Betænkning afgivet af
Transportudvalget den 28. maj 2013
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 5.
april 2013 og var til 1. behandling den 21. maj 2013.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Transportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF og EL) indstiller
beslutningsforslaget til forkastelse.
Et mindretal i
udvalget (DF og EL) indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse uændret.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
henleder opmærksomheden på, at det med vedtagelsen af
EU-forordning nr. 1072/2009 blev tilladt vognmandsvirksomheder fra
et EU-land at foretage tre nationale transporter i et andet EU-land
- såkaldt cabotagekørsel. Tilladelsen gælder dog
kun, hvis den finder sted i tilknytning til en international
transport i det land, hvor cabotagekørslen
efterfølgende finder sted.
Den internationale transport må ikke
have som sit primære formål at skaffe sig adgang til at
udføre cabotagekørsel i en anden medlemsstat. Ej
heller må cabotagekørsel udføres på en
sådan måde, at der skabes en permanent og
løbende aktivitet i en værtsmedlemsstat.
Tværtimod skal kørslen have midlertidig karakter.
Forordningens artikel 10 hjemler mulighed
for, at en medlemsstat kan henvende sig til Kommissionen, hvis den
finder, at cabotagekørslen skaber alvorlige forstyrrelser
for det hjemlige transportmarked.
Der har her i landet udviklet sig en
sådan alvorlig forstyrrelse som følge af
cabotagekørsel, der er steget til det seksdobbelte i de
sidste 10 år. I samme periode er der forsvundet over 8.000
danske chaufførjobs, og de er hyppigt endt i
Østeuropa.
Problemet kan entydigt henføres til
den ulige lønkonkurrence, idet udgifterne til
brændstof og kapitalomkostninger stort set er de samme i alle
EU-stater, mens især østeuropæiske
chauffører aflønnes langt lavere end danske
chauffører.
En rundspørge blandt 3F's medlemmer
viser, at formodentlig op til 20 pct. af dansk
indenrigskørsel er cabotagekørsel - et tal, der
understøttes af en undersøgelse fra det hollandske
infrastruktur- og miljøministerium, der viser, at 21 pct. af
det hjemlige vesteuropæiske marked vil være
cabotagekørsel.
I et lille land som vores med korte
afstande til Sverige og Tyskland er det let for speditører
og de store udflagede vognmandsfirmaer at sætte international
transport og cabotagekørsel i system. Og det kan nemt lade
sig gøre at nå tre cabotageture på et
døgn, før en ny last hentes uden for landets
grænser - inden nye cabotageture kan foretages.
Det vil således være forhold,
der især gør sig gældende for Danmark og den
hjemlige vejgodsbranche, og der er derfor al mulig grund til at
tage artikel 10 i anvendelse.
Da flere af de gamle EU-lande også er
ramt af problemerne med den her nævnte cabotagekørsel,
anbefales det, at der sker en henvendelse til Kommissionen med
henblik på en fornyet drøftelse af konsekvenserne af
forordningen grundet den løndumpning og unfair konkurrence,
der kan konstateres.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Benny Engelbrecht (S) fmd. Karin Gaardsted (S) Magnus
Heunicke (S) Mette Reissmann (S) Orla Hav (S) Rasmus Prehn (S)
Jesper Petersen (S) Andreas Steenberg (RV) Rasmus Helveg Petersen
(RV) Lone Loklindt (RV) Anne Baastrup (SF) Jonas Dahl (SF) Henning
Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V)
Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V)
Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Hans Christian
Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Jørn
Dohrmann (DF) Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Mike
Legarth (KF) Tom Behnke (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
B 108
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af beslutningsforslaget | 2 | Fastsat tidsplan for udvalget behandling
af beslutningsforslaget | 3 | 1. udkast til betænkning |
|