L 157 Forslag til lov om ændring af lov om udstationering af lønmodtagere.

(Udvidelse af anmeldelsespligten for udenlandske tjenesteydere samt pligt for hvervgiver til at medvirke til at sikre, at der sker anmeldelse til RUT).

Af: Beskæftigelsesminister Inger Støjberg (V)
Udvalg: Arbejdsmarkedsudvalget
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 28-04-2010

Betænkning afgivet af Arbejdsmarkedsudvalget den 28. april 2010

20091_l157_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Arbejdsmarkedsudvalget den 28. april 2010

1. Ændringsforslag

Beskæftigelsesministeren har stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget.


2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 17. marts 2010 og var til 1. behandling den 6. april 2010. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Arbejdsmarkedsudvalget.


Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.


Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 27. januar 2010 dette udkast til udvalget, jf. AMU alm. del - bilag 95. Den 17. marts 2010 sendte beskæftigelsesministeren de indkomne høringssvar, et notat herom og et ligestillingsnotat til udvalget.


Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Rejsearbejdere.dk. Beskæftigelsesministeren har over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse.


Deputationer

Endvidere har Rejsearbejdere.dk mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.


Spørgsmål

Udvalget har stillet 1 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.


3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.


Venstres og Det Konservatives Folkepartis medlemmer af udvalget finder det vigtigt at fremhæve beskæftigelsesministerens bemærkninger til høringssvarene vedrørende cabotagekørsel. Det fremgår således af høringsnotatets side 10, at cabotagekørsel også er omfattet af anmeldelsespligten til RUT. Men det vil være op til beskæftigelsesministeren - efter samråd med arbejdsmarkedets parter - at beslutte, hvorvidt f.eks. visse situationer af cabotagekørsel skal undtages fra anmeldelsespligten, jf. bemyndigelsesbestemmelsen i § 7 b, stk. 2.


Enhedslistens medlem af udvalget konstaterer, at RUT blev præsenteret som løsningen på kampen mod social dumping af forligspartierne. Men allerede i efteråret 2008 stod det klart, efter indberetninger fra fagforeningerne i byggefagene, at loven var hullet som en si. Pr. 1. januar 2010 havde blot 714 firmaer ladet sig registrere, hvilket vurderes til at være under 15 pct. af de udenlandske udstationerende firmaer.


EL støtter selvfølgelig lovforslagets opstramninger, men der er grund til at slå fast, at det er for lidt, og det er for løst. Fagbevægelsens brug af registeret er stadig underlagt begrænsninger, og der skal betales for brugen. Forhøjelsen af bødeniveauet for brud på loven fra 5.000 til 10.000 kr. er alt for lidt.


For EL er det uforståeligt, at S og SF's iver for at fremstå som regeringsalternativ ikke indeholder et bud på en lov mod social dumping i stedet for denne evindelige dækken sig ind bag »forligspartierne bag østaftalen«, hvor de øvrige forligspartier dybest set ikke er så kede af de angreb på fagbevægelsen, der finder sted.


EL ønsker en egentlig lov mod social dumping, hvilket fremgår af de beslutningsforslag, EL har stillet i såvel foråret som efteråret 2008. En sådan lov bør bl.a. indeholde regler for:


- Solidaransvar - eller det, der i overenskomstforhandlingerne blev kaldt kædeansvar - hvor hovedentreprenører hæfter for underentreprenører. Noget sådant findes allerede inden for byggefagene i en række EU-lande og i Norge, der på dette spørgsmål via EØS-samarbejdet er underlagt EU's regler.

- Et hvervgiveransvar.

- Ændring af skattereglerne, der i dag favoriserer udenlandsk arbejdskraft, idet diætreglerne fungerer som statsfinansieret løntrykkeri.

- Sikring af fagbevægelsens konfliktret, der er blevet undermineret af Lavaldommen og andre domme fra EF-Domstolen.

- Øget bødestraf for brud på lovgivningen om registrering - herunder mulighed for at fratage virksomhedsejere retten til at drive erhverv i Danmark. Kendsgerningen er jo, at på trods af fagretslige domme undlader udenlandske virksomheder at betale de bøder, de er blevet idømt. Vi taler om flercifrede millionbeløb.

- Fri adgang for fagbevægelsen til alle registeroplysninger og skiltning på arbejdspladser om bygherre, deltagende firmaer og deres momsnumre og adgang til lønoplysninger m.v.

- Øgede ressourcer til Arbejdstilsynet, SKAT og politiet - øremærket til bekæmpelse af social dumping. Det er betegnende, at lovforslaget, der skal skærpe lovgivningen, i alt vurderes at koste 3 mio. kr. om året, hvoraf 1,2 mio. kr. - eller knap tre årsværk - tilføres Arbejdstilsynet, der skal have det primære tilsyn med lovens overholdelse.

- Udenlandske firmaer, der opererer i Danmark, skal ligesom danske firmaer indbetale til Arbejdsgivernes Elevrefusion.



Et mindretal i udvalget (DF) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.


Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget finder ikke, at RUT vil leve op til forventningerne om at stoppe udenlandske virksomheders løndumping.


Da RUT blev indført i 2008, var forventningerne fra forligspartierne, at løndumping dermed ville stoppe. Det har vist sig ikke at være tilfældet. Kun ca. 15 pct. af virksomhederne tilmeldte sig RUT, når de udførte tjenesteydelser i Danmark. Dengang stemte DF nej, da vi ikke forventede, at det ville virke.


Nu sker der så en opstramning, der efter DF's mening heller ikke vil løse problemerne med løndumping.


Tilsyneladende mener forligspartierne, at der ikke kan gøres mere uden at overtræde EU-reglerne. DF mener, at der ikke skal være udenlandske virksomheder, der kan påbegynde et arbejde i Danmark, uden at de på forhånd kan dokumentere ordnede arbejds- og lønforhold efter dansk standard. Desuden bør det være sådan, at arbejdere fra EU, som selv søger arbejde i Danmark, skal have en forudgående aftale med en dansk arbejdsgiver, før de kommer til Danmark.


DF erkender dog, at der trods alt er tale om opstramninger, men der er ikke tale om, at problemerne med løndumping vil blive løst. Der er ganske vist tale om, at der sker en tilmelding til RUT, men der er ingen garanti for, at udenlandske tjenesteydelser lever op til ordnede lønforhold, hvis lønnen udbetales i deres hjemland.


Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.


4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af beskæftigelsesministeren, tiltrådt af udvalget:

1) I den under nr. 2 foreslåede affattelse af § 1, stk. 1, ændres »§ 7 a, stk. 1 og 3-7« til: »§ 7 a, stk. 1 og 3-6«.

[Lovteknisk korrektion]

Af beskæftigelsesministeren, tiltrådt af udvalget:

2) I det under nr. 3 foreslåede § 1, stk. 3, ændres »§ 7 a, stk. 2-7« til: »§ 7 a, stk. 2-6«.

[Lovteknisk korrektion]

Af beskæftigelsesministeren, tiltrådt af udvalget:

3) I den under nr. 10 foreslåede § 10 b udgår », der meddeles efter forskrifterne«.

[Lovteknisk korrektion]

Til § 2

Af beskæftigelsesministeren, tiltrådt af udvalget:

4) I stk. 2 ændres »§ 7 d samt § 10 a, stk. 1, nr. 2-4« til: »§ 7 d, § 10 a, stk. 1, nr. 2-4, og § 10 a, stk. 2«.

[Lovteknisk korrektion]

Bemærkninger

Til nr. 1-4

Der er tale om rene lovtekniske konsekvensændringer.


Jens Vibjerg V Peter Juel Jensen V Louise Schack Elholm V Ulla Tørnæs V Bent Bøgsted DF Colette L. Brix DF Helle Sjelle KF fmd. Rasmus Jarlov KF Anders Samuelsen LA Torben Hansen S Anne-Marie Meldgaard S Lone Møller S Leif Lahn Jensen S nfmd. Eigil Andersen SF Karsten Hønge SF Morten Østergaard RV Line Barfod EL

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
47
 
Liberal Alliance (LA)
3
Socialdemokratiet (S)
45
 
Inuit Ataqatigiit (IA)
1
Dansk Folkeparti (DF)
24
 
Siumut (SIU)
1
Socialistisk Folkeparti (SF)
23
 
Tjóðveldisflokkurin (TF)
1
Det Konservative Folkeparti (KF)
18
 
Sambandsflokkurin (SP)
1
Det Radikale Venstre (RV)
9
 
Uden for folketingsgrupperne
2
Enhedslisten (EL)
4
 
(UFG)
 


 

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 157


Bilagsnr.


Titel


1
Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2
Henvendelse af 21/3-10 fra Rejsearbejdere.dk
3
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
5
Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
6
1. udkast til betænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 157


Spm.nr.
Titel
1
Spm. om kommentar til henvendelse af 21/3-10 fra Rejsearbejdere.dk, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå