Fremsat den 10. april 2013 af Finn
Sørensen (EL), Stine Brix (EL) og Pernille Skipper (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om nedsættelse af en socialkommission
Folketinget opfordrer regeringen til at
nedsætte en socialkommission. Kommissionens opgave er at
komme med anbefalinger til en socialpolitik, der er præget af
et helhedssyn og af forebyggende og sammenhængende indsatser,
der inddrager og inkluderer borgerne. Kommissionen nedsættes
inden åbningen af Folketinget i oktober 2013 efter
forhandlinger med Folketingets partier om sammensætning,
kommissorium og arbejdsform. Det tilsigtes, at kommissionen
afslutter sit arbejde pr. 1. juni 2014, hvorefter dens rapport
danner grundlag for en bred folkelig debat blandt borgere,
eksperter, organisationer og politikere på alle niveauer om
mål og midler i socialpolitikken med henblik på
eventuelle lovændringer i begyndelsen af 2015.
Bemærkninger til forslaget
Baggrund
Den 13. november 2012 rejste seks
forhenværende socialministre og formanden for Socialpolitisk
Forening forslag om nedsættelse af en socialkommission. Det
skete i form af et åbent brev til social- og
integrationsminister Karen Hækkerup med en direkte opfordring
til at nedsætte en sådan kommission. Afsenderne var
Bent Rold Andersen, Karen Jespersen, Mimi Jakobsen, Palle Simonsen,
Yvonne Herløv Andersen, Aase Olesen (alle tidligere
socialministre) og Robert Olsen, formand for Socialpolitisk
Forening.
I det åbne brev hed det bl.a.
»Socialpolitikken bliver nødt til at genvinde noget af
den grundlæggende betydning, der ligger i ordet social, og
som er andet og mere end en social sektor. Socialpolitik er ikke
kun fordelings- eller servicepolitik. Dertil har socialpolitikken
gennem en årrække været behandlet og erstattet af
beskæftigelsespolitikken. Socialpolitikken skal være
på højde med den økonomiske udvikling og virke
forebyggende. Det er af stor vigtighed for en kommende
socialpolitik, at der opstilles klare mål for den samlede
indsats på det sociale område og de dertil
hørende tilgrænsende områder, som
socialpolitikken dækker over. En gennemtænkt
socialpolitik kan være en produktiv faktor i vort samfund til
gavn for hele samfundet. Det er derfor vigtigt, at socialpolitikken
igen ligestilles med øvrige politikområder. Indsatser
omkring sociale problemer skal derfor være præget af
forebyggelse, helhedssyn og sammenhæng, som inddrager de
berørte og deres egne vurderinger og ideer. Socialpolitikken
skal igen være mere fremtrædende i det politiske rum.
Beskæftigelse er ikke det eneste svar på komplekse
sociale problemstillinger, men når
beskæftigelsespolitik er aktuelt for udsatte grupper,
bør også denne politik revideres og nytænkes med
udgangspunkt i en socialpolitik. Der er behov for at ændre de
nuværende systemer og den samfundsmæssige eksklusion af
mennesker, der ikke passer ind heri. Der er behov for at etablere
indsatser, som medfører, at man inkluderer mennesker som
værdige samfundsborgere uanset økonomisk
nytteværdi. Der skal større fokus på potentielt
ekskluderende faktorer i arbejdet med socialt udsatte borgere
f.eks. tiltagende diagnosticering og medicinering,
matchgruppe-kategorisering m.v. Men for at fastholde et
visionært blik på socialpolitikken og for at se
på de udfordringer vi står overfor i socialpolitikken,
vil det derfor være oplagt at nedsætte en egentlig
socialkommission. En socialkommission med praktikere, forskere og
borgere, som kan være med til at udvikle det sociale arbejde
og dets forvaltning på kort og lang sigt til gavn for
borgerne.« (»Lad os tænke socialpolitikken
helhedsorienteret og langsigtet - nedsæt en
socialkommission«, Socialpolitisk Forening den 13. november
2012).
Enhedslisten er helt enig i ovenstående.
De tidligere socialministres synspunkter blev i øvrigt
underbygget på Socialpolitisk Forenings høring den 15.
og 16. november 2011 om: den gode socialpolitik. Her råbte en
lang række fagpersoner og forskere vagt i gevær. Der
var bred enighed om, at socialpolitikken skal revitaliseres og
gives en mere fremtrædende position i det politiske rum. Som
den nuværende formand for Socialstyrelsen, Knud Aarup,
tidligere har sagt: »Det handler om (…) at
prøve at anlægge en bred forebyggende og tidlig
tilgang til løsning af de sociale problemer, hvor man
medtænker alle politikområder og alle
velfærdssamfundets institutioner«. (Social politik,
Tidsskrift for Socialpolitisk Forening, særnummer
»Høring: Den gode socialpolitik«, 2011, side
33).
Enhedslisten vil gerne bidrage til denne
diskussion. Vi fremsendte derfor i november 2012 et
spørgsmål til social- og integrationsministeren og
opfordrede ministeren til at tilkendegive, om hun ville
følge opfordringen om nedsættelse af en
socialkommission.
I sit svar anerkendte social- og
integrationsministeren behovet for reformer på området,
men ønskede ikke en »big bang«-reform og mente,
at der allerede var gang i en langsigtet og helhedsorienteret
proces med fokus på forskellige indsatsområder i
socialpolitikken. Ministeren afviste således, at der skulle
være behov for nedsættelse af en kommission, når
der allerede forelå mange gode initiativer og
arbejdsprocesser, herunder nedsættelse af en
hjemmehjælpskommission, en godkendelses- og tilsynsreform og
initiativer på misbrugsområdet, området for
frivilligt arbejde og forebyggelse af misbrug af børn m.m.
(Se svar på spørgsmål S 493 2012-13).
Enhedslisten anerkender naturligvis
ministerens initiativer og det arbejde, der er i gang. Men i lighed
med de mange andre, der efterlyser en ny socialpolitik, finder vi
det utilstrækkeligt, når vi ser på de massive
udfordringer, der kæmpes med på socialområdet i
disse år, ligesom vi gerne vil have Folketinget til at
forholde sig til de centrale kritikpunkter.
Det tidligere socialpolitiske grundprincip om,
at sociale begivenheder som sygdom, ulykke eller
arbejdsløshed ikke måtte føre til, at borgere
og deres pårørende blev kastet ud i en socialt
nedadgående spiral, er under pres. Det skyldes i høj
grad krisen, faldende beskæftigelse, stigende
arbejdsløshed og et arbejdsmarked, som er mere og mere
utilgængeligt for mennesker, der ikke kan arbejde 100 pct.
eller mere. Det øger presset på lønningerne, og
det medfører øget fattigdom og ulighed i uddannelse,
sundhed, levevilkår og levetid. Det øger de i forvejen
store sociale problemer blandt unge, hjemløse og misbrugere
og betyder sværere vilkår for mennesker med langvarige
sygdomme og handicap.
Men den førte politik bærer
også sit store ansvar. Det gælder de stadig
større sparekrav på velfærdsområderne. Det
gælder de mange reformer: anbringelsesreformen (2006) og
kommunalreformen (2007). Det gælder ikke mindst en
række arbejdsmarkedsreformer, der griber dybt ind i de
socialpolitiske muligheder: dagpengereformen (2010),
efterlønsreformen (2011) og førtidspension og
fleksjobreformen (2012). Hertil er der i 2013 kommet yderligere
udspil om reformer af sygedagpenge, kontanthjælp og SU, der
også vil have store sociale konsekvenser. Der er et meget
ensidigt fokus på beskæftigelse og udvikling af
arbejdsmarkeds- eller uddannelsesparathed. Den gennemgående
tankegang er, at »fællesskab« og det at
»gøre nytte« defineres som værende lig med
deltagelse i arbejdsmarkedet, hvilket er paradoksalt i en
situation, hvor flere og flere mennesker udstødes af
arbejdsmarkedet eller afskæres fra muligheden for at deltage
i det af den simple grund, at der ikke er arbejdspladser til dem,
eller at de arbejdspladser, der er, ikke er opnåelige for
mennesker med nedsat arbejdsevne.
Hertil kommer mere end 10 års
forsøg på at indføre markedsøkonomiske
ledelsesprincipper i den offentlige sektor, såkaldt
»New Public Management«. Resultatet har været
»silo- og kassetænkning« og fremvækst af et
uhyrligt dokumentationshysteri over for de offentligt ansatte, som
har medført, at en voksende del af deres arbejdsdag
går med administration i stedet for den borgernære
indsats. Sideløbende med det er arbejdsmarkeds- og
sociallovgivning blevet stadig mere kompliceret, så
både socialarbejdere, kommuner og ikke mindst borgere har
vanskeligt ved at orientere sig. Det øger mistilliden til
systemet, og den senere tids debat om socialt bedrageri er et godt
eksempel på, at det ligeledes øger systemets mistillid
til borgerne, en mistillid, der har store økonomiske og
sociale omkostninger for alle parter. Borgerne oplever i stigende
grad mistænkeliggørelse, hvis de henvender sig med
sociale behov. Borgernes retssikkerhed er under pres.
Enhedslisten anerkender selvfølgelig,
at der i de nævnte reformer også er ansatser til mere
helhedsorienteret sagsbehandling, rehabilitering og
ressourceforløb - selv om vi har til gode at se, om
kommunerne får tilført de fornødne ressourcer
til at realisere de intentioner.
Det er glædeligt, at det nu også i
regeringen og Kommunernes Landsforening åbent erkendes, at
der skal gøres op med den såkaldte silo - og
kassetænkning i den offentlige sektor (jf. f.eks. KL´s
oplæg: »Invester før det sker«, KL den 25.
marts 2013).
Vi er derfor enige med ministeren, når
hun i sit svar på S 493 fra 2012-2013 siger:
»Socialpolitikken skal være præget af et
helhedssyn og af forebyggende og sammenhængende indsatser,
der inddrager og inkluderer borgerne. I dag har for meget socialt
arbejde karakter af brandslukning og lappeløsninger. Derfor
er der behov for at gentænke vores sociale indsatser,
så de får et tiltrængt
kvalitetsløft«.
Så meget mere undrer det os, at hun
afviser forslaget fra de tidligere socialministre, for det er jo
netop det behov, de vil imødekomme med deres forslag om en
socialkommission, ligesom de understreger nødvendigheden af,
at man inddrager praktikere, forskere og borgere i kommissionens
arbejde.
Ligesom de tidligere socialministre mener
Enhedslisten, at det er nødvendigt med en gennemgribende
diskussion af mål og midler i socialpolitikken, en
diskussion, som skal involvere myndigheder, borgere, organisationer
og eksperter. Kommissionens rapport og anbefalinger skal danne
baggrund for en bred folkelig debat om, hvor socialområdet og
socialpolitikken skal hen, og føre til de nødvendige
ændringer af lovgivningen.
Et bud
på kommissionens opgaver
En socialkommission skal bl.a. forholde sig
til følgende spørgsmål:
Hvad har konsekvenserne været af de
sidste 20 års beskæftigelses- og socialpolitik?
- Har det
medført flere eller færre inkluderede på
arbejdsmarkedet, har det medført flere eller færre
fattige borgere, flere eller færre udsatte borgere, og har
det medført flere eller færre sociale problemer?
Hvordan fremmes udviklingen af en
socialpolitik, der bygger på forebyggelse, tidlig indsats,
helhedssyn, helhedsorienteret sagsbehandling og rehabilitering?
Hvilke barrierer er der herfor især inden for følgende
områder:
- Myndighedernes
syn på borgerinddragelse og borgernes retssikkerhed,
- den førte
økonomiske politik - generelt og over for kommunerne,
herunder refusionssystemet,
- de sociale
ydelsers størrelse og sammensætning,
- lovgivningen,
især på social-, sundheds- og
beskæftigelsesområdet
- opgavefordeling
og ledelsesmetoder inden for de enkelte kommuner, regioner og
staten og myndighederne i mellem,
- definitionen af
de offentligt ansattes opgaver og inddragelse af de berørte
borgere i udviklingen af løsninger og
- samarbejdet med
og mellem vigtige aktører såsom virksomheder,
fagforeninger og frivillige organisationer?
Hvordan kan forskningen styrkes, så der
udvikles tidssvarende redskaber til at måle og evaluere
virkningerne af den førte politik?
Enhedslisten ønsker at slå fast, at Danmark reelt
har råd til velfærd og dermed også til en
visionær og bredt favnende socialpolitik, det er et
spørgsmål om politisk vilje og prioriteringer. At
investere i udformningen af en solidarisk funderet socialpolitik er
en investering i forebyggelse af fattigdom og ulighed. Det er en
investering i et godt samfund.
Skriftlig fremsættelse
Finn
Sørensen (EL) m.fl.:
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
nedsættelse af en socialkommission
(Beslutningsforslag nr. B 118)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.