Betænkning afgivet af Trafikudvalget
den 29. april 2010
1. Ændringsforslag
Transportministeren har stillet 5 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. februar 2010 og var til 1.
behandling den 15. marts 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Trafikudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og transportministeren sendte
den 10. december 2009 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del -
bilag 134. Den 5. marts 2010 sendte transportministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3 spørgsmål til
transportministeren til skriftlig besvarelse, hvoraf ministeren har
besvaret 2. Spørgsmål 3 forventes besvaret inden 2.
behandling.
3. Tilkendegivelse fra
transportministeren
Transportministeren har tilkendegivet følgende over for
udvalget:
Af bemærkningerne til § 7, stk. 4, fremgår
det, at bestyrelsen skal forelægge årsrapporten for
Transportministeriet til udtalelse forud for regnskabets
forelæggelse på virksomhedsmødet.
Efter lovforslagets fremsættelse er Transportministeriet
blevet opmærksom på, at der ikke generelt er behov for
at forhåndsgodkende bestyrelsens rapporter.
Det kan dog ikke udelukkes, at der kan opstå
situationer, hvor det ville være hensigtsmæssigt, om
ministeriet tog en drøftelse med bestyrelsen om
årsrapporten, inden den offentliggøres. Derfor skal
denne mulighed fortsat stå åben, men det normale
må være, at bestyrelsen selv tager ansvar for, at
rapportens indhold kan godkendes af ministeren på
virksomhedsmødet. I tvivlstilfælde kan virksomheden
selv vælge at forelægge eventuelle
tvivlsspørgsmål for ministeriet.
4. Indstillinger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (EL)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet stemmer for de stillede
ændringsforslag.
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 4
Af transportministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
stk. 2 ændres
»aktieselskabsloven« til:
»selskabsloven«.
[Konsekvens af ikrafttræden
af lov nr. 470 af 12. juni 2009 om aktie- og anpartsselskaber
(selskabsloven)]
Til § 5
Af transportministeren, tiltrådt af udvalget:
2) I
stk. 1 ændres
»aktieselskabsloven« til:
»selskabsloven«.
[Konsekvens af ikrafttræden
af lov nr. 470 af 12. juni 2009 om aktie- og anpartsselskaber
(selskabsloven)]
Til § 6
Af transportministeren, tiltrådt af udvalget:
3)
Ordet »aktieselskabsloven« ændres til:
»selskabsloven«.
[Konsekvens af ikrafttræden
af lov nr. 470 af 12. juni 2009 om aktie- og anpartsselskaber
(selskabsloven)]
Til § 14
Af transportministeren, tiltrådt af udvalget:
4) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
3-års-reglen for selskabs- og koncernrepræsentation i
selskabslovens §§ 140 og 141 finder ikke anvendelse ved
valg efter stk. 1.«
[Konsekvens af ikrafttræden
af lov nr. 470 af 12. juni 2009 om aktie- og anpartsselskaber
(selskabsloven)]
Til § 20
Af transportministeren, tiltrådt af udvalget:
5)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
8 G, stk. 2, 1. pkt., ændres »2 g« til:
»2 g-2 i«
»[Præcisering]«
Bemærkninger
Til nr. 1-4
Der er tale om en korrektion af henvisningerne, således
at der henvises til den nye selskabslov, jf. lov nr. 470 af 12.
juni 2009 om aktie- og anpartsselskaber, som er trådt delvis
i kraft den 1. marts 2010, jf. bekendtgørelse nr. 172 af 22.
februar 2010 om delvis ikrafttræden af lov om aktieselskaber
og anpartsselskaber (selskabsloven).
Til nr. 5
Præciseringen foreslås som en konsekvens af den
ved § 16, nr. 1, foreslåede selskabsskattepligt for
Naviair. Denne fradragsmulighed for Naviair var ved en fejl ikke
medtaget i det oprindelig fremsatte lovforslag. Ændringen af
bestemmelserne i ligningslovens § 8 G og 8 H indebærer,
at Naviair får samme adgang som andre selskabsbeskattede
selskaber til at fradrage udgifter til deltagelse i visse
EU-forskningsprojekter og gaver, som ydes til
almenvelgørende eller på anden måde almennyttige
foreninger, stiftelser, institutioner m.v., der anvender de
modtagne ydelser til forskning.
Jens Vibjerg V
Flemming Damgaard Larsen V fmd. Kristian Pihl Lorentzen
V Peter Juel Jensen V Karsten Nonbo V
Kim Christiansen DF Pia Adelsteen DF
Henriette Kjær KF nfmd.
Helge Adam Møller KF Magnus Heunicke S
Jens Christian Lund S Poul Andersen S
Klaus Hækkerup S Pia Olsen Dyhr SF
Jesper Petersen SF Erika Lorentsen RV Per Clausen
EL
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 2 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 139
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra transportministeren |
2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
3 | Ændringsforslag, fra
transportministeren |
4 | Udkast til betænkning |
5 | 2. udkast til betænkning |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 139
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om, hvad det statslige indskud i
Naviair på 600 mio. kr. skal anvendes til, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om de
beskæftigelsesmæssige konsekvenser ved lovforslaget,
til transportministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm. om uddybende bemærkninger om
Naviairs åbningsøkonomi, til transportministeren |