Beretning afgivet af Uddannelsesudvalget
den 1. juli 2010
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 29. oktober 2009 og var
til 1. behandling den 1. december 2009. Beslutningsforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Uddannelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 3
møder.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 15 spørgsmål til
undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
4 af udvalgets spørgsmål til
undervisningsministeren og ministerens svar herpå er optrykt
som bilag til betænkningen sammen med ministerens svar
på UDU alm. del - spm. 261.
2. Politiske bemærkninger
Udvalget bemærker følgende:
Undervisningsministeren har i nogle svar til udvalget under
udvalgsbehandlingen redegjort for nye initiativer fra Styrelsen for
Statens Uddannelsesstøtte i forhold til tildelingen af
it-rygsække m.m.
Der følger i udgangspunktet en bevilling på 10
instruktionstimer med til en it-startpakke. Det fremgår
imidlertid af ministerens svar på spørgsmål 11
(optryk som bilag til betænkningen), at en
undersøgelse om støttemuligheder for elever og
studerende med læse- og skrivevanskeligheder viser, at der er
meget forskelligartede måder at håndtere instruktionen
på, og at der i et vist omfang tilsyneladende mangler
instruktion. Det fremgår endvidere af svaret, at SU-styrelsen
på baggrund af institutionernes meget forskelligartede
måde at håndtere instruktionen på vil gå i
dialog med institutionerne om årsagerne til den
tilsyneladende manglende instruktion og om, hvordan de kan leve op
til deres ansvar. Styrelsen har endvidere tænkt sig at styrke
vejledningen af institutionerne i forbindelse med instruktionen.
F.eks. vil styrelsen udarbejde en tjekliste, som tydeliggør,
hvad eleverne skal instrueres i.
Det fremgår endvidere af ministerens svar på
spørgsmål 14 (optrykt som bilag til
betænkningen), at det er SU-styrelsens forventning,
at den forstærkede vejledning om instruktionsopgaven
primært vil blive etableret i forbindelse med revision af
netstedet for institutionerne, spsu-net, samt styrelsens offentlige
hjemmeside www.su.dk i løbet af foråret 2010.
Udvalget opfordrer undervisningsministeren til hurtigst
muligt at tilsende udvalget en redegørelse om resultatet af
SU-styrelsens dialog med institutionerne om den manglende
instruktion samt om den endelig udformning af den forstærkede
vejledning om instruktionsopgaven. Udvalget opfordrer
endvidere undervisningsministeren til, at alle initiativer
i denne sammenhæng, dvs. procedurer, vejledning m.v.
vedrørende modtagelse af og instruktion
til it-rygsæk, er klar hurtigst muligt. Den nævnte
tjekliste til instruktion i it-startpakken bør udarbejdes,
så den er klar til brug på institutionerne i
forbindelse med det kommende skoleår.
Det fremgår af ministerens besvarelse af
spørgsmål 13 (optrykt som bilag til
betænkningen), at SU-Styrelsen løbende har fokus
på procedureændringer, som kan lette sagsgange og
ansøgningsprocedure for støttemodtagerne af
sps-ordningen, og at man herunder har overvejet, hvorvidt det er
muligt at lade it-startpakker følge en støttemodtager
på tværs af de støtteordninger, som styrelsen
administrerer, uden forsinkende genansøgninger undervejs.
Det fremgår endvidere af ministerens svar af 4. februar 2010
på spørgsmål 13, at styrelsen fortsat er i
indledningsfasen af disse overvejelser, hvorfor der ikke var noget
konkret resultat på daværende tidspunkt.
Udvalget opfordrer undervisningsministeren til hurtigst muligt
at tilsende udvalget en redegørelse om resultatet af de i
svaret på spørgsmål 13 nævnte overvejelser
i SU-styrelsen. Udvalget finder, at det må være muligt,
at den afgivende institution sørger for, at eleven beholder
it-startpakken og informerer eleven om, at den modtagende
institution skal have besked om at ansøge om overflyttelse
af startpakken.
P. u. v.
Marlene Harpsøe
formand
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende B 33
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Tidsplan for udvalgets behandling af
forslaget |
2 | Kopi af 2008-09, UDU - svar på spm.
424, fra undervisningsministeren |
3 | Kopi af 2008-09, UDU - svar på spm.
423, fra undervisningsministeren |
4 | 1. udkast til beretning |
5 | 2. udkast til beretning |
6 | Meddelelse om afgivelse af beretning efter
skriftlig procedure |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende B 33
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om, hvorfor ministeren mener, at
forslaget kan skabe unødig administrativ belastning, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om man i dag kan bevilge en ung i
folkeskolen, ungdomsskolen og lignende en it-rygsæk allerede
i løbet af foråret, til undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå |
3 | Spm. om, hvordan der kan skabes mere
fleksibilitet, så en ung kan få bevilget en
it-rygsæk allerede i foråret, så der ikke skal
gå op til et halvt års ventetid ind i
ungdomsuddannelsen, til undervisningsministeren, og ministerens
svar herpå |
4 | Spm. om det nødvendige antal timer
til introduktion til it-rygsæk med det samme, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm. om ministeren har yderligere forslag
til, hvordan barrierer for at kunne få tildelt og blive
introduceret til en it-rygsæk kan mindskes, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om ministeren vil se på, om der
er behov for at oplyse nærmere om lovens muligheder for
støtte og hjælpemidler til ordblinde, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm. tilbagetaget |
8 | Spm. tilbagetaget |
9 | Spm. tilbagetaget |
10 | Spm. om instruktionen i brugen af
it-rygsækken i forhold til uddannelsesstart, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
11 | Spm. om problemer med at få
institutionerne til at yde instruktion i brug af it-rygsæk, i
det omfang der fra SU-styrelsens side er givet tilsagn om, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
12 | Spm. om muligheden for at lade andre
stå for instruktionen i it-rygsækken, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
13 | Spm. om mulige procedureændringer,
således at it-startpakken mere systematisk kan følge
eleven fra en uddannelsesretning til en anden, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
14 | Spm. om, hvordan vejledningen af
institutionerne kan forstærkes, således at
institutionerne føler sig bedre klædt på til at
finde elever med støttebehov, til
ansøgningsproceduren og til instruktionsopgaven, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
15 | Spm. om det er korrekt, at de 2
individuelle ungdomsuddannelser egu og stu ikke i sig selv
berettiger til en it-rygsæk, til undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå |
16 | Spm. om det er tilfredsstillende, at nogle
unge i den målgruppe, der i særlig grad kunne få
brug for en it-rygsæk, er afskåret, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
17 | Spm., om ministeren vil tage initiativ til
at få rettet op på den ulige adgang til it-rygsæk
i ungdomsuddannelserne, til undervisningsministeren, og ministerens
svar herpå |
18 | Spm. om status for SU-styrelsens
undersøgelse om bl.a. evaluering af instruktion i
it-rygsækken, til undervisningsministeren, og ministerens
svar herpå |
Bilag 2
4 af udvalgets spørgsmål til
undervisningsministeren og dennes svar herpå samt svar
på UDU alm. del - spm. 261
Spørgsmål og svar er optrykt efter ønske
fra udvalget.
Spørgsmål 2:
Kan ministeren bekræfte, at man i dag ikke kan bevilge
en ung i folkeskolen, ungdomsskolen og lignende en it-rygsæk
allerede i løbet af foråret, men først kan
gøre det, når den unge er optaget på en
ungdomsuddannelse i forsommeren?
Svar:
Det er efter bekendtgørelse nr. 873 af 1. september
2008 om særlig tilskud til specialpædagogisk bistand
ved ungdomsuddannelser m.v. ikke muligt at yde tilskud til elever i
folkeskolen, ungdomsskole eller lignende.
Sektoransvarsprincippet betyder, at det i folkeskolen og
ungdomsskoler er kommunen, der har ansvaret for den
specialpædagogiske bistand, herunder it-rygsække, til
eleverne (jf. folkeskoleloven). Kommunerne har således
mulighed for at sikre, at elever med behov får den
nødvendige støtte, således at de er vante med
hjælpemidlerne, når de påbegynder en
ungdomsuddannelse. Det samme gælder på
friskoleområdet, hvor det er skolerne selv, der har ansvaret,
men kan søge tilskud hos Styrelsen for Statens
Uddannelsesstøtte, som administrerer
specialundervisningspuljen til de frie skoler.
Når en elev påbegynder en ungdomsuddannelse, skal
der, uanset bevilget støtte i grundskoleforløbet,
efter de gældende regler søges på ny.
Ungdomsuddannelsesinstitutionen kan søge Styrelsen for
Statens Uddannelsesstøtte om en it-rygsæk eller
it-startpakke, så snart eleven er optaget på
uddannelsen. Det kræver dog, at uddannelsesinstitutionen har
kendskab til elevens vanskeligheder ved optagelsestidspunktet.
Støttebehovet bør fremgå af elevens
uddannelsesplan. Såfremt institutionen ansøger om
støtte i forsommeren, ved optagelsen, garanterer Styrelsen
for Statens Uddannelsesstøtte, at ansøgningen er
behandlet, så it-startpakken kan stå klar på
institutionen ved uddannelsesstart.
Spørgsmål 11:
Det fremgår bl.a. af ministerens svar på
spørgsmål 4, at der er meget store problemer med at
få institutionerne til at yde instruktion i brug af
it-rygsæk, i det omfang der fra SU-styrelsens side er givet
tilsagn om.
- Kan ministeren uddybende redegøre for problemets
omfang?
- Hvad skyldes problemet?
- Hvornår forventes den omtalte undersøgelse at
være afsluttet?
Svar (supplerende):
Svar af 4. februar 2010 fra daværende
undervisningsminister Bertel Haarder:
»Som nævnt i mit svar på udvalgets
spørgsmål 4 er der tale om en ufærdig
undersøgelse, og det har nu vist sig, at det materiale
Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte var blevet
præsenteret for, og som jeg refererede til i mit svar
på spørgsmål 4, desværre var
behæftet med fejl. Det beklager jeg.
Jeg foretrækker, belært af denne erfaring, at
vente med at referere mere fra undersøgelsen, til den er
færdig. På den baggrund vil jeg vende tilbage til
udvalget med en orientering om undersøgelsens resultater,
når undersøgelsen er afsluttet, hvilket jeg forventer,
den er inden udgangen af marts 2010.«
Som supplement til ovenstående kan jeg oplyse, at
undersøgelsen om støttemuligheder for elever og
studerende med læse- og skrivevanskeligheder nu er
færdig. Undersøgelsen vedlægges til udvalgets
orientering.
Det fremgår af undersøgelsen, som er udarbejdet
af Capacent, at 74 pct. af de adspurgte elever og studerende har
modtaget instruktion i et vist omfang. 69 pct. af disse
tilkendegiver, at de ikke har haft yderligere behov for instruktion
end det, de modtog.
Meget få af de adspurgte i undersøgelsen har
oplyst at have brug for den fulde ramme for instruktion på 10
timer, og de fleste har oplyst, at de har fået instruktion af
1-5 timers varighed. Undersøgelsen viser desuden, at for ca.
90 pct. påbegyndes instruktionen inden for fire uger efter
modtagelse af IT startpakken. For ca. 60 pct. endda inden for
mindre end én uge.
Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte (styrelsen) har
over for mig oplyst, at deres egne data om refusion af
instruktionsudgifter til institutionerne viser, at hver fjerde
bevilling om instruktion ikke resulterer i en refusionsanmodning.
Det vil sige, at institutionerne ikke anmoder om udbetaling af
støtte til afholdelse af instruktion i det omfang, de havde
forventet, da de ansøgte om bevilling. Dette kan dække
over forskellige situationer; fx at støttemodtageren ikke
har behov for instruktion, at støttemodtageren er
ophørt på uddannelsen, før tilbuddet om
instruktion gives, at institutionerne ikke tilbyder instruktion
eller glemmer at søge refusion af udgifterne.
På de bevillinger, hvor institutionerne søger
refusion, søges der gennemsnitligt refusion for ca. syv
instruktionstimer ud af den bevilgede ramme på ti timer.
Dette gennemsnitlige timetal dækker dog over et meget vidt
spænd, hvor knap halvdelen får refusion for mellem en
og fem timer, mens den anden halvdel typisk får refusion for
hele rammen på ti timer.
Styrelsen vil på baggrund af institutionernes meget
forskelligartede måde at håndtere instruktionen
på gå i dialog med institutionerne om årsagerne
til den tilsyneladende manglende instruktion og om, hvordan de kan
leve op til deres ansvar.
Styrelsen oplyser endvidere, at man har tænkt sig at
styrke vejledningen af institutionerne i forbindelse med
instruktionen. Fx vil styrelsen udarbejde en tjekliste, som
tydeliggør, hvad eleverne skal instrueres i.
Spørgsmål 13:
Det fremgår bl.a. af ministerens svar på
spørgsmål 5, at SU-styrelsen har overvejet mulige
procedureændringer, således at it-startpakken mere
systematisk kan følge eleven fra en uddannelsesretning til
en anden.
Kan ministeren uddybe denne del af besvarelsen og oplyse, hvad
resultatet har været af disse overvejelser?
Svar:
Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte har
løbende fokus på procedureændringer, som kan
lette sagsgange og ansøgningsprocedure for
støttemodtagerne af sps-ordningen. Herunder har man
overvejet, hvorvidt det er muligt at lade it-startpakker
følge en støttemodtager på tværs af de
støtteordninger, som styrelsen administrerer, uden
forsinkende genansøgninger undervejs. Styrelsen er fortsat i
indledningsfasen af disse overvejelser, hvorfor der ikke er noget
konkret resultat på nuværende tidspunkt.
Spørgsmål 14:
Det fremgår bl.a. af ministerens svar på
spørgsmål 5, at SU-styrelsen overvejer, hvordan
vejledningen af institutionerne kan forstærkes, således
at institutionerne føler sig bedre klædt på til
at finde elever med støttebehov, til
ansøgningsproceduren og til instruktionsopgaven.
Hvornår forventes disse overvejelser afsluttet, og
hvornår kan en sådan vejledning i givet fald forventes
udsendt?
Svar:
Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte oplyser, at
vejledningen af uddannelsesstederne primært foregår via
et administrativt netsted, spsu-net, som er målrettet
uddannelsesinstitutionerne. Her kan institutioner finde vejledning
om bl.a. ansøgningsprocedure, dokumentationskrav og
støttemuligheder. Derudover vejleder styrelsen
uddannelsesinstitutionerne telefonisk samt via særlige kurser
for sps-vejledere, studievejledere, it-ansvarlige m.fl. For
så vidt angår behovet for forstærkning af
vejledningen om instruktionsopgaven har styrelsen til hensigt i
løbet af foråret at udarbejde en form for checkliste,
således at det tydeliggøres for uddannelsesstederne,
hvad der skal instrueres i, og hvordan dette kan
tilrettelægges.
Det er styrelsens forventning, at den forstærkede
vejledning primært vil blive etableret i forbindelse med
revision af netstedet for institutionerne, spsu-net, samt
styrelsens offentlige hjemmeside www.su.dk i løbet af
foråret 2010.
Spørgsmål 261:
Ministerens kommentar udbedes til henvendelse af 22/3-10 til
Marianne Jelved (RV) fra Pia Vesterager, IT-værkstedet,
Havredal gl. Skole, jf. UDU alm. del - bilag 182.
Svar:
Ifølge lov nr. 564 af 6. juni 2007 om ungdomsuddannelse
for unge med særlige behov § 11 skal kommunalbestyrelsen
sørge for, at de nødvendige undervisningsmidler
stilles vederlagsfrit til rådighed for deltagerne. I
forbindelse med uddannelsesplanen for den unge skal det beskrives,
hvilke hjælpemidler der er nødvendige i forbindelse
med undervisning, træning, praktik og andre aktiviteter, der
indgår i uddannelsesforløbet. Et relevant
hjælpemiddel kan - afhængig af den enkelte elevs behov
- være en it-rygsæk.
De nødvendige hjælpemidler til
gennemførelsen af ungdomsuddannelsen for unge med
særlige behov skal således bevilges efter lov om
ungdomsuddannelse for unge med særlige behov.