L 132 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om pristalsreguleret alderdomsforsikring og
alderdomsopsparing. (Udbetaling af indekstillæg mellem det
65. år og det 67. år).
Fremsat den 5. februar 2009 af
finansministeren (Lars Løkke Rasmussen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om pristalsreguleret
alderdomsforsikring og alderdomsopsparing
(Udbetaling af indekstillæg mellem det
65. år og det 67. år)
§ 1
I lov om pristalsreguleret alderdomsforsikring og
alderdomsopsparing, jf. lovbekendtgørelse nr. 724 af 15.
september 1999, som ændret ved § 4 i lov nr. 1235
af 24. oktober 2007 og § 10 i lov nr. 1534 af 19.
december 2007, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 3 ændres
»økonomiministeren« til: »økonomi-
og erhvervsministeren«.
2.§ 3 a affattes
således:
»§ 3
a. En interessent, der fylder 60 år den 1. juli 1999
eller senere, kan i henhold til en indekskontrakt vælge, at
udbetalingerne af det i § 4 nævnte
grundbeløb skal begynde før det fyldte 67. år,
og at indbetalinger på indekskontrakten efter § 5
skal ophøre fra samme tidspunkt. Udbetalingen kan dog
tidligst begynde fra interessentens fyldte 65. år.
Stk. 2.
Interessenten skal anmode forsikringsselskabet eller
pengeinstituttet om udbetaling før det fyldte 67. år
til senest 1 måned, før udbetalingen skal begynde.
Anmodning om udbetaling før det 67. år skal
vedrøre alle interessentens indekskontrakter.«
3. I
§ 4, stk. 1,
ændres »fyldte 65. eller 67. år« til:
»tidspunkt, hvor udbetalingen begynder.«
4.§ 4, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3. Har
interessenten valgt at lade udbetalingerne af grundbeløbet
begynde før den måned, hvor interessenten fylder 67
år, reduceres den månedlige udbetaling med et dertil
svarende beløb.«
5. I
§ 6, stk. 1,
ændres »interessentens 65. eller 67. år«
til: »det tidspunkt, hvor udbetalingerne begynder«.
6. I
§ 6, stk. 2,
ændres »fra det fyldte 65. år« til:
»før det fyldte 67. år«.
7. To
steder i § 6, stk. 4 ,
ændres »65. eller 67. år« til:
»tidspunkt, hvor udbetalingerne begynder«.
8.§ 6, stk. 5, affattes
således:
»Stk. 5. Har
interessenten valgt at lade udbetalingerne af grundbeløbet
begynde før det fyldte 67. år efter § 3 a,
reduceres indekstillægget efter stk. 3, med en
procentsats af det indekstillæg, den pågældende
interessent ellers ville have opnået ved det 67. år.
Har interessenten valgt at lade udbetalingerne begynde som
65-årig er satsen 17,5 pct. Har interessenten valgt at lade
udbetalingerne begynde som 66-årig er satsen 9,3
pct.«
9. I
§ 7, stk. 1,
ændres »interessentens 65. eller 67. år«
til: »det tidspunkt, hvor udbetalingerne begynder«.
10.§ 10 affattes
således:
»§ 10. Udeblivelse med betaling
af præmie eller indskud ud over 1 år efter
forfaldstidspunktet medfører bortfald af retten til
indekstillæg på den kontrakt, restancen
vedrører. Det gælder dog ikke præmiebetalinger
efter det tidspunkt, hvor interessenter har valgt at lade
udbetalingerne begynde.«
11. I
§ 12, stk. 4,
ændres »økonomiministeren« til:
»økonomi- og erhvervsministeren«.
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes i
kraft for disse landsdele med de afvigelser, som de særlige
færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Det foreslås at ændre lov om pristalsreguleret
alderdomsforsikring og alderdomsopsparing for at give mulighed for
at lade udbetalingen af interessenters indekskontrakter begynde i
perioden fra det fyldte 65. år og til det fyldte 67.
år. Der foreslås en reduktionsprocent på 17,5
pct., hvis interessenten lader udbetalingerne begynde som
65-årig og en reduktionsprocent på 9,3 pct., hvis
interessenten vælger at lade udbetalingerne begynde som
66-årig.
2. Lovforslagets baggrund
En borgerhenvendelse til finansministeren har medført
overvejelser om ændring af loven, da det er
uhensigtsmæssigt, at indekskontrakterne ikke kan udbetales
mellem det 65. år og 67. år. Specielt kan det
være en ulempe for personer, der får konstateret en
terminal sygdom efter det fyldte 65. år. På denne
baggrund fremsættes forslag om at åbne mulighed for at
påbegynde udbetalingen i perioden fra det fyldte 65. år
og til det fyldte 67. år for at øge ordningens
fleksibilitet i forhold til borgeren.
3. Gældende ret
I lov om pristalsreguleret alderdomsforsikring og
alderdomsopsparing, jf. lovbekendtgørelse nr. 724 af 15.
september 1999, som ændret ved § 4 i lov nr. 1235
af 24. oktober 2007 og § 10 i lov nr. 1534 af 19.
december 2007, blev det muligt at oprette indekskontrakter i et
pengeinstitut eller livsforsikringsselskab.
Indekskontrakter kunne oprettes mellem 1. april 1957 og 24.
november 1971 af personer i aldersgruppen 18 til 57 år, hvor
en person maksimalt kunne oprette seks kontrakter. Formålet
var at lave en pristalsreguleret alderdomsforsikring og
alderspension med et fast månedligt udbetalt beløb fra
det fyldte 67. år og mindst 10 år frem, alt efter
indekskontraktens udformning.
Indekskontrakter kan være enten privattegnet eller
oprettet som led i ansættelsesforholdet, hvor arbejdsgiveren
forestår indbetalingen. En indekskontrakt kunne både
etableres i et pengeinstitut og i et livsforsikringsselskab.
Omkring 80 pct. af kontrakterne er oprettet i pengeinstitutter,
hvor størstedelen er privattegnet. Den overvejende del af
arbejdsgiverkontrakterne er oprettet i
livsforsikringsselskaber.
Der indbetales årligt en grundindbetaling til et
pengeinstitut eller et livsforsikringsselskab frem til det fyldte
67. år, hvor udbetalingen skal finde sted. Det vedkommende
forsikringsselskab eller pengeinstitut udbetaler hvert
kalenderår en beregnet pristalsreguleret ydelse, som er lig
med 500 kr. gange forholdet mellem pristallet pr. juli i det
foregående kalenderår og pristallet pr. juli 1956. Til
personer, der har oprettet indekskontrakter, yder staten
indekstillæg til de årlige udbetalinger i henhold til
kontrakten.
Ved lov nr. 288 af 12. maj 1999 med konsekvensændringer,
som følge af nedsættelse af folkepensionsalderen fra
67 til 65 år, er der givet mulighed for, at personer, der
ikke er fyldt 60 år den 1. juli 1999, og som opnår ret
til folkepension som 65-årig fra 2004, kan vælge at
lade udbetalingerne begynde ved det 65. år mod en reduktion
af ydelsen og dermed også af indekstillægget. I 2006
var ca. 25 pct. af nye modtagere 65 år, mens ca. 75 pct. var
67 år ved igangsættelse.
Der er i alt oprettet omkring 1,5 mio. indekskontrakter. Den
statslige udgift til indekstillæg udgør ca. 1,4 mia.
kr. årligt pt. Når udbetalingen påbegyndes,
udbetaler staten et indekstillæg til det tegnende institut.
Indekstillægget udgør forskellen mellem det
beløb, som skal udbetales i henhold til kontrakten, og det
beløb, der skulle være udbetalt, hvis der var tegnet
en livrente i Statsanstalten med indbetalinger, der løbende
var reguleret med inflationen. Udgiften forventes i de kommende
år at stige til ca. 1,5 mia. kr. pr. år, idet antallet
af indekskontrakter under betaling vil stige og forventes at toppe
omkring år 2013 med betaling til næsten 800.000
kontrakter. De sidste udbetalinger forventes at finde sted omkring
år 2035.
Det er en forudsætning for at begynde udbetalingen fra
det 65. år, at man har anmodet det administrerende
forsikringsselskab eller pengeinstitut om at igangsætte
udbetalingerne senest den dag, hvor man fylder 65 år. Der er
ikke i loven hjelmet mulighed for dispensation fra overholdelsen af
denne frist. Endvidere er der ikke i det nuværende
regelsæt mulighed for at påbegynde udbetalingen i
perioden fra det fyldte 65. år og til det fyldte 67.
år.
4. Lovforslagets indhold
Lovændringen åbner mulighed for, at interessenter
fremover vil kunne begynde udbetalingen af deres indekskontrakter i
perioden fra deres fyldte 65. år til deres fyldte 67.
år. Dette åbner tillige mulighed for, at interessenter,
der efter deres 65. års fødselsdag får
konstateret en akut livstruende sygdom, får adgang til at
begynde udbetaling af deres indekskontrakter i perioden fra deres
fyldte 65. år til deres fyldte 67. år.
Interessenterne skal som tidligere meddele det pengeinstitut
eller det livsforsikringsselskab, der administrerer
indekskontraktordningen, at de ønsker at påbegynde
udbetalingen.
Det foreslås, at disse interessenter får
valgfrihed mellem at fortsætte med uændrede
indbetalinger til det fyldte 67. år, eller at standse deres
indbetalinger i perioden fra det fyldte 65. år og til det
fyldte 67. år og samtidig lade udbetalingerne af ydelserne
på indekskontrakten begynde mod en reduktion af ydelsen og
dermed også af indekstillægget. Udbetalingsperiodens
længde er fortsat 10-15 år eller livsvarig.
Den ovennævnte reduktion sker efter to procentsatser.
For de indekskontrakter, hvor udbetalingen begynder i
interessentens 65. år, er procentsatsen 17,5 pct. For de
indekskontrakter, hvor udbetalingen begynder i interessentens 66.
år er procentsatsen 9,3 pct. For interessenter der fylder 66
år ændres procentsatsen således fra 17,5 pct. til
9,3 pct.
4.1 Beregningsgrundlag
På det beregningsgrundlag (kaldet L66 M 4,25 pct.), der
siden 1966 har været anvendt til beregning af den i lovens
§ 6, stk. 2, nævnte livrente, er værdien
for en 65 år gammel interessent af en til 67. år opsat
livsvarig livrente lig 8,865 gange det årlige beløb,
mens værdien af en straks i alder 65 begyndende livrente er
lig 10,746 gange det årlige beløb.
Forholdet mellem disse værdier er 0,825, hvilket
betyder, at hvis indekstillægget for interessenter, der
vælger udbetalingen påbegyndt ved det 65. år,
fastsættes til 82,5 pct. af det, der for samme
fødselsår og oprettelsesår gælder ved
udbetaling fra det 67. år bliver den gennemsnitlige udgift
den samme. Omvendt kan det fradrag, der skal foretages i
indekstillægget, fastsættes til 17,5 pct. Der
er ved denne beregning taget hensyn til, at
udbetalingsperioden bliver 2 år længere, at nogle
interessenter dør mellem det 65. og det 67. år, og til
forrentning.
På det beregningsgrundlag (kaldet L66 M 4,25 pct.), der
siden 1966 har været anvendt til beregning af den i lovens
§ 6, stk. 2, nævnte livrente, er værdien
for en 66 år gammel interessent af en til 67. år opsat
livsvarig livrente lig 9,429 gange det årlige beløb,
mens værdien af en straks i alder 66 begyndende livrente er
lig 10,398 gange det årlige beløb.
Forholdet mellem disse værdier er 0,907, hvilket
betyder, at hvis indekstillægget for interessenter, der
vælger udbetalingen påbegyndt ved det 66. år,
fastsættes til 90,7 pct. af det, der for samme
fødselsår og oprettelsesår gælder ved
udbetaling fra det 67. år bliver den gennemsnitlige udgift
den samme. Omvendt kan det fradrag, der skal foretages i
indekstillægget, fastsættes til 9,3 pct. Der er
ved denne beregning taget hensyn til, at udbetalingsperioden
bliver 1 år længere, at nogle interessenter dør
mellem det 66. og det 67. år, og til forrentning.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget skønnes ikke at have økonomiske og
administrative konsekvenser for staten, regioner og kommuner.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget vurderes at have begrænsede administrative
konsekvenser for erhvervslivet. Pengeinstitutter og
forsikringsselskaber vil skulle administrere flere
udbetalingstidspunkter.
Lovforslaget vurderes tillige at have begrænsede
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. Der vil skulle
foretages nogle ændringer i pengeinstitutter og
forsikringsselskabers IT-systemer, da der indføres flere
udbetalingstidspunkter.
7. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne. Borgeren er ikke længere bundet af to mulige
udbetalingstidspunkter, men får med forslaget langt
større mulighed for at råde over sine
indekskontrakter.
8. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Høring
Forslaget er sendt i høring hos følgende
pengeinstitutter:
Aabenraa Kreditbank A/S, Agri-Egens Sparekasse, Alm. Brand
Bank, Amagerbanken A/S, Fionia Bank, (tidl. Amtssparekassen), A/S
Arbejdernes Landsbank, Basisbanken, Sparekassen Spar Mors (nu:
Morsø Bank), Boddum-Ydby Sparekasse, Bonusbanken A/S,
Borbjerg Sparekasse, Broager Spare- og Laanekasse, Brørup
Sparekasse, Skandinaviska Enskilda Banken, Danske Andelskassers
Bank A/S, Danske Bank, Den Jyske Sparekasse, Diba Bank A/S,
Djurslands Bank A/S, Dragsholm Sparekasse, Dronninglund Sparekasse,
Egnsbank Han Herred, Nordjyske Bank, Fanefjord Sparekasse,
Fanø Spare-og Laanekasse, Finansbanken, Flemløse
Sparekasse, Folkesparekassen, Forstædernes Bank A/S,
Fruering-Vitved Sparekasse, Frørup Andelskasse, Frøs
Herreds Sparekasse, Frøslev-Mollerup Sparekasse, den lille
sparekasse, MAX bank, Hadsten Bank A/S, Hals Sparekasse,
Handelsbanken, Hunstrup-Østerild Sparekasse, Hvetbo Herreds
Sparekasse, Hvidbjerg Bank A/S, Jyske Bank, Eik Bank, Klim
Sparekasse, Kongsted Sparekasse, Københavns Andelskasse,
Langå Sparekasse, Lollands Bank A/S, Lunde-Kvong Andelskasse,
Lægernes Pensionsbank A/S, Løkken Sparekasse,
Lån og Spar Bank A/S, Den almennyttige Andelskasse,
Middelfart Sparekasse, Morsø Sparekasse, Møns Bank
A/S, Nordfyns Bank A/S, Nykredit Bank A/S, Nørre Nebel
Sparekasse, Nørresundby Bank, Ringkøbing Bank A/S,
Ringkøbing Landbobank, Rise Spare- & Lånekasse,
Sparekassen Midtdjurs, Ryslinge Andelskasse, Rønde og Omegns
Sparekasse, Salling Bank, Skjern Bank, Skælskør Bank,
Sparbank Vest, Sparekassen Balling, Sparekassen Bredebro,
Sparekassen Den Lille Bikube, Sparekassen Faaborg, Sparekassen
Farsø, Sparekassen Østjylland, Sparekassen
Himmerland, Sparekassen Hobro, Sparekassen i Skals, Sparekassen
Kronjylland, Sparekassen Lolland, Sparekassen Løgumkloster,
Sparekassen Midtfjord, Spar Nord A/S, Sparekassen Thy, Spar Salling
sparekasse, Sparekassen Sjælland, Svendborg Sparekasse,
Sydbank A/S, Søby-Skader-Halling Sparekasse,
Sønderhå-Hørsted Sparekasse, Sparekassen
Limfjorden, Totalbanken A/S, Tved Sogns Spare- og Lånekasse,
Tønder Bank A/S, Ulsted Sparekasse, Nordea Bank Danmark A/S,
Vestfyns Bank A/S, Vestjysk Bank A/S, Vinderup Bank A/S, Vistoft
Sparekasse (Vivild og Omegns), Sparekassen Djursland,
Vorbasse-Hejnsvig Sparekasse, Vordingborg Bank, Sparekassen
Vendsyssel, Ø. Brønderslev-Hallund Sparekasse og
Østjydsk Bank A/S.
Forslaget er sendt i høring hos følgende
forsikringsselskaber:
Sampension, Nordea, Danica Pension, AP pension, Alm. Brand,
SEB pension, PFA pension og Alka.
Endelig er forslaget sendt i høring hos
Finansrådet, Finanstilsynet, Forsikring og Pension samt til
Rigsombudsmanden i Grønland og Rigsombudsmanden på
Færøerne.
11. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Begrænsede. Der vil skulle foretages
nogle ændringer i pengeinstitutter og forsikringsselskabers
IT-systemer, da der indføres flere
udbetalingstidspunkter. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Begrænsede. Pengeinstitutter og
forsikringsselskaber vil skulle administrere flere
udbetalingstidspunkter. |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Borgeren er ikke længere bundet af
to mulige udbetalingstidspunkter, men får med forslaget langt
større mulighed for at råde over sine
indekskontrakter. | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Ingen | Ingen |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 og 11
Ved kongelig resolution af 27. november 2001 er
økonomiministeren ændret til økonomi- og
erhvervsministeren, hvorfor der er foretaget en
konsekvensrettelse.
Til nr. 2
Ændring af § 3 a foreslås for at
gøre ordningen mere fleksibel og for at åbne for, at
blandt andet akut terminal syge interessenter kan opnå
udbetaling i perioden fra deres fyldte 65. år til deres
fyldte 67. år, selvom de ikke på forhånd har
valgt at begynde udbetalingen ved deres 65. års
fødselsdag.
Interessenter, der begynder udbetaling af deres
indekskontrakter før deres 67-års fødselsdag,
skal indbetale de årlige ydelser til og med den ydelse, der
forfalder til betaling i kalenderåret før det
år, hvor de vil begynde udbetalingen.
Til nr. 3, 5, 6, 7, 9 og 10
Som følge af forslaget til ændringen af
§ 3 a konsekvensrettes henvisningen til
udbetalingstidspunktet i § 4, stk. 1, § 6,
stk. 1, § 6, stk. 2, § 6,
stk. 4, § 7, stk. 1 og § 10.
Til nr. 4
Under hensyntagen til, at udbetalingsperioden kan blive
forlænget med op til to år for interessenter, hvis
indekskontrakter er livsvarige, og at indbetalingsperioden vil
blive forkortet tilsvarende, reduceres den årlige udbetaling
med et beløb, der svarer til alderen.
Til nr. 8
Når udbetalingerne begynder før interessentens
67. års fødselsdag skal indekstillægget
reduceres, så den gennemsnitlige udgift for staten bliver den
samme, som hvis udbetalingen var begyndt ved 67 år.
Derfor foreslås en reduktionsprocent på 17,5 pct.,
hvis interessenten lader udbetalingerne begynde som 65-årig
og en reduktionsprocenten 9,3 pct., hvis interessenten vælger
at lade udbetalingerne begynde som 66-årig.
Til nr. 10-11
Konsekvensrettelse i forhold til ændringen af
udbetalingstidspunkterne i § 3 a.
Til nr. 11
Økonomiministeren hedder i dag økonomi- og
erhvervsministeren, hvorfor der er foretaget en
konsekvensrettelse.
Til
§ 2
Personer, der får konstateret en terminal sygdom efter
det fyldte 65. år, kan stå i en situation, hvor det er
hensigtsmæssigt, at loven træder i kraft så
hurtigt som muligt, hvorfor det foreslås, at loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Til
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes i
kraft for disse landsdele med de afvigelser, som de særlige
færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
§ 3 | | |
Finansministeren kan efter forhandling med
økonomiministeren give regler for, i hvilke tilfælde
indekskontrakter, der er oprettet i danske livs- og
pensionsforsikringsselskaber, banker og sparekasser, kan tillades
overflyttet fra en virksomhed til en anden. | | 1. I § 3
ændres »økonomiministeren« til:
»økonomi- og erhvervsministeren« |
| | |
§ 3a | | 2.§ 3 a
affattes således: |
En interessent, der fylder 60 år den
1. juli 1999 eller senere, kan i henhold til en indekskontrakt
vælge, at udbetalingerne af det i § 4 nævnte
grundbeløb skal begynde fra det fyldte 65. år, og at
indbetalinger på indekskontrakten efter § 5 dermed
ligeledes skal ophøre fra det samme tidspunkt. I så
fald skal interessenten fremsætte ønske herom over for
sit forsikringsselskab eller pengeinstitut senest den dag, hvor
interessenten fylder 65 år. | | »§ 3
a. En interessent, der fylder 60 år den 1. juli 1999
eller senere, kan i henhold til en indekskontrakt vælge, at
udbetalingerne af det i § 4 nævnte grundbeløb
skal begynde før det fyldte 67. år, og at
indbetalinger på indekskontrakten efter § 5 skal
ophøre fra samme tidspunkt. Udbetalingen kan dog tidligst
begynde fra interessentens fyldte 65. år. |
| | Stk. 2.
Interessenten skal anmode forsikringsselskabet eller
pengeinstituttet om udbetaling før det fyldte 67. år
til senest 1 måned, før udbetalingen skal begynde.
Anmodning om udbetaling før det 67. år skal
vedrøre alle interessentens indekskontrakter.« |
| | |
§ 4 | | |
En indekskontrakt skal omfatte udbetaling
til interessenten af et konstant årligt grundbeløb af
den i stk. 2 nævnte størrelse fra det fyldte 65. eller
67. år. Kontrakten kan enten give ret til en livrente med
løbetid på mindst 10 år eller en årlig
ydelse med udbetaling over en aftalt periode af mindst 10 års
varighed. Såfremt den aftalte periode er længere end 15
år, skal herefter faldende udbetalinger være
livsbetingede. | | 3. I § 4,
stk. 1, ændres »fyldte 65. eller 67. år«
til: »tidspunkt, hvor udbetalingen begynder.« |
| | |
§ 4 | | |
. | | |
Stk. 2 | | |
. | | 4.§ 4, stk.
3, affattes således: |
Stk. 3. Har
interessenten valgt at lade udbetalingerne af grundbeløbet
begynde fra det fyldte 65. år efter § 3 a, reduceres den
årlige udbetaling med et dertil svarende beløb. | | »Stk. 3.
Har interessenten valgt at lade udbetalingerne af
grundbeløbet begynde før den måned, hvor
interessenten fylder 67 år, reduceres den månedlige
udbetaling med et dertil svarende beløb.« |
| | |
§ 6 | | |
Fra interessentens 65. eller 67. år
og indtil udløbet af udbetalingsperioden - således som
denne i henhold til lovens bestemmelser måtte være
forlænget eller forkortet i forhold til den aftalte periode -
dog ikke efter interessentens død, udbetales af vedkommende
forsikringsselskab eller pengeinstitut en for hvert
kalenderår beregnet pristalsreguleret ydelse, som er lig med
500 kr. gange forholdet mellem pristallet pr. juli i det
foregående kalenderår og pristallet pr. juli 1956.
Såfremt interessentens indbetalinger reduceres med
arbejdsmarkedsbidrag, jf. § 5, stk. 4, kan ydelsen
nedsættes tilsvarende. Der udbetales dog mindst den ydelse,
som interessentens egne indbetalinger berettiger ham til. | | 5. I § 6,
stk. 1, ændres »interessentens 65. eller 67.
år« til: »det tidspunkt, hvor udbetalingerne
begynder« |
| | |
§ 6 | | |
Stk. 2. Har
interessenten valgt at lade udbetalingerne af grundbeløbet
begynde fra det fyldte 65. år efter § 3 a, reduceres den
årlige udbetaling med et dertil svarende beløb. | | 6. I § 6,
stk. 2, ændres »fra det fyldte 65. år »
til: »før det fyldte 67. år« |
| | |
§ 6 | | |
Stk. 3. | | |
. | | |
Stk. 4.
Bortset fra det i § 7, stk. 2, nævnte tilfælde
anvendes den bonus eller tillægsrente, der vedrører
tiden indtil det 65. eller 67. år, til forøgelse af
den årlige udbetaling. Såfremt det i kontrakten er
aftalt, at bonus eller tillægsrente helt eller delvis skal
tilfalde interessentens arbejdsgiver, kan udbetaling heraf dog ske
til denne. | | 7. To steder i
§ 6, stk. 4, ændres »65. eller 67. år«
til: »tidspunkt, hvor udbetalingerne begynder« |
Den bonus eller tillægsrente, der
vedrører tiden efter det 65. eller 67. år, kan
anvendes til forøgelse af den årlige udbetaling eller
til forlængelse af udbetalingsperioden. | | |
| | |
§ 6 | | 8.§ 6, stk.
5, affattes således: |
Stk. 5 Har
interessenten valgt at lade udbetalingerne af grundbeløbet
begynde fra det fyldte 65. år efter § 3 a, reduceres
indekstillægget efter stk. 3 med 17,5 pct. af det
indekstillæg, den pågældende interessent ellers
ville have opnået ved det 67. år. | | »Stk. 5.
Har interessenten valgt at lade udbetalingerne af
grundbeløbet begynde før det fyldte 67. år
efter § 3 a, reduceres indekstillægget efter stk. 3, med
en procentsats af det indekstillæg, den
pågældende interessent ellers ville have opnået
ved det 67. år. Har interessenten valgt at lade
udbetalingerne begynde som 65-årig er satsen 17,5 pct. Har
interessenten valgt at lade udbetalingerne begynde som
66-årig er satsen 9,3 pct.» |
| | |
§ 7 | | |
Ændres beregningsgrundlaget for
indekskontrakter tegnet på forsikringsbasis inden
interessentens 65. eller 67. år, således at
interessentens egne indbetalinger berettiger til en mindre eller
større ydelse end forudsat ved kontraktens oprettelse,
nedsættes respektive forhøjes, den årlige
udbetaling med et dertil svarende beløb. | | 9. I § 7,
stk. 1, ændres »interessentens 65. eller 67.
år« til: »det tidspunkt, hvor udbetalingerne
begynder« |
| | |
§ 10 | | 10.§ 10
affattes således: |
Udeblivelse med betaling af præmie
eller indskud ud over 1 år efter forfaldstidspunktet
medfører bortfald af retten til indekstillæg på
den kontrakt, restancen vedrører. Det gælder dog ikke
præmiebetalinger efter interessentens fyldte 65. år,
såfremt interessenten har valgt at lade udbetalingerne
på indekskontrakten begynde fra det fyldte 65.
år. | | »§ 10
Udeblivelse med betaling af præmie eller indskud ud over 1
år efter forfaldstidspunktet medfører bortfald af
retten til indekstillæg på den kontrakt, restancen
vedrører. Det gælder dog ikke præmiebetalinger
efter det tidspunkt, hvor udbetalingerne begynder« |
| | |
§ 12 | | |
Stk. 1- Stk.
3. | | |
. | | |
Stk. 4.
Finansministeren bemyndiges til efter forhandling med
økonomiministeren at fastsætte de nærmere regler
for gennemførelsen af bestemmelserne i
nærværende lov. | | 11. I § 12,
stk. 4, ændres »økonomiministeren« til:
»økonomi- og erhvervsministeren« |