Fremsat den 5. april 2013 af Tom Behnke
(KF), Lene Espersen (KF), Benedikte Kiær (KF), Mike Legarth
(KF) og Brian Mikkelsen (KF)
Forslag til folketingsbeslutning
om lempeligere regler for turneringspoker i
foreningsregi
Folketinget pålægger regeringen
inden den 1. november 2013 at fremsætte lovforslag til
ændring af lov om offentligt hasardspil i turneringsform og
foretage nødvendige administrative ændringer
således,
1. at det bliver
muligt at afvikle flere turneringer dagligt og ugentligt end de
nuværende fem,
2. at det bliver
muligt at afvikle mesterskaber i form af ranglisteturneringer,
3. at det bliver
tilladt at lade sponsorpræmier indgå i puljen efter
nærmere regler,
4. at det bliver
muligt at afvikle turneringer med højere deltagerbetaling en
gang pr. uge og herudover en gang pr. måned,
5. at det bliver
muligt at aflægge regnskab månedsvis,
6. at det bliver
muligt for den ansvarlige at antage en godkendt medhjælper
til afvikling af en eller flere turneringer,
7. at der kan
tillades højere deltagerantal end 50 og dermed en
større pulje, så længe deltagerbetaling
følger det fastsatte loft og
8. at
bevillingshaver får ansvaret for at sørge for at
afregne 15 pct. gevinstafgift af gevinstpuljen til SKAT.
Bemærkninger til forslaget
Forslaget er baseret på de erfaringer,
som eksisterende lovlige pokerklubber og Dansk Poker Forbund har
draget gennem de første 3 år af lovens virke, herunder
de problemstillinger, som klubberne er stødt på i
forhold til lovens bestemmelser, og spillemyndighedens forvaltning
af samme.
Efter drøftelser med Dansk Pokerforbund
er det forslagsstillernes opfattelse, at dette beslutningsforslag
vil sikre, at klubpoker for spillere i Danmark bliver et attraktivt
alternativ til de mange ulovlige pokerklubber rundt om i landet.
Det er klubberne ikke i øjeblikket.
Specielt mulighed for at afvikle
sideturneringer og løbende ranglisteturneringer vil
være et stort plus i kampen mod de utallige ulovlige klubber,
hvor langt den største del af den poker, der spilles i
Danmark i dag, foregår.
Forslaget er delt op i otte punkter, og
forslagsstillerne er indstillet på at drøfte hvert
punkt for sig, ligesom forslagsstillerne er indstillet på at
tilrette forslaget efter flertallets ønsker.
Pokerklubberne og Dansk Pokerforbund har
på det kraftigste henstillet til myndighederne, at der tages
hånd om alle de ulovlige pokerklubber. Der er i
øjeblikket flere ulovlige klubber end lovlige klubber i
Danmark, vurderer de lovlige klubber. Skal de lovlige klubber have
en reel chance for at komme til at køre optimalt, er det
vigtigt, at der sættes ind over for de ulovlige klubber.
Spillemyndigheden har kendskab til de ulovlige klubber, men kan
intet gøre, da indgreb mod de ulovlige klubber ligger under
Justitsministeriet og politiet.
Dansk Pokerforbund har set flere eksempler
på, at både private og spillemyndigheden har anmeldt
ulovlige klubber til politiet, men politiet afviser at gøre
noget ved anmeldelserne med henvisning til knappe ressourcer.
Ved vedtagelse af dette beslutningsforslag vil
det blive nemmere at drive de lovlige klubber, og det vil blive
mere attraktivt for spillerne at gå til de lovlige klubber
frem for at gå til de ulovlige klubber. Forslaget vil derfor
have den effekt, at de lovlige klubber bliver styrket, og de
ulovlige klubber svækkes.
Bemærkninger til forslagets enkelte punkter:
Ad 1:
I dag kan en bevillingshaver højst
afvikle fem turneringer pr. uge, og der må ikke afvikles
flere turneringer det samme sted på samme tid.
Målet med forslaget er at fjerne loftet
på fem turneringer pr. uge, idet der ikke er nogen saglig
begrundelse for begrænsningen.
Desuden er det meningen med forslaget at
gøre det lovligt at afvikle sideturneringer samtidig med
hovedturneringen, således at de spillere, der ryger tidligt
ud af turneringen, kan spille en ny og mindre turnering samtidig -
gerne med et mindre loft på buy-in end i
hovedturneringen.
På den måde kan de spillere, der
ryger tidligt ud, foretage sig noget relevant i stedet for bare at
sidde og vente på, at kammeraterne bliver færdig med
hovedturneringen.
Ved udstedelse af bevilling skal
bevillingshaver angive, om der ønskes tilladelse til
samtidige sideturneringer, antal spillere og loft på
buy-in.
Et af de store problemer for pokerklubber er
at beskæftige spillere, som er slået tidligt ud af en
turnering. Mange spillere følges med andre til spillestedet,
og derfor må mange blot sidde og kigge på i op til
flere timer, når de skal vente på en kammerat, som
stadigvæk spiller med i turneringen.
Med forslaget åbnes der op for, at der
kan afvikles sideturneringer, således at klubberne kan
beskæftige de spillere, som er slået tidligt ud af
turneringen.
I vejledningen til loven kan der
anføres, at der maksimalt kan afvikles to sideturneringer
på turneringsdagen, at buy-in i disse sideturneringer
maksimalt må være f.eks. 1/3 af buy-in i
hovedturneringen, og at tilmelding og betaling skal foretages via
samme onlinesystem som for hovedturneringen.
Såfremt en klub ønsker at afvikle
sideturneringer, skal dette meddeles tilsynsmyndigheden samtidig
med hovedturneringen. Sideturneringerne kan afvikles enten som sit
and go, hvor turneringen starter, når et forudbestemt antal
spillere er tilmeldt, eller med et fast starttidspunkt. Det
meddeles også til tilsynsmyndigheden, hvilken type
sideturneringer der er tale om. En sideturnering kan i
modsætning til hovedturneringen godt have sen registrering.
Kun spillere, som har deltaget i hovedturneringen, må deltage
i sideturneringerne.
Ad 2:
Pokerspillere har som alle andre
sportsudøvere lyst til at konkurrere mod hinanden og se,
hvem der er bedst. Det kan ske ved ranglisteturneringer, hvor man
kan samle point og dermed se, hvem der er bedst.
Det må man gerne i dag, men det er ikke
tilladt at spille om gevinster, når man har samlet point nok
til at gå videre.
Hasardforbuddet er oprindelig indført i
dansk lovgivning, for at man ikke skal kunne spille sig fra hus og
hjem og for at undgå tilfældigheder i, hvem der
vinder.
Hvis man gjorde det muligt, at pokerspillere
kunne tage noget af en pulje med fra et indledende spil til
næste runde, skulle de ikke have flere penge op af lommen,
men kunne alligevel spille om en præmie.
Man kunne også tillade, at sponsorer
donerer præmier. Igen vil det ikke betyde, at spillerne skal
have flere penge op af lommen.
Derfor foreslås det, at det fremover
skal være tilladt at lade en del af en pulje fra et
indledende spil gå videre til en større turnering,
hvor de kvalificerede kan spille videre om den akkumulerede pulje,
herunder suppleret med præmier fra sponsorer. Det kunne evt.
gøres ved at indføre et loft, hvor kun en mindre
procentandel af puljen kan bringes med videre til næste
turnering, f.eks. 5 pct. Grænsen for supplerende
præmier fra sponsorer kunne ligeledes være på 5
pct. i forhold til de samlede indledende puljer.
Ligesom inden for alle andre sports- og
idrætsgrene ønsker danske pokerklubber denne mulighed.
Derfor bør der i vejledningen til loven anføres, at
det tillades, at der kan laves ranglister med afsluttende finaler
såvel på klubplan som regionalt og på landsplan,
således at der kan kåres eksempelvis en klubmester, en
regionsmester og en dansk mester. Ranglister kan være et
samarbejde mellem flere klubber, men med en ansvarlig
bevillingshaver som ansvarlig for ranglisten, herunder anmeldelse
og regnskabsførelse.
Når det ønskes, at det skal
være muligt at overføre et beløb til en
præmiepulje i en ranglistefinale, er det, fordi
pengepræmier er en del af pokerspillet, og en mester
bør kunne præmieres i finalen lige såvel, som
vedkommende kan i almindelige pokerturneringer.
I vejledningen til denne tilføjelse
skal det kundgøres, at en finale i en ranglisteturnering
skal være en turnering, hvor kun kvalificerede spillere via
ranglisten kan deltage, og præmiesummen må kun
bestå af midler fra 5-procentspuljen, eller tilsvarende
sponsorbeløb. Deltagerne i en ranglistefinale kan tildeles
chips efter et ranglisteplaceringsrelateret system.
Ad 3:
Her er det de samme argumenter som under nr. 2
og med den tilføjelse, at det ikke kan skade nogen, at der
gives mulighed for sponsorpræmier i alle turneringer.
Pokerklubberne finder ikke nogen saglig
begrundelse for, at det ikke er tilladt at tilføre en
turnering ekstra værdi i form af f.eks. sponsorpræmier.
Begrundelsen om, at det vil åbne op for, at der vil kunne
finde hvidvask sted i den forbindelse, holder slet ikke. Med
anmeldelse til tilsynsmyndigheden om udvidelser af turneringspuljen
og dokumentation af, hvor den ekstra værdi kommer fra, vil
dette ikke være et problem.
Ad 4:
I dag er der et loft på 300 kr. på
buy-in i alle turneringer. For at gøre det mere interessant
at deltage, foreslås det, at loftet kan hæves ved
f.eks. ugentlige eller månedlige turneringer. Loftet kunne
så f.eks. være på 500 kr. i en ugentlig turnering
og 1.000 kr. i en månedlig turnering.
I kampen mod de ulovlige klubber er det af
største vigtighed, at klubber får denne mulighed. Der
er i dag et stort klientel som fravælger de lovlige klubber,
da de finder buy-in-størrelsen for lille. Hvis lovlige
klubber skal have fat i dette klientel, er denne ændring
yderst vigtig, så de lovlige klubber en gang imellem kan
afvikle turneringer med lidt større buy-in.
Ad 5:
I dag skal der aflægges regnskab efter
hver turnering.
En stor del af de omkostninger, der er ved
afholdelse af offentlige pokerturneringer, kan være
svære at opgøre pr. afholdt turnering. Derfor
foreslås denne ændring. Omkostninger som husleje,
varmeudgifter, eludgifter, edb-udgifter, regnskabsomkostninger m.m.
er alle variable omkostninger i forhold til antallet af afholdte
turneringer. Forslaget vil lette både pokerklubbernes
administration og tilsynsmyndighedens kontrol.
Et månedligt regnskab vil stadig
indeholde alle indtægter og udgifter.
Ad 6:
Et af de større problemer i klubberne,
som er drevet af frivillige medlemmer, er at finde nogen, som vil
være ansvarlig bevillingshaver. Alle medlemmer er typisk
entusiastiske pokerspillere, som gerne selv vil spille med.
Med forslaget vil det være muligt for
klubberne at lave aftale med en ikkepokerspiller om at være
ansvarlig bevillingshaver mod et mindre salær. Specielt i
mindre klubber er der typisk kun en enkelt bevillingshaver, og med
forslaget vil sygdom, ferie, runde fødselsdage m.m. ikke
længere være noget problem for afholdelse af faste
turneringsdage.
Ad 7:
Forslagsstillerne finder det ikke
nødvendigt, at der skal reguleres på antallet af
deltagere i en pokerturnering. Det bør være
efterspørgslen, som afgør, hvor mange deltagere der
er i en turnering, så længe loftet over
deltagerbetaling i øvrigt følger reglerne. Med
muligheden for tilmelding helt frem til turneringsstart har flere
klubber oplevet at måtte afvise spillere. Klubberne kan
sagtens selv regulere det således, at der er en fornuftig
fordeling af større og mindre turneringer.
Ad 8:
Det vil være langt mere
hensigtsmæssigt at lade bevillingshaveren sørge for
indberetning og indbetaling af skat af turneringerne, frem for at
det er vinderne, der skal huske at selvangive det, når
året er gået.
Ved at overlade opgaven til bevillingshaveren,
sikres det, at der afregnes, og afgiften kan hurtigt og nemt
beregnes ud fra de regnskaber, som bevillingshaveren i forvejen
skal udarbejde og indsende.
Det bør i øvrigt være
samme skattesats som ved andre gevinster i spil.
Skriftlig fremsættelse
Tom Behnke
(KF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
lempeligere regler for turneringspoker i foreningsregi.
(Beslutningsforslag nr. B 109)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.