Fremsat den 1. november 2012 af Rosa Lund
(EL), Lars Dohn (EL) og Pernille Skipper (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om
afskaffelse af bonus A-fag
Folketinget pålægger regeringen at
ophæve den regel, der medfører, at studenter med
gymnasiale uddannelser kan gange deres karaktergennemsnit med 1,03
for gennemførelsen af ét ekstra fag på A-niveau
og med 1,06 for gennemførelsen af to eller flere fag ekstra
på A-niveau, jf. § 42 i almen
eksamensbekendtgørelse.
Bemærkninger til forslaget
Fra år 2009 har studenter kunnet gange
deres karaktergennemsnit med 1,03, hvis de har gennemført
ét ekstra A-niveau-fag, og med 1,06, hvis de har
gennemført to eller flere ekstra fag på A-niveau.
Enhedslisten vil af med reglen, fordi reglen
favoriserer de unge, der har ekstra ressourcer og/eller kommer fra
uddannelsesvante hjem, mens den sætter mere ressourcesvage
elever bagest i uddannelseskøen.
En gymnasial uddannelse er adgangsgivende til
en videregående uddannelse, men adgangskravene på de
videregående uddannelser tæller både
studentereksamen, bestemte karakterer, fag og niveauer. Eleverne
fra de gymnasiale uddannelser skal således under deres
gymnasiale uddannelse sikre sig, at de består
studentereksamen, og at de har de rette fag og karakterer for at
komme ind på den uddannelse, de gerne vil læse. Det er
ikke lige let for alle, og dem, der får lave karakterer,
får sværere ved at komme ind på en
videregående uddannelse.
Hertil kommer, at dem, der har haft ressourcer
og overskud i deres gymnasietid til at vælge et eller flere
ekstra fag på A-niveau, kan gange deres snit med henholdsvis
1,03 eller 1,06 og dermed stå bedre, når de
søger om optagelse på en videregående
uddannelse. Men netop disse regler får negative konsekvenser
for dem, der ikke har læst ekstra fag, fordi de høje
snit skubber adgangskravene kunstigt i vejret, og de med lavere
snit, der ikke kan gange deres snit, ryger således endnu
længere ned i uddannelseskøen.
Der har de seneste år været en
stigning i adgangskravene på kvote 1, hvor flere uddannelsers
adgangskrav er blevet højere. En opgørelse af
Politiken Research den 30. juli 2012, »Kun de
allerhøjeste karakterer giver plads på
drømmestudiet« viser, at mens der i 2009 kun var 29
uddannelser, hvor adgangskravet var et karaktergennemsnit på
9 eller derover, kræver 52 uddannelser samme høje snit
i år.
Bonus A-reglen, som reglen populært
kaldes, skaber altså en unaturlig stigning i adgangskravene
og samtidig en unaturlig kløft mellem karaktererne hos de
ansøgere, der har taget ekstra fag, og dem, der ikke
har.
Bonus A-reglen medfører således
også den konsekvens, at den gymnasiale uddannelse med fag,
niveauer og karakterer i sig selv ikke længere er
tilstrækkelig til at komme ind på en videregående
uddannelse, i hvert fald ikke på alle uddannelser. Hvis en
gymnasieelev vil være sikret, skal eleven således
også have haft ekstra fag - fag, som vel at mærke ikke
nødvendigvis har noget at gøre med den uddannelse,
eleven søger, og fag, som ikke nødvendigvis
kvalificerer eleven yderligere til en videregående
uddannelse, for der er ikke noget der tyder på, at man med
ekstra fag bliver en dygtigere studerende eller i sidste ende
f.eks. en dygtigere ingeniør.
Det er altså et stort problem, at der
uden faglige årsager er indsat en ekstra barriere for at
få en videregående uddannelse - et problem, der
især rammer de elever, der har de sværeste
forudsætninger, og et problem, der kan gøre det endnu
sværere at få flere til at tage en videregående
uddannelse især for elever fra uddannelsesfjerne hjem.
Vi ved, bl.a. fra Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd i 2011, »Den sociale arv tynger Danmark,
Fordeling og Levevilkår 2011«, at det stadig forholder
sig således, at jo højere forældrenes uddannelse
er, desto større er sandsynligheden for, at børnene
selv får en uddannelse.
Samtidig viser rapporten, at der i perioden
1990-2005 var flere, der brød den sociale arv, men at
andelen nu igen er faldet og ligger på samme niveau som for
20 år siden.
Et notat af 28. marts 2012 fra Ministeriet for
Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser
»Baggrundsnotat om studerende på videregående
uddannelser i forhold til forældres uddannelsesbaggrund:
Optag, fuldførelse og frafald«, viser også, at
der er en betydelig overvægt af studerende med forældre
med en videregående uddannelse, der fuldfører en
kandidatuddannelse. Således har 66 pct. af de studerende, der
i 2010 gennemførte en kandidatuddannelse, forældre med
en videregående uddannelse, 28 pct. har forældre med en
erhvervsfaglig eller gymnasial uddannelse, mens 6 pct. har
forældre med en grundskoleuddannelse. (Udvalget for
Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser, 2011-12,
alm. del - svar på spørgsmål 75). Der henvises
til tabellen optrykt som bilag 2.
Ud over de overordnede problemer ved reglen,
er der også en indbygget skævvridning i reglen mellem
stx, hf, hhx og htx, hvor strukturerne i uddannelserne har stor
indflydelse på, hvem der kan tage ekstra fag. Det stiller
eleverne forskelligt, og uden faglige begrundelser giver det nogle
elever bedre muligheder end andre.
Vi har i samfundet høje ambitioner om,
at 60 pct. af en ungdomsårgang skal tage en
videregående uddannelse, og heraf skal næsten
halvdelen, 25 pct., tage en lang videregående uddannelse.
Skal de ambitioner indfries, skal der være god adgang til de
videregående uddannelser for alle studiesøgende og
ikke bare for dem, der har haft overskud til at tage et eller flere
ekstra fag. Derfor foreslår Enhedslisten, at reglen
afskaffes.
Endvidere mener også
Landssammenslutningen af Handelsskoleelever (LH), Erhvervsskolernes
Elevorganisation (EEO), Gymnasieskolernes Lærerforening (GL),
Danske Studerendes Fællesråd (DSF),
Lærerstuderendes Landskreds (LL) og Pædagogstuderendes
Landssammenslutning (PLS), at reglen skal afskaffes.
Bilagsoversigt
Som bilag til beslutningsforslaget er
optrykt:
- Bilag 1: Tabel
over andelen af studenter med Bonus A-fag 2008-11.
- Bilag 2: Tabel
over fuldførte kandidater fordelt på forældres
uddannelsesgrad.
- Bilag 3: Almen
eksamensbekendtgørelse, § 42, stk. 1.
Bilag 1
Andel af studenter med bonus A-fag
2008-11
Andelen af studenter med bonus A-fag fremgår af UNI-C, De
gymnasiale eksamensresultater og karakterer 2011, tabel 4:
alt="1309311932654204099 Size: (637 X 223)" border="no"
name="1309311932654204099" src="AX14398_1_0.png" style="margin: 0cm
0cm 0cm 0cm"
Bilag 2
Fuldførte kandidater fordelt på
forældres uddannelsesbaggrund
Et notat fra Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående uddannelser, »Baggrundsnotat
om studerende på videregående uddannelser i forhold til
forældres uddannelsesbaggrund: Optag, fuldførelse og
frafald«, viser, at der er en betydelig overvægt af
studerende med forældre med en videregående uddannelse,
der fuldfører en kandidatuddannelse (FIV, 2011-12, alm. del
- svar på spørgsmål 75).
alt="8551537841147704946 Size: (603 X 138)" border="no"
name="8551537841147704946" src="AX14398_1_1.png" style="margin: 0cm
0cm 0cm 0cm"
Anm. Fuldførte er defineret som
de studerende, der fuldfører en kandidatuddannelse på
et universitet eller en kunstnerisk kandidatuddannelse mellem den
1. oktober året før og den 30. september i året.
Personer, hvis forældres uddannelsesniveau er ukendt, er ikke
taget med i opgørelsen.
Bilag 3
Almen eksamensbekendtgørelse nr. 862,
§ 42, stk. 1
Bekendtgørelse nr. 862 af 16. august
2012 om prøver og eksamen i de almene og studieforberedende
ungdoms- og voksenuddannelser (almen eksamensbekendtgørelse)
§ 42, stk. 1, har denne ordlyd:
»§ 42. For en elev eller kursist, der
i en sammenhængende gymnasial uddannelse i henhold til
hf-bekendtgørelsen, stx-bekendtgørelsen,
hhx-bekendtgørelsen, htx-bekendtgørelsen eller i et
eux-forløb, har taget ekstra fag på A-niveau, jf. stk.
2, beregnes »Eksamensresultat« som
»Foreløbigt eksamensresultat« multipliceret med
1,03 for gennemførelsen af ét ekstra fag på
A-niveau og med 1,06 for gennemførelse af to eller flere
ekstra fag på A-niveau. For øvrige elever og kursister
er »Eksamensresultat« identisk med
»Foreløbigt eksamensresultat«.«
Skriftlig fremsættelse
Rosa Lund
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
afskaffelse af bonus A-fag.
(Beslutningsforslag nr. B 19)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.