B 34 Forslag til folketingsbeslutning om et moratorium for biobrændstoffer.

Udvalg: Det Energipolitiske Udvalg
Samling: 2010-11 (1. samling)
Status: 1. beh./Henvist til udvalg

Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 02-12-2010

Fremsat: 02-12-2010

Fremsat den 2. december 2010 af Per Clausen (EL), Line Barfod (EL), Johanne Schmidt-Nielsen (EL) og Frank Aaen (EL)

20101_b34_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 2. december 2010 af Per Clausen (EL), Line Barfod (EL), Johanne Schmidt-Nielsen (EL) og Frank Aaen (EL)

Forslag til folketingsbeslutning

om et moratorium for biobrændstoffer

Folketinget opfordrer regeringen til at indføre et moratorium for biobrændstoffer, indtil det er klarlagt, om EU's bæredygtighedskriterier for biobrændstoffer er retvisende. Det indebærer, at lov om bæredygtige biobrændstoffer ophæves, og at Danmark meddeler Europa-Kommissionen, at man ikke agter at leve op til sin forpligtelse vedrørende iblanding af 5,75 pct. biobrændstoffer til landtransport inden for tidsrammen.

Bemærkninger til forslaget

Beslutningsforslaget er en revideret genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 68 fra folketingsåret 2007-08, 2. samling, se Folketingstidende 2007-08 (2. samling), forhandlingerne side 2818 og 5479, tillæg A side 3429 og 3433 og tillæg B side 890.

Ingeniøren kunne den 3. august 2010 berette, at der blandt EU's topembedsmænd er tvivl om, hvorvidt klimaregnskabet for biobrændstoffer er bedre end for de fossile brændstoffer, og om, hvorvidt EU's officielle klimaregnskab for biobrændstoffer overhovedet er retvisende. Dette betyder, at der er sået kraftig tvivl om, hvorvidt de bæredygtighedskriterier, der er opstillet for biobrændstoffer, overhovedet giver mening.

Ifølge Ingeniøren har et større og større antal forskningsrapporter i løbet af de seneste år påvist, at den reelle klimaeffekt ved anvendelsen af biobrændstoffer er tvivlsom. Aktindsigt foretaget af nyhedsbureauet Reuters har endvidere vist, at landbrugskommissærens departement i flere tilfælde har justeret i forskningskonklusioner for at bringe konklusionerne på linje med EU's politiske ambitioner på området. Også i en evaluering af EU's politik inden for biobrændstoffer foretaget af det tyske forskningsinstitut Frauenhofer havde embedsmændene ændret så meget i konklusionerne, at forskningsinstituttet fralagde sig ansvaret for rapporten.

Det, vi ser, er en Europa-Kommission, der nærmest desperat forsøger at fastholde, at det klimamæssigt giver mening at anvende biobrændstoffer til vejtransport, selv om mere og mere taler for, at det ikke er tilfældet.

Derudover er det dokumenteret i en nylig offentliggjort rapport udarbejdet for bl.a. Mellemfolkeligt Samvirke, Greenpeace og NOAH, at anvendelsen af biobrændstoffer i EU risikerer at skade klimaet op til 2½ gang så meget som at bruge traditionelle, fossile brændstoffer som benzin og diesel. Rapporten »Anticipated Indirect Land Use Change Associated with Expanded Use of Biofuels in the EU« konkluderer, at

- når den indirekte udledning på grund af omlægning af f.eks. skov til marker med biobrændstofafgrøder medregnes, vil biobrændstoffer i 2020 have forøget drivhusgasudledningen med 27-56 mio. ton CO2 hvert år - svarende til udledningen fra 12-26 mio. biler, og

- medmindre EU ændrer politik, vil planerne om øget forbrug af biobrændstoffer i Europa betyde mellem 81 pct. og 167 pct. mere drivhusgas, end hvis man havde brugt fossile brændstoffer.

Biobrændstofekspert hos Greenpeace Dan Berlusa udtaler i forbindelse med offentliggørelsen af rapporten: Biobrændstoffer »blev introduceret i Danmark og i EU under dække af at skulle reducere drivhusgasudslippet. Virkeligheden er den modsatte. Biobrændstoffer er værre end fossile brændstoffer, og det er derfor topmålet af vanvid, at staten tvinger borgerne til at hælde fødevarebaserede biobrændstoffer i tanken på deres biler. Den politik øger både afskovning og CO2-udledning«.

Forkvinde for Mellemfolkeligt Samvirke, Trine Pertou Mach, udtaler yderligere: »Resultatet er, at EU's politik tager maden ud af munden på verdens sultne og putter den i europæiske benzintanke. Det er fuldstændig håbløst at bekæmpe fattigdom med f.eks. bistand, når man samtidig gennem sin energipolitik forringer fødevaresikkerheden endnu mere - det går ud over langt flere end de 925 millioner mennesker, der hver dag går sultne i seng«.

Dette beslutningsforslag opfordrer regeringen til at standse den igangværende indfasning af biobrændstoffer til vejtransporten, som Danmark er blevet pålagt af EU, indtil der er kastet lys over forskernes - ucensurerede - analyser af klimaeffekten ved biobrændstoffer, og om EU's bæredygtighedskriterier for biobrændstoffer er retvisende.

Skriftlig fremsættelse

Per Clausen (EL)::

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til folketingsbeslutning om et moratorium for biobrændstoffer.

(Beslutningsforslag nr. B 34)

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.