Fremsat den 2. februar 2010 af
Ida Auken (SF), Pia Olsen Dyhr (SF),
Steen Gade (SF),
Anne Grete Holmsgaard (SF) og Ole Sohn (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om fremme af udbredelsen af solceller
Folketinget opfordrer regeringen til at fremme udbredelsen af
solceller ved at foretage de nødvendige ændringer i
administrative forskrifter og fremsætte de nødvendige
lovforslag indeholdende mindst følgende ændringer af
den eksisterende nettoordning for afregning af el produceret af
solceller:
- Loftet på 6
kW ophæves,
-
flerfamilieboliger, herunder udlejningsboliger, og boligselskaber
omfattes, og egenproduktionen skal kunne modregnes i alle
ejendommens forbrugsmålere,
- for offentlige og
halvoffentlige institutioner ophæves loftet på 6 kW pr.
100 m2, og
- erhverv (kontor,
handel og industri) omfattes.
Det fastholdes for alle, at der kun modregnes for den
årsproduktion, der dækker årsforbruget.
På baggrund af bl.a. eksisterende analyser af barrierer
for fremme af solcelleproduktion på og ved private og
offentlige bygninger fremlægger regeringen desuden de
fornødne forslag til ændringer, der yderligere kan
fremme produktionen af el fra solceller i Danmark.
Bemærkninger til forslaget
Resultatet af klimatopmødet i København i
december 2009 blev ikke det nødvendige gennembrud for
indsatsen for at reducere risikoen for alvorlige
klimaforstyrrelser. Til gengæld er det nu mere tydeligt end
nogensinde, at der hos mange er stor interesse for at selv at
gøre en indsats. Forslagsstillerne mener, at regeringen og
Folketinget har en opgave i at gøre det lettere for folk at
bidrage til klimaindsatsen på en måde, der samtidig
forøger forsyningssikkerheden og kan bidrage til at reducere
energiregningen.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at Danmark og EU igen
bør indtage en førerposition i klimaforhandlingerne.
Dette betyder bl.a., at EU nu bør tilbyde en
30-procents-CO2-reduktion.
Danmark står under alle omstændighederne over for
at skulle gennemføre markante CO2-reduktioner. En del af disse skal
gennemføres som top down-regulering, f.eks. i form af
kvoter. Men der er også et stort potentiale i bottom
up-tiltag, som f.eks. investering i solceller og energirenovering
af bygninger, som den enkelte kan foretage.
Dette beslutningsforslag tager udgangspunkt i udnyttelse af
solenergi til produktion af elektricitet gennem en ordning, som
energiforligspartierne allerede i 2005 aftalte at gøre
permanent, og som nu er lovfæstet i skattelovgivningen.
Nettomålingsordningen
Solcelleordningen blev indført i 1997 under den forrige
regering og trådte i kraft i 1999 med en
tidsbegrænsning på 4 år. Ordningen er siden
forlænget i endnu 4 år, indtil energiforligspartierne
(alle partier undtagen Enhedslisten) i 2005 aftalte at gøre
den permanent med virkning fra den 1. januar 2006. Det kræver
således tilslutning fra alle forligspartierne at ændre
ordningens indhold og at udvide ordningen til at omfatte andre
segmenter end private husstande.
Den permanente ordning baseret på årlig
opgørelse af produktion og forbrug har medvirket til en
forstærket interesse i at investere i solceller til
egenproduktion af el. En større produktion i
sommersæsonen har kunnet »gemmes på nettet«
til vintermånederne.
SF foreslår nu, at ordningen udvides for at gøre
det attraktivt for flere at investere i solceller. Kombineret med
oplysningskampagner, tekniske tilpasninger og ensartethed i
forbindelse med afregningen vil en udvidet ordning være et
godt alternativ til feed in-ordninger, som det bl.a. praktiseres i
Tyskland.
Fjernelse af andre barrierer for udbredelse af solceller i
Danmark
Gaia Solar har foretaget en »Analyse over
økonomiske, administrative og regulatoriske forhold der er
en barriere for udbredelse af solcelleanlæg til el-produktion
i Danmark« (Gaia Solar, 2009).
Det foreslås, at der med udgangspunkt i denne og andre
analyser foretages de fornødne ændringer af love og
bekendtgørelser m.v.
Analysen og dens oversigtsskemaer vil blive omdelt som bilag 1
til beslutningsforslaget ved dets behandling i Det Energipolitiske
Udvalg.
Økonomi
En endnu større succes som følge af investering
i flere m2 solceller og produktion
af CO2-fri elektricitet på
brugsstedet vil - på samme måde som elbesparelser -
betyde et provenutab for staten.
Det vurderes, at provenutabet vil være ca. 200 mio. kr.
om året; betydeligt mindre de første år og noget
større de følgende år. Det svarer til en
forhøjelse af PSO-bidraget med 0,6 øre/kWh i
gennemsnit over hele perioden.
Skriftlig fremsættelse
Ida Auken
(SF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om fremme
af udbredelsen af solceller.
(Beslutningsforslag nr. B 119).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.