L 68 Forslag til lov om ændring af lov om anmeldelse af fødsler og dødsfald.

(Anmeldelsespligt ved fødsler og dødsfald).

Af: Kirkeminister Birthe Rønn Hornbech (V)
Udvalg: Kirkeudvalget
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 12-11-2009

Fremsættelse: 12-11-2009

Skriftlig fremsættelse (12. november 2009)

20091_l68_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (12. november 2009)

Kirkeministeren (Birthe Rønn Hornbech):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af lov om anmeldelse af fødsler og dødsfald (anmeldelsespligt ved fødsler og dødsfald).

(Lovforslag nr. L 68).

Med fremsættelse af dette forslag fortsættes den modernisering af personregistreringen, som i 2003 blev igangsat med omlægningen fra håndførte ministerialbøger til elektroniske registre.


Lovforslaget handler om hvordan barnet ved livets begyndelse skal registreres i det offentliges registre. Men også om hvordan registreringen skal ske ved livets afslutning.


Ændringerne, som dette lovforslag lægger op til, fjerner pligter, som borgerne har i dag, samtidig med, at det ikke påfører hverken jordemødre eller læger - og dermed også regionerne - nye opgaver.


Med lovforslaget ændres ikke på det forhold, at ansvaret for personregistreringen påhviler folkekirken.


Med forslaget afskaffes forældrenes pligt til at anmelde fødsler, således at fødselsregistreringen fremtidigt baseres på jordemoderens fødselsanmeldelse. I forbindelse med fødsler, som helt overvejende sker på et hospital, udtager jordemoderen nu et CPR-nummer til barnet. Samtidig hermed indtastes oplysninger til brug for jordemoderens fødselsanmeldelse, der udskrives for derefter at blive sendt med almindeligt brev til det sogn, der skal foretage fødselsregistreringen. Med lovforslaget lægges der op til en automatisk overførsel af oplysningerne til CPR-registret.


Med hensyn til registreringen af dødsfald vil denne med forslaget blive baseret på en elektronisk overførsel af de oplysninger, som lægerne allerede nu indrapporterer til sundhedsvæsenets edb-systemer i forbindelse med udstedelse af dødsattester. Også i disse tilfælde er der tale om at afskaffe udskriften og i stedet overføre oplysningerne elektronisk til CPR-registret. Med forslaget vil de pårørendes anmeldelsespligt bortfalde og der vil ske en væsentlig hurtigere registrering af dødsfaldet.


Endelig indebærer forslaget, at udtrykket "ministerialbøger" erstattes af betegnelserne "CPR" og "Den elektroniske Kirkebog". Baggrunden herfor er den, at registreringerne siden 2003 er tilført de elektroniske registre frem for de daværende håndførte ministerialbøger.


Forslaget er en udmøntning af den digitaliseringsstrategi Regeringen, Danske Regioner og KL aftalte i 2007 og som skal resultere i en kampagne for eDag3 til oktober næste år. De foreslåede ændringer indgår i digitaliseringsstrategien ved at lette eller helt fjerne pligter for borgerne samt at effektivisere og styrke samarbejdet mellem myndighederne. Der er tale om at anvende oplysninger, som allerede nu indrapporteres, på en mere effektiv måde på tværs af myndigheder. Det medfører, at manuelle rutiner kan erstattes af maskinelle, og at ingen parter påføres nye opgaver.


Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de bemærkninger, der ledsager det, skal jeg indstille dette til velvillig behandling i det høje Ting.