Fremsat den 8. december 2011 af Mogens
Lykketoft (S), Bertel Haarder (V), Søren Espersen (DF),
Marianne Jelved (RV) og Holger K. Nielsen (SF)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om valg til
Folketinget
(Bedre udnyttelse af Folketingets
medlemsboliger, præciseringer vedrørende medlemsbolig-
og boliggodtgørelsesordningerne, mere fleksible regler for
kørselsgodtgørelse til Folketingets medlemmer
m.v.)
§ 1
I lov om valg til Folketinget, jf.
lovbekendtgørelse nr. 107 af 8. februar 2011, foretages
følgende ændringer:
1. § 108,
stk. 4-10, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 4.
Omkostningstillægget efter stk. 3 medregnes ikke i den
skattepligtige indkomst. Der kan ikke foretages fradrag i den
skattepligtige indkomst for de udgifter, der er forbundet med
folketingsarbejdet, herunder boligudgifter, indenlandsk befordring
m.v.
Stk. 5. § 109 a,
stk. 12, gælder tilsvarende for omkostningstillægget
efter stk. 3.«
2. To
steder i § 109, stk. 1, og to
steder i § 110, stk. 1,
ændres »han« til: »medlemmet«.
3. § 109,
stk. 11, 2. og 3. pkt.,
ophæves.
4.
Efter § 109 indsættes:
»§ 109
a. Folketinget stiller vederlagsfrit en bolig til
rådighed for hvert medlem af Folketingets
Præsidium.
Stk. 2. Folketinget
stiller vederlagsfrit en bolig til rådighed for et
ordinært medlem, der har bopæl uden for det
sjællandske område. Boligen skal fraflyttes senest 2
uger efter ophør af medlemskabet af Folketinget.
Stk. 3. Har Folketinget
ikke mulighed for at stille en bolig til rådighed for et
ordinært medlem, som opfylder betingelsen i stk. 2, kan der i
stedet ydes medlemmet en godtgørelse for en fast supplerende
bolig i Københavnsområdet. Godtgørelsen
udgør op til 50.000 kr. pr. år og udbetales mod
dokumentation til dækning af egentlige boligudgifter.
Godtgørelsen kan ydes i op til 3 måneder efter
medlemskabets ophør. Et medlem, som en gang er begyndt at
modtage godtgørelse for en supplerende bolig efter dette
stykke, kan fortsætte hermed for den samme bolig, selv om
Folketinget siden måtte få mulighed for at stille en
bolig til rådighed for medlemmet.
Stk. 4. Til et
ordinært medlem, der får stillet en bolig til
rådighed efter stk. 2 eller modtager godtgørelse for
en fast supplerende bolig efter stk. 3, udbetales uden
dokumentation 20.000 kr. pr. år til dækning af udgifter
i forbindelse med dobbelt husførelse. Tilsvarende
gælder for et medlem af Folketingets Præsidium, hvis
den pågældende ville være berettiget til en bolig
efter stk. 2, såfremt vedkommende ikke var medlem af
Præsidiet.
Stk. 5. Under
tilsvarende omstændigheder som de i stk. 3 nævnte kan
et ordinært medlem, som ikke har fast supplerende bolig i
Københavnsområdet, få dækket udgifter til
hotelovernatning i Københavnsområdet i forbindelse med
møder som led i folketingsarbejdet.
Stk. 6. Har Folketinget
efter tildelingen i henhold til stk. 1 og 2 ledige boliger til
rådighed, kan disse efter ansøgning vederlagsfrit
stilles til rådighed for andre ordinære medlemmer af
Folketinget for et folketingsår ad gangen.
Stk. 7. Ved tildelingen
af ledige boliger efter stk. 6 lægges navnlig vægt
på medlemmets samlede rejsetid med offentlige
transportmidler, herunder ventetider, antal skift mellem
transportmidler samt senest mulige tidspunkt for hjemtransport.
Helbredsmæssige, økonomiske eller sociale forhold kan
dog også inddrages ved vurderingen.
Stk. 8. En bolig, der
stilles til rådighed for et medlem efter stk. 6, kan fra
Folketingets side opsiges med 2 ugers varsel, hvis der er behov for
at stille boligen til rådighed for et medlem, der er
berettiget hertil efter stk. 1 og 2. Ved vurderingen af, hvilket
medlem der skal fraflytte en tildelt bolig lægges der
vægt på samme forhold som ved tildelingen af ledige
boliger, jf. stk. 7.
Stk. 9. Uden for de i
stk. 5 nævnte tilfælde kan et ordinært medlem,
som ikke har en bolig stillet til rådighed efter reglerne i
stk. 1, 2 eller 6 og ikke modtager godtgørelse for en fast
supplerende bolig efter stk. 3, i et kalenderår få
dækket udgifterne til op til 12 overnatninger på hotel
i Københavns-området i forbindelse med møder
som led i folketingsarbejdet.
Stk. 10. Et
ordinært medlem af Folketinget kan i et kalenderår
få dækket udgifterne til op til 12 hotelovernatninger i
den storkreds, hvor medlemmet er opstillet, i forbindelse med
møder i storkredsen, hvis afstanden mellem storkredsen og
medlemmets bopæl gør det rimeligt. Der ydes dog ikke
dækning af udgifter til hotelovernatning efter 1. pkt. til
medlemmer, der er opstillet i Københavns eller
Københavns Omegns Storkredse, og som har en bolig stillet
til rådighed efter stk. 1, 2 eller 6 eller modtager
godtgørelse for en fast supplerende bolig efter stk. 3.
Stk. 11. Værdien
af en bolig, der stilles til rådighed efter stk. 1, 2 eller 6
for et medlem af Folketinget, godtgørelse for fast
supplerende bolig efter stk. 3, godtgørelse for dobbelt
husførelse efter stk. 4 og værdien af
hotelovernatninger, som dækkes efter stk. 5, 9 og 10,
indgår ikke i den skattepligtige indkomst. Der kan ikke
foretages fradrag i den skattepligtige indkomst for udgifter, der
er forbundet med folketingsarbejdet, herunder boligudgifter,
indenlandsk befordring m.v.
Stk. 12. Beløbene
i stk. 3 og 4 er angivet i oktober 1999-niveau. Beløbene
reguleres med samme procentvise ændring (1 decimal) som den
procentvise ændring i det samlede forbrugerprisindeks
henholdsvis forbrugerprisindeksets boligpost i forhold til juli
1999. De regulerede beløb afrundes til hele kroner.
Reguleringer sker på grundlag af indeks for januar og juli
for tidsrummene 1. april-30. september og 1. oktober-31. marts.
Første regulering foretages pr. 1. april 2000.
Stk. 13. Udvalget for
Forretningsordenen fastsætter nærmere regler om
medlemmers mulighed for at få stillet en bolig vederlagsfrit
til rådighed efter stk. 1, 2, 6, 7 og 8 og modtage
godtgørelse for boligudgifter m.v. efter stk. 3, herunder om
krav til dokumentation for egentlige boligudgifter og om beregning
af udgifter til ejerbolig og lign. , jf. stk. 3, 2. pkt., og
retningslinjer for tildeling af ledige boliger efter stk. 6.
Udvalget for Forretningsordenen fastsætter endvidere
nærmere regler om godtgørelse af egentlige
boligudgifter efter medlemskabets ophør, jf. stk. 3, 3.
pkt., og om dækning af udgifter til hotelovernatning efter
stk. 5, 9 og 10 og hotelovernatning i forbindelse med
udtræden af Folketinget. Udvalget for Forretningsordenen
fastsætter ydermere regler om folketingsmedlemmers adgang til
ydelser efter denne paragraf under orlov og om adgangen til at
bevare sådanne ydelser efter en flytning.
Stk. 14. Udvalget for
Forretningsordenen kan fastsætte regler om, at de ydelser,
som efter bestemmelserne i denne paragraf tildeles ordinære
medlemmer af Folketinget, under tilsvarende omstændigheder
skal tilkomme midlertidige medlemmer eller nærmere bestemte
kategorier af midlertidige medlemmer. I givet fald finder stk. 11
tilsvarende anvendelse.
§ 109 b.
Der kan til et medlem af Folketinget ydes godtgørelse for
kørsel i egen bil ved befordring mellem bopælen og den
for medlemmet mest hensigtsmæssige offentlige
transportforbindelse til og fra Folketinget. I særlige
tilfælde, hvor det ikke er muligt eller ikke skønnes
hensigtsmæssigt at benytte offentlige transportmidler, kan
Folketingets formand beslutte, at der i nærmere bestemt
omfang skal ydes et medlem godtgørelse for kørsel i
egen bil i Danmark til varetagelse af det politiske arbejde.
Befordringsgodtgørelse for kørsel i egen bil efter 1.
og 2. pkt. pr. kørt kilometer sker efter de satser, som er
fastsat af Skatterådet, jf. ligningslovens § 9 B.
Befordringsgodtgørelsen medregnes ikke i den skattepligtige
indkomst.«
5. § 120,
stk. 1, 3. pkt., ophæves.
6. I
§ 124, stk. 1, ændres
»hans pligter« til: »pligterne«, og tre
steder ændres »han« til:
»formanden«.«
7. I
§ 125, 1. pkt., ændres
»af ham« til: »af vedkommende« og
»for hans« til: »for den
pågældendes«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. februar 2012.
Stk. 2. Medlemmer af
Folketinget, der på tidspunktet for lovens ikrafttræden
har fået stillet en bolig vederlagsfrit til rådighed
efter § 108, stk. 4, og medlemmer, der modtager
godtgørelse for boligudgifter efter § 108, stk. 5, jf.
lovbekendtgørelse nr. 107 af 8. februar 2011, kan
fortsætte hermed i henhold til disse regler.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets formål og
indhold
Lovforslaget har til hovedformål at sikre, at de
lejligheder, som Folketinget råder over til brug for
medlemmerne, udnyttes på den bedst mulige måde. Det
sker ved at indføre en ordning, hvorefter medlemmer, som
ikke efter de almindelige betingelser herfor er berettiget til at
få en medlemsbolig stillet til rådighed, alligevel
efter ansøgning vil kunne bebo eventuelle uudnyttede
medlemsboliger. Disse medlemmers benyttelse af eventuelle ledige
medlemsboliger vil være af midlertidig karakter, idet der
skal ske fraflytning, såfremt en bolig skal benyttes til et
medlem, der er egentligt berettiget til en bolig. Der vil ikke
være knyttet et skattefrit tillæg for dobbelt
husførelse til denne midlertidige brug af boligerne.
Lovforslaget giver endvidere Folketingets formand
bemyndigelse til at bestemme, at et medlem i forbindelse med
udførelsen af sit politiske hverv i særlige
tilfælde kan modtage befordringsgodtgørelse for
kørsel i egen bil, hvis det ikke er muligt eller
skønnes hensigtsmæssigt at benytte offentlige
transportmidler. Bemyndigelsen giver også mulighed for
at yde godtgørelse for kørsel på andre
strækninger end mellem bopæl og Folketinget.
Derudover rummer lovforslaget en række mindre
præciseringer, herunder skattemæssige
præciseringer af allerede gældende ret, og endelig er
enkelte bestemmelser, der tidligere fandtes i
bekendtgørelsen om godtgørelse for boligudgifter m.v.
for medlemmer af Folketinget (bekendtgørelse nr. 1101 af 25.
november 2009), af lovtekniske grunde indarbejdet i
lovforslaget.
2. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Med lovforslaget sikres en optimal udnyttelse af Folketingets
medlemsboliger. Herudover har lovforslaget ikke væsentlige
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
4. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ikke EU-retlige konsekvenser.
7. Høring
Lovforslaget har ikke været sendt i høring.
8. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Med lovforslaget sikres en optimal
udnyttelse af Folketingets medlemsboliger | Ingen af betydning | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Økonomiske og administrative
konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der er i hovedsagen tale om en konsekvensændring som
følge af, at folketingsvalglovens regler om fri bolig,
godtgørelse for boligudgifter m.v. ved lovforslagets §
1, nr. 4, forslås udskilt i en særskilt paragraf
(§ 109 a). I den gældende folketingsvalglov findes
bestemmelserne herom i § 108, stk. 4, 5, 9 og 10, som blev
indsat ved lov nr. 1099 af 30. november 2009 om ændring af
lov om valg til Folketinget.
Det foreslåede § 108, stk.
4, viderefører skattefritagelsen for
omkostningstillægget efter lovens § 108, stk. 3.
Skattefritagelsen fremgår af den gældende lovs §
108, stk. 7. For så vidt angår de dele af den
gældende bestemmelse, som vedrører
skattefritagelse for andre ydelser end omkostningstillægget,
er det af regeltekniske årsager fundet mest
hensigtsmæssigt at ændre disse til bestemmelser i
umiddelbar tilknytning til de nærmere regler om de
pågældende ydelser, jf. lovforslagets § 1, nr.
4.
Det foreslåede § 108, stk.
5, svarer indholdsmæssigt til det nuværende stk.
6, for så vidt angår regulering af
omkostningstillæggets størrelse. For at undgå
unødige gentagelser er det fundet mest hensigtsmæssigt
at affatte bestemmelsen som en henvisning til det foreslåede
§ 109 a, stk. 10, der vedrører regulering af
godtgørelsen for fast supplerende bolig i
Københavnsområdet og af beløbet til
dækning af udgifter til dobbelt husførelse.
Til nr. 2
Der er alene tale om en sproglig ændring af
kønsspecifikke betegnelser i folketingsvalgloven til
kønsneutrale udtryk.
Til nr. 3
Folketingsvalglovens § 109, stk. 11, 2. og 3. pkt., om fri
bolig, godtgørelse for boligudgifter m.v. og
godtgørelse for kørsel i egen bil til midlertidige
medlemmer af Folketinget foreslås ophævet. For så
vidt angår reglen om fri bolig, godtgørelse for
boligudgifter m.v., er der tale om en konsekvens af det
foreslåede § 109 a, stk. 12, jf. lovforslagets § 1,
nr. 4. For så vidt angår reglen om godtgørelse
for kørsel i egen bil, er der tale om en konsekvens af den
foreslåede § 109 b, jf. lovforslagets § 1, nr. 4,
som efter sit eget indhold vil finde anvendelse såvel for
ordinære som midlertidige medlemmer af Folketinget.
Til nr. 4
Af overskuelighedshensyn foreslås folketingsvalglovens
regler om fri bolig, godtgørelse for boligudgifter m.v. til
Folketingets medlemmer udskilt som en ny, særskilt paragraf i
loven.
Med det foreslåede § 109 a, stk.
1, videreføres ordningen fra den nuværende
§ 108, stk. 4, 1. pkt., hvorefter Folketinget stiller en bolig
vederlagsfrit til rådighed for formanden og de øvrige
medlemmer af Præsidiet. Dette sker uanset de
pågældendes øvrige bopælsforhold.
Med stk. 2 videreføres
muligheden for, at medlemmer af Folketinget, som ikke er medlemmer
af Præsidiet, kan få stillet en bolig vederlagsfrit til
rådighed. Efter de nye regler er det en betingelse for at
få stillet en af Folketingets boliger vederlagsfrit til
rådighed, at det pågældende medlem har
bopæl uden for det sjællandske område. Det
sjællandske område udgøres af øerne
Sjælland og Amager samt øvrige småøer med
broforbindelse til Sjælland.
I den gældende § 108, stk. 8, er betingelsen for, at
Folketinget vederlagsfrit kan stille en bolig til rådighed
for et medlem, at afstanden og den samlede daglige rejsetid med
offentlige transportmidler mellem medlemmets bopæl og
Folketinget gør det rimeligt, at den pågældende
vil kunne overnatte i Københavnsområdet. Efter den
gældende bekendtgørelse om godtgørelse for
boligudgifter m.v. for medlemmer af Folketinget
(bekendtgørelse nr. 1101 af 25. november 2009) har medlemmer
af Folketinget med bopæl uden for det sjællandske
område ret til en bolig stillet vederlagsfrit til
rådighed af Folketinget eller godtgørelse for
boligudgifter m.v., og for medlemmer med bopæl i det
sjællandske område fastsætter Folketingets
formand efter forhandling med næstformændene de
nærmere rejsetidskriterier, der skal lægges til grund
for, om et medlem har ret til at få en bolig stillet
vederlagsfrit til rådighed. Der fastsættes med
lovændringen præcise kriterier for tildeling af
Folketingets boliger direkte i valgloven, bl.a. med det
formål at lette administrationen af tildelingen af
Folketingets boliger.
Det foreslås fastsat i folketingsvalgloven, at en
vederlagsfri bolig skal fraflyttes senest 2 uger efter ophør
af medlemskabet af Folketinget. En tilsvarende bestemmelse
fremgår nu af de brugsaftaler, som indgås med de
medlemmer, for hvem Folketinget stiller en bolig til
rådighed. Fristen vil gælde uanset årsagen til
medlemskabets ophør. Orlov sidestilles ikke med ophør
af medlemskab, heller ikke langvarig orlov som f.eks. orlov i
forbindelse med barsel, fødsel og adoption. Udvalget for
Forretningsordenen vil kunne fastsætte regler for medlemmer
under orlov på grundlag af bemyndigelsen i stk. 13.
Stk. 3 er en videreførelse af
ordningen i folketingsvalgslovens nuværende § 108, stk.
5, hvorefter et medlem i stedet for at få stillet en bolig
vederlagsfrit til rådighed kan modtage godtgørelse for
en fast supplerende bolig i Københavnsområdet. Som
efter de nuværende regler vil det være en betingelse
for at modtage godtgørelse for en fast supplerende bolig, at
Folketinget ikke kan stille en bolig vederlagsfrit til
rådighed. Et medlem, der har fået tilbudt og
afslået en vederlagsfri bolig, vil således ikke i
stedet kunne vælge at benytte
boliggodtgørelsesordningen. I stykkets 4. pkt.
præciseres dog, at et medlem, som en gang er begyndt at
modtage godtgørelse for en supplerende bolig i
Københavnsområdet, kan fortsætte med at modtage
godtgørelsen for den pågældende bolig, selv om
Folketinget siden måtte få mulighed for at stille en
bolig vederlagsfrit til rådighed for medlemmet. Hvis et
medlem således f.eks. modtager godtgørelse for en
lejlighed, som vedkommende selv har købt eller lejet i
København, vil retten til godtgørelsen ikke bortfalde
som følge af, at en af Folketingets boliger siden bliver
ledig og kan tilbydes medlemmet. For medlemmer, der allerede
på tidspunktet for lovens ikrafttræden modtager
godtgørelse for en supplerende bolig efter de hidtidige
regler herfor, gælder tilsvarende efter overgangsbestemmelsen
i lovforslagets § 2, stk. 2, og overgangsbestemmelsen i §
2, stk. 3, i lov nr. 1099 af 30. november 2009.
I stk. 4, 1. pkt., fastholdes den
nuværende regel, hvorefter der til medlemmer, der får
en bolig stillet vederlagsfrit til rådighed eller modtager
godtgørelse for en fast supplerende bolig i
Københavnsområdet, udbetales et beløb på
20.000 kr. pr. år (oktober 1999-niveau) til dækning af
udgifter i forbindelse med dobbelt husførelse. Det
præciseres i 2. pkt., at
medlemmer af Folketingets Præsidium, som får stillet en
bolig vederlagsfrit til rådighed efter stk. 1, alene kan
modtage godtgørelsen for dobbelt husførelse,
såfremt de ville være berettiget til en bolig efter
stk. 2, hvis de ikke var medlemmer af Præsidiet.
Afgørende for et præsidiemedlems ret til
beløbet for dobbelt husførelse er alene, om medlemmet
ville opfylde betingelserne for ret til en bolig efter stk. 2, hvis
vedkommende ikke var medlem af Præsidiet.
Det foreslåede stk. 5 giver
mulighed for, at Folketingets medlemmer under visse betingelser kan
få dækket udgifter til hotelovernatning i
Københavnsområdet i forbindelse med møder som
led i folketingsarbejdet. Det præciseres, at dækning af
udgifter til hotelovernatning kun kan ske under
omstændigheder svarende til de i stk. 3 nævnte. Det
indebærer, at det for det første er en betingelse, at
bopælskriteriet i stk. 2 er opfyldt, og for det andet, at der
kun kan ydes dækning af hoteludgifter til medlemmer, for hvem
Folketinget ikke har kunnet stille en bolig vederlagsfrit til
rådighed. Et medlem, som har fået tilbudt en
vederlagsfri bolig, men har afslået tilbuddet, vil derfor
ikke kunne få dækning af sine hoteludgifter efter dette
stykke. Medlemmet vil dog stadig have mulighed for at få
dækket op til 12 hotelovernatninger pr. kalenderår
efter det foreslåede stk. 9. Modsat hvad der foreslås i
stk. 3, 4. pkt., for medlemmer, der modtager godtgørelse for
en supplerende bolig, vil et medlem, der i en periode
regelmæssigt har fået dækket sine udgifter til
hotelovernatning efter stk. 5, blive afskåret fra at
fortsætte hermed, hvis medlemmet tilbydes og afslår en
vederlagsfri bolig efter det foreslåede stk. 2. Det
gælder også, hvis medlemmet allerede inden lovens
ikrafttræden har haft som sædvane at benytte
hotelovernatning i Københavnsområdet og har fået
dækket udgifterne hertil efter de hidtil gældende
regler.
I stk. 6 foreslås som noget
nyt fastsat regler for den situation, at Folketinget efter
tildelingen af vederlagsfri boliger til Præsidiets medlemmer
efter stk. 1 og til øvrige berettigede medlemmer efter stk.
2 måtte have overskydende ledige boliger til rådighed.
Det foreslås, at sådanne ubesatte boliger efter
ansøgning kan stilles vederlagsfrit til rådighed for
et folketingsår ad gangen for andre ordinære
folketingsmedlemmer, dvs. folketingsmedlemmer, der ikke efter de
almindelige regler er berettiget til en vederlagsfri bolig.
I stk. 7 fastsættes kriterier
for tildelingen af eventuelle ledige boliger. Der skal ved
vurderingen navnlig lægges vægt på medlemmets
samlede rejsetid med offentlige transportmidler, herunder
ventetider, antal skift mellem transportmidler samt senest mulige
tidspunkt for hjemtransport. Helbredsmæssige,
økonomiske eller sociale forhold kan dog også
inddrages ved vurderingen. Det betyder, at der i særlige
tilfælde kan tildeles en ledig bolig til et medlem med
kortere rejsetid mellem medlemmets bopæl og Christiansborg
end øvrige ansøgere, hvis de nævnte hensyn
taler derfor. Ledige boliger vil som udgangspunkt ikke kunne
tildeles medlemmer af Folketinget med bopæl beliggende inden
for en afstand af 30 km fra Christiansborg. Medlemmer med
bopæl inden for en afstand af 30 km fra Christiansborg kan
dog i ganske særlige tilfælde tildeles en ledig bolig
under hensyn til helbredsmæssige, økonomiske eller
sociale forhold. Ønsker flere medlemmer samme bolig stillet
til rådighed efter bestemmelsen, vil Folketingets formand
have kompetence til at beslutte, hvem boligen skal tilbydes.
I stk. 8 foreslås fastsat en
opsigelsesfrist på 2 uger fra Folketingets side for boliger,
der stilles til rådighed for medlemmer efter dette stykke,
hvis der er behov for at stille den pågældende bolig
til rådighed for et berettiget medlem. Dette svarer til den
frist, der i stk. 2 foreslås fastsat for fraflytning af en
vederlagsfri bolig efter ophør af medlemskabet af
Folketinget. Et medlem, der får en bolig stillet til
rådighed efter stk. 6, vil ikke på det grundlag kunne
modtage beløbet til dækning af udgifter ved dobbelt
husførelse efter det foreslåede stk. 4. Ved
vurderingen af, hvilket medlem der skal fraflytte en tildelt bolig,
lægges der vægt på samme hensyn som ved
tildelingen af ledige boliger efter stk. 7.
En regel lignende det foreslåede stk.
9 findes i § 6, stk. 2, i den gældende
bekendtgørelse om godtgørelse for boligudgifter m.v.
for medlemmer af Folketinget (bekendtgørelse nr. 1101 af 25.
november 2009). Med lovforslaget foreslås bestemmelsen
optaget i selve folketingsvalgloven. Samtidig foreslås, at
antallet af hotelovernatninger, som Folketinget dækker
udgifterne til, fastsættes til 12 svarende til én
overnatning pr. måned. Endelig foreslås
målgruppen for ordningen med dækning af et bestemt
antal årlige hotelovernatninger præciseret til at
omfatte folketingsmedlemmer, som ikke modtager godtgørelse
for en fast supplerende bolig i Københavnsområdet og
ikke har en bolig stillet vederlagsfrit til rådighed af
Folketinget. Ordningen vil således kunne benyttes af
medlemmer, som er berettiget til vederlagsfri bolig eller
boliggodtgørelse, men ikke konkret modtager disse ydelser,
og af medlemmer, som ikke opfylder betingelserne for vederlagsfri
bolig eller boliggodtgørelse.
En bestemmelse lignende det foreslåede stk. 10 findes i § 7, stk. 1, i
bekendtgørelsen om godtgørelse af boligudgifter m.v.
for medlemmer af Folketinget (bekendtgørelse nr. 1101 af 25.
november 2009). Bestemmelsen foreslås optaget i selve
folketingsvalgloven. Samtidig foreslås, at antallet af
hotelovernatninger, som Folketinget dækker udgifterne til,
fastsættes til 12 svarende til én overnatning pr.
måned. Den begrænsning, der som noget nyt
foreslås i stykkets 2. pkt.,
vedrører medlemmer, som er opstillet i
Københavnsområdet, men har bopæl i provinsen og
modtager godtgørelse for en fast supplerende bolig i
Københavnsområdet eller har en bolig stillet
vederlagsfrit til rådighed. Det foreslås udtrykkeligt
bestemt, at et sådant medlem ikke i tillæg til
boliggodtgørelsen eller den vederlagsfri bolig kan få
dækket udgifter til hotelovernatning i den storkreds, hvor
vedkommende er opstillet, da dette vil udgøre en
dobbeltdækning af behovet for overnatning i
Københavnsområdet. Begrænsningen foreslås
konkret fastsat til at gælde medlemmer opstillet i
Københavns eller Københavns Omegns Storkredse.
I stk. 11 videreføres den
hidtil gældende skattefrihed for værdien af en bolig,
der stilles til rådighed for et medlem af Folketinget, og for
godtgørelse for fast supplerende bolig og godtgørelse
for dobbelt husførelse. Endvidere fastholdes det
gældende princip, at der ikke kan foretages fradrag i den
skattepligtige indkomst for de udgifter, der er forbundet med
folketingsarbejdet. Det foreslås præciseret, at
også værdien af hotelovernatninger, som dækkes
efter stk. 5, 9 og 10, er skattefri.
Det foreslåede stk. 12 om
regulering af beløbssatser svarer med rent redaktionelle
ændringer til den gældende bestemmelse i
folketingsvalglovens § 108, stk. 8. Omregnet til december
2011-niveau udgør den maksimale godtgørelse for
boligudgifter 71.573 kr., og beløbet til dækning af
udgifter i forbindelse med dobbelt husførelse udgør
28.630 kr.
Stk. 13 svarer med enkelte mindre
ændringer til den gældende bemyndigelsesbestemmelse i
folketingsvalglovens § 108. Som konsekvens af den
foreslåede § 109 a, stk. 6, 7 og 8, foreslås det
som noget nyt, at Udvalget for Forretningsordenen kan
fastsætte retningslinjer for tildelingen af ledige
lejligheder efter § 109 a, stk. 6, 7 og 8. Endvidere
foreslås Udvalget for Forretningsordenen bemyndiget til at
fastsætte regler om adgangen til at bevare ydelser under
orlov og efter et medlems flytning af bopæl. Der sigtes med
det sidste til tilfælde, hvor et medlem ved tildelingen af en
ydelse havde bopæl i en sådan afstand fra Folketinget,
at tildelingen var berettiget, men siden flytter til en
nærmere beliggende bopæl. Ændringerne i forhold
til den gældende regel er herudover af overvejende sproglig
og redaktionel karakter.
Med stk. 14 foreslås
indført en bemyndigelsesregel, som generelt giver Udvalget
for Forretningsordenen mulighed for at fastsætte regler om,
at ydelser, som efter de øvrige bestemmelser i § 109 a
tilkommer Folketingets ordinære medlemmer, under tilsvarende
omstændigheder også skal tilkomme midlertidige
medlemmer. Af fleksibilitetshensyn er der tale om en lidt bredere
bemyndigelse end efter den nuværende regel i
folketingsvalglovens § 109, stk. 11, 2. pkt., men med ordlyden
»under tilsvarende omstændigheder« tilkendegives,
at regler, der fastsættes for midlertidige medlemmer, ikke i
betydeligt omfang kan afvige fra reglerne for ordinære
medlemmer. Det foreslås præciseret, at skattefriheden,
jf. stk. 11, også gælder for midlertidige medlemmer, i
det omfang Udvalget for Forretningsordenen bestemmer, at der skal
tilkomme disse ydelser efter § 109 a, som for ordinære
medlemmer af Folketinget er skattefri. Udvalget for
Forretningsordenen kan ikke beslutte at udvide eller
indskrænke skattefriheden i forhold til det for
ordinære medlemmer gældende, jf. princippet i
grundlovens § 43.
Folketingsvalglovens regler om godtgørelse til
folketingsmedlemmerne for kørsel i egen bil foreslås
udskilt i en ny § 109 b.
Paragraffens 1. pkt. om
godtgørelse for kørsel mellem bopælen og den
for medlemmet mest hensigtsmæssige offentlige
transportforbindelse til og fra Folketinget svarer til den
gældende bestemmelse i lovens § 108, stk. 6, 1. pkt.,
med den ændring, at reglen fremover efter sit eget indhold
vil gælde for såvel ordinære som midlertidige
medlemmer af Folketinget. Tilsvarende følger i dag af den
nævnte regel sammenholdt med lovens § 109, stk. 11, 3.
pkt. Som noget nyt foreslås Folketingets formand i 2. pkt. bemyndiget til at beslutte, at der i
nærmere bestemt omfang skal ydes et medlem godtgørelse
for kørsel i egen bil i Danmark til varetagelse af det
politiske arbejde, i tilfælde hvor det ikke er muligt eller
skønnes hensigtsmæssigt at benytte offentlige
transportmidler. Bemyndigelsen giver også mulighed for at yde
godtgørelse for kørsel på andre
strækninger end mellem bopæl og Folketinget. Reglen i
3. pkt. om satser for
befordringsgodtgørelse for kørsel i egen bil svarer
til den gældende i folketingsvalglovens § 108, stk. 6,
2. pkt. I 4. pkt. bestemmes, at
befordringsgodtgørelsen ikke medregnes i den skattepligtige
indkomst. Tilsvarende gælder efter det nuværende §
108, stk. 7, 1. pkt.
Til nr. 5
Folketingsvalglovens § 120, stk. 1, 3. pkt., hvorefter
Folketingets formand ikke modtager godtgørelse for
boligudgifter m.v. efter de gældende regler i lovens §
108, stk. 4, foreslås ophævet, da det samme vil
følge af den foreslåede nye bestemmelse i § 109
a, stk. 3, jf. stk. 1.
Til nr. 6 og 7
Der er alene tale om sproglige ændringer af
kønsspecifikke formuleringer i folketingsvalgloven til
kønsneutrale udtryk.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft den
1. februar 2012.
I stk. 2 foreslås som
overgangsbestemmelse, at folketingsmedlemmer, som på
tidspunktet for lovens ikrafttræden har fået stillet en
af Folketingets boliger vederlagsfrit til rådighed eller
modtager godtgørelse for boligudgifter for en supplerende
bolig efter de hidtil gældende regler, kan fortsætte
hermed i henhold til disse regler. Med overgangsreglen sikres, at
medlemmer, som ved lovens ikrafttræden har indrettet sig
efter at have fået stillet en bolig vederlagsfrit til
rådighed, kan fortsætte med at råde over boligen,
selv om de ikke opfylder kriterierne i den nye § 109 a, stk.
2. Herudover sikrer overgangsreglen, at medlemmer, der modtager
godtgørelse for en fast supplerende bolig i
Københavnsområdet, kan vedblive hermed, uagtet at det
måtte blive muligt for Folketinget at tilbyde de
pågældende medlemmer en vederlagsfri bolig, jf. §
109 a, stk. 2.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 | | | I lov om valg til Folketinget, jf.
lovbekendtgørelse nr. 107 af 8. februar 2011, foretages
følgende ændringer: | § 108.
Folketingets medlemmer modtager et grundvederlag, jf. stk. 2,
og et omkostningstillæg til dækning af omkostningerne i
forbindelse med hvervet som folketingsmedlem, jf. stk. 3.
Ethvert folketingsmedlem er forpligtet til at modtage
grundvederlaget og omkostningstillægget. Stk. 2.
Grundvederlaget udgør samme beløb som den til enhver
tid gældende løn på skalatrin 51
(lønskalaen for statstjenestemænd). Stk. 3.
Omkostningstillægget udgør kr. 45.000 årligt for
medlemmer valgt i Danmark og kr. 60.000 årligt for medlemmer
valgt i Grønland og på Færøerne. | | | Stk. 4. Til
et ordinært medlem stiller Folketinget vederlagsfrit en bolig
til rådighed, hvis afstanden og den samlede daglige rejsetid
med offentlige transportmidler mellem medlemmets bopæl og
Folketinget gør det rimeligt, at den pågældende
vil kunne overnatte i Københavnsområdet, eller hvis
den pågældende er medlem af Folketingets
Præsidium. Uden dokumentation kan der til medlemmer omfattet
af 1. pkt. udbetales kr. 20.000 pr. år til dækning af
udgifter i forbindelse med dobbelt husførelse. Stk. 5.
Hvis Folketinget ikke har mulighed for at stille en bolig
vederlagsfrit til rådighed, jf. stk. 4, kan der til et
ordinært medlem med fast supplerende bolig i
Københavnsområdet ydes godtgørelse for
boligudgifter m.v., hvis afstanden og den samlede transporttid med
offentlige transportmidler gør det rimeligt, at medlemmet
vil kunne overnatte i Københavnsområdet.
Godtgørelsen udgør kr. 70.000 pr. år, hvoraf op
til kr. 50.000 mod dokumentation udbetales til dækning af
egentlige boligudgifter. Uden dokumentation udbetales der til et
sådant medlem kr. 20.000 pr. år til dækning af
udgifter i forbindelse med dobbelt husførelse.
Godtgørelse for egentlige boligudgifter kan ydes i op til 3
måneder efter medlemskabets ophør. Stk. 6. Der
kan til et ordinært medlem ydes godtgørelse for
kørsel i egen bil ved befordring mellem bopælen og den
for medlemmet mest hensigtsmæssige offentlige
transportforbindelse til og fra Folketinget.
Befordringsgodtgørelse for kørsel i egen bil pr.
kørt kilometer sker efter samme satser som fastsat af
Skatterådet, jf. ligningslovens § 9 B. Stk. 7.
Omkostningstillægget efter stk. 3, værdien af fri
bolig m.v. efter stk. 4, godtgørelsen for boligudgifter
m.v. efter stk. 5 og befordringsgodtgørelse efter
stk. 6 medregnes ikke i den skattepligtige indkomst. Der kan
ikke foretages fradrag i den skattepligtige indkomst for de
udgifter, der er forbundet med folketingsarbejdet, herunder
boligudgifter, indenlandsk befordring m.v. Stk. 8.
Beløbene, jf. stk. 3-5, er angivet i oktober
1999-niveau. Beløbene reguleres med samme procentvise
ændring (1 decimal) som den procentvise ændring i det
samlede forbrugerprisindeks henholdsvis forbrugerprisindeksets
boligpost i forhold til juli 1999. Det regulerede beløb
afrundes til hele kroner. Reguleringer sker på grundlag af
indeks for januar og juli for tidsrummene 1. april-30. september og
1. oktober-31. marts. Første regulering foretages pr. 1.
april 2000. Stk. 9.
Medlemmer, der ikke får stillet en bolig vederlagsfrit til
rådighed, jf. stk. 4, eller ikke modtager
godtgørelse for boligudgifter efter stk. 5, kan i
nærmere bestemt omfang få dækket udgifter til
hotelovernatning i Københavnsområdet i forbindelse med
møder som led i folketingsarbejdet. Stk. 10.
Udvalget for Forretningsordenen fastsætter nærmere
regler om medlemmers ret til at få stillet en bolig
vederlagsfrit til rådighed efter stk. 4 og modtage
godtgørelse for boligudgifter m.v. efter stk. 5,
retningslinjer for krav til dokumentation for egentlige
boligudgifter og beregning af godtgørelse for udgifter til
ejerbolig og lign. , jf. stk. 5, 2. pkt., om
godtgørelse for egentlige boligudgifter efter medlemskabets
ophør efter stk. 5, 4. pkt., samt nærmere regler
om dækning af medlemmernes udgifter til hotelovernatning i
Københavnsområdet efter stk. 9. Udvalget for
Forretningsordenen kan endvidere fastsætte regler om, at et
medlem i nærmere bestemt omfang kan få dækket
udgifter til hotelovernatning ved møder i den storkreds,
hvor medlemmet er opstillet, hvis afstanden mellem medlemmets
bopæl og storkredsen gør det rimeligt. | | 1. § 108, stk. 4-10, ophæves, og i
stedet indsættes: »Stk. 4.
Omkostningstillægget efter stk. 3 medregnes ikke i den
skattepligtige indkomst. Der kan ikke foretages fradrag i den
skattepligtige indkomst for de udgifter, der er forbundet med
folketingsarbejdet, herunder boligudgifter, indenlandsk befordring
m.v. Stk. 5. §
109 a, stk. 12, gælder tilsvarende for
omkostningstillægget efter stk. 3.« | § 109.
Et ordinært medlem oppebærer vederlag fra den dag, han
er valgt, eller, hvis han er indtrådt i anledning af et andet
medlems død eller endelige udtræden af Folketinget,
fra dagen efter, at det hidtidige medlem er afgået ved
døden eller udtrådt af Folketinget, og indtil udgangen
af den måned, hvori det ordinære medlem ophører
at være medlem af Tinget. (…) | | 2. To steder i
§ 109, stk. 1, og to steder i
§ 110, stk. 1, ændres
»han« til: »medlemmet«. | Stk. 11. Et
midlertidigt medlem, der er indtrådt i anledning af et
medlems orlov, oppebærer vederlag, jf. § 108,
stk. 1-3, og opnår pensionsanciennitet fra den dag,
Folketinget har besluttet at indkalde ham, dog tidligst fra den
dag, da den nævnte orlov begynder at løbe, og indtil
den dag, det midlertidige medlemskab ophører. Et
midlertidigt medlem kan endvidere få stillet en vederlagsfri
bolig til rådighed af Folketinget eller modtage
godtgørelse for boligudgifter m.v. efter regler fastsat af
Udvalget for Forretningsordenen. § 108, stk. 6,
finder tilsvarende anvendelse for midlertidige medlemmer. (…) | | 3. § 109, stk. 11, 2. og 3. pkt., ophæves. | | | 4. Efter §
109 indsættes: | | | »§ 109
a. Folketinget stiller vederlagsfrit en bolig til
rådighed for hvert medlem af Folketingets
Præsidium. Stk. 2.
Folketinget stiller vederlagsfrit en bolig til rådighed for
et ordinært medlem, der har bopæl uden for det
sjællandske område. Boligen skal fraflyttes senest 2
uger efter ophør af medlemskabet af Folketinget. Stk. 3. Har
Folketinget ikke mulighed for at stille en bolig til rådighed
for et ordinært medlem, som opfylder betingelsen i stk. 2,
kan der i stedet ydes medlemmet en godtgørelse for en fast
supplerende bolig i Københavnsområdet.
Godtgørelsen udgør op til 50.000 kr. pr. år og
udbetales mod dokumentation til dækning af egentlige
boligudgifter. Godtgørelsen kan ydes i op til 3
måneder efter medlemskabets ophør. Et medlem, som en
gang er begyndt at modtage godtgørelse for en supplerende
bolig efter dette stykke, kan fortsætte hermed for den samme
bolig, selv om Folketinget siden måtte få mulighed for
at stille en bolig til rådighed for medlemmet. Stk. 4. Til et
ordinært medlem, der får stillet en bolig til
rådighed efter stk. 2 eller modtager godtgørelse for
en fast supplerende bolig efter stk. 3, udbetales uden
dokumentation 20.000 kr. pr. år til dækning af udgifter
i forbindelse med dobbelt husførelse. Tilsvarende
gælder for et medlem af Folketingets Præsidium, hvis
den pågældende ville være berettiget til en bolig
efter stk. 2, såfremt vedkommende ikke var medlem af
Præsidiet. Stk. 5. Under
tilsvarende omstændigheder som de i stk. 3 nævnte kan
et ordinært medlem, som ikke har fast supplerende bolig i
Københavnsområdet, få dækket udgifter til
hotelovernatning i Københavnsområdet i forbindelse med
møder som led i folketingsarbejdet. Stk. 6. Har
Folketinget efter tildelingen i henhold til stk. 1 og 2 ledige
boliger til rådighed, kan disse efter ansøgning
vederlagsfrit stilles til rådighed for andre ordinære
medlemmer af Folketinget for et folketingsår ad gangen. Stk. 7. Ved
tildelingen af ledige boliger efter stk. 6 lægges navnlig
vægt på medlemmets samlede rejsetid med offentlige
transportmidler, herunder ventetider, antal skift mellem
transportmidler samt senest mulige tidspunkt for hjemtransport.
Helbredsmæssige, økonomiske eller sociale forhold kan
dog også inddrages ved vurderingen. Stk. 8. En
bolig, der stilles til rådighed for et medlem efter stk. 6,
kan fra Folketingets side opsiges med 2 ugers varsel, hvis der er
behov for at stille boligen til rådighed for et medlem, der
er berettiget hertil efter stk. 1 og 2. Ved vurderingen af, hvilket
medlem der skal fraflytte en tildelt bolig, lægges vægt
på samme forhold som ved tildelingen af ledige boliger, jf.
stk. 7. Stk. 9. Uden for
de i stk. 5 nævnte tilfælde kan et ordinært
medlem, som ikke har en bolig stillet til rådighed efter
reglerne i stk. 1, 2 eller 6 og ikke modtager godtgørelse
for en fast supplerende bolig efter stk. 3, i et kalenderår
få dækket udgifterne til op til 12 overnatninger
på hotel i Københavnsområdet i forbindelse med
møder som led i folketingsarbejdet. Stk. 10. Et
ordinært medlem af Folketinget kan i et kalenderår
få dækket udgifterne til op til 12 hotelovernatninger i
den storkreds, hvor medlemmet er opstillet, i forbindelse med
møder i storkredsen, hvis afstanden mellem storkredsen og
medlemmets bopæl gør det rimeligt. Der ydes dog ikke
dækning af udgifter til hotelovernatning efter 1. pkt. til
medlemmer, der er opstillet i Københavns eller
Københavns Omegns Storkredse, og som har en bolig stillet
til rådighed efter stk. 1, 2 eller 6 eller modtager
godtgørelse for en fast supplerende bolig efter stk.
3. Stk. 11.
Værdien af en bolig, der stilles til rådighed efter
stk. 1, 2 eller 6 for et medlem af Folketinget, godtgørelse
for fast supplerende bolig efter stk. 3, godtgørelse for
dobbelt husførelse efter stk. 4 og værdien af
hotelovernatninger, som dækkes efter stk. 5, 9 og 10,
indgår ikke i den skattepligtige indkomst. Der kan ikke
foretages fradrag i den skattepligtige indkomst for udgifter, der
er forbundet med folketingsarbejdet, herunder boligudgifter,
indenlandsk befordring m.v. Stk. 12.
Beløbene i stk. 3 og 4 er angivet i oktober 1999-niveau.
Beløbene reguleres med samme procentvise ændring (1
decimal) som den procentvise ændring i det samlede
forbrugerprisindeks henholdsvis forbrugerprisindeksets boligpost i
forhold til juli 1999. De regulerede beløb afrundes til hele
kroner. Reguleringer sker på grundlag af indeks for januar og
juli for tidsrummene 1. april-30. september og 1. oktober-31.
marts. Første regulering foretages pr. 1. april 2000. Stk. 13.
Udvalget for Forretningsordenen fastsætter nærmere
regler om medlemmers mulighed for at få stillet en bolig
vederlagsfrit til rådighed efter stk. 1, 2, 6, 7 og 8 og
modtage godtgørelse for boligudgifter m.v. efter stk. 3,
herunder om krav til dokumentation for egentlige boligudgifter og
om beregning af udgifter til ejerbolig og lign. , jf. stk. 3, 2.
pkt., og retningslinjer for tildeling af ledige boliger efter stk.
6. Udvalget for Forretningsordenen fastsætter endvidere
nærmere regler om godtgørelse af egentlige
boligudgifter efter medlemskabets ophør, jf. stk. 3, 3.
pkt., og om dækning af udgifter til hotelovernatning efter
stk. 5, 9 og 10 og hotelovernatning i forbindelse med
udtræden af Folketinget. Udvalget for Forretningsordenen
fastsætter ydermere regler om folketingsmedlemmers adgang til
ydelser efter denne paragraf under orlov og om adgangen til at
bevare sådanne ydelser efter en flytning. Stk. 14.
Udvalget for Forretningsordenen kan fastsætte regler om, at
de ydelser, som efter bestemmelserne i denne paragraf tildeles
ordinære medlemmer af Folketinget, under tilsvarende
omstændigheder skal tilkomme midlertidige medlemmer eller
nærmere bestemte kategorier af midlertidige medlemmer. I
givet fald finder stk. 11 tilsvarende anvendelse. | | | | | | § 109 b. Der
kan til et medlem af Folketinget ydes godtgørelse for
kørsel i egen bil ved befordring mellem bopælen og den
for medlemmet mest hensigtsmæssige offentlige
transportforbindelse til og fra Folketinget. I særlige
tilfælde, hvor det ikke er muligt eller ikke skønnes
hensigtsmæssigt at benytte offentlige transportmidler, kan
Folketingets formand beslutte, at der i nærmere bestemt
omfang skal ydes et medlem godtgørelse for kørsel i
egen bil i Danmark til varetagelse af det politiske arbejde.
Befordringsgodtgørelse for kørsel i egen bil efter 1.
og 2. pkt. pr. kørt kilometer sker efter de satser, som er
fastsat af Skatterådet, jf. ligningslovens § 9 B.
Befordringsgodtgørelsen medregnes ikke i den skattepligtige
indkomst.« | | | | § 110.
Et folketingsmedlem er berettiget til egenpension, når han i
én eller flere perioder har været medlem af
Folketinget i mindst 1 år. Pensionen ydes fra udløbet
af det tidsrum, for hvilket der er udbetalt grundvederlag,
såfremt den pågældende på dette tidspunkt
har nået efterlønsalderen, jf. § 74 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., og ellers fra den dag, da han
opnår denne alder. I ganske særlige tilfælde,
hvor den pågældendes helbredsmæssige,
økonomiske eller sociale forhold i øvrigt taler
derfor, kan der dog ved beslutning af Folketingets præsidium
bevilges et tidligere medlem, der ikke har nået
efterlønsalderen, jf. § 74 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., en pension, hvis
størrelse fastsættes i det enkelte
tilfælde. | | 2. To steder i
§ 109, stk. 1, og to steder i
§ 110, stk. 1, ændres
»han« til: »medlemmet«. | | | | § 120.
Der tilkommer Folketingets formand et grundvederlag svarende til
125 pct. af grundvederlaget til ministre, jf. lov om vederlag og
pension m.v. for ministre. Til Folketingets formand ydes endvidere
omkostningstillæg efter reglerne i § 108,
stk. 3. Folketingets formand modtager ikke godtgørelse
for boligudgifter m.v. efter reglerne i § 108,
stk. 4. (…) | | 5. § 120, stk. 1, 3. pkt.,
ophæves. | § 124.
Besidder en formand for Folketinget ved sin tiltræden hverv i
offentlige eller private virksomheders, foretagenders eller
institutioners tjeneste, vil disse være at fratræde.
Såfremt varetagelsen af sådanne hverv efter formandens
skøn ikke kan berede vanskeligheder i udførelsen af
hans pligter som formand og han ønsker at bevare et eller
flere af disse, skal han straks skriftligt tilstille et af
Folketinget nedsat udvalg meddelelse herom. Udvalget kan inden
forløbet af 14 dage efter meddelelsens modtagelse
nægte formanden tilladelse til at bevare sådanne hverv.
Efter forløbet af dette tidsrum meddeler formanden
Folketinget, hvilke hverv han har tilladelse til at varetage. (…) | | 6. I § 124, stk. 1, ændres »hans
pligter« til: »pligterne«, og tre steder
ændres »han« til: »formanden«. | § 125.
Vælges en tjenestemand til formand for Folketinget, kan den
af ham hidtil beklædte tjenestemandsstilling holdes besat ved
konstitution for hans funktionstid, hvis det skønnes
forsvarligt af hensyn til stillingens tarv, og for så vidt og
så længe konstitution i stillingen overhovedet er
tilladt. Statsministeren skal herom give meddelelse til det i
§ 124 omhandlede udvalg, hvorefter der forholdes i
overensstemmelse med nævnte paragrafs stk. 1, dog at den
i 4. punktum omhandlede meddelelse afgives af statsministeren
gennem Folketingets formand. | | 7. I § 125, 1. pkt., ændres »af
ham« til: »af vedkommende« og »for
hans« til: »for den
pågældendes«. | | | § 2 | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. februar 2012. Stk. 2.
Medlemmer af Folketinget, der på tidspunktet for lovens
ikrafttræden har fået stillet en bolig vederlagsfrit
til rådighed efter § 108, stk. 4, og medlemmer, der
modtager godtgørelse for boligudgifter efter § 108,
stk. 5, jf. lovbekendtgørelse nr. 107 af 8. februar 2011 kan
fortsætte hermed i henhold til disse regler. |
|
Skriftlig fremsættelse
Mogens Lykketoft
(S):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til Lov om ændring af lov om
valg til Folketinget (Bedre udnyttelse af Folketingets
medlemsboliger, præciseringer vedrørende medlemsbolig-
og boliggodtgørelsesordningerne, mere fleksible regler for
kørselsgodtgørelse til Folketingets medlemmer
m.v.)
(Lovforslag nr. L 49)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager lovforslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.