Tak for det.
Til dem, der måtte sidde og følge den her debat, vil jeg sige, at jeg sådan set har haft ansvaret for også andre områder, der har berørt folk ret meget, tror jeg.
Jeg tror, at alle bliver berørt af f.eks.
at betale skat, og det at være miljøminister tror jeg nu også kan føles som noget, der berører de fleste.
Så det er jo ikke sådan, at det er mig fremmed at lave politik, der berører den enkelte.
Men når det så er sagt, er det da rigtigt, at børn og unge er dem, der skal trække samfundet videre, heldigvis for det, og det er også derfor, at vi skal give dem de bedste kompetencer overhovedet, for at vi fremadrettet også har mulighed for at opretholde det samme velstandsniveau og udvikle vores velfærdssamfund.
Jeg tror sådan set, at de fleste af os er enige om det, nemlig at det er afgørende.
Det er så heller ikke helt, kan man sige, forkert at gribe fat i det, som jeg også selv er bekymret for, nemlig de tosprogede elever og deres færdigheder, når de forlader folkeskolen.
Det er jeg sådan set helt enig i.
Men jeg skylder måske at starte med det positive, som er glemt, og det er jo, at man er gået fra 49 pct.
tosprogede elever med etnisk baggrund, der ikke har læsekompetencer nok, når de forlader folkeskolen, til nu, hvor vi er på 38 pct.
Det er ikke godt nok, ingen tvivl om det.
Det er et fald på ca.
22 pct.
på 9 år, men det er ikke godt nok.
Det er uacceptabelt.
Det er også derfor, at jeg jo i sidste uge sagde mange ting, men lad mig nævne tre ting.
Jeg sagde:
Vi skal have vores ghettoudspil vedtaget her i Folketingssalen.
Der kan vi se, at SF arbejder imod.
Det er trist.
Det er trist for de børn, som ellers har brug for at få løsninger.
Vi har et folkeskoleudspil.
Der er SF så ikke en del af folkeskoleforligskredsen, men det kan jo være, at SF, når vi forhåbentlig når frem til et folkeskoleforlig, siger, at det var godt.
Jeg er tvivlende, men man kan håbe.
Derudover har jeg jo også sagt, at jeg vil præsentere en overbygning på de to udspil, hvilket er en national handlingsplan, der vil blive præsenteret her i slutningen af april måned, og som tager afsæt i at gøre noget i forhold til nogle af de skoler, som har meget store udfordringer.
Det er de skoler, hvor man har over 40 pct.
tosprogede elever.
Vi kan jo se i PISA-undersøgelserne, at når man har skoler, hvor man har over 40 pct.
tosprogede elever, så har det meget stor indvirkning på elevernes læsefærdigheder.