Fremsat den 30. oktober 2009 af
Thor Pedersen (V), Mogens Lykketoft (S),
Søren Espersen (DF),
Holger K. Nielsen (SF) og Helge Adam Møller (KF)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om valg til
Folketinget
(Ændring af reglerne om boliger til
folketingsmedlemmer m.v.)
§ 1
I lov om valg til Folketinget, jf.
lovbekendtgørelse nr. 145 af 24. februar 2009, som
ændret ved § 19 i lov nr. 521 af 12. juni 2009,
foretages følgende ændringer:
1. § 108,
stk. 4-8, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 4. Til et
ordinært medlem stiller Folketinget vederlagsfrit en bolig
til rådighed, hvis afstanden og den samlede daglige rejsetid
med offentlige transportmidler mellem medlemmets bopæl og
Folketinget gør det rimeligt, at den pågældende
vil kunne overnatte i Københavnsområdet, eller hvis
den pågældende er medlem af Folketingets
Præsidium. Uden dokumentation kan der til medlemmer omfattet
af 1. pkt. udbetales kr. 20.000 pr. år til dækning af
udgifter i forbindelse med dobbelt husførelse.
Stk. 5. Hvis Folketinget
ikke har mulighed for at stille en bolig vederlagsfrit til
rådighed, jf. stk. 4, kan der til et ordinært medlem
med fast supplerende bolig i Københavnsområdet ydes
godtgørelse for boligudgifter m.v., hvis afstanden og den
samlede transporttid med offentlige transportmidler gør det
rimeligt, at medlemmet vil kunne overnatte i
Københavnsområdet. Godtgørelsen udgør
kr. 70.000 pr. år, hvoraf op til kr. 50.000 mod dokumentation
udbetales til dækning af egentlige boligudgifter. Uden
dokumentation udbetales der til et sådant medlem kr. 20.000
pr. år til dækning af udgifter i forbindelse med
dobbelt husførelse. Godtgørelse for egentlige
boligudgifter kan ydes i op til 3 måneder efter medlemskabets
ophør.
Stk. 6. Der kan til et
ordinært medlem ydes godtgørelse for kørsel i
egen bil ved befordring mellem bopælen og den for medlemmet
mest hensigtsmæssige offentlige transportforbindelse til og
fra Folketinget. Befordringsgodtgørelse for kørsel i
egen bil pr. kørt kilometer sker efter samme satser, som
fastsat af Skatterådet, jf. ligningslovens § 9 B.
Stk. 7.
Omkostningstillægget efter stk. 3, værdien af fri bolig
m.v. efter stk. 4, godtgørelsen for boligudgifter m.v. efter
stk. 5 og befordringsgodtgørelse efter stk. 6, medregnes
ikke i den skattepligtige indkomst. Der kan ikke foretages fradrag
i den skattepligtige indkomst for de udgifter, der er forbundet med
folketingsarbejdet, herunder boligudgifter, indenlandsk befordring
m.v.
Stk. 8. Beløbene,
jf. stk. 3-5, er angivet i oktober 1999-niveau. Beløbene
reguleres med samme procentvise ændring (1 decimal) som den
procentvise ændring i det samlede forbrugerprisindeks
henholdsvis forbrugerprisindeksets boligpost i forhold til juli
1999. Det regulerede beløb afrundes til hele kroner.
Reguleringer sker på grundlag af indeks for januar og juli
for tidsrummene 1. april-30. september og 1. oktober-31. marts.
Første regulering foretages pr. 1. april 2000.
Stk. 9. Medlemmer, der
ikke får stillet en bolig vederlagsfrit til rådighed,
jf. stk. 4, eller ikke modtager godtgørelse for
boligudgifter efter stk. 5, kan i nærmere bestemt omfang
få dækket udgifter til hotelovernatning i
Københavnsområdet i forbindelse med møder som
led i folketingsarbejdet.
Stk. 10. Udvalget for
Forretningsordenen fastsætter nærmere regler om
medlemmers ret til at få stillet en bolig vederlagsfrit til
rådighed efter stk. 4 og modtage godtgørelse for
boligudgifter m.v. efter stk. 5, retningslinjer for krav til
dokumentation for egentlige boligudgifter og beregning af
godtgørelse for udgifter til ejerbolig og lign., jf. stk. 5,
2. pkt., om godtgørelse for egentlige boligudgifter efter
medlemskabets ophør efter stk. 5, 4. pkt., samt
nærmere regler om dækning af medlemmernes udgifter til
hotelovernatning i Københavnsområdet efter stk. 9.
Udvalget for Forretningsordenen kan endvidere fastsætte
regler om, at et medlem i nærmere bestemt omfang kan få
dækket udgifter til hotelovernatning ved møder i den
storkreds, hvor medlemmet er opstillet, hvis afstanden mellem
medlemmets bopæl og storkredsen gør det rimeligt.
2. § 109,
stk. 11, 2. pkt., udgår, og i stedet
indsættes:
»Et midlertidigt
medlem kan endvidere få stillet en vederlagsfri bolig til
rådighed af Folketinget, modtage godtgørelse for
boligudgifter m.v. efter regler fastsat af Udvalget for
Forretningsordenen. § 108, stk. 6, finder tilsvarende
anvendelse for midlertidige medlemmer.«
§ 2
Stk.1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. Muligheden for
at få udbetalt befordringsgodtgørelse ved
kørsel i egen bil, jf. § 108, stk. 6, som affattet ved
§ 1, nr. 1, har virkning fra indkomståret 2010.
Stk. 3. Medlemmer, der
før lovens ikrafttræden modtager godtgørelse
for boligudgifter, jf. § 108, stk. 4, i lov om valg til
Folketinget, jf. lovbekendtgørelse nr. 145 af 24. februar
2009, kan fortsætte hermed i henhold til de hidtil
gældende regler.«
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og
indhold
Med lovforslaget gives der mulighed for, at medlemmer af
Folketinget omkostningsfrit kan få stillet en supplerende
medlemsbolig til rådighed. Boligordningen erstatter den
hidtidige refusionsordning, hvor Folketinget har refunderet
medlemmernes konkrete udgifter til supplerende bolig inden for et
årligt maksimumsbeløb. Den hidtidige ordning udfases
gradvis, idet nye folketingsmedlemmer kun vil kunne komme ind under
refusionsordningen, hvis Folketinget undtagelsesvis ikke kan
tilbyde en supplerende bolig.
Den nye boligordning gør det enklere for
folketingsmedlemmerne at finde en supplerende medlemsbolig og giver
nye medlemmer muligheden for at koncentrere sig om det politiske
fra første dag i Folketinget.
Etablerings- og driftsomkostningerne ved den nye ordning vil i
det lange løb være modsvaret af de akkumulerede
refusionsudgifter, som falder bort.
Tilsvarende boligordninger findes bl.a. i den svenske Riksdag
og det norske Storting.
Lovforslaget har til formålet at sikre det formelle
grundlag for, at Folketinget kan stille supplerende boliger frit
til rådighed for de medlemmer, der opfylder betingelserne
herfor.
De gældende regler, hvorefter der udbetales
godtgørelse for boligudgifter til medlemmer med fast
supplerende bolig i Københavnsområdet, hvis afstanden
og rejsetiden mellem bopælen og Folketinget berettiger til
det, blev gennemført ved lov nr. 1101 af 29. december 1999 i
forbindelse med den seneste ændring af reglerne om
folketingsmedlemmernes vederlag. Godtgørelsen udgør
maksimalt 70.000 kr. (oktober 1999-niveau) årligt, hvoraf op
til 50.000 kr. (oktober 1999-niveau) kan godtgøres mod
dokumentation af udgifter til f. eks. husleje, varme, vand, el og
gas. Den resterende del af godtgørelsen er et bidrag til
udgifter ved dobbelt husførelse.
Folketingets nugældende rejseregler blev vedtaget af
Udvalget for Forretningsordenen i 1995 og senest ændret i
2005. De gældende regler giver ikke mulighed for, at
medlemmer af Folketinget i stedet for at få godtgjort
udgifter til kørsel i taxa kan få godtgjort udgifter
ved kørsel i egen bil. For at gøre reglerne mere
fleksible og for at reducere Folketingets samlede udgifter til
medlemmernes indenlandske befordring foreslås det at give
mulighed for, at medlemmer kan vælge at få udbetalt en
sådan godtgørelse ved befordring mellem bopælen
og den for medlemmet mest hensigtsmæssige offentlige
transportforbindelse til og fra Folketinget.
2. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke væsentlige økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige. Den nye
boligordning indebærer større etableringsomkostninger
og afledte driftsomkostninger. I det lange løb forventes de
nye omkostningstyper at være modsvaret af de akkumulerede
besparelser på refusionsomkostninger under den hidtidige
ordning. Mulighed for godtgørelse for kørsel i egen
bil forventes at reducere Folketingets samlede udgifter til
indenlandsk transport. Værdien af den fri indenlandske
befordring i forbindelse med det politiske arbejde medregnes ikke i
den skattepligtige indkomst. Der kan ikke foretages fradrag i den
skattepligtige indkomst for de udgifter, der er forbundet med
folketingsarbejdet, herunder boligudgifter, indenlandsk befordring
m.v.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
4. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ikke EU-retlige konsekvenser.
7. Høring
Lovforslaget har ikke været sendt i høring.
8. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/medudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Der spares omkostningsrefusioner til
medlemmer, som benytter den hidtidige ordning. Der spares omkostninger til
transportudgifter for medlemmer, som kører i egen bil i
stedet for at køre med taxa. | Der afholdes etablerings- og
driftsomkostninger til de nye boliger. |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Ad stk. 4
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at
Folketinget kan stille en bolig vederlagsfrit til rådighed
for medlemmer, hvis den samlede daglige rejsetid med offentlige
transportmidler mellem medlemmets bopæl og Folketinget
gør det rimeligt. Betingelserne for at få stillet en
bolig vederlagsfrit til rådighed svarer således til de
betingelser, der gælder for at modtage
boliggodtgørelse. Medlemmer, der får stillet en bolig
vederlagsfrit til rådighed vil i lighed med medlemmer, der
modtager boliggodtgørelse, få udbetalt 20.000 kr.
(1999-niveau) til dækning af udgifter ved dobbelt
husførelse. Om baggrunden for forslaget henvises til punkt 1
i de almindelige bemærkninger ovenfor.
De gældende regler om, at medlemmerne af Folketingets
Præsidium kan få stillet en vederlagsfri bolig til
rådighed, videreføres.
Ad stk. 5
Det foreslåede stk. 5 er indholdsmæssigt en
videreførelse af den eksisterende
boliggodtgørelsesordning. Baggrunden for, at ordningen
videreføres, er, at den vil kunne benyttes af medlemmer, i
tilfælde af at Folketinget ikke har mulighed for at stille en
vederlagsfri bolig til rådighed. Hvis Folketinget skulle
kunne stille en bolig til rådighed for alle medlemmer, der
opfylder betingelserne herfor, ville det indebære, at
Folketinget skulle have en overkapacitet af lejligheder. Dette er
ikke fundet hensigtsmæssigt.
Det er en betingelse for at kunne gøre brug af
godtgørelsesordningen, at Folketinget ikke kan stille en
vederlagsfri bolig til rådighed. Et medlem vil således
ikke kunne vælge godtgørelsesordningen, hvis medlemmet
har sagt nej til en lejlighed stillet til rådighed af
Folketinget. Medlemmer, der inden lovens ikrafttræden
modtager godtgørelse for boligudgifter, kan dog
fortsætte hermed, jf. den foreslåede
overgangsbestemmelse i lovforslagets § 2, stk. 3.
Ad stk. 6
Folketingets betaling af befordringsudgifter til f.eks. taxi,
fly m.v. og betaling af dokumenterede udgifter efter regning er
skattefri efter ligningslovens § 9 C, stk. 7, hvis der ikke
samtidig tages befordringsfradrag. Da folketingsmedlemmer
ifølge ligningslovens § 9 C, stk. 8, er afskåret
fra at foretage befordringsfradrag, vil folketingsmedlemmer altid
være fritaget for beskatning af betalt befordring mellem
bopælen og Folketinget. Som noget nyt foreslås det, at
der ved befordring mellem bopælen og den for medlemmet mest
hensigtsmæssige offentlige transportforbindelse til og fra
Folketinget gives mulighed for at modtage godtgørelse for
kørsel i egen bil. Herved sker der en udvidelse i forhold
til ligningslovens § 9 B. Der benyttes satser fastsat af
Skatterådet. I 2009 udgør satser for
godtgørelse for kørsel i egen bil 3,56 kr. pr. km for
kørsel til og med 20.000 km og 1,90 kr. pr. km for
kørsel ud over 20.000 km.
Ad stk. 7
Det foreslås, at værdien af den vederlagsfri bolig
i lighed med værdien af den vederlagsfri bolig til
Præsidiets medlemmer og værdien af
befordringsgodtgørelsen ikke skal indgå i den
skattepligtige indkomst.
Ad stk. 8
Bestemmelsen, der er en reguleringsbestemmelse, svarer til
§ 108, stk. 6, i den gældende lov. Der er alene
foretaget en konsekvensændring, således at der
også sker regulering af godtgørelse for udgifter til
dobbelt husførelse til medlemmer, der får stillet en
bolig til rådighed af Folketinget. Beløbene er angivet
i 1999-niveau. Omregnet til oktober 2009-niveau udgør den
maksimale godtgørelse for boligudgifter 66.210 kr., og
beløbet til dækning af udgifter i forbindelse med
dobbelt husførelse udgør 26.485 kr.
Ad stk. 9
Den foreslåede ændring indebærer, at
medlemmer, der ikke får stillet en bolig vederlagsfrit til
rådighed eller modtager boliggodtgørelse, har adgang
til at få dækket udgifter til hotelovernatning i
forbindelse med møder som led i folketingsarbejdet.
Ad stk. 10
Det foreslås, at Folketingets Udvalg for
Forretningsordenen bemyndiges til at fastsætte de
nærmere regler om adgangen til at få stillet en bolig
vederlagsfrit til rådighed.
Til nr. 2
Det foreslås, at også midlertidige medlemmer efter
regler fastsat af Udvalget for Forretningsordenen vil kunne
få stillet en bolig vederlagsfrit til rådighed. Det
foreslås, at muligheden for at yde godtgørelse for
kørsel i egen bil finder tilsvarende anvendelse for
midlertidige medlemmer.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft hurtigst
muligt, dvs. dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Muligheden for at få udbetalt befordringsgodtgørelse
ved kørsel i egen bil træder dog først i kraft
fra indkomståret 2010, jf. stk. 2. I stk. 3 foreslås en
overgangsregel, der sikrer, at medlemmer, der inden lovens
ikrafttræden har etableret sig i en fast supplerende bolig i
Københavnsområdet og modtager boliggodtgørelse
efter de hidtil gældende regler, kan fortsætte hermed,
også selv om Folketinget har mulighed for at stille dem en
bolig til rådighed vederlagsfrit.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
(§ 108) Stk.
4. Til et ordinært medlem med fast supplerende bolig i
Københavnsområdet kan der ydes godtgørelse for
boligudgifter m.v., såfremt afstanden og den samlede daglige
rejsetid med offentlige transportmidler mellem bopælen og
Folketinget gør det rimeligt, at medlemmet vil kunne
overnatte i København. Godtgørelsen udgør op
til kr. 70.000 pr. år, hvoraf op til kr. 50.000 mod
dokumentation udbetales til dækning af egentlige
boligudgifter. Uden dokumentation kan der til et sådant
medlem udbetales kr. 20.000 til dækning af udgifter i
forbindelse med dobbelt husførelse. Til medlemmer, for hvem
der vederlagsfrit af Folketinget stilles bolig til rådighed,
og som opfylder betingelserne for at få godtgørelse
for boligudgifter, udbetales alene kr. 20.000 årligt.
Godtgørelse for egentlige boligudgifter efter 2. pkt. kan
ydes i op til 3 måneder efter medlemskabets
ophør. Stk. 5.
Omkostningstillægget efter stk. 3 og godtgørelsen for
boligudgifter m.v. efter stk. 4 medregnes ikke i den skattepligtige
indkomst. Der kan ikke foretages fradrag i den skattepligtige
indkomst for de udgifter, der er forbundet med folketingsarbejdet,
herunder boligudgifter m.v. Værdien af fri bolig, der stilles
til rådighed af Folketinget for dettes medlemmer, jf. stk. 4,
4. pkt., medregnes ikke i den skattepligtige indkomst. Stk. 6.
Omkostningstillægget efter stk. 3 og godtgørelsen for
boligudgifter m.v. efter stk. 4 er angivet i oktober 1999-niveau.
Beløbene reguleres med samme procentvise ændring (1
decimal) som den procentvise ændring i det samlede
forbrugerprisindeks henholdsvis forbrugerprisindeksets boligpost i
forhold til juli 1999. Det regulerede beløb afrundes til
hele kroner. Reguleringer sker på grundlag af indeks for
januar og juli for tidsrummene 1. april-30. september og 1.
oktober-31. marts. Første regulering foretages pr. 1. april
2000. Stk. 7.
Medlemmer, der ikke får godtgørelse for boligudgifter
m.v. efter stk. 4, kan i nærmere bestemt omfang få
dækket udgifter til hotelovernatning i
Københavnsområdet i forbindelse med møder som
led i folketingsarbejdet. Stk. 8.
Udvalget for Forretningsordenen fastsætter nærmere
regler om medlemmers ret til at modtage godtgørelse for
boligudgifter m.v. efter stk. 4, retningslinjer for krav til
dokumentation for egentlige boligudgifter og beregning af
godtgørelse for udgifter til ejerbolig og lign., jf. stk. 4,
2. pkt., regler om godtgørelse for egentlige boligudgifter
efter medlemskabets ophør efter stk. 4, sidste pkt., samt
nærmere regler om dækning af medlemmernes udgifter til
hotelovernatning i Københavnsområdet efter stk. 7.
Udvalget for Forretningsordenen kan endvidere fastsætte
regler om, at et medlem i nærmere bestemt omfang kan få
dækket udgifter til hotelovernatning ved møder i den
storkreds, hvor medlemmet er opstillet, hvis afstanden mellem
medlemmets bopæl og storkredsen gør det
rimeligt. § 109, stk.
11. Et midlertidigt medlem, der er indtrådt i
anledning af et medlems orlov, oppebærer vederlag, jf.
§ 108, stk. 1-3, og opnår pensionsanciennitet fra
den dag, Folketinget har besluttet at indkalde ham, dog tidligst
fra den dag, da den nævnte orlov begynder at løbe, og
indtil den dag, det midlertidige medlemskab ophører. Et
midlertidigt medlem modtager endvidere godtgørelse til
egentlige boligudgifter og udgifter til dobbelt husførelse
efter regler fastsat af Udvalget for Forretningsordenen. | | I lov om valg til Folketinget, jf.
lovbekendtgørelse nr. 145 af 24. februar 2009, som
ændret ved § 19 i lov nr. 521 af 12. juni 2009,
foretages følgende ændringer: 1.§ 108, stk. 4-8, ophæves, og i
stedet indsættes: »Stk. 4.
Til et ordinært medlem stiller Folketinget vederlagsfrit en
bolig til rådighed, hvis afstanden og den samlede daglige
rejsetid med offentlige transportmidler mellem medlemmets
bopæl og Folketinget gør det rimeligt, at den
pågældende vil kunne overnatte i
Københavnsområdet, eller hvis den
pågældende er medlem af Folketingets Præsidium.
Uden dokumentation kan der til medlemmer omfattet af 1. pkt.
udbetales kr. 20.000 pr. år til dækning af udgifter i
forbindelse med dobbelt husførelse. Stk. 5. Hvis
Folketinget ikke har mulighed for at stille en bolig vederlagsfrit
til rådighed, jf. stk. 4, kan der til et ordinært
medlem med fast supplerende bolig i Københavnsområdet
ydes godtgørelse for boligudgifter m.v., hvis afstanden og
den samlede transporttid med offentlige transportmidler gør
det rimeligt, at medlemmet vil kunne overnatte i
Københavnsområdet. Godtgørelsen udgør
kr. 70.000 pr. år, hvoraf op til kr. 50.000 mod dokumentation
udbetales til dækning af egentlige boligudgifter. Uden
dokumentation udbetales der til et sådant medlem kr. 20.000
pr. år til dækning af udgifter i forbindelse med
dobbelt husførelse. Godtgørelse for egentlige
boligudgifter kan ydes i op til 3 måneder efter medlemskabets
ophør. Stk. 6. Der
kan til et ordinært medlem ydes godtgørelse for
kørsel i egen bil ved befordring mellem bopælen og den
for medlemmet mest hensigtsmæssige offentlige
transportforbindelse til og fra Folketinget.
Befordringsgodtgørelse for kørsel i egen bil pr.
kørt kilometer sker efter samme satser, som fastsat af
Skatterådet, jf. ligningslovens § 9 B. Stk. 7.
Omkostningstillægget efter stk. 3, værdien af fri bolig
m.v. efter stk. 4, godtgørelsen for boligudgifter m.v. efter
stk. 5 og befordringsgodtgørelse efter stk. 6, medregnes
ikke i den skattepligtige indkomst. Der kan ikke foretages fradrag
i den skattepligtige indkomst for de udgifter, der er forbundet med
folketingsarbejdet, herunder boligudgifter, indenlandsk befordring
m.v. Stk. 8.
Beløbene, jf. stk. 3-5, er angivet i oktober 1999-niveau.
Beløbene reguleres med samme procentvise ændring (1
decimal) som den procentvise ændring i det samlede
forbrugerprisindeks henholdsvis forbrugerprisindeksets boligpost i
forhold til juli 1999. Det regulerede beløb afrundes til
hele kroner. Reguleringer sker på grundlag af indeks for
januar og juli for tidsrummene 1. april-30. september og 1.
oktober-31. marts. Første regulering foretages pr. 1. april
2000. Stk. 9.
Medlemmer, der ikke får stillet en bolig vederlagsfrit til
rådighed, jf. stk. 4, eller ikke modtager godtgørelse
for boligudgifter efter stk. 5, kan i nærmere bestemt omfang
få dækket udgifter til hotelovernatning i
Københavnsområdet i forbindelse med møder som
led i folketingsarbejdet. Stk. 10.
Udvalget for Forretningsordenen fastsætter nærmere
regler om medlemmers ret til at få stillet en bolig
vederlagsfrit til rådighed efter stk. 4 og modtage
godtgørelse for boligudgifter m.v. efter stk. 5,
retningslinjer for krav til dokumentation for egentlige
boligudgifter og beregning af godtgørelse for udgifter til
ejerbolig og lign., jf. stk. 5, 2. pkt., om godtgørelse for
egentlige boligudgifter efter medlemskabets ophør efter stk.
5, 4. pkt., samt nærmere regler om dækning af
medlemmernes udgifter til hotelovernatning i
Københavnsområdet efter stk. 9. Udvalget for
Forretningsordenen kan endvidere fastsætte regler om, at et
medlem i nærmere bestemt omfang kan få dækket
udgifter til hotelovernatning ved møder i den storkreds,
hvor medlemmet er opstillet, hvis afstanden mellem medlemmets
bopæl og storkredsen gør det rimeligt. 2.§ 109, stk. 11, 2. pkt., udgår, og
i stedet indsættes: »Et midlertidigt medlem kan
endvidere få stillet en vederlagsfri bolig til rådighed
af Folketinget, modtage godtgørelse for boligudgifter m.v.
efter regler fastsat af Udvalget for Forretningsordenen. §
108, stk. 6, finder tilsvarende anvendelse for midlertidige
medlemmer. |
Skriftlig fremsættelse
Thor Pedersen
(V):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
valg til Folketinget. (Ændring af reglerne om boliger til
folketingsmedlemmer m.v.).
(Lovforslag nr. L 53).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager lovforslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.