L 59 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. (Løntilskud
til private arbejdsgivere).
Fremsat den 12. november 2008 af
beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats
(Løntilskud til private
arbejdsgivere)
§ 1
I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
jf. lovbekendtgørelse nr. 439 af 29. maj 2008, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1587 af 20. december 2006,
foretages følgende ændring:
1.§ 51, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2. For
at blive ansat med løntilskud hos private arbejdsgivere skal
personer, der er omfattet af § 2, nr. 1, have været
ledige i sammenlagt mere end 6 måneder, og personer, der er
omfattet af § 2, nr. 2 og 3, skal have modtaget
kontanthjælp eller starthjælp i en sammenhængende
periode på mere end 6 måneder.«
§ 2
Loven træder i kraft den 31. december
2008.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og
indhold
Det foreslås at ændre reglerne i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats om ansættelse med
løntilskud hos private arbejdsgivere, så de tilpasses
nye EU-regler.
Den danske løntilskudsordning blev i forbindelse med
vedtagelsen af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats i 2003
anmeldt og godkendt efter Kommissionens forordning (EF) Nr.
2204/2002 af 12. december 2002 om anvendelse af EF-traktatens
artikel 87 og 88 på statsstøtte til
beskæftigelse (beskæftigelsesforordningen).
Beskæftigelsesforordningen er nu erstattet af en ny
fritagelsesforordning, Kommissionens forordning (EF) Nr. 800/2008
af 6. august 2008 om visse former for støttes forenelighed
med fællesmarkedet i henhold til traktatens artikel 87 og 88.
Løntilskudsordningen skal tilpasses den nye forordning inden
den 31. december 2008.
Efter gældende regler kan dagpengemodtagere og personer,
der modtager kontanthjælp alene på grund af ledighed,
få tilbud om ansættelse med løntilskud hos
private arbejdsgivere, hvis de har været ledige i mere end 12
måneder (6 måneder for personer under 30 år)
eller har en særlig risiko for langvarig ledighed.
Efter den nye fritagelsesforordning er det en betingelse for
at kunne yde løntilskud til private arbejdsgivere, at den
ledige enten har 6 måneders forudgående ledighed eller
tilhører en særligt afgrænset gruppe. I
forordningen er nævnt enlige forsørgere, personer over
50 år, personer, der arbejder i sektorer med ulige
kønsfordeling, personer tilhørende et etnisk
mindretal, personer uden en boglig eller faglig uddannelse på
et vist niveau og personer med handicap.
Den nye fritagelsesforordning betyder, at den eksisterende
mulighed for at give ledige uden en vis forudgående ledighed
tilbud om ansættelse med løntilskud hos private
arbejdsgivere kun kan opretholdes, hvis der er tale om ledige, der
tilhører en af de nævnte særgrupper.
For at undgå et kompliceret system med mange
særregler foreslås det, at reglerne udformes,
således at der alene bliver et generelt krav om mere end 6
måneders forudgående ledighed, for at der kan gives
tilbud om ansættelse af dagpengemodtagere og kontant- og
starthjælpsmodtagere med løntilskud hos private
arbejdsgivere.
Kravet om mere end 12 måneders forudgående
ledighed nedsættes således til 6 måneder.
Adgangen til at se bort fra kravet om forudgående ledighed
for særlige grupper udnyttes til, at revalidender,
førtidspensionister og personer omfattet af den
særlige ordning for nyuddannede handicappede fortsat vil
kunne få tilbud om ansættelse med løntilskud hos
private arbejdsgivere uden at have en forudgående ledighed i
overensstemmelse med § 51 i loven.
2. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Jobcentrene vil få enklere regler for bevilling af
ansættelse af dagpengemodtagere og
kontanthjælpsmodtagere med løntilskud hos private
arbejdsgivere.
De ændrede krav til forudgående ledighed i
forbindelse med ansættelse i privat løntilskud
forventes ikke at have økonomiske konsekvenser for hverken
stat eller kommuner. Det vurderes, at de ændrede krav ikke
vil påvirke det antal private løntilskudspladser, der
er til rådighed til aktivering af ledige dagpenge- og
kontanthjælpsmodtagere.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
4. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
5. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
6. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget tilpasser løntilskudsordningen i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats til Kommissionens
fritagelsesforordning (EF) Nr. 800/2008 af 6. august 2008 og er
herved undtaget fra at skulle anmeldes og godkendes som
statsstøtte.
7. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været til høring hos:
Beskæftigelsesrådet og Kommunernes
Landsforening.
8. Sammenfattende skema
Vurdering af
konsekvenser af lovforslaget
| | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Forslaget indeholder administrative
lettelser for jobcentrene i form af enklere regler | |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Der er tale om en tilpasning til
Kommissionens forordning (EF) Nr. 800/2008 af 6. august 2008 |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Efter gældende regler kan dagpengemodtagere og personer,
der modtager kontanthjælp alene på grund af ledighed,
få tilbud om ansættelse med løntilskud, hvis de
har været ledige i mere end 12 måneder (6 måneder
for personer under 30 år) eller har en særlig risiko
for langvarig ledighed.
For personer, der modtager kontanthjælp ikke alene
på grund af ledighed, revalidender og
førtidspensionister og personer omfattet af den
særlige ordning for nyuddannede handicappede, er der ingen
krav til, at de skal have haft en forudgående ledighed eller
en risiko for langvarig ledighed.
Selvforsørgende kan få tilbud efter reglerne for
kontanthjælpsmodtagere. Det vil sige, at kravet til en
forudgående periode uden beskæftigelse er
afhængigt af, om den selvforsørgende har andre
problemer end manglende beskæftigelse.
Det foreslås, at det alene stilles som et generelt krav,
at der kan gives tilbud om ansættelse med løntilskud
hos private arbejdsgivere af dagpengemodtagere og kontant- og
starthjælpsmodtagere samt selvforsørgende (personer
omfattet af lovens § 2, nr. 1-3 og 10), at de
pågældende har mere end 6 måneders
forudgående ledighed. Det vil sige mere end 6 måneders
sammenlagt ledighed for dagpengemodtagere, og mere end 6
måneders sammenhængende ledighed/manglende
beskæftigelse for kontant- og starthjælpsmodtagere og
selvforsørgende.
Forslaget ændrer ikke på reglerne for
revalidender, førtidspensionister og personer, der er
omfattet af den særlige ordning for nyuddannede handicappede
(personer omfattet af lovens § 2, nr. 4, 6 og 8). Disse
grupper vil derfor fortsat kunne få tilbud om
ansættelse med løntilskud hos private arbejdsgivere
uden noget krav om forudgående ledighed.
Forslaget vedrører alene ansættelse med
løntilskud hos private arbejdsgivere, og der ændres
derfor ikke på muligheden for at give tilbud om
ansættelse med løntilskud hos offentlige arbejdsgivere
til personer uden forudgående ledighed.
Forslaget indebærer følgende ændringer i
betingelserne for at give tilbud om ansættelse med
løntilskud hos private arbejdsgivere:
Kravet til den forudgående ledighed for
dagpengemodtagere samt kontant- og starthjælpsmodtagere og
selvforsørgende uden andre problemer end ledighed
henholdsvis manglende beskæftigelse nedsættes fra mere
end 12 måneder til mere end 6 måneder.
Muligheden for at fravige kravet om forudgående ledighed
for ovennævnte grupper, hvis de har en særlig risiko
for langvarig ledighed, ophæves.
Muligheden for at give et sådant tilbud til kontant- og
starthjælpsmodtagere og selvforsørgende med andre
problemer end ledighed henholdsvis manglende beskæftigelse,
uden at de pågældende har haft en forudgående
ledighed, ændres til et krav om mere end 6 måneders
ledighed.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 31.
december 2008, og at den har virkning for tilskud, der bevilges fra
denne dato.
Ikrafttrædelsesdatoen foreslås, for at
løntilskudsordningen kan bringes i overensstemmelse med
Kommissionens nye fritagelsesforordning på
statsstøtteområdet, Kommissionens forordning (EF) Nr.
800/2008 af 6. august 2008 om visse former for støttes
forenelighed med fællesmarkedet i henhold til traktatens
artikel 87 og 88 inden udløbet af overgangsordningen i
forordningen den 31. december 2008.
Loven får virkning for løntilskud, der bevilges
fra den 31. december 2008, dvs. at loven gælder for tilbud om
løntilskud, hvor bevillingsblanketten er underskrevet af
såvel jobcenteret som virksomheden og er modtaget af
jobcenteret den 31. december 2008 eller senere.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | | |
| | | § 1 |
| | | I lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 439
af 29. maj 2008, som ændret ved § 2 i lov nr. 1587
af 20. december 2006, foretages følgende
ændring: |
| | | |
§ 51.
. | | 1.§ 51, stk. 2 affattes
således: |
Stk. 2.
For personer, der er omfattet af § 2, nr. 1 og 2, er det
en betingelse for ansættelse med løntilskud hos
private arbejdsgivere, at personen vurderes at have særlig
risiko for langvarig ledighed eller har været ledig i
sammenlagt mere end 12 måneder henholdsvis har modtaget
kontanthjælp eller starthjælp i en sammenhængende
periode på mere end 12 måneder, for personer under 30
år dog i sammenlagt mere end 6 måneder henholdsvis i en
sammenhængende periode på mere end 6
måneder. | | »Stk. 2. For at blive ansat med
løntilskud hos private arbejdsgivere skal personer, der er
omfattet af § 2, nr. 1, have været ledige i
sammenlagt mere end 6 måneder, og personer, der er omfattet
af § 2, nr. 2 og 3, skal have modtaget kontanthjælp
eller starthjælp i en sammenhængende periode på
mere end 6 måneder.« |
| | | |
| | | § 2 |
| | | Loven træder i kraft den 31.
december 2008. |