Fremsat den 28. marts 2012 af
børne- og undervisningsministeren (Christine Antorini)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om folkeskolen
(Godkendelse af specialundervisning i
dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder m.v.)
§ 1
I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 998 af 16. august 2010, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1569 af 21. december 2010,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 20 indsættes som stk. 7:
»Stk. 7.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter
nærmere regler om bopælskommunens inddragelse og
godkendelse af undervisningstilbud til børn og unge, der af
bopælskommunen er henvist til et dagbehandlingstilbud eller
anbragt i et anbringelsessted i en anden kommune.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. august 2012.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
1.1. Lovforslagets
hovedpunkter
1.2. Lovforslagets baggrund
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
2.2. Den foreslåede
ordning
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
4. Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet
5. Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
7. Miljømæssige
konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
1.1. Lovforslagets
hovedpunkter
Det foreslås med lovforslaget, at
børne- og undervisningsministeren bemyndiges til at
fastsætte regler om bopælskommunens inddragelse og
godkendelse af undervisningstilbuddet til børn, der af de
sociale myndigheder i bopælskommunen (den anbringende
kommune) er henvist til et dagbehandlingstilbud eller anbragt i et
anbringelsessted i en anden kommune.
Bemyndigelsen påtænkes anvendt til at
fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen i den kommune,
hvor dagbehandlingstilbuddet eller anbringelsesstedet ligger
(beliggenhedskommunen), skal inddrage bopælskommunen (den
anbringende kommune) i de tilfælde, hvor barnet
foreslås henvist til specialundervisning i
dagbehandlingstilbuddet eller anbringelsesstedet.
Hvis der ikke kan opnås enighed mellem
kommunerne om henvisning af barnet til specialundervisning i
dagbehandlingstilbuddet eller anbringelsesstedet, må
kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen henvise barnet til et
undervisningstilbud i folkeskolen, herunder til en kommunal
specialklasse eller til en kommunal specialskole.
Der påtænkes desuden fastsat regler
om, at beliggenhedskommunen skal inddrage bopælskommunen (den
anbringende kommune) i beslutningen om, hvilket undervisningstilbud
barnet skal have i folkeskolen, herunder rammerne for den faglige
dialog mellem kommunerne med henblik på at fastlægge et
relevant undervisningstilbud til barnet.
1.2. Lovforslagets baggrund
I foråret 2010 gennemførte den
tidligere regering (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og KL
en analyse af specialundervisningen i folkeskolen. Resultaterne af
analysen fremgår af rapporten »Specialundervisning i
folkeskolen - veje til en bedre organisering og styring« fra
juni 2010.
Det fremgår af rapporten, at udgangspunktet
for tilrettelæggelse af specialundervisning bør
være, at elevers udvikling og læring i videst mulig
omfang skal understøttes i den almindelige folkeskole og i
elevens nærmiljø. Dette er også det
bærende princip i Salamanca-erklæringen, som Danmark
tiltrådte i 1994, og i FN-konventionen af 13. december 2006
om rettigheder for personer med handicap, som Danmark har
ratificeret den 13. juli 2009. Det fremgår således af
FN-konventionen, at deltagerstaterne skal sikre et inkluderende
uddannelsessystem på alle niveauer, der blandt andet tager
sigte på, at personer med handicap får den
nødvendige støtte i det almindelige uddannelsessystem
til at lette deres effektive uddannelse.
Rapporten »Specialundervisning i
folkeskolen - veje til en bedre organisering og styring«
viser, at udviklingen i Danmark er gået i retning af, at
flere og flere elever udskilles til undervisning i specialklasser
og specialskoler, og at udgifterne på området er i
kraftig vækst.
Det fremgår således af rapporten, at
ca. 84.000 elever eller 14,3 procent af alle elever i folkeskolen i
skoleåret 2008/09 modtog specialundervisning. Der anvendes
ca. 13 mia. kr. årligt på
specialundervisningsområdet, hvilket svarer til knap 30
procent af de samlede udgifter til folkeskolen.
Ca. 33.000 elever af de ca. 84.000 elever modtog
specialundervisning i specialklasser og specialskoler, svarende til
5,6 procent af alle elever i folkeskolen. Der anvendes ca. 7,9 mia.
kr. årligt til specialklasser og specialskoler. Heraf
udgjorde udgifterne til interne skoler på anbringelsessteder
skønsmæssigt mellem ½ og ¾ mia. kr.
Sammenlignet med Sverige og Finland udskilles der
forholdsvis mange elever i Danmark til specialklasser og
specialskoler.
Endvidere fremgår det af rapporten, at ca.
19.000 elever af de ca. 33.000 elever modtog specialundervisning
på specialskoler, herunder interne skoler på
anbringelsessteder og lignende.
Det foreslås i rapporten, at kommunerne
bør tilstræbe, at børn, som er anbragt uden for
hjemmet, i størst muligt omfang tilbydes undervisning i den
almindelige folkeskole. Det foreslås desuden, at der i
forbindelse med anbringelse af børn i en anden kommune
bør søges indgået en aftale mellem
skolekommunen og den anbringende kommune om at reducere brugen af
interne skoler mest muligt, og at der løbende følges
op herpå.
Det fremgår endvidere af rapporten, at
undersøgelser af effekten af specialundervisningen
indikerer, at en stor del af de elever, der i dag segregeres i
specialklasser og på specialskoler, herunder på interne
skoler, også vil kunne modtage støtte inden for
rammerne af den almindelige folkeskole med en mere
hensigtsmæssig indretning og udnyttelse af folkeskolen.
Som opfølgning på rapporten blev det
i aftalen mellem den tidligere regering (Venstre og Det
Konservative Folkeparti) og KL om kommunernes økonomi for
2011 tilkendegivet, at den tidligere regering og KL i
fællesskab ville arbejde for en omstilling af folkeskolen,
således at målsætningen om inklusion kan bidrage
til en reduktion af den andel af ressourcerne, der anvendes til
specialundervisning. Kommunerne vil styre og prioritere
området under hensyntagen til denne målsætning.
Det fremgår af aftalen, at frigjorte ressourcer på
området blandt andet kan styrke den almindelige undervisning
i folkeskolen.
Det fremgår desuden af aftalen om
kommunernes økonomi for 2011, at den høje grad af
udskillelse strider mod de politiske målsætninger -
lokalt og nationalt - om, at den almindelige folkeskole skal
være rummelig og kunne omfatte hovedparten af børn med
særlige behov.
Endelig fremgår det af aftalen om
kommunernes økonomi for 2011, at den tidligere regering
(Venstre og Det Konservative Folkeparti) blandt andet ville arbejde
for, at der gennemføres en lovændring, således
at den anbringende kommune fremover skal medvirke ved udarbejdelsen
af og godkende det endelige specialundervisningstilbud i
beliggenhedskommunen.
Ifølge tal fra Ankestyrelsen var der i
2009 anbragt ca. 12.000 børn mellem 0 og 17 år uden
for hjemmet. Af de ca. 12.000 anbragte børn var der ca.
3.000 børn, som var henvist til specialundervisning i
dagbehandlingstilbud eller anbringelsessteder.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
De gældende regler om henvisning af
børn til specialundervisning i dagbehandlingstilbud og
anbringelsessteder er indsat i folkeskolelovens § 20, stk. 5,
og § 22, stk. 5, ved lov nr. 412 af 26. juni 1998.
Det forhold, at bopælskommunen (den
anbringende kommune) skal inddrages og godkende
undervisningstilbuddet til børn, der af de sociale
myndigheder er henvist til et dagbehandlingstilbud eller anbragt
på et anbringelsessted i en anden kommune, er ikke reguleret
i folkeskoleloven.
Det fremgår af forarbejderne til lov nr.
412 af 26. juni 1998 (lovforslag nr. L 14, Folketinget 1997-98 (2.
samling)), at et overordnet formål er at sikre, at
børn i den undervisningspligtige alder, herunder børn
der er anbragt uden for hjemmet, modtager en undervisning, der
lever op til kravene i lovgivningen om undervisningspligtens
opfyldelse.
Når et barn henvises af de kommunale
sociale myndigheder til et dagbehandlingstilbud eller anbringes i
et anbringelsessted i eller uden for bopælskommunen (den
anbringende kommune), skal kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor
institutionen ligger (beliggenhedskommunen), tage stilling til
barnets skolegang, jf. § 20, stk. 5, og § 22, stk. 5, i
folkeskoleloven.
Det er således kommunalbestyrelsen i
beliggenhedskommunen, der har kompetencen til at træffe
afgørelse om barnets skolegang. Det er også
kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen, der har ansvaret for,
at barnet får et skoletilbud umiddelbart efter anbringelsen,
eventuelt ved iværksættelse af enkeltmandsundervisning
som en midlertidig løsning, jf. folkeskolelovens § 40,
stk. 1.
Hvis kommunalbestyrelsen vurderer, at barnet ikke
har behov for specialundervisning, skal barnet indskrives i
folkeskolen. Barnet skal også indskrives i folkeskolen, hvis
barnet har behov for specialundervisning, der kan opfyldes i
forbindelse med undervisning i en almindelig klasse med
støtte, i en kommunal specialklasse eller i en kommunal
specialskole.
Det fremgår af forarbejderne til lov nr.
412 af 26. juni 1998 (lovforslag nr. L 14, Folketinget 1997-98 (2.
samling)), at det kun er børn, der har så store
vanskeligheder, at det i kortere eller længere tid vil
være mest hensigtsmæssigt at undervise dem i deres
anbringelsessted, der kan henvises til specialundervisning i
anbringelsesstedet. Det samme gælder for børn, der er
henvist til et dagbehandlingstilbud.
Det er fastsat i § 68 b, stk. 1, i lov om
social service, at kommunalbestyrelsen skal træffe
afgørelse om valg af konkret anbringelsessted i
overensstemmelse med den handleplan, som skal udarbejdes i henhold
til § 140 i lov om social service. Samtidig med valg af
anbringelsessted skal der tages stilling til barnets eller den
unges skolegang. Er anbringelsesstedet beliggende i en anden
kommune end barnets eller den unges opholdskommune, har
opholdskommunen pligt til at underrette den kommune, hvor
institutionen ligger, forud for anbringelsen.
I de tilfælde, hvor barnet er anbragt i en
anden kommune end den anbringende, forudsættes det, at der
etableres et samarbejde mellem de sociale myndigheder og
skolemyndighederne i den anbringende kommune og skolemyndighederne
i beliggenhedskommunen.
Det fremgår af forarbejderne til lov nr.
412 af 26. juni 1998 (lovforslag nr. L 14, Folketinget 1997-98 (2.
samling)), at henvisning af børn og unge til
specialundervisning i et dagbehandlingstilbud forudsætter, at
der mellem kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen og private
eller selvejende dagbehandlingstilbud på forhånd er
indgået en overenskomst om dagbehandlingstilbuddets generelle
egnethed til at varetage specialundervisning af børn. Det
samme gælder for henvisninger til private eller selvejende
anbringelsessteder, der er oprettet eller godkendt efter lov om
social service.
De nærmere regler om overenskomsterne er
fastsat i bekendtgørelse nr. 885 af 7. juli 2010 om
folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk
bistand (specialundervisningsbekendtgørelsen).
Efter specialundervisningsbekendtgørelsens
§ 19, stk. 1, skal overenskomsten mindst omfatte læse-
og timeplaner, personalets kvalifikationer, tilsynsfunktionen og
dens indhold, den pædagogisk-psykologiske betjening,
budgettet for undervisningen, aflæggelse af regnskab samt
registrering og indberetning til kommunalbestyrelsen af
magtanvendelse over for elever.
Følgende anbringelsessteder og
dagbehandlingstilbud kan varetage specialundervisning efter
folkeskolelovens § 20, stk. 5, og § 22, stk. 5:
-
Socialpædagogiske opholdssteder, der er godkendt i henhold
til § 142, stk. 7, i lov om social service.
-
Døgninstitutioner, herunder sikrede
døgninstitutioner, der er oprettet eller godkendt i henhold
til § 67 i lov om social service.
-
Dagbehandlingstilbud. Oprettelse og drift af dagbehandlingstilbud
er ikke omfattet af servicelovens bestemmelser. Henvisning af
børn til dagbehandlingstilbud kan imidlertid ske efter
servicelovens regler om iværksættelse af
foranstaltninger, jf. § 52, stk. 3, nr. 1 og 3, i lov om
social service.
Regionale anbringelsessteder, der er oprettet
eller godkendt i henhold til lov om social service, er også
omfattet af bestemmelserne i folkeskolelovens § 22, stk. 5.
Der skal derfor på samme måde som for de selvejende
eller private anbringelsessteder indgås overenskomst om
anbringelsesstedets generelle egnethed til at varetage
specialundervisning af børn, før der kan foretages
henvisning af et barn til specialundervisning i det regionale
anbringelsessted.
I de tilfælde, hvor barnet er anbragt i en
anden kommune end bopælskommunen (den anbringende kommune),
kan kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen kræve refusion
i henhold til § 1, stk. 2 og 3, i bekendtgørelse nr.
355 af 24. april 2006 om hvilken kommune udgiften til folkeskolens
undervisning m.v. endeligt påhviler. Der kan kræves
refusion, uanset om barnet undervises i folkeskolen eller modtager
specialundervisning i dagbehandlingstilbuddet eller
anbringelsesstedet.
Kommunalbestyrelsens krav på refusion
omfatter alle udgifter i forbindelse med barnets undervisning,
herunder eventuelle udgifter til undervisning i fritiden, til
befordring og ophold i skolefritidsordning. Også udgifter til
pædagogisk-psykologisk rådgivning, talepædagogisk
bistand og udgifter i forbindelse med kommunens tilsyn med
dagbehandlingstilbuddet og anbringelsesstedet kan indgå i
refusionen.
Efter folkeskolelovens § 51, stk. 9, kan
forældrene indbringe kommunalbestyrelsens afgørelse om
henvisning, afslag på henvisning og tilbagekaldelse af
henvisning til specialundervisning i dagbehandlingstilbud og
anbringelsessteder for Klagenævnet for vidtgående
specialundervisning.
2.2. Den foreslåede
ordning
Det er regeringens målsætning, at vi
skal have en faglig stærk folkeskole for alle. Det
forudsætter en omstilling af folkeskolen, hvor kommunerne
får brug for mere fleksibilitet i tilrettelæggelsen af
undervisningen til elever med særlige behov.
Med henblik på at inkludere flere
børn i folkeskolen foreslås det med lovforslaget, at
børne- og undervisningsministeren bemyndiges til at
fastsætte regler om bopælskommunens (den anbringende
kommune) inddragelse og godkendelse af undervisningstilbuddet til
børn, der af de sociale myndigheder i bopælskommunen
(den anbringende kommune) er henvist til et dagbehandlingstilbud
eller anbragt i et anbringelsessted i en anden kommune.
Bemyndigelsen forventes udnyttet til, at der
fastsættes regler om, at kommunalbestyrelsen i den kommune,
hvor dagbehandlingstilbuddet eller anbringelsesstedet ligger
(beliggenhedskommunen), skal inddrage bopælskommunen (den
anbringende kommune) i de tilfælde, hvor barnet
foreslås henvist til specialundervisning i
dagbehandlingstilbuddet eller anbringelsesstedet.
Det vil blive præciseret i reglerne, at det
kun er børn, der har så store vanskeligheder, at det i
kortere eller længere tid vil være mest
hensigtsmæssigt at undervise dem i deres anbringelsessted,
der kan henvises til specialundervisning i anbringelsesstedet. Det
samme gælder for børn, der er henvist til et
dagbehandlingstilbud.
Der påtænkes endvidere fastsat
reglerne om, at bopælskommunen (den anbringende kommune) skal
godkende det foreslåede undervisningstilbud i
dagbehandlingstilbuddet eller anbringelsesstedet. Der vil
således blive mulighed for, at bopælskommunen (den
anbringende kommune) ud fra sit kendskab til barnet kan
foreslå, at barnet i stedet henvises til et
undervisningstilbud i folkeskolen. Det kan enten være et
undervisningstilbud i den almindelige folkeskole med de
nødvendige støtteforanstaltninger og faglige
udfordringer eller et undervisningstilbud i en kommunal
specialklasse eller en kommunal specialskole.
Ingen børn i den undervisningspligtige
alder må være uden et undervisningstilbud, jf.
folkeskolelovens § 40, stk. 1. I de tilfælde, hvor der
ikke er taget stilling til barnets undervisningstilbud forud for
anbringelsen, fx fordi anbringelsen er sket akut, vil der blive
fastsat en frist på 15 dage for bopælskommunens (den
anbringende kommune) godkendelse eller afslag af det
foreslåede undervisningstilbud i anbringelsesstedet. I den
mellemliggende tid skal beliggenhedskommunen iværksætte
enkeltmandsundervisning, medmindre bopælskommunen, der
afholder udgifterne til den midlertidige ordning, godkender en
anden løsning. De samme regler påtænkes fastsat
for børn, der er henvist til et dagbehandlingstilbud.
Hvis der ikke kan opnås enighed mellem
kommunerne om henvisning af barnet til specialundervisning i
dagbehandlingstilbuddet eller anbringelsesstedet, må
kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen henvise barnet til et
undervisningstilbud i folkeskolen, herunder til en kommunal
specialklasse eller en kommunal specialskole.
Der påtænkes fastsat regler om, at
beliggenhedskommunen skal inddrage bopælskommunen (den
anbringende kommune) i beslutningen om, hvilket undervisningstilbud
barnet skal have i folkeskolen, herunder om rammerne for den
faglige dialog mellem kommunerne med henblik på at
fastlægge et relevant undervisningstilbud til barnet.
Bopælskommunen (den anbringende kommune) vil også
skulle inddrages, hvis beliggenhedskommunen ønsker at
ændre undervisningstilbuddet væsentligt som
følge af, at barnets undervisningsbehov ændres. Det
vil fortsat være kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen,
der træffer den endelige beslutning om barnets henvisning til
et undervisningstilbud i folkeskolen og eventuelle senere
ændringer af barnets undervisningstilbud i folkeskolen.
Børn, der er anbragt på de sikrede
døgninstitutioner, jf. § 67, stk. 3, i lov om social
service, vil normalt ikke have mulighed for at forlade
institutionen. Der påtænkes derfor fastsat
særlige regler for børn på de sikrede
døgninstitutioner, der ikke kan modtage et
undervisningstilbud i folkeskolen, men skal henvises til
specialundervisning på institutionen.
Lovforslaget ændrer ikke de gældende
bestemmelser om, at forældrene kan indbringe
kommunalbestyrelsens afgørelse om henvisning, afslag
på henvisning og tilbagekaldelse af henvisning til
specialundervisning i dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder
for Klagenævnet for vidtgående specialundervisning, jf.
folkeskolelovens § 51, stk. 9.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Hensigten med forslaget om, at den henvisende
kommune i forbindelse med anbringelsessager skal inddrages i
skolekommunens overvejelser om det relevante skoletilbud og
efterfølgende skal godkende tilbuddet, er at sikre, at de
pågældende elever får de relevante
undervisningstilbud. Efter de gældende bestemmelser er der
ikke tilstrækkelig sammenhæng mellem undervisnings- og
finansieringsansvar, da det er skolekommunen
(beliggenhedskommunen), der fastsætter
undervisningstilbuddet, og den anbringende kommune
(bopælskommunen) der betaler herfor. Med forslaget reduceres
risikoen for, at skolekommunen ikke i tilstrækkeligt omfang
overvejer det relevante undervisningstilbud til de anbragte elever.
Forslaget vil som udgangspunkt ikke at have udgiftsmæssige
konsekvenser for de involverede kommuner.
Samlet set vurderes lovforslaget derfor at
være udgiftsneutralt.
4. Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Lovforslaget har forud for fremsættelsen
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer m.v.:
Børnerådet, Børne- og
Kulturchefforeningen, Danmarks Lærerforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Blindesamfund, Dansk Industri, Dansk
Psykolog Forening, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner,
Danske Skoleelever, Det Centrale Handicapråd, Forbundet for
Pædagoger og Klubfolk (BUPL), Foreningen af Danske
Døgninstitutioner, Institut for Menneskerettigheder, KL,
Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen, Landsforeningen af
Ungdomsskoleledere (LU), Landsforeningen for Opholdssteder og
Skole- og Behandlingstilbud, Landsorganisationen i Danmark,
Landssamråd for PPR-chefer, Skole og Forældre,
Skolelederforeningen, Socialpædagogernes Landsforbund,
Ungdomsskoleforeningen.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 20, stk. 7)
Det foreslås, at undervisningsministeren
bemyndiges til at fastsætte regler om bopælskommunens
(den anbringende kommune) inddragelse og godkendelse af
undervisningstilbuddet til børn og unge, der af
bopælskommunen (den anbringende kommune) er henvist til et
dagbehandlingstilbud eller anbragt i et anbringelsessted i en anden
kommune.
Bemyndigelsen påtænkes anvendt til at
fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen i den kommune,
hvor dagbehandlingstilbuddet eller anbringelsesstedet ligger
(beliggenhedskommunen), skal inddrage bopæls-kommunen (den
anbringende kommune) i de tilfælde, hvor barnet
foreslås henvist til specialundervisning i
dagbehandlingstilbuddet eller anbringelsesstedet.
Hvis der ikke kan opnås enighed mellem
kommunerne, må barnet af den kommunalbestyrelse, hvor
dag-behandlingstilbuddet eller anbringelsesstedet ligger, henvises
til et undervisningstilbud i folkeskolen, herunder en specialklasse
eller en specialskole.
Der påtænkes desuden fastsat
særlige regler for børn på de sikrede
døgninstitutioner, der ikke har mulighed for at forlade
institutionen. Disse børn kan ikke modtage et
undervisningstilbud i folkeskolen, men skal henvises til
specialundervisning på institutionen.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger om det nærmere indhold af de regler, der
vil blive fastsat, jf. bemærkningerne i afsnit 2.2.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. august 2012.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | § 1 | | | I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 998 af 16. august 2010, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1569 af 21. december 2010,
foretages følgende ændring: | | | 1. I § 20 indsættes som stk. 7: »Stk. 7.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter
nærmere regler om bopælskommunens inddragelse og
godkendelse af undervisningstilbud til børn og unge, der af
bopælskommunen er henvist til et dagbehandlingstilbud eller
anbragt i et anbringelsessted i en anden kommune.« | | | § 2 | | | Loven træder i kraft den 1. august
2012. |
|