L 96 (som fremsat): Forslag til lov om hæftelse
for børns erstatningsansvar.
Fremsat den 17. december 2008 af
justitsministeren (Brian Mikkelsen)
Forslag
til
Lov om hæftelse for børns
erstatningsansvar
§ 1.
Den, der har forældremyndighed over et hjemmeboende barn,
hæfter umiddelbart over for skadelidte for skader, som barnet
er erstatningsansvarlig for efter den almindelige erstatningsregel,
med indtil 7.500 kr. for hver skadegørende handling eller
undladelse.
Stk. 2. Er der
fælles forældremyndighed, hæfter de, der har
forældremyndigheden, solidarisk for det i stk. 1
nævnte beløb.
§ 2.
Loven træder i kraft den 1. juli 2009 og finder anvendelse
på skader, der forvoldes ved skadegørende handlinger
eller undladelser efter lovens ikrafttræden.
§ 3.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes i
kraft for disse landsdele med de afvigelser, som de særlige
færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse | |
| |
1. Indledning | 2 |
2. Gældende ret i
hovedtræk | 2 |
2.1. Almindelige erstatningsregler | 2 |
2.2. Børns erstatningsansvar | 3 |
2.3. Tilsynsansvar for forældre og
andre, der har barnet i deres varetægt | 3 |
2.4. Den erstatningsretlige betydning af,
at der er tegnet forsikring | 3 |
3. Fremmed ret | 4 |
3.1. Norge | 4 |
3.2. Sverige | 4 |
3.3. Finland | 4 |
3.4. Storbritannien | 4 |
3.5. Frankrig | 5 |
4. Lovforslagets udformning | 5 |
4.1. Ungdomskommissionens
overvejelser | 5 |
4.2. Justitsministeriets
overvejelser | 8 |
5. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser | 9 |
6. Høring | 9 |
1. Indledning
Regeringen ønsker at øge forældres
tilskyndelse til aktivt at påtage sig et ansvar for, at deres
børn ikke begår lovovertrædelser og forvolder
skade.
Med dette formål for øje foreslås det, at
den, som har forældremyndighed over et barn, der er
hjemmeboende, hæfter med op til 7.500 kr. pr.
skadegørende handling, som barnet er ansvarligt for efter
dansk rets almindelige erstatningsregel. Det foreslås, at den
økonomiske hæftelse skal være begrænset
til højst 7.500 kr. pr. skadegørende handling.
Efter regeringens opfattelse vil der være en god
mulighed for, at en sådan økonomisk hæftelse kan
motivere flere forældre til at fokusere mere på deres
rolle som opdragere og på opdragelsens betydning for
børnenes trivsel og adfærd.
Lovforslaget bygger på en udtalelse af 15. september
2008 fra Kommissionen vedrørende ungdomskriminalitet
(herefter »udtalelsen«). Udtalelsen findes på
Justitsministeriets hjemmeside
(www.justitsministeriet.dk/publikationer).
Lovforslaget svarer indholdsmæssigt i det
væsentlige til det lovudkast, som er anbefalet af et flertal
af kommissionens medlemmer, men Justitsministeriet foreslår
dog efter drøftelser mellem regeringen, Dansk Folkeparti og
Liberal Alliance, at beløbsgrænsen for
forældrenes hæftelse forhøjes i forhold til
flertallets forslag (5.000 kr. pr. skadegørende handling).
Der er endvidere foretaget visse ændringer af teknisk
karakter navnlig med henblik på, at den foreslåede
regulering udformes som en ny hovedlov.
2. Gældende ret i
hovedtræk
2.1. Almindelige
erstatningsregler
Det er en forudsætning for at pålægge en
skadevolder erstatningsansvar uden for kontraktforhold, at der
foreligger det fornødne ansvarsgrundlag. Dansk rets
almindelige ansvarsgrundlag er den såkaldte culparegel.
Culpareglen beskrives traditionelt således, at der
indtræder ansvar for en skade, som forvoldes ved en handling,
der kan tilregnes den, der handler, som forsætlig eller
uagtsom.
En betingelse for at ifalde et erstatningsansvar er for det
andet, at der foreligger den nødvendige forbindelse mellem
den indtrådte skade og det ansvarspådragende forhold.
Erstatningsansvar forudsætter således, at der er
årsagssammenhæng mellem den skadevoldende adfærd
og den pågældende skade.
For det tredje forudsætter et erstatningsansvar, at der
foreligger såkaldt adækvans (påregnelighed).
Herved forstås, at den ansvarspådragende adfærd
skal have forøget risikoen for, at den
pågældende skade indtræder. Skader, der er helt
atypiske eller tilfældige i forhold til den risiko, som
skadevolders adfærd har fremkaldt, falder dermed uden for
erstatningspligten.
Endelig er det en betingelse for at rejse et erstatningskrav,
at skadelidte har lidt et økonomisk tab som følge af
den skadevoldende handling eller undladelse.
Der henvises i øvrigt til udtalelsens side 8-11.
2.2. Børns
erstatningsansvar
Det erstatningsretlige udgangspunkt er, at børn ifalder
selvstændigt erstatningsansvar for deres skadegørende
handlinger på samme grundlag som andre, jf.
erstatningsansvarslovens § 24 a. Også ved skader
forvoldt af børn skal det således vurderes, om barnet
har handlet culpøst, og om de øvrige
erstatningsbetingelser, herunder årsagssammenhæng og
adækvans, er opfyldt, jf. ovenfor under pkt. 2.1.
Når det drejer sig om et barn under 15 år,
foretages der ved vurderingen af, om barnet har handlet
culpøst, i praksis ikke en sammenligning med, hvad der for
en voksen må anses for at være anerkendt
handlemåde, men culpavurderingen foretages i forhold til,
hvordan et barn på samme alder normalt må antages at
handle.
Af retspraksis fremgår det, at der er en nedre
aldersgrænse for, hvornår børn
pålægges ansvar. Grænsen ligger formentlig
omkring 4-5 år.
Hvis et barn under 15 år pålægges
erstatningsansvar, er der efter erstatningsansvarslovens
§ 24 a, 2. pkt., under visse betingelser mulighed for at
lempe barnets erstatningsansvar.
Der henvises i øvrigt til udtalelsens side 11-15.
2.3. Tilsynsansvar for forældre
og andre, der har barnet i deres varetægt
Efter gældende ret hæfter forældre ikke for
deres børns skadegørende handlinger. Forældre
kan derimod ifalde et selvstændigt erstatningsansvar for
skader forvoldt af deres børn, hvis forældrenes
adfærd i sig selv er ansvarspådragende i forhold til
barnets skadegørende handling. Da der er tale om et
selvstændigt ansvar for forældrene, er ansvaret ikke
betinget af, at der (også) er grundlag for at
pålægge det skadevoldende barn ansvar, men ansvaret
forudsætter, at forældrene har handlet
culpøst.
Forældre og andre, der har børn i deres
varetægt, eksempelvis skoler, børnehaver, andre
institutioner, bedsteforældre mv., antages at have en
almindelig pligt til at føre et rimeligt tilsyn med de
pågældende børn. Et selvstændigt
erstatningsansvar for forældre mv. kan derfor komme på
tale, hvis forældrene tilsidesætter denne tilsynspligt
eller undlader at give barnet de nødvendige instruktioner,
såfremt denne forsømmelse fører til, at barnet
forvolder skade. Tilsynspligtens udstrækning varierer bl.a.
efter barnets alder. I praksis er der sjældent grundlag for
at gøre erstatningsansvar gældende over for
forældrene, hvis barnet er mere end 10-11 år, og
generelt er der tale om en lempelig culpavurdering af
forældrenes adfærd.
Efter retspraksis er forældrenes erstatningsansvar
knyttet til, om de i den konkrete situation har ført et
rimeligt tilsyn med barnet. Der foreligger derimod ikke
retspraksis, hvorefter forældre anses for
erstatningsansvarlige under henvisning til dårlig eller
mangelfuld opdragelse generelt.
Der henvises i øvrigt til udtalelsens side 15-16.
2.4. Den erstatningsretlige betydning
af, at der er tegnet forsikring
Selv om de almindelige erstatningsbetingelser er opfyldt, kan
der ikke gøres erstatningsansvar gældende over for
skadevolderen, i det omfang den skadelidte har tegnet en
tingsforsikring eller en driftstabsforsikring, der dækker den
pågældende skade, jf. erstatningsansvarslovens
§ 19. Det gælder dog ikke, hvis skaden er forvoldt
forsætligt eller ved grov uagtsomhed, jf.
erstatningsansvarslovens § 19, stk. 2, nr. 1.
Bestemmelsen i erstatningsansvarslovens § 19
fritager ikke skadevolder for erstatningsansvar ved personskade,
uanset om skadelidte har tegnet en ulykkes- eller
livsforsikring.
En almindelig familieansvarsforsikring omfatter
forsikringstager samt dennes hjemmeboende børn og udeboende
børn under 21 år, hvis de ikke lever i fast parforhold
eller selv har børn boende hos sig. Skader, der forvoldes af
et barn, er dermed som hovedregel dækket af en
ansvarsforsikring, hvis forældrene har tegnet en almindelig
familieforsikring, som typisk indeholder både en indbo- og en
ansvarsforsikring.
Efter forsikringsaftalelovens § 18, stk. 1, er
udgangspunktet, at ansvarsforsikringen ikke dækker, hvis den
sikrede (skadevolderen) har fremkaldt forsikringsbegivenheden
forsætligt. § 18 finder bl.a. ikke anvendelse,
når den sikrede er under 14 år, jf.
forsikringsaftalelovens § 19, stk. 1. Begrundelsen herfor er i
forarbejderne beskrevet således, at det med mindre
børns ansvar kan være vanskeligt at skelne mellem
skade, der forvoldes med vilje, og skade, der skyldes
tankeløshed.
Bestemmelsen indebærer, at en familieansvarsforsikring
også dækker skader, som er forvoldt forsætligt,
hvis skadevolderen er under 14 år på
handlingstidspunktet. Dette gælder uanset karakteren af den
ansvarspådragende handling og således også ved
eksempelvis hærværk, som barnet ville ifalde et
strafansvar for, hvis vedkommende havde været over den
kriminelle lavalder.
Samspillet mellem erstatningsansvarsloven og
forsikringsaftaleloven betyder, at et barns erstatningsansvar, som
trods skadelidtes eventuelle forsikringsdækning opretholdes,
fordi der er handlet forsætligt, jf. erstatningsansvarslovens
§ 19, stk. 2, nr. 1, er dækket af en eventuel
familieansvarsforsikring, hvis barnet var under 14 år
på handlingstidspunktet, jf. forsikringsaftalelovens
§ 19, stk. 1.
Der henvises i øvrigt til udtalelsens side 17-20.
3. Fremmed ret
3.1. Norge
Efter norsk lovgivning skal børn og unge under 18
år erstatte de skader, som de forvolder forsætligt
eller uagtsomt, for så vidt det findes rimeligt under hensyn
til vedkommendes alder, den udviste adfærd, økonomiske
evne og forholdene i øvrigt.
Lovgivningen indeholder endvidere en bestemmelse om
forældres selvstændige ansvar for børns
handlinger. Heraf følger, at forældre ifalder ansvar
for skader forvoldt af børn under 18 år, hvis
forældrene ikke har ført behørigt tilsyn med
barnet eller den unge eller på anden måde ikke har
foretaget det, der med rimelighed kan kræves for at hindre
den pågældende i at forvolde skade.
Foruden dette selvstændige erstatningsansvar for
forældrene, har norsk lovgivning siden 1960'erne som en
kriminalpræventiv foranstaltning indeholdt en bestemmelse,
hvorefter forældre hæfter for deres børns
skadevoldende handlinger med indtil 5.000 norske kroner for hver
skadevoldende handling, som et hjemmeboende barn under 18 år
foretager.
Bestemmelsen pålægger ikke forældrene et
objektivt ansvar i sædvanlig forstand, idet ansvaret er
betinget af culpa hos det skadevoldende barn. Når der
alligevel er tale om et skærpet ansvar for forældrene,
skyldes det, at forældreansvaret efter bestemmelsen ikke
forudsætter, at forældrene selv har handlet
culpøst, eksempelvis ved at tilsidesætte en
tilsynsforpligtelse. Forældrene er således ansvarlige
for deres børns culpøse handlinger eller undladelser,
selv om de ikke selv kan bebrejdes noget.
Kommissionen bemærker, at der efter det oplyste kun
findes én trykt retsafgørelse, hvor bestemmelsen har
været brugt (tandskade på kammerat forvoldt uagtsomt af
en 9-årig dreng), og at Barneombudet i Norge har oplyst, at
man kun modtager få henvendelser om
hæftelsesreglen.
Den henvises i øvrigt til udtalelsens side 22-26.
3.2. Sverige
Efter svensk lovgivning ifalder en skadevolder, der er under
18 år, erstatningsansvar for sin culpøse adfærd,
idet der dog skal tages behørigt hensyn til vedkommendes
alder og udvikling, handlingens beskaffenhed, foreliggende
ansvarsforsikringer og andre økonomiske forhold samt
omstændighederne i øvrigt.
Det følger endvidere, at
forældremyndighedsindehaveren - med henblik på at
hindre, at barnet forårsager skade på andre - skal
sørge for, at barnet er under tilsyn. Forældrene
hæfter således ikke for skader forvoldt af deres
børn, men kan efter omstændighederne ifalde et
selvstændigt culpaansvar som følge af manglende
tilsyn.
Der henvises i øvrigt til udtalelsens side 26-29.
3.3. Finland
Finsk ret indeholder ikke særlige bestemmelser om
forældres erstatningsansvar for børns
skadegørende handlinger. I lighed med retstilstanden i
Danmark følger det af finsk retspraksis, at forældre
og andre, der har tilsynspligt med barnet, på grundlag af en
almindelig culparegel kan blive selvstændigt
erstatningsansvarlige for skader, som barnet forvolder, hvis skaden
er en følge af, at en tilsynspligt er tilsidesat.
Der henvises i øvrigt til udtalelsens side 29.
3.4. Storbritannien
Dømmes en person over den kriminelle lavalder (der i
Storbritannien er 10 år) for en strafbar handling, kan retten
ved en såkaldt »compensation order« beslutte, at
den pågældende skal betale en erstatning på op
til £ 5.000 til skadelidte i anledning af det strafbare
forhold. Er den dømte under 18 år, er udgangspunktet
imidlertid, at erstatningsansvaret ikke pålægges den
dømte, men derimod dennes forældre eller værge.
Retten fastsætter erstatningen til et beløb, der
findes »passende« under hensyn til sagens
omstændigheder.
Hvis et barn under 10 år begår en handling, der
ville være strafbar, hvis barnet havde været over den
kriminelle lavalder, eller hvis handlingen i øvrigt
betragtes som »antisocial«, gælder ifølge
en forsøgsordning i 10 lokalområder, at retten ved en
såkaldt »parental compensation order« kan
beslutte, at barnets forældre eller værge er
erstatningsansvarlig over for skadelidte med op til £ 5.000.
Retten skal ved udmålingen af erstatningen tage hensyn til en
lang række forhold, bl.a. skadens størrelse,
eventuelle frivillige erstatningsbetalinger og
forældrenes/værgens betalingsevne.
Udstedelse af en »parental compensation order«
forudsætter, at retten finder, at et erstatningsansvar for
forældrene vil kunne have en præventiv effekt. Inden
retten træffer beslutning om udstedelse af en »parental
compensation order«, skal den derfor indhente og vurdere
oplysninger om barnets familiemæssige forhold og den
forventede effekt af forældreerstatningsansvaret.
Efter det, som er oplyst over for kommissionen, har denne
forsøgsordning været gældende siden 2006, men
der har endnu ikke været tilfælde, hvor forældre
er blevet pålagt erstatningspligt.
Der henvises i øvrigt til udtalelsens side 29-31.
3.5. Frankrig
Efter fransk lovgivning er forældre
erstatningsansvarlige for de skader, deres børn måtte
forvolde. Forudsætningerne for at pålægge et
forældreansvar er, at barnet har foretaget en skadevoldende
handling, som barnet selv kan gøres ansvarlig for.
Forældreansvaret påhviler indehaveren af
forældremyndigheden og forudsætter, at det
skadevoldende barn er under 18 år og hjemmeboende. Er begge
forældre indehavere af forældremyndigheden, er de
solidarisk ansvarlige for skaden.
Hvis disse betingelser er opfyldt, er barnets forældre
som udgangspunkt erstatningsansvarlige for den forvoldte skade.
Ansvaret kunne tidligere bortfalde, hvis forældrene
godtgjorde, at der ikke var begået fejl i opdragelsen, og at
der ikke havde manglet tilsyn med barnet, men nyere retspraksis
peger i retning af, at forældrene alene fritages for
ansvaret, hvis der foreligger force majeure.
Der henvises i øvrigt til udtalelsens side 31-32.
4. Lovforslagets udformning
4.1. Ungdomskommissionens
overvejelser
4.1.1. Ungdomskommissionen
anfører, at en eventuel udvidelse af forældres
juridiske ansvar for kriminalitet begået af børn eller
unge principielt kan tænkes gennemført på to
forskellige måder - ved regler om strafansvar eller ved
regler om erstatningsansvar/hæftelsesansvar for
forældrene.
For så vidt angår strafansvar bemærker
kommissionen, at der efter gældende ret vil kunne
gøres et strafansvar gældende over for
forældrene, hvis der er tale om strafbar medvirken til
børns skadevoldende kriminalitet. Efter straffelovens
§ 23 omfatter den for en lovovertrædelse givne
straffebestemmelse alle, der ved tilskyndelse, råd eller
dåd har medvirket til gerningen. Bestemmelsen vil eksempelvis
kunne føre til et strafansvar for forældre, der
opfordrer deres børn til at begå hærværk,
eller for forældre, der forholder sig passive i en situation,
hvor de med rimelighed kan forventes at handle akut for at hindre
deres barn i at begå en forbrydelse.
Kommissionen bemærker, at på grund af dette i
forvejen vidtgående medvirkensansvar måtte en
skærpelse af strafansvaret i givet fald formentlig gå
ud på, at forældrene kan straffes for børnenes
kriminalitet på objektivt grundlag. Ungdomskommissionen
finder imidlertid, at det vil være i strid med principielle
forestillinger om retfærdighed og rimelighed at straffe en
person for en lovovertrædelse, som ikke kan bebrejdes den
pågældende, og efter kommissionens opfattelse ville et
sådant strafansvar heller ikke virke motiverende på en
hensigtsmæssig måde, idet man ville ifalde ansvar,
uanset hvordan man har grebet opdragelsen af barnet an.
4.1.2. På den baggrund har
kommissionen koncentreret sine nærmere overvejelser om
skærpede regler om forældres erstatningsansvar/økonomiske
hæftelse for børns skadegørende
handlinger.
Kommissionen har bl.a. med henvisning til kommissoriet lagt
til grund, at eventuelle skærpede regler på dette
område bør udformes med et kriminalpræventivt
sigte, nemlig at motivere forældre til at påtage sig et
større ansvar for at undgå, at deres børn
begår kriminelle/skadevoldende handlinger. Formålet
skal derimod ikke være at sikre, at skadelidte altid
får fuld dækning for det lidte tab, idet dette hensyn
fortsat kan varetages af de almindelige erstatningsregler. Efter
disse regler kan skadelidte, når betingelserne i
øvrigt er opfyldt, rette det fulde erstatningskrav mod det
skadevoldende barn og eventuelle andre, som er ansvarlige for
skaden efter almindelige regler, jf. ovenfor under pkt. 2.3 om
bl.a. forældres erstatningsansvar for manglende tilsyn.
Kommissionen kan ikke anbefale en ordning med objektivt
erstatningsansvar for forældrene. En sådan ordning
ville efter kommissionens opfattelse være urimeligt
vidtgående, idet forældrene vil blive pålagt en
uvis og potentielt meget stor økonomisk byrde samtidig med,
at et ansvar på objektivt grundlag ikke giver
forældrene nogen konkret vejledning om, hvilken adfærd
der forventes af dem. Et sådant ansvar ville således
bl.a. skabe risiko for, at forældrene
»overreagerer« med alt for restriktive foranstaltninger
i forhold til børnene af frygt for at ifalde det potentielt
meget omfattende ansvar.
Kommissionen kan heller ikke anbefale en ordning med skærpet culpaansvar, herunder culpa med
omvendt bevisbyrde - f.eks. en regel om, at forældrene er
erstatningsansvarlige, medmindre de kan godtgøre, at de har
gjort alt, hvad man med rimelighed kan forlange af dem for at
undgå, at deres børn forvolder skade eller begår
kriminalitet. Kommissionen anfører bl.a., at en sådan
culparegel ville være meget vanskelig at håndtere i
praksis, idet børns skadeforvoldelse kan opstå i
mangfoldige og vidt forskellige situationer, og et sådant
ansvar ville derfor heller ikke give forældrene nogen reel
vejledning om, hvilken adfærd der forventes af dem i konkrete
situationer. En sådan regel ville derfor heller ikke
være adfærdsmotiverende på en
hensigtsmæssig måde, men skabe risiko for, at
forældrene overreagerer i forhold til børnene.
Kommissionen har endvidere bl.a. overvejet en ordning,
hvorefter forældrene er erstatningsansvarlige for deres
børns skadeforvoldelse, hvis forældrene har overtrådt et
forældrepålæg udstedt af kommunen efter de
nærmere regler herom i den sociale lovgivning. Kommissionen
anfører, at man heller ikke kan anbefale en sådan
ordning, selv om den har den fordel i forhold til de tidligere
nævnte, at ansvaret er knyttet til manglende overholdelse af
konkrete handlepligter. Imidlertid ville en sådan ordning
virke skævt, idet målgruppen for
forældrepålæg er forholdsvis snæver, og
desuden ville der formentlig kun i meget få tilfælde
være den fornødne årsagssammenhæng mellem
den manglende overholdelse af pålægget og den konkrete
skadeforvoldelse.
Kommissionen har på denne baggrund overvejet en model,
hvorefter forældrenes eget direkte erstatningsansvar ikke
skærpes, men der i stedet indføres en hæftelse for børnenes
erstatningsansvar. Et sådant hæftelsesansvar
kendes i dansk ret fra Danske Lov 3-19-2 om arbejdsgiverens
hæftelsesansvar for den ansattes culpøse handlinger,
men kommissionen anfører bl.a., at forældres forhold
til deres mindreårige børn ikke kan sidestilles med en
arbejdsgivers ansættelsesmæssige forhold til en
arbejdstager (børns aktiviteter tjener ikke hovedsagelig
forældrenes økonomiske interesser og forældre
kan bl.a. ikke »afskedige« børn, som undlader at
rette sig efter forældrenes instruktioner), og kommissionen
finder, at et sådant fuldt hæftelsesansvar ville
være urimeligt vidtgående og uden den ønskede
motiverende effekt.
4.1.3. På denne baggrund har
kommissionen koncentreret sine nærmere overvejelser om en
model, hvorefter forældrene hæfter
objektivt for børnenes skadeforvoldelse op til et
begrænset beløb pr.
skadegørende handling.
Et flertal i kommissionen (9 medlemmer) anfører, at man kan
anbefale, at der gennemføres en ordning svarende til den,
der i en årrække har været gældende i
Norge, hvorefter forældre hæfter objektivt op til et
vist begrænset beløb for deres hjemmeboende
børns skadegørende handlinger. Flertallet finder, at
en sådan ordning vil medvirke til at betone forældrenes
ansvar for barnets opdragelse og dermed vil kunne motivere nogle
forældre til at interessere sig mere for rollen som opdrager
og opdragelsens betydning for børnenes trivsel og
adfærd.
Flertallet finder det endvidere afgørende, at en
sådan ordning vil være enkel og forståelig og i
mindst muligt omfang vil tilskynde til retstvister.
Med hensyn til beløbsgrænsen anfører
flertallet bl.a., at man bør undgå, at ansvaret kan
medføre økonomisk uoverskuelige konsekvenser for
forældrene, idet det i givet fald formentlig vil kunne
øge konfliktniveauet i mange familier og dermed virke
negativt. Samtidig er det ikke et formål at sikre skadelidte
fuld erstatning, men alene at etablere en retsfølge, der kan
være adfærdspåvirkende i forhold til
forældrene. På den baggrund anbefaler flertallet at
tage udgangspunkt i den norske ordning, hvorefter forældrene
maksimalt hæfter for 5.000 kr. pr. skadegørende
handling, men det anføres, at der kan argumenteres for
både et mindre og et - inden for rimeligt snævre
grænser - større beløb. Flertallet finder, at
der inden for disse rammer er en god mulighed for, at en
sådan ordning vil kunne opfylde intentionen om at få
flere forældre til at påtage sig et større
ansvar for at undgå, at deres børn begår
skadevoldende og kriminelle handlinger.
Et mindretal i kommissionen (7 medlemmer) kan ikke anbefale, at der
indføres en sådan ordning med hæftelsesansvar
for forældre. Mindretallet anfører bl.a., at det er
veldokumenteret, at gode familieforhold med kærlige og
nærværende forældre er en af de vigtigste
forudsætninger for at forebygge børne- og
ungdomskriminalitet, hvorimod det indtil videre ikke er
dokumenteret, at brug af forskellige former for straf over for
forældrene - eller tiltag, der opleves som en straf - kan
medvirke til at forebygge børne- og ungdomskriminalitet.
Foreliggende forskning tyder tværtimod på, at netop i
de mest belastede familier, hvor der er mest brug for det, vil
forældrene ikke reagere hensigtsmæssigt på at
blive »straffet«, men vil støde børnene
fra sig, straffe dem, kontrollere dem for kontrollens skyld og
lignende.
Mindretallet finder, at der er en betydelig risiko for, at
alle de modeller, kommissionen har drøftet, ikke blot vil
være uden den ønskede kriminalpræventive effekt,
men kan være direkte kriminalitetsfremmende ved at
forværre familieforholdene i de familier, hvor forholdene i
forvejen er dårligst, og hvor børnenes kriminalitet er
mest massiv.
Mindretallet bemærker, at denne risiko for en negativ
»nettoeffekt« dog vil være mindst, hvis man
gennemfører den model, som flertallet anbefaler (objektiv
hæftelse for barnets culpøse handlinger op til et
begrænset beløb).
4.1.4. Med dette forbehold fra
mindretallets side har der i øvrigt i det væsentlige
været enighed i kommissionen om overvejelserne om den
nærmere udformning af den model, som flertallet kan
anbefale:
Kommissionen finder, at et hæftelsesansvar alene
bør gælde for forældremyndighedens indehaver. Det
betyder, at ansvaret f.eks. ikke gælder for skolen,
fritidsklubber, plejefamilier eller venner og familie, som har
barnet på besøg eller boende i perioder.
Kommissionen finder endvidere, at hæftelsesansvaret
bør gælde, når barnet er hjemmeboende hos en eller begge indehavere af
forældremyndigheden. Hvis der er fælles
forældremyndighed, men forældrene ikke bor sammen,
bør hæftelsesansvaret gælde for begge
forældre, uanset hvem af dem barnet bor hos.
Hæftelsesansvaret bør derimod ikke gælde i
tilfælde, hvor barnet er anbragt uden for hjemmet (f.eks. i
en plejefamilie eller på en institution) eller klart er
flyttet hjemmefra.
Kommissionen foreslår desuden, at
hæftelsesansvaret skal gælde uanset, hvor og hvornår barnet forvolder
skade, dvs. selv om det f.eks. sker, mens barnet opholder
sig hos den anden forælder eller er på lejrtur med
skolen eller på ferie hos en kammerat, og selv om det sker,
mens den pågældende forælder selv er borte fra
hjemmet.
Kommissionen anfører om disse elementer i ordningen
bl.a., at det næppe vil være muligt at udforme en
ordning, der vil forekomme retfærdig i alle tilfælde,
men at der bør lægges vægt på, at
forældremyndighedens indehaver er den, som efter lovgivningen
i øvrigt har forpligtelser over for barnet og ret til at
træffe centrale beslutninger vedrørende barnet, f.eks.
om skolevalg. Det er således forældremyndighedens
indehaver, som normalt er den, der i den store sammenhæng har
mulighed for at påvirke og øve indflydelse på et
barn, der er hjemmeboende, og derfor er forældremyndighedens
indehaver efter kommissionens opfattelse nærmest til at
bære et skærpet forældreansvar, som skal varetage
et generelt kriminalpræventivt hensyn.
Kommissionen finder endvidere, at forældrene bør
hæfte i tilfælde, hvor barnet selv
er erstatningsansvarligt for en skade på grundlag af
dansk rets almindelige erstatningsregel (culpa-reglen).
Hændelige skader, som barnet forvolder ved et uheld, vil
således falde uden for, men omvendt vil forældrene ikke
kun hæfte for kriminelle handlinger som tyveri,
hærværk og vold, men ligesom efter den norske ordning
også for skader, der forvoldes uagtsomt.
Kommissionen anfører herom bl.a., at en
hæftelsesregel også bør gælde i
tilfælde, hvor skaden er forvoldt af et barn under den
kriminelle lavalder, og derfor ville en begrænsning af
ordningen til kun at gælde ved strafbare forhold kunne
medføre, at der for at gennemføre et krav mod
forældrene til et barn under 15 år måtte
gennemføres en bevisførelse ligesom, hvis der var
tale om en straffesag mod barnet. En sådan
bevisførelse ville ofte være meget vanskelig bl.a.
på grund af den usikkerhed, der f.eks. gør sig
gældende med hensyn til vurderingen af mindre børns
forsæt i forskellige situationer, og der ville desuden
være en øget risiko for, at børn under den
kriminelle lavalder »stemples« som kriminelle.
Kommissionen finder, at forældrenes hæftelse
bør fastsættes til 5.000
kr., og at denne hæftelse under hensyn til det
kriminalpræventive hovedsigte med ordningen bør
gælde for hver skadegørende
handling, som barnet foretager, uanset hvilke eller hvor
mange skader der forvoldes ved den enkelte handling. Hvis der er
sket skade for mindre end 5.000 kr., kan forældrene kun
afkræves det mindre beløb, mens forældrene kun
kan afkræves 5.000 kr., hvis der er sket skade for mere end
5.000 kr., og hvis én handling forvolder flere skader
(f.eks. en ildspåsættelse, der både forvolder
skade på bygninger og personskade på personer i
bygningen), vil forældrene således kun hæfte med
op til 5.000 kr. i alt. Omvendt kan man tænke sig
situationer, hvor et barn forvolder mange skader i løbet af
en kortere periode - eventuelt ved flere handlinger under en enkelt
tur i byen - i så fald vil forældrene kunne
afkræves op til mange gange 5.000 kr.
Kommissionen finder, at den foreslåede
beløbsgrænse vil være passende med henblik
på at opnå den ønskede adfærdsregulerende
virkning samtidig med, at hæftelsen normalt ikke bliver
ødelæggende for familiens økonomi.
Kommissionen bemærker, at en fast
beløbsgrænse, selv om den fastsættes til et
relativt lavt beløb, i sagens natur vil kunne ramme
skævt, afhængigt af forældrenes økonomiske
forhold. Et alternativ kunne være at fastsætte
hæftelsen som en procentdel af de ansvarlige forældres
skattepligtige indkomst, men omfanget af et civilretligt
erstatnings- eller hæftelsesansvar reguleres ikke på
denne måde i den øvrige lovgivning, og en sådan
ordning ville desuden komplicere gennemførelsen af krav mod
forældrene betydeligt. Det er væsentligt, at en ordning
med skærpet ansvar for forældrene bliver enkel, let at
bruge og udformet sådan, at det offentliges medvirken
så vidt muligt er unødvendig, og dette taler for at
fastsætte en fast beløbsgrænse, således at
bevisførelse om indtægtsmæssige forhold kan
undgås. Hvis hæftelsen bliver meget byrdefuld for
forældrene i det enkelte tilfælde, vil der efter
omstændighederne kunne være mulighed for at
nedsætte hæftelsen, jf. den almindelige lempelsesregel
i erstatningsansvarslovens § 24.
Kommissionen finder, at forældrenes hæftelse i
overensstemmelse med almindelige regler alene bør supplere barnets erstatningsansvar. Det
betyder, at den skadelidte kan vælge, om han eller hun vil
kræve beløbet op til 5.000 kr. af forældrene
eller af barnet, men beløbet kan ikke kræves to gange
(solidarisk hæftelse). Erstatningsbeløb over 5.000 kr.
vil fortsat kunne kræves betalt af barnet, kun fratrukket det
beløb, som forældrene eventuelt har betalt. Der
bør også være solidarisk
hæftelse og indbyrdes regresadgang mellem
forældrene indbyrdes og mellem forældrene og barnet i
overensstemmelse med almindelige regler om forholdet mellem flere
ansvarlige.
4.1.5. Kommissionen har endvidere
drøftet spørgsmålet om forsikringsdækning af forældrenes
hæftelse. Kommissionen lægger bl.a. til grund, at
hæftelsesansvaret vil kunne være dækket af en
almindelig familieforsikring, selv om barnet har forvoldt skaden
forsætligt.
Kommissionen anfører bl.a., at der kan argumenteres
for, at en mulighed for at tegne forsikring, som dækker
hæftelsesansvaret, vil kunne begrænse en
præventiv virkning af hæftelsen, og at forældrene
ikke har samme økonomiske muligheder for at forsikre sig.
På den anden side vil det være usædvanligt at
forbyde private at tegne forsikring mod en økonomisk risiko,
hvis forsikringsselskaberne anser den pågældende risiko
for forsikringsbar, og i øvrigt vil det kunne få
betydning for præmiestørrelsen, hvis der anmeldes
(mange) skader. Hertil kommer, at det i praksis næppe ville
være muligt at hindre forældre i at tegne forsikring
hos udenlandske selskaber, der måtte udbyde sådanne
forsikringsprodukter.
Kommissionen foreslår på den anførte
baggrund ikke et forbud mod forsikringstegning.
4.1.6. Kommissionen
bemærker, at den skadelidte som udgangspunkt selv må
gøre sit krav gældende over for forældrene. Det
må forventes, at mange forældre vil betale i
mindelighed, hvis hæftelsen ikke er alt for økonomisk
tyngende for dem, også fordi de fleste formentlig vil finde
det meget rimeligt, at man som forælder må
»hjælpe til« inden for rimelighedens
grænser, hvis ens barn har forvoldt skade.
Hvis forældrene ikke betaler i mindelighed, må
sagen i sidste ende afgøres ved domstolene.
Hvis sagen behandles som en sædvanlig civil retssag, vil
den typisk kunne gennemføres efter den forenklede
småsagsproces.
Endvidere indeholder retsplejeloven regler om, at ofres
erstatningskrav mod en gerningsmand i visse tilfælde kan
afgøres i forbindelse med straffesagen - den såkaldte
adhæsionsproces. De
gældende regler giver imidlertid ikke mulighed for, at der
under straffesagen også kan tages stilling til ofrets krav
mod andre end gerningsmanden (her forældrene). Kommissionen
bemærker, at spørgsmålet om eventuelt at
inddrage hæftelseskrav mod forældre under
adhæsionsprocessen vil kunne indgå i
Retsplejerådets igangværende overvejelser om en
revision af disse regler.
4.1.7. Kommissionen
anfører, at der i retspraksis har været eksempler
på, at helt unge personer ifalder erstatningsansvar på
flere hundrede tusinde kroner, som kan belaste den
pågældende langt ind i voksenlivet. Det er
kommissionens opfattelse, at dette er ret ukendt i befolkningen.
Der er derfor behov for en bredere oplysningsindsats på
området, fordi det i forhold til de mange forældre, som
føler et ansvar for deres børn, vil kunne være
en betydelig tilskyndelse til at søge at holde barnet ude af
kriminalitet, hvis forældrene har kendskab til, at der vil
kunne være et meget tyngende erstatningsansvar for
barnet.
Der henvises i øvrigt i det hele til udtalelsens side
43-78.
4.2. Justitsministeriets
overvejelser
Justitsministeriet er enig i kommissionens overvejelser og
synspunkter, og Justitsministeriet kan tilslutte sig flertallets
anbefaling om at indføre en regel, der i lighed med den
retstilstand, som i en årrække har været
gældende i Norge, fastsætter en
beløbsbegrænset objektiv hæftelse for skader,
der forvoldes ved hjemmeboende børns culpøse
handlinger eller undladelser.
Med hensyn til beløbsgrænsen foreslår
Justitsministeriet efter drøftelser mellem regeringen, Dansk
Folkeparti og Liberal Alliance, at forældrene
pålægges at betale op til 7.500 kr. pr. skadevoldende
handling.
Justitsministeriet har i overensstemmelse med kommissionens
anbefaling anmodet Retsplejerådet om - som led i sine
igangværende overvejelser om en revision af retsplejelovens
regler om behandling af erstatningskrav mod gerningsmanden i
forbindelse med straffesager (adhæsionsprocessen) - at
vurdere behovet og mulighederne for at tillade, at også krav
mod tredjemand i visse tilfælde kan medtages i en
adhæsionsproces, jf. pkt. 4.1.6 ovenfor.
Justitsministeriet er også enig med kommissionen i, at
der kan være behov for en øget oplysningsindsats om de
gældende regler om børns selvstændige
erstatningsansvar. Justitsministeriet vil drøfte et
sådant initiativ med relevante myndigheder og
organisationer.
5. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for det offentlige af betydning.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
Lovforslaget skønnes ikke at have økonomiske
eller administrative konsekvenser for kommuner og regioner, og
indeholder ikke miljømæssige konsekvenser eller
EU-retlige aspekter.
Lovforslaget skønnes ikke at have administrative
konsekvenser for borgerne.
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
6. Høring
Ungdomskommissionens udtalelse om forældreansvar har
været i høring hos følgende myndigheder og
organisationer:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter,
Domstolsstyrelsen, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Rigsadvokaten, Rigspolitiet,
Foreningen af Offentlige Anklagere, Foreningen af
Politidirektører i Danmark, Politiforbundet i Danmark,
Direktoratet for Kriminalforsorgen, Advokatrådet, Danske
Advokater, Landsforeningen af Beskikkede Advokater, Forsikring
& Pension, Danske Regioner, Kommunernes Landsforening,
Børnerådet, Børnesagens Fællesråd,
Institut for Menneskerettigheder, Foreningen Stop Volden,
Landsforeningen KRIM, Landsforeningen Hjælp Voldsofre,
Landsorganisationen Forebyg vold; hjælp voldsramte,
Retssikkerhedsfonden, Retspolitisk Forening og Det
Kriminalpræventive Råd.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til stk. 1
Det foreslås, at forældremyndighedsindehaveren
hæfter for hjemmeboende børns erstatningsansvar som
følge af culpøse handlinger med indtil 7.500 kr. pr.
skadevoldende handling.
Forældremyndighedsindehavernes ansvar er objektivt i den
forstand, at det udløses, uanset om vedkommende selv kan
bebrejdes, at den pågældende skade er sket.
Den foreslåede bestemmelse regulerer ikke den
erstatningsretlige vurdering af, om barnet i det konkrete
tilfælde er erstatningsansvarligt på grundlag af dansk
rets almindelige erstatningsregel (culpareglen), jf. herom i de
almindelige bemærkninger under pkt. 2.2.
Bestemmelsen omfatter ikke tilfælde, hvor barnet er
erstatningsansvarligt på andet grundlag end culpareglen,
f.eks. lovregler om objektivt ansvar i særlige
situationer.
Den foreslåede bestemmelse berører ikke
forældremyndighedsindehaverens eventuelle erstatningsansvar
efter culpareglen eller i medfør af anden lovgivning. Den
pågældende forælder vil f.eks. fortsat kunne
være erstatningsansvarlig for det fulde skadesbeløb,
hvis vedkommende har tilsidesat en pligt til at føre et
rimeligt tilsyn med barnet, og denne tilsidesættelse har
været årsag eller medvirkende årsag til, at
barnet forvoldte den pågældende skade.
Efter bestemmelsen påhviler hæftelsesansvaret den,
der har forældremyndigheden over barnet. Det er uden
betydning, om der er tale om biologiske forældre,
adoptivforældre eller andre, der efter
forældreansvarsloven er tildelt forældremyndigheden
over barnet. Det er også uden betydning, om
forældremyndigheden hviler på en aftale efter
forældreansvarsloven, og om forældremyndigheden
eventuelt er midlertidig. Det afgørende er, om den
pågældende har forældremyndigheden over barnet
på det tidspunkt, hvor den skadegørende handling
foretages.
Forældremyndighedsindehaveren hæfter kun for
barnets skadevoldende handlinger eller undladelser, hvis barnet
på det tidspunkt, hvor den skadegørende handling
foretages, er hjemmeboende hos én eller begge indehavere af
forældremyndigheden. Det forudsættes, at barnet anses
for hjemmeboende i lovens forstand, når det har
folkeregisteradresse hos en eller begge indehavere af
forældremyndigheden, medmindre barnet er anbragt uden for
hjemmet (eksempelvis hos plejeforældre, der ikke har
overtaget forældremyndigheden, eller på
døgninstitution) eller klart er flyttet hjemmefra.
Hæftelsesansvaret finder alene anvendelse i forhold til
skader forvoldt af børn og unge, der er under
forældremyndighed, dvs. personer, som er under 18 år og
ikke har indgået ægteskab. Der gælder ikke nogen
mindste aldersgrænse i forhold til barnet, men i praksis vil
børn under 4-5 år formentlig ikke kunne blive
erstatningsansvarlige for de skader, de måtte forvolde, jf.
de almindelige bemærkninger pkt. 2.2.
Forældrehæftelsen foreslås begrænset
til et beløb på indtil 7.500 kr. pr. skadevoldende
handling. Selv om skadelidte har lidt et tab, der overstiger dette
beløb, kan forældremyndighedsindehaveren således
alene mødes med et krav på 7.500 kr. pr. skadevoldende
handling, medmindre vedkommende kan gøres
erstatningsansvarlig på andet grundlag. Er skadelidtes tab
mindre end 7.500 kr., hæfter indehaveren af
forældremyndigheden alene med et beløb svarende til
det faktisk lidte tab.
Den foreslåede beløbsbegrænsning
gælder pr. skadegørende handling eller undladelse. I
tilfælde af, at der er forvoldt flere skader, må
afgørelsen af, om der har været tale om flere
skadegørende handlinger, eller om skaderne er forvoldt ved
én skadegørende handling, bero på en konkret
vurdering i hvert enkelt tilfælde. Ved overtrædelse af
straffebestemmelser vil der normalt kunne tages udgangspunkt i, om
der er foretaget et eller flere strafbare forhold.
Hvis en mindreårig f.eks. i forbindelse med
gadeuroligheder både forvolder personskade med et
stenkast og forvolder tingsskade ved at sætte ild til en bil,
vil der være tale om to skadegørende handlinger,
således at forældremyndighedens indehaver hæfter
med indtil 7.500 kr. for hver skade. Hvis én bil i en
række af biler antændes, og ilden breder sig og
forårsager skade på de øvrige biler, vil der
derimod være tale om én skadegørende handling,
således at forældrenes hæftelse er
begrænset til 7.500 kr. i alt.
Den foreslåede hæftelse gælder for hvert
barn, der forvolder skade. Er en skade forvoldt af to
søskende i forening, hæfter forældrene
således for i alt 15.000 kr.
Hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt, vil det
foreslåede hæftelsesansvar kunne nedsættes eller
helt bortfalde efter den almindelige lempelsesregel i
erstatningsansvarslovens § 24. Efter denne bestemmelse
kan der ske lempelse af erstatningsansvaret, når ansvaret vil
virke urimeligt tyngende for den erstatningsansvarlige, eller
når ganske særlige forhold i øvrigt gør
det rimeligt. Ved vurderingen heraf skal der navnlig tages hensyn
til skadens størrelse, ansvarets beskaffenhed,
skadevolderens forhold, skadelidtes interesse, foreliggende
forsikringer og omstændighederne i øvrigt.
Det foreslås, at forældremyndighedsindehaveren
hæfter umiddelbart over for skadelidte for skader, som barnet
er erstatningsansvarlig for efter culpareglen. Hæftelsen
gælder således kun, hvis et ansvar kunne gøres
gældende mod det skadevoldende barn, men det er ikke en
betingelse, at barnets ansvar er fastslået ved dom eller
forlig.
Har skadelidte eller de ansvarlige forældre tegnet en
forsikring, der dækker den skade, som barnet har forvoldt,
gælder de almindelige bestemmelser i erstatningsansvarsloven
og forsikringsaftaleloven om forsikringsdækkede skader.
Det betyder navnlig, at barnets erstatningsansvar bortfalder i
det omfang, skaden er dækket af skadelidtes tings- eller
driftstabsforsikring, jf. erstatningsansvarslovens § 19,
stk. 1. Det gælder dog bl.a. ikke, hvis skaden er
forvoldt forsætligt eller ved grov uagtsomhed, jf.
§ 19, stk. 2, nr. 1.
De almindelige bestemmelser i erstatningsansvarslovens
§ 22 om regres for skadelidtes forsikringsselskab
fører endvidere til, at skadelidtes forsikringsselskab -
hvis erstatningsansvaret ikke er bortfaldet efter § 19,
stk. 1 - i visse tilfælde indtræder i skadelidtes
krav mod skadevolderen. Har forsikringsselskabet udbetalt
erstatning til skadelidte i anledning af tingsskade, har selskabet
efter § 22, stk. 1, regres mod det skadevoldende
barn, hvis skaden er forvoldt forsætligt eller groft
uagtsomt. I så fald vil forsikringsselskabet også kunne
rette et regreskrav mod forældrene inden for det
beløbsbegrænsede hæftelsesansvar. Er der derimod
tale om personskade, som er dækket af skadelidtes livs- eller
ulykkesforsikring, følger det af erstatningsansvarslovens
§ 22, stk. 2, at skadelidtes forsikringsselskab ikke
har regres mod det skadevoldende barn, uanset om skaden måtte
være forvoldt forsætligt eller groft uagtsomt. I denne
situation vil det udbetalende forsikringsselskab heller ikke kunne
gøre et regreskrav gældende mod
forældremyndighedsindehaveren.
I det indbyrdes forhold mellem det skadevoldende barn og de
hæftende forældre vil dansk rets almindelige regler om
solidarisk ansvar og regres finde anvendelse, jf. herved
erstatningsansvarslovens § 25.
Hvis barnet og forældrenes forsikringsmæssige
situation er den samme - dvs. hvis ingen eller alle er dækket
af en ansvarsforsikring - afgøres den indbyrdes
ansvarsfordeling efter erstatningsansvarslovens § 25,
stk. 1, hvorefter det skal vurderes, i hvilket omfang det er
rimeligt at give regres til den skadevolder, der har betalt
skadeserstatningen (herunder dennes forsikringsselskab).
Hvis den forsikringsmæssige situation ikke er den samme
- dvs. hvis kun nogle af de ansvarlige er dækket af en
ansvarsforsikring - afgøres den indbyrdes ansvarsfordeling
efter erstatningsansvarslovens § 25, stk. 2. Efter
denne bestemmelse bortfalder et regreskrav mod den skadevolder, der
ikke er dækket af en ansvarsforsikring, som udgangspunkt, men
regreskravet opretholdes dog bl.a., hvis den pågældende
skadevolder har handlet forsætligt eller har udvist grov
uagtsomhed, jf. § 25, stk. 2, 1. pkt. Hvis
regreskravet ikke bortfalder, kan ansvaret efter
omstændighederne lempes, jf. § 25, stk. 2, 2.
pkt., idet der i så fald kan tages hensyn til de foreliggende
forsikringer, således at erstatningsansvaret endeligt
placeres helt eller delvis hos den skadevolder, der er
forsikringsdækket.
Var det skadevoldende barn under 14 år, da den
skadegørende handling blev foretaget, dækker en
eventuel ansvarsforsikring, selv om skaden måtte være
forvoldt forsætligt, jf. forsikringsaftalelovens
§ 19, stk. 1, jf. § 18.
I visse tilfælde kan skadelidte kræve, at staten
betaler erstatning og godtgørelse for personskade, der
skyldes overtrædelse af straffeloven. Reglerne herom findes i
offererstatningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 688 af 28.
juni 2004 med senere ændring.
Efter offererstatningslovens § 17 indtræder
staten i skadelidtes krav mod skadevolderen, hvis der udbetales
erstatning til skadelidte. Da den foreslåede bestemmelse
indebærer, at forældremyndighedsindehaveren
hæfter for indtil 7.500 kr. pr. skadegørende handling,
når det skadevoldende barn selv er erstatningsansvarlig, vil
staten også kunne rette sit regreskrav mod forældrene
inden for dette maksimumbeløb.
Til stk. 2
Bestemmelsen fastslår, at der er solidarisk
hæftelse for det beløb, der fremgår af
stk. 1, når der er fælles forældremyndighed
over det skadevoldende barn.
Er der fælles forældremyndighed, kan skadelidte
således vælge at rette sit krav på indtil 7.500
kr. pr. skadegørende handling mod begge indehavere af
forældremyndigheden eller mod én af dem. Skadelidtes
samlede skadeserstatning i henhold til den foreslåede
hæftelsesregel kan ikke overstige 7.500 kr. pr.
skadegørende handling, selv om kravet rettes mod begge
forældre.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2009, og at den finder anvendelse på skader, der forvoldes
ved handlinger foretaget efter lovens ikrafttræden.
Tilsvarende gælder ved skadevoldende undladelser.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale
gyldighed.