det er
en betingelse for godtgørelse efter stk. 2, nr. 1-3, at
befordringen erstatter en indenrigsflyrejse. Stk. 4. I
særlige tilfælde, hvor det ikke er muligt eller ikke
skønnes hensigtsmæssigt at benytte offentlige
transportmidler, kan Folketingets formand beslutte, at der i
nærmere bestemt omfang skal ydes et eller flere medlemmer
godtgørelse for befordring i egen bil i Danmark til
varetagelse af det politiske arbejde. Stk. 5.
Godtgørelse for befordring i egen bil efter stk. 1-4 pr.
kørt kilometer sker efter de satser, som er fastsat af
Skatterådet, jf. ligningslovens § 9 B.
Befordringsgodtgørelsen medregnes ikke i den skattepligtige
indkomst. Stk. 6. Udvalget
for Forretningsordenen fastsætter nærmere regler om
indenlandsk transport for medlemmer af Folketinget.« |
|
Skriftlig fremsættelse
Mogens Lykketoft
(S):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til Lov om ændring af lov om
valg til Folketinget (Mere fleksible regler for
befordringsgodtgørelse til Folketingets medlemmer)
(Lovforslag nr. L 106)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager lovforslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.