Jeg er nok ikke helt så pessimistisk som spørgeren, når det kommer til danskernes brug af selvbetjeningsløsninger.
Min oplevelse er faktisk, at danskerne er gode og flittige brugere af netbank, mobiltelefoner, digitalkameraer osv.
Og det er teknologier, som ikke ligger så langt fra de digitale selvbetjeningsløsninger.
Men det er selvfølgelig vigtigt, at vi får den gruppe af borgere med, som endnu ikke har taget den nye teknologi til sig, og derfor ser jeg gerne, at de offentlige digitale selvbetjeningsløsninger bliver sådan et naturligt førstevalg for alle borgere.
Derfor gør regeringen det også nemt at bruge dem via f.eks.
internetportalen borger.dk.
På borger.dk er der direkte adgang til over 600 digitale selvbetjeningsløsninger fra både stat, regioner og kommuner.
Naturligvis forudsættes det samtidig, at borgerne har de fornødne it-færdigheder til at anvende de digitale selvbetjeningsløsninger, men jeg kan ikke genkende det negative billede af regeringens indsats til styrkelse af befolkningens it-færdigheder, som egentlig tegnes i spørgsmålet.
Regeringen gør en ret stor indsats for at fremme befolkningens it-færdigheder.
Danskernes it-færdigheder grundlægges jo allerede i folkeskolen, og de videreudvikles gennem hele livet.
Og her spiller efteruddannelse og f.eks.
biblioteker og meget andet en stor rolle.
Så fremme af it-færdigheder er således ikke kun en opgave for Videnskabsministeriet, men, som jeg lige nævnte, for mange dele af samfundet.
Specifikt på Videnskabsministeriets område har vi dog, siden det første it-barometer blev offentliggjort i 2007, iværksat en række initiativer og haft et betydeligt fokus på at styrke befolkningens it-færdigheder.
Indsatsen er netop i november 2009 blevet fremtidssikret med afsæt i aftalen blandt partierne bag teleforliget om fordeling af UMTS-midlerne til forskning, IKT og innovation.
I aftalen blev der afsat 12 mio.
kr.
årligt til it-færdigheder i de næste 3 år.
Med afsæt i den hidtidige indsats og et fortsat fremadrettet fokus på danskernes grundlæggende it-færdigheder ser perspektiverne for at udvide brugen af de digitale selvbetjeningsløsninger i det offentlige ret gode ud.