Fremsat den 14. marts 2013 af Pernille
Skipper (EL), Per Clausen (EL), Nikolaj Villumsen (EL) og Christian
Juhl (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om nedsættelse af en
undersøgelseskommission vedrørende Morten Storms
aktiviteter for PET og andre vestlige efterretningstjenester
Folketinget pålægger
justitsministeren i overensstemmelse med reglerne i lov nr. 357 af
2. juni 1999 om undersøgelseskommissioner at nedsætte
en undersøgelseskommission med den opgave
1) at undersøge og redegøre for
den danske statsborger Morten Storms rolle i Politiets
Efterretningstjenestes aktiviteter i forhold til militant islamisme
- herunder Morten Storms og andre PET-tilknyttede eller PET-ansatte
personers rolle og ageren i relation til overvågning af,
sporing af og målrettede aktioner mod Anwar al-Awlaki, Abu
Basir (Nasir al-Wuhayshi), Ibrahim Hassan Tali al-Asiri, Saleh
Nabhir Saleh Nabhan, Abdullah al-Mihdhar, Ahmed Abdulkadir Warsame
(Khattab) og andre militante islamister,
2) at udrede, hvilke økonomiske midler
af dansk eller udenlandsk oprindelse Politiets
Efterretningstjeneste og andre danske myndigheder har
overført eller udbetalt til Morten Storm i forbindelse med
dennes arbejde for PET, samt om disse udbetalinger er sket i
overensstemmelse med dansk lovgivning,
3) at klarlægge, hvilke løfter
Politiets Efterretningstjeneste har givet Morten Storm i
forbindelse med dennes fratræden som agent for PET - herunder
disse løfters lovlighed,
4) at klarlægge, om danske
efterretningstjenester opererer efter andre og mere rummelige
retningslinjer med hensyn til målrettede drab på civile
end britiske efterretningstjenester,
5) at klarlægge, om det er lovligt, at
PET-ansatte og PET-tilknyttede personer indgår i operationer,
hvor elektronisk sporingsudstyr placeres i tilknytning til en
uvidende civilperson, der ikke er dømt for strafbare
handlinger, i en operation, hvor den pågældende
civilperson sandsynligvis vil blive dræbt,
6) at redegøre for den folkeretlige
status, som personerne Anwar al-Awlaki, Abu Basir (Nasir
al-Wuhayshi), Ibrahim Hassan Tali al-Asiri, Saleh Nabhir Saleh
Nabhan, Abdullah al-Mihdhar og Ahmed Abdulkadir Warsame (Khattab)
har eller havde i relation til vestlige efterretningstjenesters og
væbnede styrkers aktioner mod dem,
7) at klarlægge, om Danmark under
overholdelse af folkerettens regler kan indgå i
målrettede drabsoperationer rettet mod civilpersoner,
8) at klarlægge, om der i forbindelse
med Morten Storms og PET's aktiviteter rettet mod militante
islamister er begået overtrædelse af danske
strafferetlige bestemmelser,
9) at klarlægge, om danske
efterretningstjenester i indsatsen rettet mod militante islamister
har indgået - direkte eller indirekte - i målrettede
drabsoperationer rettet mod civilpersoner,
10) at foretage en retlig vurdering til
belysning af, om der foreligger grundlag for, at det offentlige
søger nogen draget til ansvar for det passerede, og
11) at komme med forslag til sådanne
ændringer af love, administrative bestemmelser eller
administrativ praksis, som undersøgelsen kan begrunde.
Fremkommer der i forbindelse med
undersøgelsen andre forhold, som er af en sådan
karakter, at de må anses for at høre med i en
redegørelse om sagen, kan undersøgelseskommissionen
også undersøge og redegøre for sådanne
forhold.
Møder i
undersøgelseskommissionen foregår som udgangspunkt for
åbne døre. Undersøgelseskommissionen kan dog i
overensstemmelse med § 30, stk. 1, i lov om
undersøgelseskommissioner beslutte, at møder skal
foregå for lukkede døre, hvis dette findes
påkrævet af hensyn til statens forhold til fremmede
magter eller særlige hensyn til disse i øvrigt.
Det forudsættes, at medlemmer af
undersøgelseskommissionen, udspørgeren og bisidderne
sikkerhedsgodkendes.
Det forudsættes, at den beretning, der
afgives i overensstemmelse med § 32 i lov om
undersøgelseskommissioner, afgives senest med udgangen af
2014, og at den udformes på en sådan måde, at den
er egnet til offentliggørelse. Konkrete oplysninger, der er
givet for lukkede døre, eller som stammer fra fortrolige
dokumenter, kan således udelades fra beretningen.
I overensstemmelse med lov om
undersøgelseskommis- sioner sker den fornødne
nærmere udformning af bestemmelserne om kommissionens opgaver
i samråd med Folketingets Udvalg for Forretningsordenen eller
et underudvalg nedsat af udvalget.
Bemærkninger til forslaget
I løbet af efteråret 2012 og
vinteren 2012-13 har Morgenavisen Jyllands-Posten udførligt
dokumenteret det arbejde, som den civile agent Morten
»Murad« Storm udførte i 2007-2012 for PET i
tæt samarbejde med især den amerikanske
efterretningstjeneste CIA og i mindre omfang de britiske tjenester
MI5 og MI6.
I artikler, i web-tv-indslag, i bogen
»Storm - Den danske agent i Al-Qaeda« og i lyd- og
billedfiler optaget af Morten Storm er vi blevet forelagt
dokumentation for det tætte samarbejde mellem Morten Storm og
efterretningstjenesterne om at opspore en række militante
islamister. Flere af disse, bl.a. Anwar al-Awlaki og Saleh Nabhir
Saleh Nabhan, er i perioden 2007-2012 blevet dræbt ved
målrettede USA-militæraktioner, mens andre er blevet
efterstræbt på livet eller taget til fange af USA's
militær.
Dokumentationen og Morten Storms omfattende
udsagn tegner et billede af, at Politiets Efterretningstjeneste
ikke alene har videregivet oplysninger til amerikanske og britiske
tjenester, men at PET har etableret direkte kontakt mellem Morten
Storm og især CIA. Oplysningerne har bl.a. handlet om, hvor
en række navngivne militante islamister har opholdt sig,
ligesom Morten Storm har samarbejdet med PET og CIA om at placere
sporingsudstyr i tilknytning til personer, som senere er blevet
opsporet og dræbt af USA's militær.
Dette billede harmonerer dårligt med
gentagne forsikringer fra leder af Politiets Efterretningstjeneste
Jakob Scharf og fra justitsminister Morten Bødskov om, at
PET er en civil efterretningstjeneste, til hvis opgaver det ikke
hører »at indsamle og videregive oplysninger eller i
øvrigt foretage skridt, hvor formålet er at
dræbe nogen« (jf. svaret på REU alm. del -
spørgsmål 58).
På talrige spørgsmål -
stillet som skriftlige spørgsmål og
samrådsspørgsmål i Folketingets Retsudvalg - er
det ikke lykkedes at få oplyst, hvorvidt PET og Morten Storm
har givet oplysninger til USA om de senere dræbtes
opholdssteder eller bidraget til sporing af dem. Konsekvent er der
blevet henvist til, hvad der er og ikke er PET's opgaver, men
konkret er det på intet tidspunkt blevet besvaret, om PET i
den konkrete sag har overskredet sine beføjelser eller brudt
de regler, der gælder PET's virksomhed.
Med lidt god vilje kan man forstå
PET-chefens erklæring om, at »vi har ikke bidraget
hverken i eller til den operation, der førte til drabet
på Awlaki« (jf. svaret på REU alm. del -
spørgsmål 309), som en slags svar på
spørgsmål om den konkrete sag. PET-chefens udtalelse
strider imidlertid ikke nødvendigvis mod Jyllands-Postens
artikler og bogen om Morten Storm, hvoraf det fremgår, at CIA
umiddelbart efter drabet på Anwar al-Awlaki forklarede, at
det ikke var Morten Storms bistand, der førte til
opsporingen af al-Awlaki. Der tales om en »parallel
operation«, der kan bruges til at argumentere for, at PET's
og Morten Storms årelange samarbejde med amerikanerne om at
lokalisere og overvåge Anwar al-Awlaki ikke har forbindelse
til den konkrete militæroperation, der dræbte ham.
Fortællingen om, at det ikke var Morten
Storms bistand, der førte til opsporingen af og drabet
på Anwar al-Awlaki, og at PET ikke samarbejder med CIA om at
spore militante islamister med henblik på drab med ubemandede
dronefly, undergraves imidlertid af Morten Storms lydoptagelser,
hvor man blandt meget andet hører en PET-medarbejder tale
om, at »droneflyene skal jo finde dem«. Klippet er
bragt på Jyllands-Postens hjemmeside i tilknytning til
artiklen »PET afsløret i samtale om droneangreb«
den 9. december 2012.
I et langt og problematisk forløb
gennem årtier - intensiveret gennem de seneste 15 år -
har PET's arbejdsmetoder været sat under lup. Mediernes
afsløringer førte til nedsættelse af
PET-kommissionen. Kravet om modernisering af og kontrol med
efterretningstjenesterne førte til nedsættelse af
Wendler Pedersen-udvalget, og i januar 2013 blev der indgået
en aftale om, hvordan de nye regler for efterretningstjenesterne
skal se ud.
Formålet med alle disse
bestræbelser er angiveligt at sikre, at befolkningen kan have
tillid til PET, og at PET overholder de regler, der er udstukket af
Folketinget.
Den overvældende mængde af
dokumentation og vidneudsagn, som Morten Storm i samarbejde med
Jyllands-Postens journalister har fremlagt, sætter på
afgørende punkter spørgsmålstegn ved, om der er
grundlag for en sådan tillid. De undvigende og mangelfulde
svar fra PET's ledelse og fra justitsministeren bidrager yderligere
til tvivlen og usikkerheden, hvorfor forslagsstillerne mener, at en
undersøgelseskommission er det rette redskab til at få
opklaret, om der er sket brud på reglerne, og hvilke
ændringer eventuelle regelbrud bør føre
til.
Forslagsstillerne er enige med
justitsministeren i, at konkrete operationelle detaljer omkring
Morten Storms og PET's aktiviteter kan være af en sådan
karakter, at en offentliggørelse kan skade hensynet til
Danmarks eller fremmede magters interesser. Heldigvis er der i lov
om undersøgelseskommissioner taget højde for den
situation, således at kommissionen kan beslutte, at
møder i visse situationer skal foregå for lukkede
døre. Af samme grund lægger beslutningsforslaget op
til, at kommissionens medlemmer, dens udspørger og
bisidderne skal sikkerhedsgodkendes.
Omvendt er hensynet til information til
befolkningen og borgernes tillid til efterretningstjenesterne
så afgørende, at kommissionens beretning må
skrives med henblik på offentliggørelse. Kun på
den måde kan enhver berettiget tvivl om PET's vilje til at
overholde reglerne og om det danske folkestyres vilje og evne til
at anvende efterretningstjenesterne efter demokratiets og
retsstatens regler og principper ryddes af vejen.
Da det fra mange sider er erkendt, at det er
uholdbart, at offentligheden - som det skete i forbindelse med
PET-kommissionen og Wendler Pedersen-udvalget - skal vente i en
længere årrække på at få svar
på påtrængende spørgsmål om
efterretningstjenesternes evne til at overholde demokratiets og
retsstatens spilleregler, er fristen for
færdiggørelsen af undersøgelseskommissionens
arbejde fastsat til den 31. december 2014.
Skriftlig fremsættelse
Pernille Skipper
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
nedsættelse af en undersøgelseskommission
vedrørende Morten Storms aktiviteter for PET og andre
vestlige efterretningstjenester.
(Beslutningsforslag nr. B 78)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.